AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #1 Del Skrevet 23. mars 2023 Har hatt fire spontanaborter og har bedt om utredning. Virka ikke som om det var aktuelt da sykehuset mener at det er vanlig å ha fire spontanaborter. Spurte om jeg kunne få prednisolon og blodfortynnende ved neste graviditet, noe de sa nei til, og mener at da må jeg utredes først og at det ikke er nødvendig. Har hørt om mange som har fått dette uten utredning først? Noen med erfaringer? Anonymkode: 87cd8...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #2 Del Skrevet 23. mars 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Har hatt fire spontanaborter og har bedt om utredning. Virka ikke som om det var aktuelt da sykehuset mener at det er vanlig å ha fire spontanaborter. Spurte om jeg kunne få prednisolon og blodfortynnende ved neste graviditet, noe de sa nei til, og mener at da må jeg utredes først og at det ikke er nødvendig. Har hørt om mange som har fått dette uten utredning først? Noen med erfaringer? Anonymkode: 87cd8...b5b Bestill time hos privat gyn. Jeg opplevde det samme på sykehus. De syntes jeg skal ikke klage siden det er uproblematisk for meg å bli gravid. Anonymkode: 2ecd1...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #3 Del Skrevet 23. mars 2023 Hei. Jeg hår fått dette nå av min gynekolog, uten utredning. Jeg har også 4 graviditeter som ikke har gått bra. (3 SA, 1 MA). Han mente ikke det var noe i veien for å gi hverken hormon eller blodfortynnende. Han sa at noen har en teori om at Sa/Ma kan skje fordi det ikke kommer nok blod til; derfor blodfortynnende. Dette skulle man ta hele graviditeten. Og hormon frem til uke 12, som skulle gi bedre vekstvilkår. Men, "det var ikke noe magisk medisin". Om det er en behandlingen du er ute etter prøv andre leger/gynekolog til du får. Anonymkode: 092c9...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 23. mars 2023 #4 Del Skrevet 23. mars 2023 Habituell abort, dvs 3 spontanaborter eller mer er vel noe du har rett til utredning for. Men er det aktuelt med tilskudd av progesteron? Dette skal ha effekt hos noen kvinner med gjentatte tidlige sa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #5 Del Skrevet 23. mars 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg hår fått dette nå av min gynekolog, uten utredning. Jeg har også 4 graviditeter som ikke har gått bra. (3 SA, 1 MA). Han mente ikke det var noe i veien for å gi hverken hormon eller blodfortynnende. Han sa at noen har en teori om at Sa/Ma kan skje fordi det ikke kommer nok blod til; derfor blodfortynnende. Dette skulle man ta hele graviditeten. Og hormon frem til uke 12, som skulle gi bedre vekstvilkår. Men, "det var ikke noe magisk medisin". Om det er en behandlingen du er ute etter prøv andre leger/gynekolog til du får. Anonymkode: 092c9...671 Interessant teori. Jeg har begynt å ta blodfortynnende nå etter EL, men fikk også progesteron av gyn. Har i tillegg gjort noen yoga og pilatesøvelser som skal øke blodsirkulasjon rundt det kritiske området. Anonymkode: 2ecd1...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #6 Del Skrevet 23. mars 2023 Topsi skrev (19 minutter siden): Habituell abort, dvs 3 spontanaborter eller mer er vel noe du har rett til utredning for. Men er det aktuelt med tilskudd av progesteron? Dette skal ha effekt hos noen kvinner med gjentatte tidlige sa Går allerede på progesteron. Gjort de siste to graviditetene Anonymkode: 87cd8...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 23. mars 2023 #7 Del Skrevet 23. mars 2023 Det jeg har blitt fortalt, er at man skal ha 3 spontanaborter etter hverandre (med samme mann) for å kunne utredes. Og da regner de jo ikke med de helt tidlige graviditetene, typ "kjemisk". Jeg hadde helt åpenbart et problem med dette, men siden jeg kunne ha 2 MA før en vellykket graviditet og så 2 MA-er igjen, var det ingen utredning å få. Selv om disse MA-ene skjedde feks i uke 14, for da hadde fosteret vært dødt i flere uker og de anså det som innafor normalen. Men så ser det også ut til å være veldig avhengig av hvem man kommer til. Så hvis du ikke får hjelp av den ene, kan du lete videre og antagelig finne en som vil hjelpe. Gynekologene på sykehuset var mye mer behjelpelig enn f.eks. fastleger, de på sykehuset som tok vare på meg etter utskrapningene o.l. Jeg fikk ganske tidlig tilbud om blodfortynnende, uten å ha vært utredet. Han sa det ikke hadde noen ulemper, og da kunne man like greit bare prøve. Den dagen dagen jeg kom inn på sykehuset med en MA over halvveis i svangerskapet, da tok de full utredning og obduksjon. Rutinemessig, fordi det var seint i svangerskapet, ikke fordi jeg hadde hatt mange MA-er totalt gjennom årene. De fant fortsatt ikke ut av det. Fra da av fikk jeg både Albyl-E og Lutinus, men heller ikke det gjorde noen særlig forskjell. Jeg var i stand til å bære fram barn, men som regel endte det i MA. Da jeg var i din situasjon vurderte jeg f.eks. privat gynekolog, privat endokrinolog (for å sjekke om det var noe mer med stoffskiftet enn fastlegen så), og jeg vurderte til og med ivf. Snakket med flere klinikker som mente de kunne hjelpe, men siden jeg bodde langt unna ble det med tanken. Det koster jo, også. Og så er det nok ekstremt individuelt, men det som har hatt best effekt for min del er ro og hvile fra dag 1, pluss faktisk babyklister. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men de barna jeg fikk, fikk jeg med babyklister. Hvis du googler vil du sikkert finne flere med samme erfaring. Det er nå ulovlig i Norge, men du kan få min nesten fulle flaske hvis du vil. Jeg tror jeg har den fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #8 Del Skrevet 23. mars 2023 Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg må tilføye at jeg har vært prøver i 3 år og var nå sist gang gravid via ivf. Fått Cyclogest under de to siste graviditetene. Mistet i uke 5, uke 5, uke 5 og uke 7. Anonymkode: 87cd8...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har hatt fire spontanaborter og har bedt om utredning. Virka ikke som om det var aktuelt da sykehuset mener at det er vanlig å ha fire spontanaborter. Spurte om jeg kunne få prednisolon og blodfortynnende ved neste graviditet, noe de sa nei til, og mener at da må jeg utredes først og at det ikke er nødvendig. Har hørt om mange som har fått dette uten utredning først? Noen med erfaringer? Anonymkode: 87cd8...b5b Jeg har habituell abort og jeg fikk progesteron og østrogentabletter. Den satt på første forsøk etter jeg startet med det. Etter 5 aborter på rad Anonymkode: 28bfa...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har habituell abort og jeg fikk progesteron og østrogentabletter. Den satt på første forsøk etter jeg startet med det. Etter 5 aborter på rad Anonymkode: 28bfa...a6e Og jeg kan jo legge til at det trolig er østrogentsblettene som har vært utslagsgivende. Dette skyldes lav amh og stoffskifte problemer som trolig har redusert østrogen produksjonen min. Jeg var rett og slett på vei inn i overgangsalder i en alder av 36 Anonymkode: 28bfa...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå