Gå til innhold

Pynte gatene for ramadan?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fest er best i offentligheten. Gjør noe med bybildet. Gjerne for meg. Bare å pynte i vei for det meste, etter min mening. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser av tråden at man får pynte for andre religioner også da, hvis ikke så bæder folk. Pynt til folket! Jeg skal slutte i restaurantbransjen i hvert fall, for nå må jeg sikkert høre på klaging om dette også i tillegg til klaginga om Pride-pynten.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg elsker pyntede gater, uansett om det er for jul, påske, eid eller kinesisk nyttår. Er såå koselig å gå ut bare med barna å se pynten 😍😍

• Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (58 minutter siden):

Da syntes jeg de burde arrangere Pride parade på samme tid.

Har vi pride-parade når det er jul?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Enig med deg at det er absurd. 

Like absurd som å se pyntet til jul i muslimske land. Noe man ikke ser forresten.

Dette er jo ikke sant! Det er da helt vanlig å pynte til jul i Dubai, Pakistan og Irak?

Jeg har selv feiret jul i Islamabad med fullpyntet kjøpesenter! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Har vi pride-parade når det er jul?

For kaldt kanskje? 

Skrevet

Lurer på hvor lenge en gedigen Hanukkah menorah hadde fått stå i Oslo...

(Og det er en del av feiringen til en av Norges nasjonale minoriteter.)

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Pynt ivei😁Kunne ønske vi hadde Holifestival her også.

Skrevet
Callisto83 skrev (47 minutter siden):

Lurer på hvor lenge en gedigen Hanukkah menorah hadde fått stå i Oslo...

(Og det er en del av feiringen til en av Norges nasjonale minoriteter.)

Enig, det er litt derfor jeg forblir skeptisk til islam. Det er liksom ikke måte på hvor mye vi skal tolerere og tilrettelegge for denne minoriteten, men så fort jødedommen blir nevnt blir det ramaskrik opp og i mente. Islam i Norge handler langt mer om politikk enn religionen i seg selv, spør du meg. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet
AmandaVI skrev (8 minutter siden):

Enig, det er litt derfor jeg forblir skeptisk til islam. Det er liksom ikke måte på hvor mye vi skal tolerere og tilrettelegge for denne minoriteten, men så fort jødedommen blir nevnt blir det ramaskrik opp og i mente. Islam i Norge handler langt mer om politikk enn religionen i seg selv, spør du meg. 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/faktaside/religion

Kan ikke si at jeg har lagt merke til mye kritikk mot jøder, men er åpen for at jeg kanskje ikke har lagt merke til det. I følge ssb så er det 6 ganger så mange Sikher i Norge en jøder, så jødedommen er det ikke så veldig mange som praktiserer (og er registrert av ssb) akkurat nå. 

Skrevet
AmandaVI skrev (4 minutter siden):

Jepp. Eller et annet eksempel fra virkeligheten, pride flagg den ene måneden, og ramadan pynt den neste. Jeg tror ikke helt mange nordmenn skjønner hva de egentlig holder på med når de synes alt er så søtt og inkluderende.

Reglene er tydeligvis ikke like for alle.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Jepp. Eller et annet eksempel fra virkeligheten, pride flagg den ene måneden, og ramadan pynt den neste. Jeg tror ikke helt mange nordmenn skjønner hva de egentlig holder på med når de synes alt er så søtt og inkluderende.

Reglene er tydeligvis ikke like for alle.

Pynt er pynt, politikk er politikk. 

AmandaVI skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke. Så fort jødedommen blir nevnt, blir det ramaskrik? Hvor finner du dette?

Skrevet

Hvorfor velger man kun ut en religion som skal få pyntet på denne måten? Hvor er pyntingen til jødisk nyttår og påske, eller hanukkah? Hinduistiske feiringer? Buddhistiske? Pynting til Samhain for hekser? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man ønsker å gi muslimhat vann på mølla, kjør på. Hvis ikke, bør man unngå dette. For å pynte til ramadan vil jo kun for mange bekrefte en del konspirasjonsteorier. 

Og nei, jeg ser ikke poenget med å pynte gatene til ramadan. Dette er ikke en norsk tradisjon. Det samme gjelder for eksempel haloween.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Som andre er inne på virker det litt absurd med offentlig "Ramadan-pynt" i et stadig mer sekulært samfunn, og det er nok en utvikling en for ikke så mange år siden ville forbeholdt konspirasjonsteorier og ytre høyre.

Samtidig; Om muslimer ønsker å gå sammen og pynte deler av Oslo for å invitere andre inn i feiringen sin tenker jeg det er positivt. At kommunen skal gjøre det og alle andre betale for det synes jeg derimot ikke virker helt rimelig. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Da synes jeg man kan starte med å pynte de to 40-meters høye luftetårnene til E18-tunnelen ved Bjørvika. De står nærmest og skriker etter å bli pyntet på.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (9 timer siden):

Som andre er inne på virker det litt absurd med offentlig "Ramadan-pynt" i et stadig mer sekulært samfunn, og det er nok en utvikling en for ikke så mange år siden ville forbeholdt konspirasjonsteorier og ytre høyre.

Samtidig; Om muslimer ønsker å gå sammen og pynte deler av Oslo for å invitere andre inn i feiringen sin tenker jeg det er positivt. At kommunen skal gjøre det og alle andre betale for det synes jeg derimot ikke virker helt rimelig. 

Det er jo bare snakk om en gate. Kan fort bli Grønland der det allerede finnes den slags miljø.

Skrevet

Alt handler om profitt. La dem pynte slik at handelsstanden kan benytte seg av muligheten til å tjene litt på det. La dem benytte høytiden til å kjøre salg på diverse. 

Nå har vi salg til jul, til romjul, nyttår, valentines, morsdag, vår, barnasdager, påske, sommer, høst, halloween, farsdag osv osv. Ta med ramadansalg, eidsalg osv. La dem tjene på det!

Skrevet
Bælfeit skrev (På 23.3.2023 den 14.21):

Pynt ivei😁Kunne ønske vi hadde Holifestival her også.

Litt usikker på om Norge er klar for dette 😄:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...