Gå til innhold

Venner med naboene dine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville blitt veldig glad om naboer tok kontakt for å bli kjent, og det var absolutt sånn da vi bodde i rekkehus for noen år siden. Allikevel er det dessverre slik at mange har ganske full timeplan, og det handler ikke alltid om at man ikke ønsker å bli kjent, men at man kanskje allerede har mye å gjøre. Har naboene dine eldre barn? For min egen del vet jeg at det er så mange fritidsaktiviteter, fotballcuper, bursdager og turnoppvisninger at det fanatisk av og ril går utover både ork og mulighet til å delta på sosiale sammenkomster med andre enn gode venner. Dumt, men sant.

Anonymkode: fb1d9...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du høres veldig masete og slitsom ut ts, kanskje roe litt ned på invitasjonene? Jeg har også en nabo som støtt og stadig skal snakke, drikke kaffe, orge besøk + +  og jeg orker bare ikke.  Vi har veldig lite til felles, og jeg har mer enn nok andre å være sosial med, pluss at det er mye klaging fra henne. Holder ikke med "hei, jammen var vi heldig med være i dag, skal bli godt å slappe av i hagen", neida hun holder deg igjen med prat og mas i 30-40 minutter før det er mulig å slippe fra. Ikke bli en sånn du og!

Anonymkode: 5d38d...83f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 8.06):

Ts her! 

Det ene paret jeg sikter til å nabolaget vårt, der er barna våre like gamle og de trives godt i hverandre selskap. Barna vinker og roper etter hverandre når de en sjelden gang ses i gata. Vi har forsøkt å etablere en kontakt med de, men enten skal de spise middag, må hjem, skal bort etc etc. jeg skjønner ikke at de ikke ser verdien i å ha vennskap med naboene med jevngamle barn? 
(Vi er ikke fra området vi bor i, ei heller er de så vi er tilflyttere).

Vi er sosialt oppegående begge to, liker å slå av en prat og er omgjengelige av oss. Men nå gir vi opp nabolaget vårt, vi har forsøkt nå, og det er litt sårt at andre aldri spør oss om barnet vårt vil komme på besøk etc. 

Anonymkode: 08428...b43

Er du sikker på at du/dere er så sosialt oppegående som dere tror selv? Det virker ikke som dere tar signalene til naboene og jeg syns kanskje dere er litt i overkant intense og masete. Hadde nok også skygget banen hvis dere hadde vært mine naboer dessverre. 

Anonymkode: 6eee5...e45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker avstand. Enklere å sette grenser da og deilig slippe konstante endeløse høflighetsfraser slik at en aldri får forutsigbarhet.

Anonymkode: cab22...7e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet har vel blitt mere sånn trist men sant de fleste kjenner ikke naboene sine er mitt inntrykk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok bare man må akseptere at det er mange som helst vil holde naborelasjoner på et høflig «hei»-nivå. Man finner fort ut om folk er interessert i noe mer enn som så, og hvis folk er lunkne og sier nei ved flere anledninger, så er det best å kutte ut invitasjoner og forslag en stund.

Jeg kan forsåvidt bare snakke for meg selv. Jeg er barnløs, så det blir jo noe annet, men jeg bor i et større sameie, og jeg har bestandig likt å ha et overfladisk men hyggelig forhold til naboer. Jeg sier hei når jeg møter dem utenfor, snakker et par minutter om vær og vind, og forsvinner inn til meg selv. Nylig har det flyttet inn et par i 60-årene ved siden av meg (jeg er selv i begynnelsen av 40-årene), og de er veldig kontaktsøkende. Ringer på støtt og stadig, kanskje med et par nybakte boller, eller for å låne egg eller sukker o.l, eller for å spørre om et eller annet. Det blir mye ringing på dørklokken til tider, og jeg er en av dem som hater uanmeldt besøk. De mener det bare vel, men det forstyrrer roen min. Og de valser inn selv om jeg ikke har invitert dem inn, skal se på alt mulig inne hos meg, og slår seg ned i sofaen og skravler i vei. Jeg liker det virkelig ikke! Har måttet ende opp med å ikke åpne døren til slutt, for det ble for mye. Jeg har jobben min, venner og familie, og bortsett fra det trenger jeg egentiden min sårt. Ønsker ikke vennskap med naboer jeg ikke har noe til felles med..

Anonymkode: 35506...996

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sære folk.. her i nabolaget møttes vi foreldre på lekeplassen med barna, og vi mødrene kunne ha vinkvelder.. men det stoppet litt opp da barna ble større og utvidet horisonten litt, og noen av mødrene krasjet litt.. men var fin tid husker jeg 

Anonymkode: 69e14...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har naboer hvor det er naturlig med omgang, og naboer hvor det ikke er det. Er en familie her som leier for et år, og de tok kontakt med oss. Orket én kveld. Aldri mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at en del av dem du ser som er venner, er sånne som har kjent hverandre fra tidligere. Er selv en som prøver å holde naboer litt på avstand, for jeg orker ikke stadige, uanmeldte besøk. Har særlig ett nabopar som er veldig sosiale, det går folk ut og inn hos dem omtrent hver dag, og de skulle gjerne hatt åpen dør mellom seg og meg... Jeg må tilstå at jeg prøver å unngå dem om jeg kan, for jeg har mer enn nok med meg og mitt, og er ikke typen som må ha folk rundt meg til enhver tid.

Ta det mer med ro, og se hvordan det utvikler seg. De fleste liker best mennesker som er mer laid-back og som ikke løper rundt på dørene og "tvinger seg på". Du skal se at dere får flere bekjente om dere bare tar noen skritt tilbake, og ikke gir folk inntrykket av at dere vil henge rundt på dørene til naboene sent og tidlig.

Anonymkode: 025e1...7f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ønske om å involvere oss med naboene utover ėn av naboene som er familie.

Ellers er vi på hils med noen av dem, og synes det er veldig greit å holde det på det nivået.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
°Rozárka° skrev (På 7.4.2023 den 2.00):

Har ikke ønske om å involvere oss med naboene utover ėn av naboene som er familie.

Ellers er vi på hils med noen av dem, og synes det er veldig greit å holde det på det nivået.

Men har dere barn?

Hvor engasjert bør man være med naboer når man har barn?

Anonymkode: 1f7d7...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg en gang og vil aldri igjen være venn med naboer. Det begynte med -" jeg stikker bare innom" besøk i døra, så fortsatte det med "kan jeg komme inn" mens hun tok av seg skoene mens vi sitter midt i middagen, og plutselig var hun over alt over meg -hjemme og i hagen og i gata. Kan du kjøre meg dit, kan jeg låne det, kan du komme å hjelpe med det.. Så ja nå har jeg alltid dårlig tid, eller skal ha middag, eller skal reise bort en tur når jeg møter på naboer. Orker ikke. 

Anonymkode: 165f2...231

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Refreng skrev (På 27.3.2023 den 9.34):

Du høres ut som en raus person, så fint at du vil inkludere andre sosialt

Jeg tror nok samfunnet er litt av grunnen til at enkelte blir litt enstøinger. De har travle jobber og de føler de må leve veldig opp til høye standarder for hvordan ta seg av egne barn. Det kan gjøre at de begrenser sosial kontakt fordi det blir enda en byrde der de må leve opp til høye forventninger sosialt. Det er ikke nok å bare slå av en prat. Huset må være ryddig, man må være supervåken og engasjert i samtalen, man må snakke om riktige ting og gi et bilde av seg selv som høflig, snill og oppegående person. Alt må være riktig

Nordmenn har blitt litt sånn at man ikke klarer slappe av med andre mennesker med mindre man føler seg bra nok. Gjelder selvsagt ikke alle, men jeg ser tendensen i egen familie der de som er strengest med seg selv er de som ender opp med å møte andre mennesker sjeldnere. De vil helst bruke mesteparten av fritiden for seg selv. Da er det ingen press eller forventninger og de kan "slappe av".

Mens egentlig er jo det naturlige for flokkdyr å kunne slappe av sammen med andre flokkdyr. Det er nok en del som bare tar litt skade av hvordan det moderne samfunnet er, Norge's prestasjons- og pressamfunn. Det er ikke rart at det blir sånn. Standarden for hvordan det er ok å være i Norge har blitt ganske høy. Mange føler at de ikke er rike nok, ikke har kul nok jobb, ikke er flinke nok med barna sine, ikke er flink søster/ bror osv osv

Sikkert mange andre grunner enn dette til at folk ønsker å holde naboer på en armlengdes avstand. 

Anonymkode: 1f7d7...f1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nabo må holdes på avstand, aldri inviter inn. Noen eier ikke antenner og grenser, kan finne på banke på døra hver dag.

Bodde et sted der jeg flytta pga var dum å ble kjent med naboen, hun var på døra nesten HVER dag...ble helt kvalt.

Litt prat utenfor går fint :) 

Anonymkode: f1086...8a6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...