AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Del Skrevet 23. mars 2023 Er det vits å ta service hvert år? Er en 13 år gammel Skoda citigo (automat/bensin). Kilometerstand er 110 000. Hadde både storservice og EU-kontroll i fjor Anonymkode: e806e...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 23. mars 2023 #2 Del Skrevet 23. mars 2023 Du bør som et minimum bytte olje og gjøre teknisk sjekk hvert år. Der som du bare kjører tur-retur Oslo - Kristiansand èn gang i året ville jeg droppet å eie bil, det blir bare forpliktelser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Del Skrevet 23. mars 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Du bør som et minimum bytte olje og gjøre teknisk sjekk hvert år. Der som du bare kjører tur-retur Oslo - Kristiansand èn gang i året ville jeg droppet å eie bil, det blir bare forpliktelser. Ja leste litt om teknisk sjekk, at dette kanskje kan være bedre/billigere Jeg bruker bilen hver uke, er noe bevegelseshemmet så er avhengig av bil. Har råd til bil, men jeg gidder ikke kaste penger ut av vinduet om jeg kan gjøre det på en billigere måte Kjøpte bilen for 40 tusen, så tenker ha den til den ryker. Er for lite å hente på salg senere, og jeg er fornøyd med bilen. Vil forsikring på bilen fortsatt gjelde om jeg ikke følger opp service hvert år? Har fullkasko ts Anonymkode: e806e...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 23. mars 2023 #4 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja leste litt om teknisk sjekk, at dette kanskje kan være bedre/billigere Jeg bruker bilen hver uke, er noe bevegelseshemmet så er avhengig av bil. Har råd til bil, men jeg gidder ikke kaste penger ut av vinduet om jeg kan gjøre det på en billigere måte Kjøpte bilen for 40 tusen, så tenker ha den til den ryker. Er for lite å hente på salg senere, og jeg er fornøyd med bilen. Vil forsikring på bilen fortsatt gjelde om jeg ikke følger opp service hvert år? Har fullkasko ts Anonymkode: e806e...1b8 Det er bare garantier som påvirkes av bruk av merkeverksted, og dine garantier er nok utløpt. Jegville fremdeles vurdert å bare ta taxi når du trenger bil, men det er din vurdering. Skal du først ha bil har du valgt et bilhold som er rimelig og fornuftig. Bytt olje og peil vann og bremsevæske og sjekk luft i dekkene. Bytt luftfilter og kupèfilter hvert tredje år, så kan du ha bil i mange år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 23. mars 2023 #5 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja leste litt om teknisk sjekk, at dette kanskje kan være bedre/billigere Jeg bruker bilen hver uke, er noe bevegelseshemmet så er avhengig av bil. Har råd til bil, men jeg gidder ikke kaste penger ut av vinduet om jeg kan gjøre det på en billigere måte Kjøpte bilen for 40 tusen, så tenker ha den til den ryker. Er for lite å hente på salg senere, og jeg er fornøyd med bilen. Vil forsikring på bilen fortsatt gjelde om jeg ikke følger opp service hvert år? Har fullkasko ts Anonymkode: e806e...1b8 Ville droppet fullkasko på så gammel bil, del kasko holder lenge. Jeg selv tar aldri service bare eu på så gammel bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Del Skrevet 23. mars 2023 … 600 km i året? Det er jo under to kilometer i snitt hver dag… Tror jeg hadde tatt taxi istedenfor de gangene du trenger bil hvis du trenger en eller to ganger i uken… Anonymkode: 75c1e...73d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #7 Del Skrevet 23. mars 2023 mange bra tips her. Og luftfilter og kupèfilter kan du skifte selv:) + Spar penger på delkasko eller ikke kasko i det hele tatt på en så billig/gammel bil. Anonymkode: 9317b...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Del Skrevet 23. mars 2023 Definitivt kun delkasko. Om du virkelig bare kjører 2 km per dag, kan du like godt skaffe deg en Leaf eller iMiEV også. Koster ingenting, og du slipper alt det vedlikeholdet med væsker og slikt. En fossilbil som aldri blir varmkjørt holder ikke lenge. Anonymkode: 58a5f...738 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 23. mars 2023 #9 Del Skrevet 23. mars 2023 (endret) Bytt olje og filter hvert 2. år, bremsevæske hvert 2-4de år. Og bytt registerreim om du ikke har 1.2 motoren med register kjede. Motoren vil holde mye lenger en karosseriet, så mye som det saltes nå. Når du kjører så lite er det lurt å vedlikeholdslade litt på vinteren. Prøv og å få noen turer der bilen blir varm, og ta noen kraftige oppbremsninger (når du ikke har noen bak deg...) Endret 23. mars 2023 av Tiuren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #10 Del Skrevet 25. mars 2023 Olje og andre væsker (brems, kjøl) skal byttes på tidsintervall eller kmintervall, det som kommer først. Anonymkode: 6ea29...2bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. mars 2023 #11 Del Skrevet 25. mars 2023 skift olje og filter hvert år Skoda har vel oljeskift på 13 000 om jeg ikke husker feil og ut fra din kjørestil så syns jeg oljeskift om 23 år er litt lenge 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 25. mars 2023 #12 Del Skrevet 25. mars 2023 trøndermann38 skrev (På 23.3.2023 den 18.34): Ville droppet fullkasko på så gammel bil, del kasko holder lenge. Jeg selv tar aldri service bare eu på så gammel bil. EU , eller PKK, er ikke vedlikehold, det er bare en inspeksjon. Hvis du ikke vedlikeholder bilen vet du at den vil bryte sammen. Med enkelt vedlikehold og lite bruk kan en eldre bil være et rimelig og driftssikkert kjøretøy i mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå