AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #21 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meg du siterte, men nå ble jeg irritert. For det første det er ikke en diagnose som heter språkforsinkelse. Språket er ikke «forsinket» det er en forstyrrelse. Forskjellen på dette er at barnet ikke vokser det av seg, det er en vedvarende vanske. Å komme med gode tips til hvordan man kan hjelpe, er ikke å si at foreldrene har gjort noe galt, eller ikke har stimulert barnet sitt. Det er en påminnelse om at barn med DLD trenger utrolig mange flere repetisjoner enn andre barn. Alt det denne brukeren sa stemmer jo, og hun nevnte ikke med et ord at dere har gjort noe galt! Nei vanskene er ikke medfødt, sårbarheten for å utvikle vanskene er medfødt, det er derfor det er så utrolig viktig med masse støtte TIDLIG! Du har et vindu nå før skolestart som det er utrolig viktig å benytte seg av. Anonymkode: 6a43e...de5 Barnet har språkforstyrrelse. ekspressiv type. Det er en genetisk sammenheng jo: "En studie viser at i familier der en av foreldrene har hatt en språkvanske, hadde også 40 prosent av barna slike vansker. I familier der begge foreldrene hadde språkvansker, hadde over 70 prosent av barna slike vansker (Tallal, 2001).7. okt. 2015" Det er viktig med støtte tidlig sier du! Barnet har ikke fylt 3 år engang og vi har allerede fått PPT og logoped på banen. Vi har nært samarbeid med en spesialpedagog som gir oss øvelser. Hva er det som får dere til å tro at barnet ikke får den oppfølgingen han skal ha?? Og hvorfor må jeg sitte å forsvare det? Vi får masse skryt av alle instanser for hvor dedikerte vi er. Jeg spør, HVORDAN HAR DET GÅTT MED ANDRE BARN SOM HAR HATT DET??? jeg ber ikke om flere råd jeg har hørt 90 ganger før TS Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #22 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det handler litt om ydmykhet. Anonymkode: 39947...eec Hvorfor skal jeg være ydmyk? 🥹 Du kom ikke med et tips jeg ikke hadde hørt minst 5 ganger før. Det var ikke det jeg ba om. Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #23 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet har språkforstyrrelse. ekspressiv type. Det er en genetisk sammenheng jo: "En studie viser at i familier der en av foreldrene har hatt en språkvanske, hadde også 40 prosent av barna slike vansker. I familier der begge foreldrene hadde språkvansker, hadde over 70 prosent av barna slike vansker (Tallal, 2001).7. okt. 2015" Det er viktig med støtte tidlig sier du! Barnet har ikke fylt 3 år engang og vi har allerede fått PPT og logoped på banen. Vi har nært samarbeid med en spesialpedagog som gir oss øvelser. Hva er det som får dere til å tro at barnet ikke får den oppfølgingen han skal ha?? Og hvorfor må jeg sitte å forsvare det? Vi får masse skryt av alle instanser for hvor dedikerte vi er. Jeg spør, HVORDAN HAR DET GÅTT MED ANDRE BARN SOM HAR HATT DET??? jeg ber ikke om flere råd jeg har hørt 90 ganger før TS Anonymkode: 2812e...6b4 Du arver en genetisk disposisjon for å utvikle vansken, du arver ikke selve vansken. I og med at babyer er født uten et verbalt språk sier det seg selv. 3 år er ikke et øyeblikk for tidlig! Absolutt ingen har sagt at du ikke har gitt barnet den oppfølgingen det skal ha! Slutt å vær så nærtagende. Hvordan det går er veldig avhengig av innsatsen som legges inn nå! Anonymkode: 6a43e...de5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #24 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal jeg være ydmyk? 🥹 Du kom ikke med et tips jeg ikke hadde hørt minst 5 ganger før. Det var ikke det jeg ba om. Anonymkode: 2812e...6b4 Men av en eller annen grunn så leste du hennes tips som et angrep, det er rimelig spesielt. Anonymkode: 6a43e...de5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #25 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men av en eller annen grunn så leste du hennes tips som et angrep, det er rimelig spesielt. Anonymkode: 6a43e...de5 Det er vel fordi jeg er lei de samme rådene om igjen og om igjen.. kan godt hende jeg er nærtagene Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #26 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel fordi jeg er lei de samme rådene om igjen og om igjen.. kan godt hende jeg er nærtagene Anonymkode: 2812e...6b4 Definitivt! Anonymkode: 6a43e...de5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #27 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du arver en genetisk disposisjon for å utvikle vansken, du arver ikke selve vansken. I og med at babyer er født uten et verbalt språk sier det seg selv. 3 år er ikke et øyeblikk for tidlig! Absolutt ingen har sagt at du ikke har gitt barnet den oppfølgingen det skal ha! Slutt å vær så nærtagende. Hvordan det går er veldig avhengig av innsatsen som legges inn nå! Anonymkode: 6a43e...de5 Min far er dyslektiker, min bror er dysletisker, min onkel er dysletiker og jeg har tendenser. Barnets eldre søsken har også det samme bare i en mildere utgave. Der løsnet ting ved 2,5 års alder og hen henger nå kun ca 1 år bak de andre barna. Barnet det gjelder blir 3 år til sommeren. Hen er mye hardere "rammet" enn storesøsken. Jeg håper det ordner seg. Men det er klart at jeg er bekymret Anonymkode: 2812e...6b4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #28 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Min far er dyslektiker, min bror er dysletisker, min onkel er dysletiker og jeg har tendenser. Barnets eldre søsken har også det samme bare i en mildere utgave. Der løsnet ting ved 2,5 års alder og hen henger nå kun ca 1 år bak de andre barna. Barnet det gjelder blir 3 år til sommeren. Hen er mye hardere "rammet" enn storesøsken. Jeg håper det ordner seg. Men det er klart at jeg er bekymret Anonymkode: 2812e...6b4 Og med dette kan barnet ha arvet en sårbarhet for å utvikle både dysleksi og DLD. Selvsagt er du bekymret, det er forståelig. Det er bra dere er tidlig på med utredning og tiltak, men «hvordan det går» er avhengig av hvor mye, intensivt, og tidlig tiltak innsettes. Den stygge statistikken som sier at disse barna får faglige vansker, psykiske vansker etc. KAN reduseres, men det er NÅ det må gjøres. Jeg har også et barn med en sårbarhet, og det er beinhard jobbing. Jeg har dårlig samvittighet for søsken, fordi vi må prioritere, vi kommer ikke «i mål» til skolestart, men vi har et mye bedre utgangspunkt enn vi kunne hatt. Anonymkode: 6a43e...de5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #29 Skrevet 7. juli 2023 Oppdatering. Barnet har fått tiltak av PPT 10 timer i uka med spesialpedagog frem til utgangen av 2025. Jeg er super fornøyd med dette. Virker som super flinke folk. I tillegg har det løsnet kjempe mye for barnet. Hen har gått fra å ha 16 ord i mars til å prate 3 ords setninger nå i juli. Det har skjedd en modningsprosess i hodet på barnet helt av seg selv. Plutselig løsnet det. Ingen ekstra tiltak fra oss. Jeg tror dette kommer tiø å bli bra Anonymkode: 2812e...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #30 Skrevet 7. juli 2023 Det er mange årsaker til at språket kommer sent. Vår yngste pratet ikke før hun var over 3, men hadde et kroppsspråk som viste at hun forsto det som ble sagt og kunne gjøre seg forstått i stor grad. Forsinkelsen skyldtes nok at hun måtte forholde seg til ett språk i barnehagen og ett hjemme. Med en gang vi flyttet og det kun ble ett språk kom språket fort. Barnehagen var ikke bekymret, selv om vi var- alle jevnaldrende så jo ut til å skravle som en foss. Heldigvis siden vi pratet, leste osv mye rundt henne så tok hun raskt igjen jevnaldrende. Grunnen til at barnehagen ikke ville sette inn tiltak var at hun virket til å forstå, det hun sa hadde god uttale og hun ble ikke frustrert over at hun ikke hadde ord- kun kroppsspråk. Hadde det vært tegn på at hun ikke forsto eller var generelt frustrert for å ikke bli forstått hadde de ville gjøre utredninger. Det som er så kompis er at den jevnaldrende kusinen som var såååå tidlig med språk, pratet som en foss og kunne gjengi masse nå viser seg å være den med ulike diagnoser, inkludert en eller annen lærevanske og adhd og utredes for mer. Jeg forteller vår historie for det var lett å tro at det var vår datter som skulle være den med lærevansker. Anonymkode: 10cab...927
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #31 Skrevet 7. juli 2023 Jeg har en gutt på 14 år med store generelle språkvansker. Han har hatt tiltak og tett oppfølging siden to-års alderen. Det har vært MYE jobb.. tett oppfølging i barnehage, skole og ikke minst hjemme med daglige økter. I dag går det ganske bra. Han vil alltid streve med språk på ulike måter bl.a pga taleflytvansker. Han har også dysleksi. Etter vi var ferdig å jobbe med uttale for bare et års tid siden, så jobber vi nå mye med å fortsette å utvide språkforådet og tilpasse taleflyten. Nå handler det mest om å lære han verktøy han kan bruke videre i livet:) Jeg var helt vanvittig bekymret da han var liten… men det er mange barn som strever med språk! For veldig mange løsner det etter hvert og det vil ikke være behov for mer støtte etter et par år på skolen. Når barna er små kan det plutselig løsne av seg selv! Eller man kan trenge litt ekstra støtte i en perioden. Er det snakk om språkvansker/språkforstyrrelse er det mer gjennomgripende og det er viktig å huske på at dette må man leve med hele livet. F.eks Ekspressive eller impressive språkvansker kan tilsynelatende jobbes mye med som barn og etter hvert vil kanskje ikke omgivelsene merke så mye til det, men det er vansker en må leve med hele livet. Anonymkode: 9b159...093
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #32 Skrevet 8. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har en gutt på 14 år med store generelle språkvansker. Han har hatt tiltak og tett oppfølging siden to-års alderen. Det har vært MYE jobb.. tett oppfølging i barnehage, skole og ikke minst hjemme med daglige økter. I dag går det ganske bra. Han vil alltid streve med språk på ulike måter bl.a pga taleflytvansker. Han har også dysleksi. Etter vi var ferdig å jobbe med uttale for bare et års tid siden, så jobber vi nå mye med å fortsette å utvide språkforådet og tilpasse taleflyten. Nå handler det mest om å lære han verktøy han kan bruke videre i livet:) Jeg var helt vanvittig bekymret da han var liten… men det er mange barn som strever med språk! For veldig mange løsner det etter hvert og det vil ikke være behov for mer støtte etter et par år på skolen. Når barna er små kan det plutselig løsne av seg selv! Eller man kan trenge litt ekstra støtte i en perioden. Er det snakk om språkvansker/språkforstyrrelse er det mer gjennomgripende og det er viktig å huske på at dette må man leve med hele livet. F.eks Ekspressive eller impressive språkvansker kan tilsynelatende jobbes mye med som barn og etter hvert vil kanskje ikke omgivelsene merke så mye til det, men det er vansker en må leve med hele livet. Anonymkode: 9b159...093 Takk for et fint svar! Endelig noen med erfaring! Det er snakk om generelle språkvansker ja. Anonymkode: 2812e...6b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå