Gå til innhold

Ja til samisk i skolen, nei til nynorsk!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Abendstern said:

Vi er et land og et folk. Derfor lærer vi begge målformene på skolen. 

Vi forstår hverandre veldig fint uten st vi må kunne skrive rettskriving på nynorsk. 

Anonymkode: 3392d...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slår et slag for koding, et språk det faktisk hadde vært nyttig å lære barna våre.

Anonymkode: 23d53...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg slår et slag for koding, et språk det faktisk hadde vært nyttig å lære barna våre.

Anonymkode: 23d53...f54

Det lærer de i matte. 

Anonymkode: caa10...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abendstern
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi forstår hverandre veldig fint uten st vi må kunne skrive rettskriving på nynorsk. 

Forstår du islandsk og færøysk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (På 24.3.2023 den 19.01):

Bokmål er på vei mot ødeleggelse pga nyord og engelsk innblanding. Nynorsken virker mer ekte og ren som skriftspråk.  Det er bare min oppfatning. Ja til begge målformer. Samisk er vel ikke aktuelt sør for Troms og Finnmark.

Me let ikkje ukvemsord og anna rask kome inn og øydeleggje det fagre språket åt Åsen.

Til det er språket for sterkt.

Anonymkode: 69b1c...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og det er helt greit for det er en del av vår kultur. Nynorsk er konstruert. 

Nynorsk er eit mykje sterkare språk enn bokmål, då det held seg mykje betre i hevd og let seg ikke påvirke så lett av nyord og anna tull som bokmål diverre lir stygt under.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 17.27):

Jeg forstår virkelig ikke poenget med at vi som har bokmål som hovedmål skal lære oss nynorsk. Jeg hadde nynorsk på ungdomsskolen og har aldri hatt bruk for det. Jeg forstår godt nynorsk tekst uten å måtte lære det på skolen. Jeg synes derimot at vi burde lært oss samisk! Tanker?

99% trenger hverken samisk eller nynorsk. Det er å kaste bort verdifull tid som kunne vært brukt til noe fornuftig

Anonymkode: 28de4...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nynorsk er eit mykje sterkare språk enn bokmål, då det held seg mykje betre i hevd og let seg ikke påvirke så lett av nyord og anna tull som bokmål diverre lir stygt under.

Jeg vil tro det har mer med at det ikke er så mange som faktisk bruker det, kontra bokmål. Bokmålselever som skriver nynorsk på skolen vil jo skrive det på den måten de lærer det, det er ikke «deres» språk. De bruker det ikke nok til å sette sitt preg på det. Alle språk er i utvikling hele tiden (og det kan man mene hva man vil om, men det er sånn det er), og et språk som ikke utvikler seg så mye er på en måte litt dødt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem bryr seg? Språk vil alltid være i utvikling, det er sånn det er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil tro det har mer med at det ikke er så mange som faktisk bruker det, kontra bokmål. Bokmålselever som skriver nynorsk på skolen vil jo skrive det på den måten de lærer det, det er ikke «deres» språk. De bruker det ikke nok til å sette sitt preg på det. Alle språk er i utvikling hele tiden (og det kan man mene hva man vil om, men det er sånn det er), og et språk som ikke utvikler seg så mye er på en måte litt dødt. 

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Me let ikkje ukvemsord og anna rask kome inn og øydeleggje det fagre språket åt Åsen.

Til det er språket for sterkt.

Tydeligvis ikke så sterk i og med at kun 11,6% har nynorsk som hovedmål i grunnskolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nynorsk er vanskelig å lære seg, bort med nynorsk!!  Jeg syns alle burde lære bokmål, ferdig med den saken! 
Å lære tegnspråk i skolene hadde ikke vært så dumt det heller 👍

Anonymkode: 8f5e6...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, Abendstern said:

Forstår du islandsk og færøysk?

Kan forstå visse ord, jeg kan også forstå visse ord på tysk og nederlandsk (flamsk) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 18.40):

Jeg er norsklærer, og merker jeg sliter litt med å forsvare ovenfor elevene at de må kunne skrive nynorsk. Nynorsk er en del av Norge og det norske språket, men jeg ser ikke behovet for at alle skal kunne skrive det. Selvfølgelig skal de lese tekster på nynorsk, og kjenne til historien og hva som skiller det fra nynorsk. Jeg tenker det hadde vært mer fornuftig å lære tegnespråk, eventuelt mer samisk. 

Tja, i en del kommuner må man skrive/lese nynorsk i offentlige brev, så jeg skjønner poenget med å lære litt basic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Kinder said:

Tja, i en del kommuner må man skrive/lese nynorsk i offentlige brev, så jeg skjønner poenget med å lære litt basic.

Når jeg bodde på Voss mottok jeg brev fra kommunen på nynorsk på tross av at jeg har bokmål som hovedmål og valgt dette som mål i kommunikasjon fra det offentlige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvem bryr seg? Språk vil alltid være i utvikling, det er sånn det er. 

Og difor lyt ein styrkje bruken av nynorsk retteleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tydeligvis ikke så sterk i og med at kun 11,6% har nynorsk som hovedmål i grunnskolen. 

Språket står seg godt utan påveknad utanfrå, var det eg ville ha fram her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nynorsk er vanskelig å lære seg, bort med nynorsk!!  Jeg syns alle burde lære bokmål, ferdig med den saken! 
Å lære tegnspråk i skolene hadde ikke vært så dumt det heller 👍

Anonymkode: 8f5e6...6b5

Her lyt du utvise meir vyrdnad for språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samisk er det mest ubrukelige man kan lære seg.

Anonymkode: 907b9...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...