Beneath the Moon Skrevet 26. mars 2023 #41 Skrevet 26. mars 2023 Å pynte i muslimske land er selvfølgelig greit. Men i andre land er det absurd. 4 2
Wednesday Addams Skrevet 26. mars 2023 #42 Skrevet 26. mars 2023 Jeg er selv muslim og synes ikke at gatene skal pyntes til ramadan. Med unntak av symboler på religiøse bygg synes jeg gatene (altså, bygg og selve gaten, nå snakker jeg ikke om menneskers bekledning) skal være fri for religiøse symboler. 5 2
Klossmajor Skrevet 26. mars 2023 #43 Skrevet 26. mars 2023 Beltedyr skrev (22 minutter siden): Litt usikker på om Norge er klar for dette 😄: En helt vanlig dag i Tøyengata 2
Kalmusrot Skrevet 10. april 2023 #45 Skrevet 10. april 2023 navnet skrev (På 23.3.2023 den 10.31): Kjør på. Norge er for alle, og alle religioner. Er bare morro når man blir "invitert" med på andres feiringer. Har vært så heldig at jeg har blitt invitert til å feire både Eid og kinesisk nyttår tidligere og det har helt ærlig vært høydepunkter i livet mitt som jeg tenker tilbake til med gode følelser, selv om jeg ikke tror på noe, eller "tilhører" kulturen. Feiring er stas uansett. Fest er fest, Pride, Eid, Samisk Nasjonaldag, Forskjellige nyttårsfeiringer, herregud ja takk, Alt annet en bare A-4 betongliv. Edit: så på bildet nå fra London. SÅ FINT! måner, stjerner og lys ? Kjempefint! Norge er nå primært for nordmenn. Vi trenger et større fokus på det autentisk norske, og mindre på det fremmedartede og religiøse. 7
Fru Uperfekt Skrevet 10. april 2023 #46 Skrevet 10. april 2023 navnet skrev (På 23.3.2023 den 10.31): Kjør på. Norge er for alle, og alle religioner. Er bare morro når man blir "invitert" med på andres feiringer. Har vært så heldig at jeg har blitt invitert til å feire både Eid og kinesisk nyttår tidligere og det har helt ærlig vært høydepunkter i livet mitt som jeg tenker tilbake til med gode følelser, selv om jeg ikke tror på noe, eller "tilhører" kulturen. Feiring er stas uansett. Fest er fest, Pride, Eid, Samisk Nasjonaldag, Forskjellige nyttårsfeiringer, herregud ja takk, Alt annet en bare A-4 betongliv. Edit: så på bildet nå fra London. SÅ FINT! måner, stjerner og lys ? Kjempefint! Jeg og har vært med på Eid og kinesisk nyttår men da steder hvor det er naturlig (Dubai -måtte bo der i 3 år pga jobb- og Kina -I forbindelse med en forelders jobb-) 3
Andro Skrevet 10. april 2023 #47 Skrevet 10. april 2023 Drizzt skrev (På 23.3.2023 den 10.44): Enig med deg at det er absurd. Like absurd som å se pyntet til jul i muslimske land. Noe man ikke ser forresten. Det er tull altså. Man feirer jul over alt.
Andro Skrevet 10. april 2023 #48 Skrevet 10. april 2023 Ville vært rart med pynt til ramadan som har nøysomhet som tema? Heller litt oppmerksomhet ved Eid da kanskje? Det er jo bare ei helg.
isbre Skrevet 10. april 2023 #49 Skrevet 10. april 2023 Synes det var fint, ville vært hyggelig å ha slik pynt på kveldene i storbyene. 1
Kalmusrot Skrevet 11. april 2023 #50 Skrevet 11. april 2023 Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): Nå var Jol en høytid i Norge lenge før landet ble kristnet Det er helt riktig. Jul har en autentisk norsk forankring, i motsetning til andre religiøse høytider og importert kulturforfall som Halloween og Valentinsdagen. Synes godt det kunne blitt færre høytider, ikke fler. 1
Fru Uperfekt Skrevet 11. april 2023 #51 Skrevet 11. april 2023 Kalmusrot skrev (2 timer siden): Det er helt riktig. Jul har en autentisk norsk forankring, i motsetning til andre religiøse høytider og importert kulturforfall som Halloween og Valentinsdagen. Synes godt det kunne blitt færre høytider, ikke fler. Allerhelgens er fra Katolismen samme med valentine. Far og morsdag er er skapt av handelsstanden.
Kalmusrot Skrevet 11. april 2023 #52 Skrevet 11. april 2023 Fru Uperfekt skrev (12 minutter siden): Allerhelgens er fra Katolismen samme med valentine. Far og morsdag er er skapt av handelsstanden. Jeg synes alt slikt er veldig unorsk.
Viktualia Skrevet 11. april 2023 #53 Skrevet 11. april 2023 Snøvott skrev (På 25.3.2023 den 7.50): Hvorfor velger man kun ut en religion som skal få pyntet på denne måten? Hvor er pyntingen til jødisk nyttår og påske, eller hanukkah? Hinduistiske feiringer? Buddhistiske? Pynting til Samhain for hekser? Nå er det vel først og fremst handelsstanden som står for julepynting i gatene. Så hvis det blir stor nok interesse og muligheter for inntjening skal du nok se at flere feiringer blir markert på forskjellige måter som syns i gatene. Det er ikke for ingenting at man snakker om "rosavasking" av Pride, og at butikkene florerer av regnbueflagg etc i juni. Det er jo fordi det gir inntekter, la oss bare innse det. Men Samhain er nok litt lenger fram. Eid er mye mer aktuelt, da kjøpes det jo inn gaver og klær i massevis.
Leselusa Skrevet 12. april 2023 #54 Skrevet 12. april 2023 Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerangrep, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå