Sofakona Skrevet 24. mars 2023 #21 Del Skrevet 24. mars 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Mitt tips er å holde religion helt borte fra barnehagen. Herav også kristendommen. Men at dere følger norske høytidstradisjoner som f.eks påske og jul, uten å få det til å handle om religion for den saks skyld. Du vet at i barnehagen og skolen når de har påske og jul...sp snakker de og synger de kristne sanger? Leser om jomfru Maria etc? Det er fint med informasjon, ingen som blir påtvunget noe. Ingen kommer ut av barnehagen og skolen og blir kristen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #22 Del Skrevet 24. mars 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): Mitt tips er å holde religion helt borte fra barnehagen. Herav også kristendommen. Men at dere følger norske høytidstradisjoner som f.eks påske og jul, uten å få det til å handle om religion for den saks skyld. Forklar hvorfor vi feirer påske med totalt fravær av religion. Anonymkode: 5d0b4...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. mars 2023 #23 Del Skrevet 24. mars 2023 (endret) Sofakona skrev (6 minutter siden): Du vet at i barnehagen og skolen når de har påske og jul...sp snakker de og synger de kristne sanger? Leser om jomfru Maria etc? Det er fint med informasjon, ingen som blir påtvunget noe. Ingen kommer ut av barnehagen og skolen og blir kristen AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forklar hvorfor vi feirer påske med totalt fravær av religion. Anonymkode: 5d0b4...f03 Jeg snakker ikke om skole. Jeg snakker om små barn i barnehage. At de markerer påske og jul betyr ikke at de skal lese om jomfru Maria heller. Men at barna kan pynte noen påskekyllinger eller lage seg noen nisser til påske eller jul, samt synge en tradisjonell norsk julesamle, og da med gul og rød pynt i barnehagen for anledningen, burde virkelig gå an uten å få religionen tredd nedover hodene. Det går fint an å markere norske tradisjonelle høytider på barnehagenivå uten religiøs samknytting. Endret 24. mars 2023 av Bombasi 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #24 Del Skrevet 24. mars 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Jeg snakker ikke om skole. Jeg snakker om små barn i barnehage. At de markerer påske og jul betyr ikke at de skal lese om jomfru Maria heller. Men at barna kan pynte noen påskekyllinger eller lage seg noen nisser til påske eller jul, samt synge en tradisjonell norsk julesamle, og da med gul og rød pynt i barnehagen for anledningen, burde virkelig gå an uten å få religionen tredd nedover hodene. Det går fint an å markere norske tradisjonelle høytider på barnehagenivå uten religiøs samknytting. Har du møtt barn? Når barna spør om HVORFOR vi pynter med påskekyllinger og om HVORFOR vi feirer påske, hva svarer barnehagen? Anonymkode: 5d0b4...f03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. mars 2023 #25 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du møtt barn? Når barna spør om HVORFOR vi pynter med påskekyllinger og om HVORFOR vi feirer påske, hva svarer barnehagen? Anonymkode: 5d0b4...f03 Da går det an å svare på det da. Man trenger ikke gjøre det komplisert. Men utgangspunktet behøver ikke være religiøst. Utgangspunktet skal være norske tradisjoner. Og så trenger man ihvertfall ikke dra inn allskens andre religioner som ikke har noe med norske tradisjoner å gjøre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #26 Del Skrevet 24. mars 2023 Snakk med foreldrene til de som feirer ramadan og ikke på et forum med mest hvite ikke-muslimer !! Anonymkode: 177ad...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #27 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager. Feirer dere jødiske høytider? Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet. Anonymkode: 96d9b...d15 Barn under en viss alder, skal ikke faste. Faste er frivillig. Anonymkode: 90ddd...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #28 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklar hvorfor vi feirer påske med totalt fravær av religion. Anonymkode: 5d0b4...f03 Fordi såtiden og grotiden begynner nå. Det kan ikke være så vanskelig å skjønne. Anonymkode: 90ddd...aeb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #29 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ramadan hører ikke hjemme i norske barnehager. Feirer dere jødiske høytider? Jeg håper for guds skyld at barna er fritatt fra denne sinnssyke fasten, noe annet bør meldes til barnevernet. Anonymkode: 96d9b...d15 Vi hadde to personer med jødisk livssyn i klassen på barneskolen, for 30 år siden. Vi markerte alle høytidene deres, lærte om deres rutiner knyttet til handvask, lærte å synge en jødisk sang jeg dessverre ikke husker tittelen på. Veldig lærerikt, inkluderende, og minner og forståelse jeg fortsatt har. Anonymkode: 3d513...282 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #30 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere kan lære barna Shahada og la jentene prøve hijab. Mange liker det etter å ha prøvd. Anonymkode: ee303...738 Hijab er ikke en obligatorisk del av det å være muslim. Det er et fritt valg etter religionen. Dessverre er det mange land som praktiserer dette under merkelappen "religion". Jeg kjenner flere norske muslimer, ingen bruker hodeplagg. De fleste følger fasten, men det er også fritt valg. Og barn skal selvfølgelig ikke faste, heller ikke gå med hodeplagg selv i de mest konservative land. Med alle fordommene og misforståelsene i denne tråden bør det mulig innføres å lære litt om andres valg og måte allerede fra barnehagealder. Anonymkode: 3d513...282 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #31 Del Skrevet 24. mars 2023 Ramadan har ikke noe å gjøre i en bhg. Muslimske barn som går i bhg faster ikke under ramadan. Om du opplever barna om faster i bhg, så skal det anmeldes. Ett barn er altfor lite til å faste. Kristne barn bryr seg ikke om ramadan og vil de lære noe så kan du høre med egne foreldre. Slutt å tre islam over hodene på små barn. Kutt ut alt som har med religion å gjøre i bhg. Bhg er lek. Anonymkode: 38c15...ac2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #32 Del Skrevet 24. mars 2023 Hei! Dere kan lage lanterner eller måner og stjerner av papir. Finnes masse diy på YouTube 😊 Det står om ramadan i vers 2 ayah 185,186 at man skal faste. Så er det en stor feiring på slutten av ramadan med gaver og moro. Det er vanlig at man bryter fasten med en daddel Anonymkode: 30ada...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #33 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ramadan har ikke noe å gjøre i en bhg. Muslimske barn som går i bhg faster ikke under ramadan. Om du opplever barna om faster i bhg, så skal det anmeldes. Ett barn er altfor lite til å faste. Kristne barn bryr seg ikke om ramadan og vil de lære noe så kan du høre med egne foreldre. Slutt å tre islam over hodene på små barn. Kutt ut alt som har med religion å gjøre i bhg. Bhg er lek. Anonymkode: 38c15...ac2 Men de fleste muslimske barn har en veldig god assosiasjon til ramadan, akkurat som ikke muslimer har gode assosiasjoner til hele desember. Det er god mat, tradisjoner og kos i hvert muslimsk hjem. Å se at de snakker om det i barnehagen gir sikkert en styrket identitetsfølelse for barna. Feks datteren min er opptatt av ramadan, vi har mye kos hjemme nå, og ja, hun spiser,fordi hun er et barn og trenger ikke faste. Jeg vet at hun hadde blitt glad om de hadde snakket i ramadan i bhg. Det er noe med det, at oj, de snakker om ramadan, det ER Jo ikke bare oss?? Anonymkode: 30ada...176 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 24. mars 2023 #34 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Barn under en viss alder, skal ikke faste. Faste er frivillig. Anonymkode: 90ddd...aeb Det som ser ut til å være vanlig praksis er at barn begynner så smått å markere fasten i tiårsalderen. Og da ikke ved å faste hele dagen, men heller ved å droppe ett av de vanlige måltidene. Så faser de gradvis inn fasten etterhvert som de blir eldre. På barnehagenivå har jeg aldri hørt om noen som har gjort noen sånne innskrekninger. De er med på festen etterpå, da. (Festmåltider for hele familien med slekt og venner osv. er en så grunnleggende menneskelig skikk at jeg tror det finnes i alle religioner og kulturer.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 24. mars 2023 #35 Del Skrevet 24. mars 2023 I vår barnehage markeres slikt på moderat vis. Jul, påske og slikt markeres normalt. Dersom et/flere barn har annen kultur/tro og feiringer tilknyttet disse så pleier de å få fortelle litt om hva det er, hvordan de pleier å feire, har gjerne med seg noen bilder fra egen tidligere feiring, kanskje forteller litt om maten de spiser/har med noe de andre kan smake, hører en sang e.l. Men det er ikke markering i ukesvis slik som med julen feks. Jeg tenker det er kjekt og kan oppleves inkluderende for de barna som er vant til å markere annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #36 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere kan lære barna Shahada og la jentene prøve hijab. Mange liker det etter å ha prøvd. Anonymkode: ee303...738 Barnehagen skulle bare prøvd å få på jenta mi en hijab! Da hadde det blitt månelyst og hadde bytta barnehage tvert! Anonymkode: 5761a...a4b 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #37 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forklar hvorfor vi feirer påske med totalt fravær av religion. Anonymkode: 5d0b4...f03 tradisjon Anonymkode: 5761a...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #38 Del Skrevet 24. mars 2023 Hva er det som er så stas med islam? Det høres bare så vanvittig barnslig ut 😂 Gjør dere det samme med andre religioner? Eller er det bare så ufattelig gøy med tanken på muslimer? Anonymkode: 5ada5...b47 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. mars 2023 #39 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.48): Dere kan lære barna Shahada og la jentene prøve hijab. Mange liker det etter å ha prøvd. Anonymkode: ee303...738 Lære barna shahada sett på makan! Du vil sikkert gjøre Norge til et muslimsk land også. Synes barnehagen skal være religionsnøyral, og ihvertfall ikke konvertere barn til islam ved å lære dem at Allah er den eneste Gud. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #40 Del Skrevet 25. mars 2023 Det å feire påske og jul i barnehager har alltid handlet om kos og norske tradisjoner ikke å feire religion. Dette synes jeg vi skal fortsette med. Og jeg synes utenlandske med andre religioner burde godta det dette er norge. Jeg synes dem kunne ha vært med på kosen å blitt med å spist grøt lagd påskekyllinger og nisser jeg. Hva er problemet? Hvorfor skal vi ofre kosen for at dem har ekstremiste meninger når det gjelder religion og ikke kan lage påskeskyllinger? Skal vi bare godta at dem skal få ta over våres tradisjoner og koselige stunder? Og tvinges til å bli med å læredems religion i vårt eget landø Kommer aldri til å skje! Hvis det skjer at dem begynner å lære ramadan i bafnehagen som er ren religion blir jeg temmeligt irritert og sjokkert...såpass respekt burde dem ha for oss nordmenn når dem får komme til norge å få et berde liv! Er ikke det nok skal dem endre våres tradisjoner og nå? Skal ha mer og mer..... dette gjelder seffølgeligt ikke alle muslimer er sikker på at det er muslimer som ikke bryr seg om dette og faktisk repsekterer norges tradisjoner. Anonymkode: eae5c...504 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå