Gå til innhold

Hvorfor har folk på høyttaler når de snakker i tlf?!

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Det er slitsomt og irriterende. Hva mener du? Kan man få ønske seg å slippe å høre på folks private samtaler?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det aldri i offentlighet, og kan absolutt forstå at det er irriterende men når jeg er aleine eller hjemme gjør jeg dette hele tiden damt i bilen og i bilen gjlr jeg dette nesten uansett om jeg har folk med meg eller ei. Det er jo stort sett bare korte beskjeder som dksl overrekkes. Mye bedre med høytaler enn å fysisk holde telefon opp mot øret.

Anonymkode: f4f26...668

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det alltid hjemme, om jeg ikke bruker airpods. Eller på møterom/telefonrom på kontoret.

Men aldri om jeg er ute i offentligheten. 

Anonymkode: ece82...bac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som gjør dette, og de gjør det fordi mener det er farlig med all stråling fra mobilen rett i øret.. 

Anonymkode: ebb1b...42a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i skuldrene av å holde den opp mot øret over tid, men gjør det bare hjemme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det hele tiden, men ikke på bussen

Anonymkode: 31190...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det aldri ute blant folk, kun hjemme når jeg er alene hjemme. I bilen har jeg handsfree når jeg kjører hvis jeg står parkert slår jeg av handsfree,- det høres utrolig godt utenfor bilen når man bruker handsfree.

Anonymkode: 05d69...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så dårlig lyd for mottaker, så nei jeg bruker ikke høyttaler. 

Anonymkode: 80508...bbc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! Jeg hater når folk bruker høytaler, styrer rundt med andre ting og lyden blir fjernere og fjernere. 

Anonymkode: 3f4a8...5ef

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt hvorfor folk gjør det. Går rundt på gata og snakker med noen på høyttaler. Men har inntrykk av at det er flest utlendinger som gjør det, av en eller annen grunn. 

Anonymkode: eef26...d26

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg kun gjort ved a) tulleringing som niåring og b) når man skal lure noen til å si noe de ikke burde si mens en sentral motpart sitter sammen med deg og lytter…

Anonymkode: 10b2d...2f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke få kreftsvulst i huet av strålingen. 

Men de som bruker høytaler på offentlig transport bør lære seg folkeskikk 

Anonymkode: e9545...ea8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de er redde for stråling mot hodet. Helt ubegrunnet naturligvis.

Anonymkode: 30394...229

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er enklere.

Men aldri om andre kan høre samtalen, selvsagt.

Anonymkode: c2385...88d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er uvitende om at samtalen deres kringkastes til hele bussen. Så om man ikke gidder ta hensyn til medpassasjerer, bør man i det minste vise litt respekt for den man snakker med. Jeg har hørt folk gråte i kjærlighetssorg gjennom høyttaleren under bussreiser. Skulle ønske jeg hadde mot til å lene meg inn i mobilen og si "hei, Anne, jeg forstår dette er  tungt, men synes du skal vente med samtalen til din venninne Grete er hjemme". 

Anonymkode: 44426...1f5

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker av og til som at det handler om kulturforskjeller. Vi nordmenn er gjerne beskjedne og ønsker ikke å plage andre, mens folk fra andre kulturer tenker annerledes.

Jeg opplever at mange som har telefonsamtaler på høytaler i det offentlige rom er folk fra andre kulturer, både europeere og folk fra andre verdensdeler.

Anonymkode: 24647...967

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør det bare hjemme, for å slippe å holde den mot øret hele tiden. (Bortsett fra korte samtaler).

Jeg gjør det aldri ute blant folk. Men sånn egentlig... hva er forskjellen på om to personer har en samtale sammen når de går nedover gaten eller at èn person har en samtale med noen via mobil på høyttaler?

Anonymkode: 138af...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Merker fort når den jeg snakker med har på høyttaler. Pleier å avslutte samtalen rimelig kjapt, for jeg hører bare halvparten av det som blir sagt, og jeg aner ikke hvem andre som hører på.

Jeg bruker handsfree/høyttaler i bilen, men gir da beskjed til den jeg snakker med hvis jeg ikke er alene i bilen. Sier f.eks at nå er jeg i bilen på vei til *sted*, og har med meg *navn1* og *navn2*. Så får den som ringer avgjøre om det er noe som er greit at de andre hører, eller ringe igjen seinere.

Som den språknerden jeg er, synes jeg det er interessant når folk har på høyttaler, snakker et annet språk og tror at ingen rundt dem forstår. Min tidligere nabo satt ofte på balkongen og ropte i telefonen på arabisk til sin bror i Langtvekkistan. Det sluttet han med etter at jeg korrigerte han da han fortalte om den nye bilen han hadde kjøpt (han sa det var en 2021-modell, men det var 2011. Jeg er ikke bare språknerd, men har ganske greie på biler også). Og selv om jeg ikke snakker arabisk så veldig godt, så forstår jeg det meste som blir sagt.

Anonymkode: acb5a...d34

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør det bare hjemme, for å slippe å holde den mot øret hele tiden. (Bortsett fra korte samtaler).

Jeg gjør det aldri ute blant folk. Men sånn egentlig... hva er forskjellen på om to personer har en samtale sammen når de går nedover gaten eller at èn person har en samtale med noen via mobil på høyttaler?

Anonymkode: 138af...3ca

Når de går nedover gaten har begge kontroll på hvem som overhører samtalen.

Anonymkode: 44426...1f5

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Private samtaler i offentligheten er en uting,- uavhengig av høytaler. 😆

Anonymkode: e7520...dae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...