Gå til innhold

Møte med barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På mandag skal jeg få vite om barnevernet er for eller imot at barnet mitt flytter tilbake til meg etter 6 år i fosterhjem. De har økt opp samvær fra en helg i måneden til annenhver uke bare siden nyttår. Så jeg har en god følelse. Men jeg vet at fosterforeldrene er veldig imot at barnet flytter hjem, så jeg er litt nervøs for at barnevernet så høre mest på deres meninger. Tror dere barnevernet hadde økt opp samvær så mye hvis de tenker at barnet ikke bør bo hos meg? 

Anonymkode: f9ab7...ae3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til uansett!! 
Har selv møte med bv neste uke og gruer meg fryktelig… 

Anonymkode: ea7d8...603

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Du skriver ikke om hvorfor fosterforeldre er i mot at barnet skal bo sammen med deg. Det nevnes heller ikke noe om barnet og hva han/hun ønsker. 

Endret av Sharpa VinterBerg
AnonymBruker
Skrevet
Sharpa VinterBerg skrev (39 minutter siden):

Du skriver ikke om hvorfor fosterforeldre er i mot at barnet skal bo sammen med deg. Det nevnes heller ikke noe om barnet og hva han/hun ønsker. 

Barnet er over 15 år og vil flytte hjem Fostermor mener de kan ivareta barnet bedre enn meg. Noe jeg ikke er enig i, ser på både meg og de som gode omsorgspersoner men vi har styrker på ulike områder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet er så stort vil det vektlegges barnets eget ønske. Vet ikke hva som er årsaken til at barnet har vært i fosterhjem, men om dere har en god relasjon og du har livet ditt på stell så vil jeg tenke at en tilbakeføring er hensiktsmessig for barnet dersom det ønsker det. Hvis jeg hadde vært fostermor i seks år ville jeg følt en sterk tilknytning til barnet og nok vært bekymret. Har du en god relasjon med fosterforeldrene også? 

Anonymkode: 17cba...743

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når barnet er så stort vil det vektlegges barnets eget ønske. Vet ikke hva som er årsaken til at barnet har vært i fosterhjem, men om dere har en god relasjon og du har livet ditt på stell så vil jeg tenke at en tilbakeføring er hensiktsmessig for barnet dersom det ønsker det. Hvis jeg hadde vært fostermor i seks år ville jeg følt en sterk tilknytning til barnet og nok vært bekymret. Har du en god relasjon med fosterforeldrene også? 

Anonymkode: 17cba...743

Forskjell på tilknytning og sabotere for mor og barn. Barnet er tross alt så stort at det burde få komme til mor.

Anonymkode: 7f18b...3ad

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskjell på tilknytning og sabotere for mor og barn. Barnet er tross alt så stort at det burde få komme til mor.

Anonymkode: 7f18b...3ad

En tenåring trenger rammer, grenser og regler, litt tøff kjærlighet. En tenåring velger ofte det hjemmet der leggetider flyter litt, det er lite med leksehjelp og krav. Det har mange foreldre med delt omsorg erfart. Et fosterhjem har ofte erfaring, opplæring, og kan se en situasjon mer objektivt. Samtidig veier jo det å være sammen med biologisk familie tungt her. 

Disclaimer til TS; Jeg vet ingenting om deres situasjon. Mitt svar er ikke rettet mot deg. Men kun en generell kommentar til påstanden jeg siterer. 

Anonymkode: 874ba...5d5

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en god relasjon til fosterhjemmet helt frem til de fikk vite at jeg hadde fremmet krav om tilbakeføring. Det gjorde jeg fordi barnet selv kom å fortalte at h*n ville flytte hjem. 

Barnet har ikke bodd i fosterhjemmet på grunn av at omsorgen jeg tidligere har gitt har vært mangelfull, men at jeg rett og slett innså at jeg måtte komme meg på beina etter en traumatisk hendelse. Fikk ptsd og spiseforstyrrelser på toppen av ADHD diagnose jeg hadde fra før. Og det kunne, hvis jeg hadde hatt omsorgen i denne perioden, ført til at barnet hadde blitt utsatt for langvarig omsorgssvikt. Jeg kontaktet selv barnevernet for å få hjelp. Selv om jeg ikke var enig i at fosterhjemsplassering var den hjelpen jeg ville ha og trengte. Nå ser jeg jo at barnevernet gjorde riktige vurderinger da. Men nå som jeg er blitt frisk fra både ptsd og spiseforstyrrelse, endelig.  Men fosterforeldrene har bare fått vite at jeg hadde psykiske helseutfordringer, så de gjør seg nok opp sine tanker ift informasjon de har fått.  Klandrer de ikke for det, de vil jo også at barnet mitt skal ha det så bra som mulig. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil bare si lykke til jeg ❤️ håper det går din vei 🤞

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barnet er over 15 år og vil flytte hjem Fostermor mener de kan ivareta barnet bedre enn meg. Noe jeg ikke er enig i, ser på både meg og de som gode omsorgspersoner men vi har styrker på ulike områder. 

Det handler uansett ikke om hvorvidt barnet har det bedre hos fosterforeldre, det handler om at omsorgen du gir barnet er god nok.  

Lykke til! Og husk om selv bvtj ikke er enig, kan du gå til sak likevel. 

Anonymkode: 8df36...15e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den første som blir motarbeidet av fosterforeldre, dessverre. Selv om det ikke lenger finnes grunnlag. Jeg vet om et ektepar som måtte ta barnet i fosterhjem når hen var svært liten, de har nå livet på stell og barnet elsker å være hos dem. Barnet sliter ellers med å spise i fosterhjemmet, savner mamma og pappa etc. Foreldrene begynte prosessen med å få barnet hjem igjen, men fosterforeldrene begynte så å motarbeide dette - de var frekke og kom med negative bemerkninger mot foreldrene foran barnet. Endte med at foreldrene fikk seg advokat og barnet kom hjem relativt kjapt etter det. De fikk en objektiv sakkyndig vurdering av barnet for å få vite hva barnet selv ønsket, hvordan barnet hadde det osv. 

Fosterforeldre tjener en god del penger på å ha barn hos deg (mer eller mindre 500k i året per fosterbarn, dette er åpen informasjon man finner på nettet), de blir jo selvfølgelig også knyttet til barnet, men det er helt tydelig at det er mange fosterforeldre som motarbeider biologiske foreldre og som ikke klarer å ha barnets behov først. Det er trist. Da alle omsorgsovertakelser i bunn skal ha plan om tilbakeføring til hjemmet, i noen tilfeller går ikke dette, men det er dette BV skal jobbe mot. Det står i retningslinjene deres. 

Anonymkode: f8a2a...0fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min fikk flytte hjem til vår mor selv om fosterforeldrene, og i og for seg BV, mente han burde bli boende der han var. Siden han var nesten 15 og ønsket å flytte hjem, vektla nemda dette.

At det var en feil avgjørelse er en annen sak. 

Anonymkode: 535e8...9f3

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fosterforeldre tjener en god del penger på å ha barn hos deg (mer eller mindre 500k i året per fosterbarn, dette er åpen informasjon man finner på nettet), de blir jo selvfølgelig også knyttet til barnet, men det er helt tydelig at det er mange fosterforeldre som motarbeider biologiske foreldre og som ikke klarer å ha barnets behov først. Det er trist. Da alle omsorgsovertakelser i bunn skal ha plan om tilbakeføring til hjemmet, i noen tilfeller går ikke dette, men det er dette BV skal jobbe mot. Det står i retningslinjene deres. 

Anonymkode: f8a2a...0fa

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Noen hjem er frikjøpt for å ta seg av de vanskeligste av barna innen BV-systemet og disse får en grei lønn. De gjør en veldig viktig jobb og skal selvfølgelig lønnes deretter. Men med tanke på at de ikke opparbeider pensjonspoeng, er det allikevel en dårlig inntekt etter min mening. 

Vanlige kommunale fosterhjem har 9300 før skatt, og dette er ikke noe å bli rik av. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Noen hjem er frikjøpt for å ta seg av de vanskeligste av barna innen BV-systemet og disse får en grei lønn. De gjør en veldig viktig jobb og skal selvfølgelig lønnes deretter. Men med tanke på at de ikke opparbeider pensjonspoeng, er det allikevel en dårlig inntekt etter min mening. 

Vanlige kommunale fosterhjem har 9300 før skatt, og dette er ikke noe å bli rik av. 

Jeg vet om fosterforeldre som overdriver hvor vanskelige fosterbarna er så de skal få utbetalt høyere summer, selv om fosterbarna er greie å ha med å gjøre og ikke er de problembarna fosterforeldrene mener at de er. 

Anonymkode: 8afbe...c95

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at barnet vil flytte tilbake til deg? 6 år er jo lenge, så vil jo tro barnet har god tilknytning til fosterfamilien. Tenk på hva som er best for barnet og samarbeid så godt du kan med alle parter. Er jo uansett ikke lenge igjen før barnet er voksen. Og uansett så er det jo bra du får mer samvær :)

Anonymkode: a96fc...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er psykisk syk eller rusa. Både du og barnet vil hjem skjønner jeg ikke hvorfor staten skal holde barnet borte.

Statlig omsorg er langtfra noen optimal omsorgsløsning for barn, men en nødløsning. 

Anonymkode: c0a64...c7d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er grunnen til at barnet vil flytte tilbake til deg? 6 år er jo lenge, så vil jo tro barnet har god tilknytning til fosterfamilien. Tenk på hva som er best for barnet og samarbeid så godt du kan med alle parter. Er jo uansett ikke lenge igjen før barnet er voksen. Og uansett så er det jo bra du får mer samvær :)

Anonymkode: a96fc...327

For barnet føler mest tilhørighet og føler seg mer hjemme her. Vi har deler interesser og finner på mer sammen enn det barnet gjør med fosterforeldrene.  Fordi jeg er moren, og selvfølgelig at grunnen til at jeg ikke kunne ha den daglige omsorgen ikke lenger er tilstede.

Både jeg og barnet ønsker at barnet skal ha kontakt med fosterhjemmet selv om h*n flytter hjem, men det vil ikke fosterforeldrene. De har sagt at hvis h*n flytter hjem så er det her h*n bor og trenger ikke de lenger da. Men håper de forandrer mening hvis det blir sånn at barnet flytter hjem, for selv om barnet ikke lenger skal bo hos de så har de jo hatt en langvarig relasjon. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet om fosterforeldre som overdriver hvor vanskelige fosterbarna er så de skal få utbetalt høyere summer, selv om fosterbarna er greie å ha med å gjøre og ikke er de problembarna fosterforeldrene mener at de er. 

Anonymkode: 8afbe...c95

Om du klarer å overdrive såpas at du får 500.000 utbetalt i året, kan man vel diagnostiseres med munchausen, for da har man virkelig klart å lure skole, BUP, barnehabiliteringen og lignende instanser barnevernet har samarbeid med rundt så skadete og syke barn. 

Anonymkode: 8df36...15e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For barnet føler mest tilhørighet og føler seg mer hjemme her. Vi har deler interesser og finner på mer sammen enn det barnet gjør med fosterforeldrene.  Fordi jeg er moren, og selvfølgelig at grunnen til at jeg ikke kunne ha den daglige omsorgen ikke lenger er tilstede.

Både jeg og barnet ønsker at barnet skal ha kontakt med fosterhjemmet selv om h*n flytter hjem, men det vil ikke fosterforeldrene. De har sagt at hvis h*n flytter hjem så er det her h*n bor og trenger ikke de lenger da. Men håper de forandrer mening hvis det blir sånn at barnet flytter hjem, for selv om barnet ikke lenger skal bo hos de så har de jo hatt en langvarig relasjon. 

Ts

Hvor lenge har du klart å holde deg frisk? Er ikke både ptsd og spiseforstyrrelser med høy risiko for tilbakefall? 

Anonymkode: 8f1f8...68e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor lenge har du klart å holde deg frisk? Er ikke både ptsd og spiseforstyrrelser med høy risiko for tilbakefall? 

Anonymkode: 8f1f8...68e

4 år fra spiseforstyrrelse og over 2 år fra ptsd. 

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...