Gå til innhold

Hvorfor har folk på høyttaler når de snakker i tlf?!

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Virker av og til som at det handler om kulturforskjeller. Vi nordmenn er gjerne beskjedne og ønsker ikke å plage andre, mens folk fra andre kulturer tenker annerledes.

Jeg opplever at mange som har telefonsamtaler på høytaler i det offentlige rom er folk fra andre kulturer, både europeere og folk fra andre verdensdeler.

Anonymkode: 24647...967

Det er mange nordmenn som gjøre det, spesielt kvinner.

Anonymkode: 05d69...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det fordi jeg syns det er lettere å høre,  pluss at jeg er redd for å legge på ved et uhell.

Det er vel ikke noe verre å høre på en privat samtale mellom 2 personer som står ved siden av deg enn 2 personer som snakker i telefonen. For egen del så ønsker jeg å ha mine private samtaler i fred, så hvis det er noe ømfintlig så snakker jeg ikke ute blant folk.

Anonymkode: 752e6...00a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det aldri,ikke interessert i at andre skal høre mine samtaler. Hører også ofte de som har telefon på høyttaler i bil. Er de egentlig klar over hvor høy lyd det er også utenfor bilen? 

Anonymkode: ab8b4...920

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Virker av og til som at det handler om kulturforskjeller. Vi nordmenn er gjerne beskjedne og ønsker ikke å plage andre, mens folk fra andre kulturer tenker annerledes.

Jeg opplever at mange som har telefonsamtaler på høytaler i det offentlige rom er folk fra andre kulturer, både europeere og folk fra andre verdensdeler.

Det stemmer, og de har lyden så sinnsykt høyt på også! Skjærer i gjennom den stakkars høyttaleren på mobilen 🤪 Noen ganger har de lyden på MAKS selv uten høyttaler, og mobilen mot øret. Skjønner ikke at ikke trommehinnene deres eksploderer 😂 

Folk i andre kulturer er jo ofte mer høylytte enn nordmenn, men det er jo en forskjell på det og å herpe sin egen hørsel da 🤪

Anonymkode: 38a41...4fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er ekstremt selvsentrerte. 

Anonymkode: 1fe3d...ffd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 11.23):

Kjenner noen som gjør dette, og de gjør det fordi mener det er farlig med all stråling fra mobilen rett i øret.. 

Anonymkode: ebb1b...42a

Alt er relativt. Dersom du ikke prater på tlf.støtt og stadig tror jeg det går helt fint…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert i mot er mine opplevelser . Nok om det, folk er litt ubetenksomme.

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (På 23.3.2023 den 10.50):

Det er slitsomt og irriterende. Hva mener du? Kan man få ønske seg å slippe å høre på folks private samtaler?

Jeg er helt enig. 

Anonymkode: d5baa...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 3/23/2023 at 1:22 PM, AnonymBruker said:

Det blir så dårlig lyd for mottaker, så nei jeg bruker ikke høyttaler. 

Anonymkode: 80508...bbc

Ja, nettopp, det er uheldig for alle parter (både de som har samtale på tlf og alle ufrivillige tilhørere som står rundt).

Anonymkode: 5b3ed...37c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2023 at 8:47 PM, AnonymBruker said:

Aldri skjønt hvorfor folk gjør det. Går rundt på gata og snakker med noen på høyttaler. Men har inntrykk av at det er flest utlendinger som gjør det, av en eller annen grunn. 

Anonymkode: eef26...d26

Jeg har også inntrykk av at det er en kulturell greie. 

On 3/24/2023 at 9:49 AM, AnonymBruker said:

Ja, greit nok at nordmenn er mer beskjedne enn en del andre kulturer/folkeslag, men akkurat her skjønner jeg virkelig ikke fordelen av å ha på høyttaler på bussen/T-banen? Lyden fra telefonen er jo ganske dårlig på høyttaler med masse støy rundt, så det er ikke praktisk for personen på bussen. Det er ikke praktisk for den i andre enden av tråden heller, for vedkommende får jo høre ekstra mye støy fra buss/bane når det snakkes med høyttaler. Og i tillegg blottlegger du hele samtalen, OG det er irriterende for folk rundt. HVOR er fordelene med høyttalerprating i offentligheten? Jeg lurer oppriktig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2023 at 10:31 AM, AnonymBruker said:

Private samtaler i offentligheten er en uting,- uavhengig av høytaler. 😆

Anonymkode: e7520...dae

Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt provosert av det, hvorfor pådytter slike mennesker andre folk sin private samtale? Vet den i andre enden at alt vedkommende sier potensielt kan høres av mange andre enn den hen har samtalen med? 

Det er dårlig gjort å forstyrre alle rundt en med sin private samtale, og jeg tenker at dem som bruker høytaler når de er i telefonen mangler vesentlig ting, og har null respekt for andre mennesker. Og de mener at alle andre skal føye seg etter dem.

Selv bruker jeg kun høytaler når jeg er hjemme og holder på med andre ting samtidig som jeg er i telefonen. 

Anonymkode: 9de7f...639

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har på høytaller når jeg er hjemme eller hvis jeg er med noen som jeg syns det er greit også hører samtalen (planlegge praktiske ting som er relevant for de også), aldri når jeg er ute.

Min far har på høyttaler i butikken og prater HØYT mens han vandrer fram og tilbake i butikken og han skjønner ikke at det er irriterende for folk :fnise:

Selv blir han sur hvis folk prater høyt om kvelden hvis de er utenfor huset eller vinduet er åpent fordi naboene kan høre det😂 (naboene bor minst 100 meter unna, ikke akkurat en boligblokk det er snakk om).

Anonymkode: 57306...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det pga strålefaren og 5g

Anonymkode: 5513d...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tar på høytaler hver gang vi ringer. Og hver gang blir det ekko så jeg hører min egen stemme, noe som gjør at jeg ikke klarer å konse. Så ber jeg henne skru av høytaler og hun påstår hun IKKE har det på, men 2 sekunder senere er ekkoet borte 😂 Hører jo selv når vi er sammen at hun alltid har på høytaler når hun snakker med andre, men med meg? Neeeeiii

Anonymkode: 133df...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi enkelte er totalt blottet for sosial intelligens.

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.36):

Anonymkode: 05d69...4c3

Veldig ofte eldre har jeg inntrykk av. Forrige uke ble jeg vitne til en 1,5 time FaceTime-seanse mellom besteforeldre og barnebarn, på høyttaler med fullt volum, på toget!

Da tenker jeg at man han rimelig lite mellom ørene.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤦‍♂️

Hva med å i alle fall skaffe seg et headset, sånn at folk rundt deg slipper å bli skadelidende for de paranoide konspirasjonsteoriene dine?

Anonymkode: 1134e...a6a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 10.59):

Jeg gjør det aldri i offentlighet, og kan absolutt forstå at det er irriterende men når jeg er aleine eller hjemme gjør jeg dette hele tiden damt i bilen og i bilen gjlr jeg dette nesten uansett om jeg har folk med meg eller ei. Det er jo stort sett bare korte beskjeder som dksl overrekkes. Mye bedre med høytaler enn å fysisk holde telefon opp mot øret.

Anonymkode: f4f26...668

hater å snakke med folk som har på høytaler, så må man høre på all bakgrunnsstøyen og lyden blir helt elendig. Veldig irriterende. Bruk headsett eller ørepropper.

Anonymkode: 8d2fa...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2023 den 10.40):

Jeg gjør det fordi jeg syns det er lettere å høre,  pluss at jeg er redd for å legge på ved et uhell.

Det er vel ikke noe verre å høre på en privat samtale mellom 2 personer som står ved siden av deg enn 2 personer som snakker i telefonen. For egen del så ønsker jeg å ha mine private samtaler i fred, så hvis det er noe ømfintlig så snakker jeg ikke ute blant folk.

Anonymkode: 752e6...00a

Forskjellen er at stemmen på mobilhøytaler er så skarp, skjærende og umulig å overhøre. Samtale med to personer som går ved siden av hverandre er mer harmonisk og skiller seg ikke ut i mengden, den legger man ikke merke til.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dette virkelig var en reell fare, tror du virkelig at du redder livet ved å hold mobilen 3cm fra munnen framfor litt lengre opp ved øret? 🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: 83ac7...b7d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vet at folk blir irritert av det og fordi det er behagelig. Jeg må stå ut med all støyen til andre (skrikende barn, bjeffende hunder, skrålende ungdommer osv) så jeg gir tilbake. 😈

Anonymkode: 1ca0c...906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...