Gå til innhold

Mormor, morfar og morfars samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette er egentlig ikke et stort problem, men jeg lurer på om noen har erfaring med liknende situasjoner, som kanskje har noen råd?

Vi venter vårt første barn, og har begge skilte foreldre. På morsiden, altså min side, er den vordende mormor enslig, mens morfaren har samboer. De kommer alle godt overens. Jeg har merket meg at min far refererer til seg og samboeren som "mormor og morfar," kaller samboeren "mormor" når vi snakker om den lille, og har fortalt familie og venner at de skal bli besteforeldre.

For meg er det fantastisk at alle gleder seg sånn til lille blir født, og allerede er så glad i henne, men det jeg får meg ikke til å kalle fars samboer for mormor, da det er min mor som blir det. Føler at jeg heller vil ha et hyggelig klengenavn på fars samboer, som de kan bruke, men at far og samboer omtaler min mor som "mormor." Det gjør det også mindre forvirrende for lille, når hun skal bli kjent med dem.

Vet ikke helt hvordan jeg skal fortelle faren min dette. Vil ikke såre noen av dem, eller få fars samboer til å føle seg utenfor eller mindre viktig. Har noen opplevd liknende, og hva funket for dere?

Anonymkode: 7b5e0...d83

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å kalle farfar og farfars samboer for bestemor og bestefar. Og farmor (som er enslig) for farmor.

Anonymkode: c7829...241

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi valgte å kalle farfar og farfars samboer for bestemor og bestefar. Og farmor (som er enslig) for farmor.

Det er litt den løsningen vi har blitt enige om, samboeren min og jeg. Det jeg synes er utfordrende er å skulle fortelle det til faren min, som omtaler seg og samboeren som mormor og morfar/besteforeldre, både til oss og andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil moren din bli kalt mormor, eller kan det være hun synes bestemor er greit?

Moren din har førstepri på mormor synes jeg, da hun faktisk er mors-mor.

Anonymkode: b0ddf...fd8

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er faren din mindre intelligent? Din mor er mormor. Og forstår ikke hans samboer det heller? Her må du virkelig være tydelig. 

Anonymkode: c7f78...b3c

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mormor og bestefar, og morfar og bestemor. Altså er mine foreldre mormor/morfar og ste-foreldrene mine (vært i livet mitt i mange mange år) bestemor/bestefar. Barna mine er nå 6 og 4 og er ikke noe videre forvirret over det 😄

Anonymkode: 553d5...3ef

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bonusbarnebarn, og fikk tildelt hedersbetegnelsen bestemor 🙂❤️. Mannen min er morfar, de andre to er farmor og mormor. 

Anonymkode: fa779...16d

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg.
Hva med

morfar og bestemor, eller

morfar og mimmi, eller

bestefar og bestemor

Du er heldig som har stemor som vil være «mormor» også… vi har «farfar og *navn*» for farfar sin kone er veldig tydelig på at vi ikke er familien hennes. 

Anonymkode: b1098...3bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er morfar og farfars samboer. Kunne aldri tenke meg å ta ifra mormor/ farmor "tittelen" sin. Det finnes kun en mormor/ farmor, morfar/ farfar. Jeg kalles ved navn, og det plager meg ikke. 

Anonymkode: e01cf...6cc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mormor er jo en slektsbetegnelse og fars samboer er ikke din mor - det er et argument de ikke kan si så mye på. I min familie, hvor pappa er gift på nytt, er hans nye kone bestemor for barnebarna, mens han og mamma er morfar/farfar og mormor/farmor. Ut over den gangen min niese, da ca 5, leverte gullkornet Morfar, er det sant at du og mormor har vært kjærester? har det ikke forvirret eller plaget noen.

• Liker 8
Skrevet

Mormor, morfar, farmor og farfar er «beskyttede» titler som følger biologi. Besteforeldrenes partnere får bli bestemor/bestefar, andre kallenavn eller rett og slett navnet deres. 

Hadde jeg opplevd dette, ville jeg helt klart sagt fra. Det går an å si at det er veldig hyggelig samboeren/kona er engasjert. Vi kaller henne gjerne bestemor. Men mormor (eller farmor for min del) er det moren min som er.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for så mange fine svar! Tror nok jeg må være litt tøffere og gjøre som flere av dere foreslår, og fortelle at selv om vi er så glad for at de begge gleder seg sånn til lille kommer, så vil jeg gjerne at de omtaler min mor som mormor, av den enkle grunn at det er hun som blir mormoren hennes. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vil moren din bli kalt mormor, eller kan det være hun synes bestemor er greit?

Moren din har førstepri på mormor synes jeg, da hun faktisk er mors-mor.

Anonymkode: b0ddf...fd8

TS her! 

Ja, min mor vil gjerne bli kalt mormor. Det er litt historie mellom meg og faren min, så tenker at det er viktig at jeg tør å si at det er jeg som vil at de skal kalle min mor for mormor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er faren din mindre intelligent? Din mor er mormor. Og forstår ikke hans samboer det heller? Her må du virkelig være tydelig. 

TS her!

Nei, da! Tror heller det handler om at han ikke vil at samboeren skal føle seg utenfor, siden de ikke er gift og hun ikke har egne barn.

AnonymBruker
Skrevet

Nå blir det kanskje litt annerledes siden de har sett for seg å være mormor/morfar, men når jeg sa til min mor og hennes samboer at jeg var gravid med førstemann så sa jeg til min stefar at jeg håpte at han hadde lyst til å være «bestefar/besten». Det kan jo være en mild måte å si til din fars samboer at hun faktisk ikke er mormor. 

Anonymkode: 553d5...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun dine biologiske foreldre som er mormor og morfar. Faren din sin ny kone kan være momo. Morfar og momo klinger jo greit sammen og er i samme bane.

Anonymkode: 784ab...7ad

• Liker 1
Skrevet

Mange fine løsninger 😊 Hos oss fikk de eldste velge selv hva de ville være. Hadde alle ville vært bestemor og bestefar ville det blitt bestemor og bestefar i byen /på landet. Feks. Men nå er ene settet beste og andre settet mormor, morfar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid kalt min mors stemor ved navn, det tror jeg er hennes valg. Vi har prøvd å kalle henne oldemor nå, men hun skriver konsekvent navn (oldefar og «Kari») på kort og lignende. Jeg kaller min mors stefar for bestefar, det samme som mine søskenbarn(hans biologiske barnebarn). 
mine nevøer(halvbror barn) bruker min mors fornavn. Det vet jeg at bare ble sånn, delvis fordi barnas biologiske farmor ikke skule føle seg «trua» i farmor-rollen. 

Anonymkode: b1b16...01b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere har valgt? Man må vel bestemme selv hva man vil bli kalt?? Men klart biologiske besteforeldre må få velge først. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hjelpe meg!! 

Anonymkode: 7854f...61e

AnonymBruker
Skrevet

Her var min stemor mommo/momo til min sønn. Funket fint. Mimmi kan også fungere bra.

Anonymkode: 0d608...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...