Gå til innhold

Bøker på loppemarked

TurkisVase

Anbefalte innlegg

Noen som er erfarne med å kjøpe bøker på loppemarked, og har noen tips å komme med?

Hører det enkelte steder er posesalg på slutten, hvor man kan fylle en pose med bøker for en billig penge på slutten av loppemarkedet. Hvor lenge før stengetid pleier dette å være? 

Og er det noen loppemarkeder i Oslo og omegn som er kjent for å ha mye bøker? Eller «bra» bøker (type ikke bare dusinvare/bestselgere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er en bra bok er så individuelt. Loppemarked får tingene fra tilfeldige givere. 

Det lønner seg ofte å kjøpe mange bøker, stykkprisen blir mindre. 

Posesalg avgjøres av hvordan dagen har vært og hvor mye lopper det er igjen. 

Uansett er bøker veldig billig på loppemarked. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TurkisVase skrev (49 minutter siden):

Hvor lenge før stengetid pleier dette å være? 

Siste timen på siste dag. Noen steder de siste to timene. Men vær obs, det er ofte ganske utplukket på dette tidspunktet. Om du finner en bok du veldig gjerne vil ha så er det lurest å bare kjøpe den med en gang, og ikke vente til posesalget. En bok koster uansett svært lite på loppemarked. 

Anonymkode: 1fb96...def

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt tips er å komme tidlig første åpningsdag, om det er en spesiell type bøker du er ute etter. Prisene er ganske billige på de fleste loppemarkeder uansett, og du kan få mye bøker for en billig penge.
Og er det stedet du går til først dyrt, så dra på et annet og sjekk om de er billigerer.
I Oslo opplever jeg at prisene på loppemarked generelt sett er lavere i drabantbyene enn i sentrale områder. (Mye fordi sentrale områder har flere personer som er opptatt av å bruke brukte ting.)

Utvalget vil naturligvis variere etter hva folk har donert.

Posesalg på slutten kan være en fin måte å få kjøpt mye billig, men da må du også huske at alle som har vært interessert i bøker, har vært innom en gang i løpet av de to dagene, og det kun er det de ikke har ment var verd å kjøpe, som ligger igjen.
Oftest er det mye utdatert, mye billig pocket, kokebøker, reiseguider og den typen ting, som folk flest ikke er så opptatt av.

Anonymkode: a9604...c8b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips  er jo å kjøpe de bøkene du har lyst på :vetikke: Når posesalget starter varierer, i likhet med størrelsen og prisen på posene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TurkisVase skrev (1 time siden):

Noen som er erfarne med å kjøpe bøker på loppemarked, og har noen tips å komme med?

Hører det enkelte steder er posesalg på slutten, hvor man kan fylle en pose med bøker for en billig penge på slutten av loppemarkedet. Hvor lenge før stengetid pleier dette å være? 

Og er det noen loppemarkeder i Oslo og omegn som er kjent for å ha mye bøker? Eller «bra» bøker (type ikke bare dusinvare/bestselgere)?

Som andre her sier - vil man ha mest mulig å velge i, må man komme tidlig, ikke vente helt til slutten; posesalget der jeg har for vane å gå, kan begynne så sent som en halv time før stengetid den siste dagen, noe som etter min mening er alt for sent - alt som ikke blir solgt, blir vanligvis kastet, og hadde loppemarkedene gitt folk mer tid til å velge når man fyller posene, hadde man sluppet å måtte kaste så utrolig mange fullt bruktbare bøker og DVD-er som noen kunne ha bruk for; fra et grønt synspunkt får loppemarkeder dessverre strykkarakter fra min side. I år 2023 der man snakker om gjenbruk er dette bortkastet sløsing av ressurser, og alt annet enn miljøvennlig.

Flott gjort av foreldrene å stille opp, men enkelte steder virker man mer opptatt av å kaste ut folk ved stengetid for å kunne gå hjem enn at de kan fylle posene sine. Andre steder, derimot, kan man få med seg ting gratis ved stengetid, og noen svært få loppemarkeder som har marked tidligere i sesongen sender også videre ting som ikke blir solgt til en annen skole; dette burde sannelig flere gjøre.

En annen ting er når "alle" skal ha loppemarked i samme helg i stedet for å samarbeide og spre dette utover kalenderen; tror man hadde en helg ifjor der 13 skoler skulle ha marked, andre helger var det 2. Det sier seg selv hvilke skoler som fikk mest besøk - selv for en loppemarkedentusiast er det vanskelig å være 13 steder på én gang.

Når du spør etter "bra" bøker, var jeg på loppemarkedet til Lions på Berg for aller første gang ifjor høst, og var positivt over utvalget der - litt mer stive priser enn andre steder, men mange og velholdte kvalitetsbøker (fagbøker). De annonserer ikke på Loppemarkeder.com der jeg finner skolemarkedene, så man er nødt til å google dette, og loppemarkedet avholdes over flere dager enn bare lørdag-søndag på et skolemarked.

Ellers vil jeg varmt anbefale gjenbrukssentre der ingenting kastes, man får god tid til å velge hva man har bruk for og alt er gratis; derfra har kommet hjem med poser med flere kilo Lego, et fem-binds verk om Oslos historie, en hel bunke med Donald-blader så nye som fra 2022, og så sent som igår kom jeg hjem med Blackadder remastered-boksen på DVD som en snill sjel hadde gitt bort. Tusen, tusen takk til vedkommende. ❤️❤️❤️

Så vil man gi bort ting, foretrekker jeg selv å gi dem bort til gjenbrukssentre; jeg støtter gjerne skolekorpsene på de mange loppemarkedene jeg er innom, men å kaste så mange bruktbare bøker og plater i vår miljøvennlige tid er noe som rett og slett gjør vondt i hjertet.

Anonymkode: af4ae...9f9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen, nå ble jeg litt klokere. Spesiell takk til siste svarer, disse bokmarkedene til Lions var jeg ikke klar over, det må definitivt sjekkes ut ved neste anledning.

Ser for øvrig at helgen 22.-23. april er det hele 20 loppemarkeder i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke vært der på flere år, så skal ikke påstå at det er fortsatt slik, men Voksen skole pleide å ha et veldig godt utvalg av bøker. Det var nesten sånn at jeg lurte på om de tok vare på det de ikke fikk solgt til neste gang. 

Anonymkode: 188a6...842

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/26/2023 at 12:23 PM, TurkisVase said:

Vet ikke om det eksisterer mer men Lions bokmarked er i Ullevål Hageby. Det er dermed masse bra bøker fra kultureliten der. Anbefales! 

Anonymkode: 8991c...0f7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...