Gå til innhold

Ramadan i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes ikke markering av religion, særlig ikke av religioner som diskriminerer kvinner og homofile, har noe verken i barnehage eller skoler å gjøre.

Anonymkode: 486be...bc2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.48):

Dere kan lære barna Shahada og la jentene prøve hijab. Mange liker det etter å ha prøvd.

Anonymkode: ee303...738

Barnehagens oppgave er ikke å promotere kvinneundertrykkelse. 

TS, velg med omhu hvis dere skal snakke om det. Husk at det er mye problematisk i islam og det er lett å tråkke feil.

Det tryggeste er å ikke gjøre noe i det hele tatt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan lære barna Shahada og la jentene prøve hijab. Mange liker det etter å ha prøvd.

Tuller du? Hva med å la alle prøve hijab? Det er et kvinnediskriminerende plagg. Alle eller ingen. 

Anonymkode: 10fd1...c50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja dessverre !!!!

Anonymkode: 11eff...86b

Du mener vi ikke skulle hatt religionsfrihet og slik vært mer lik Saudi-Arabia? OK.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes ikke markering av religion, særlig ikke av religioner som diskriminerer kvinner og homofile, har noe verken i barnehage eller skoler å gjøre.

Anonymkode: 486be...bc2

Må kutte ut alt snakk om påske og jul i barnehager og skole da. 

Anonymkode: 7934b...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tuller du? Hva med å la alle prøve hijab? Det er et kvinnediskriminerende plagg. Alle eller ingen. 

Anonymkode: 10fd1...c50

Hijab er jo en avsporing deluxe, all den tid det ikke er noe en barnehage har kapasitet eller interesse av å "la alle barna teste". 

Om det mot all formodning skulle være slik at barna får prøve hijab i en slik anledning, så vil det ha null, nada, niks å si for dem av negativ betydning - det vil være på lik linje med at alle prøvde en Pippi Langstrømpe-parykk. Den største faren ville vært at et barn hadde lus, og ga det videre til resten. 

En person blir ikke undertrykt bare fordi den får noe på hodet, det er normene, reglene og samfunnet som undertrykker. Jeg vil påstå at for mange muslimske kvinner i Norge, så er samfunnsdebatten og det hatske debattklimaet på nett minst like undertrykkende som å bruke hijab. Jeg har ingen personlig erfaring, men de kvinnene jeg kjenner som bruker hijab, ønsker det selv. De er ikke noe mer pålagt det av sin kultur enn jeg er pålagt å være slank, pen og vellykket  av min norske kultur. 

Marker ramadan så mye dere orker, ts - denne debatten viser at barna trenger å se raushet og oppleve at ulikhet kan være en styrke. For mange får det dessverre ikke inn med morsmelken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Urwa skrev (5 timer siden):

Hvordan i huleste kan du tro at barnehagen barn faster?
Fasten er ikke obligatorisk før du er ca 15-16 år gammel. Syke,gravide,reisende og eldre er fritatt! 

Mot å betale 1/10 til et godt formål/hjelpe fattige...

Anonymkode: 4f071...816

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (22 timer siden):

Lære barna shahada sett på makan! Du vil sikkert gjøre Norge til et muslimsk land også. Synes barnehagen skal være religionsnøyral, og ihvertfall ikke konvertere barn til islam ved å lære dem at Allah er den eneste Gud.

Du må bare forberede deg. Dett er en utvikling du ikke kan stanse. Dette handler ikke kun om å være tolerante for islam. Det tas stadig grep for å innføre flere av denne religionens prinsipper. At halal som slaktemetode i Norge blir standard.. eks. utenkelig? Vent å se.. til den dagen vi har en muslimsk regjering. Og hva som da vil innføres i barnehage blir jo også interresant. 

Toleransen går kun den ene veien, det bør vi snart ha insett.

Anonymkode: d169d...a00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må bare forberede deg. Dett er en utvikling du ikke kan stanse. Dette handler ikke kun om å være tolerante for islam. Det tas stadig grep for å innføre flere av denne religionens prinsipper. At halal som slaktemetode i Norge blir standard.. eks. utenkelig? Vent å se.. til den dagen vi har en muslimsk regjering. Og hva som da vil innføres i barnehage blir jo også interresant. 

Toleransen går kun den ene veien, det bør vi snart ha insett.

Husk medisinen din nå, gutten min.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dere som er prinsipielt mot alt som minner om at religion er en del av kulturen skal bli synlig i barnehager. Jeg er ateist, men respekter et ståsted som jeg ikke er enig i.

Dere som er spesifikt mot at den islamske delen av vår kultur skal være synlig i barnehagen. Skjerp dere.

Akkurat nå er det muslimer på vakt for å i ytterste konsekvens dø for vår frihet i tjeneste for Konge og fedreland i forsvaret.

Akkurat nå er det muslimer på vakt på våre sykehus, slik at dem med sykdommer og skader kan få helsehjelp.

Og så videre... Men en markering av at det er Ramadan i barnehagen... skrekk og gru...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hijab er jo en avsporing deluxe, all den tid det ikke er noe en barnehage har kapasitet eller interesse av å "la alle barna teste". 

Om det mot all formodning skulle være slik at barna får prøve hijab i en slik anledning, så vil det ha null, nada, niks å si for dem av negativ betydning - det vil være på lik linje med at alle prøvde en Pippi Langstrømpe-parykk. Den største faren ville vært at et barn hadde lus, og ga det videre til resten. 

En person blir ikke undertrykt bare fordi den får noe på hodet, det er normene, reglene og samfunnet som undertrykker. Jeg vil påstå at for mange muslimske kvinner i Norge, så er samfunnsdebatten og det hatske debattklimaet på nett minst like undertrykkende som å bruke hijab. Jeg har ingen personlig erfaring, men de kvinnene jeg kjenner som bruker hijab, ønsker det selv. De er ikke noe mer pålagt det av sin kultur enn jeg er pålagt å være slank, pen og vellykket  av min norske kultur. 

Marker ramadan så mye dere orker, ts - denne debatten viser at barna trenger å se raushet og oppleve at ulikhet kan være en styrke. For mange får det dessverre ikke inn med morsmelken. 

Flere barnehager lærer barna om hvor fortreffelig hijab er.

https://fritanke.no/oslo-barnehage-arrangerte-magisk-samlingsstund-rundt-islam/19.11018

Problemet med hijab er ikke hvorvidt noen bruker det "friviliig" eller ikke. Men hva slags verdier plagget representerer. Alle som ikke bruker hijab blir sett på som horer. Og de blir legitime mål for overgrep og trakassering, horer har som kjent ingen moralsk beskyttelse i islam. I Sverige er det er flere eksempler på seksuell trakassering allerede i barnehagen, fordi guttene har lært at jenter uten hijab er horer.

Ingen har problemer med jødenes kipa eller sikhenes turban. Fordi disse plaggene ikke representerer verdier som gjør det farlig for andre å ikke bruke det.

Hijab må ikke normaliseres. Og barna skal ikke lære seg å bruke det. De skal ikke lære at de blir respektert dersom de bruker det (implisitt at de ikke fortjener respekt dersom de ikke bruker det). Det er et farlig plagg.

Skal man lære barna om islam er det like viktig at de lærer at de skal holde seg langt unna denne religionen. Å bare trekke fram fest og morro og unnlate å snakke om det problematiske er samme teknikk som IS brukte til å rekruttere terrorister. De lovte himmel på jord, men unnlot selvsagt å snakke om de kjipe tingene. Det gjør rekutteringen lettere.

Anonymkode: 09d1a...d3f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://fritanke.no/oslo-barnehage-arrangerte-magisk-samlingsstund-rundt-islam/19.11018

Problemet med hijab er ikke hvorvidt noen bruker det "friviliig" eller ikke. Men hva slags verdier plagget representerer. Alle som ikke bruker hijab blir sett på som horer. Og de blir legitime mål for overgrep og trakassering, horer har som kjent ingen moralsk beskyttelse i islam. I Sverige er det er flere eksempler på seksuell trakassering allerede i barnehagen, fordi guttene har lært at jenter uten hijab er horer.

Ingen har problemer med jødenes kipa eller sikhenes turban. Fordi disse plaggene ikke representerer verdier som gjør det farlig for andre å ikke bruke det.

Hijab må ikke normaliseres. Og barna skal ikke lære seg å bruke det. De skal ikke lære at de blir respektert dersom de bruker det (implisitt at de ikke fortjener respekt dersom de ikke bruker det). Det er et farlig plagg.

Skal man lære barna om islam er det like viktig at de lærer at de skal holde seg langt unna denne religionen. Å bare trekke fram fest og morro og unnlate å snakke om det problematiske er samme teknikk som IS brukte til å rekruttere terrorister. De lovte himmel på jord, men unnlot selvsagt å snakke om de kjipe tingene. Det gjør rekutteringen lettere.

Nyttig lenke.

Spesielt denne delen her er veldig viktig og burde vært en advarsel for alle barnehager.

Pressesjef i Human-Etisk Forbund, Jens Brun-Pedersen slår fast at det er foreldrenes, ikke barnehagens, oppgave å skape «magiske religiøse øyeblikk» av denne typen.

– I dommen mot Norge i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) 29. juni 2007 oppfordret domstolen Norge til å vise varsomhet, særlig overfor de minste barna, med «aktiviteter som er egnet til å påvirke til annen tro» (KRL-saken), sier han.

Brun-Pedersen mener overtramp av denne typen skyldes den systematiske uryddigheten med gudstjenester i skoletida som skolen har praktisert i alle år.

– Da er det ikke rart at det blir uryddighet på dette området i andre miljøer også, sier han.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde islam representert noe ala toleranse og gjensidig respekt hadde det enda vært noe. La de norske barna teste en hijab eller to. Så kan samtidig innvandrerbarna pyntes i pride-pryd. Da skal vi nok få se hvor toleransen ligger..

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.30):

Det er ingen nordmenn som faster i denne perioden. Det er heller ikke fokuset i barnehager, når det gjelder å markere høytider. Ingenting som er skadelig for små barn.

Anonymkode: 96d9b...d15

Selvfølgelig er det det. Du kan jo lese om det. Det er heller ikke noe som er skadelig for små barn i ramadan, så hvorfor er det verre mener du? 

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 11.31):

Hva har dette med barnehagen å gjøre? Er du såpass fordomsfull at du går ut fra at alle hvite mennesker er kristne?

Anonymkode: 491fb...fe1

Hva har hvite mennesker med saken å gjøre? 

Anonymkode: b8101...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må kutte ut alt snakk om påske og jul i barnehager og skole da. 

Og fastelaven og Lucia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.54):

Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager.

Feirer dere jødiske høytider? 

Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet.

Anonymkode: 96d9b...d15

Det bor 1500 jøder i Norge, så den sammenligningen blir helt søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.58):

Du vet at det er kristen fastetid nå også? Perioden mellom fastelaven og påske? 

Er det et sted den kristne fasten feires er det i barnehagene. Ungene kom hjem med fastelavnsris hvert år etter det jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage, og da tok noen av foreldrene intivativet og lagde mat til hele avdelingen da det var id.  De muslimske barna kom pynta i fine klær og fortalte til alle om den store dagen der de får gaver og masse god mat og gåtteri. Den dagen er like magisk for dem som julaften er for andre barn. Ramadan er for voksene, de fleste barna teller heler ned dagene til id i den perioden 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg tror innlegget her er spøk eller alvor. 

Anonymkode: ea06f...99b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...