Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en mld etter 3 i natt, en person som lurer på om det er greit å ta en flaske med alkohol, som er min og som står hos vedkommende. Har ingen grunn til å tro at jeg er våken. Og nå nettopp var det en melding fra en annen person i en gruppesamtale. Er bare snakk om at vedkommende kommer på en happening i dag/morgen kveld, som det ikke akkurat er nødvendig å gi beskjed om midt på natta.

Har også fått sms fra en nabo i 7-tiden om morgenen, og jeg har sagt at jeg jobber seint. Samboeren hennes banket på døren min rundt 8.30 om morgenen en annen dag.

Hva er det med folk? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at folk skrur av lyden om natten. 

Anonymkode: 760e8...147

Jeg skrur alltid PÅ lyden om natta, fordi jeg tenker at hvis noen ringer om natta så har det hendt noe viktig.

Anonymkode: 7465d...6f2

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrur alltid PÅ lyden om natta, fordi jeg tenker at hvis noen ringer om natta så har det hendt noe viktig.

En telefon kan jeg være enig at man ikke tar, men melding er innenfor. Her har jeg nattmodus, så ingen varsel med mindre noen ringer 2 ganger på 15 min.

Anonymkode: b8bf0...89a

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, norw said:

Fikk en mld etter 3 i natt, en person som lurer på om det er greit å ta en flaske med alkohol, som er min og som står hos vedkommende. Har ingen grunn til å tro at jeg er våken. Og nå nettopp var det en melding fra en annen person i en gruppesamtale. Er bare snakk om at vedkommende kommer på en happening i dag/morgen kveld, som det ikke akkurat er nødvendig å gi beskjed om midt på natta.

Har også fått sms fra en nabo i 7-tiden om morgenen, og jeg har sagt at jeg jobber seint. Samboeren hennes banket på døren min rundt 8.30 om morgenen en annen dag.

Hva er det med folk? 

Sms/chat sendes  når man selv kan. Jeg forventer at folk har skrudd av varsel når det ikke passer. Spesielt gruppechat må man forvente at kan komme når som helst. Sms kl 7 ville jeg aldri stusset på, i hodet mitt er det helt innenfor. Banking på døren 8.30 kan jeg skjønne du reagerer på, men kan skjønne at det kan skje om det er snakk om en hverdag 

Anonymkode: b8bf0...89a

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nettopp.

Virker som at noen ikke helt har fanget opp dette med at jeg jobber seint og står opp seint, som naboene vet (jeg har i hvert fall sagt det, og man banker uansett ikke på rundt 8.30 om det ikke haster).

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å sende sms/chat når som helst. Kjenner ingen som har på lyd så de blir vekket. Om du trenger lyd på: stille inn tlf så bare samtaler går igjennom? Eller be folk om å sende chat på natt så skrur du av nettet. Banking på døren 8.30 er helt unødvendig. La være å åpne så lærer de vel.

Anonymkode: 7c435...153

• Liker 5
Skrevet

Jeg forventer at de som ikke ønsker å blitt forstyrret selv tar ansvar for lyder, og svarer når jeg husker/har mulighet. 

Forventer heller ikke at andre husker når jeg jobber mtp å sende sms.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, norw said:

Nettopp.

Virker som at noen ikke helt har fanget opp dette med at jeg jobber seint og står opp seint, som naboene vet (jeg har i hvert fall sagt det, og man banker uansett ikke på rundt 8.30 om det ikke haster).

Da jeg jobbet natt sørget jeg selvsagt selv for å ikke bli forstyrret på dagtid. Jeg forventet ikke at alle rundt meg skulle tilpasse seg mine behov, men tok heller kontrollen selv.

Som med mobiltelefon og varslinger. De fleste av oss har flotte telefoner man kan stille inn på mange måter, for å forhindre at man blir vekket uten at det er viktig. Ekesempelvis med prioriterte kontakter, eller å sette opp telefonen slik at i perioder så må noen ringe flere ganger før den lager lyd.

Anonymkode: 53c30...77d

• Liker 6
Skrevet

Virker spesielt å skyve dette over på mottakeren. Jeg var til og med våken, men handler om prinsippet.

• Nyttig 1
Skrevet
norw skrev (8 minutter siden):

Virker spesielt å skyve dette over på mottakeren. Jeg var til og med våken, men handler om prinsippet.

Er det virkelig spesielt å selv sørge for hva man har på av varsler og hvor tilgjengelig man gjør seg?

Det eneste jeg kunne reagert noe på - hvis den som gjorde det vet at du jobber turnus, er det å komme på døra 0830, alt annet i skriver om er i mine øyne innafor og noe du kunne sørget for at ikke forstyrret deg ved hjelp av innstillinger på din telefon.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Å sende meldinger i det som åpenbart er normal sovetid for de fleste, synes jeg er spesielt - jeg er oppvokst i tiden med fasttelefon og har fortsatt med meg "telefonregler" fra den tiden - men jeg innser at andre tenker annerledes og sørger for at jeg ikke blir forstyrret av det. Sms klokka 7 og komme på døra 8.30 er litt avhengig av hva det gjelder, men i utgangspunktet er jo dagen i gang da. Min dag er ikke nødvendigvis det, jeg jobber ikke, men jeg kan ikke forvente at alle andre vet, husker eller tar hensyn til det. Må naboens håndverker skru av vannet, setter jeg jo pris på at det varsles, selv om jeg tilfeldigvis sov (og sikkert var et vakkert syn i døra med pysj og sovehår :fnise: ).

• Liker 1
Skrevet

Å banke på tidlig om morgenen gjør man ikke om det ikke er viktig. Å sende meldinger ser jeg ikke problemet med.

Selv har jeg telefonen på nattmodus der bare foreldrene mine, broren min og en til kommer gjennom, da jeg vet det er noe veldig viktig om de ringer midt på natta. Om jeg har venninner eller andre som går gjennom noe der kontakt om natta kan være nødvendig legger jeg de til i den perioden. 

• Nyttig 1
Skrevet
hjärterdam skrev (2 timer siden):

Er det virkelig spesielt å selv sørge for hva man har på av varsler og hvor tilgjengelig man gjør seg?

Det eneste jeg kunne reagert noe på - hvis den som gjorde det vet at du jobber turnus, er det å komme på døra 0830, alt annet i skriver om er i mine øyne innafor og noe du kunne sørget for at ikke forstyrret deg ved hjelp av innstillinger på din telefon.

Virker ikke som at du forstår dette. Jeg kan naturligvis slå av varsler/lyd, og kanskje jeg har gjort det, men det har relativt lite med saken å gjøre. Man får kontakte andre til fornuftige tider, eller så må man vite at vedkommende trolig er tilgjengelig.

Daria skrev (2 timer siden):

Å sende meldinger i det som åpenbart er normal sovetid for de fleste, synes jeg er spesielt - jeg er oppvokst i tiden med fasttelefon og har fortsatt med meg "telefonregler" fra den tiden - men jeg innser at andre tenker annerledes og sørger for at jeg ikke blir forstyrret av det. Sms klokka 7 og komme på døra 8.30 er litt avhengig av hva det gjelder, men i utgangspunktet er jo dagen i gang da. Min dag er ikke nødvendigvis det, jeg jobber ikke, men jeg kan ikke forvente at alle andre vet, husker eller tar hensyn til det. Må naboens håndverker skru av vannet, setter jeg jo pris på at det varsles, selv om jeg tilfeldigvis sov (og sikkert var et vakkert syn i døra med pysj og sovehår :fnise: ).

Jeg vet ikke hva slags "regler" som gjaldt før i tiden, men fram til 23 virker ok for mld, kanskje fram til 24. Og man bør i hvert fall ikke sende mld før 8 om morgenen med mindre man vet at personen står opp tidlig. Ellers bør man utsette det til 9-10 tiden, minst.

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 timer siden):

Tenker omvendt. At det er spesielt å skyve over på avsender. Du kan stille inn alt mulig på telefonen. Av lyd på varsling. På lyd på ringing. 

Det er ikke andres ansvar å passe på når DU er tilgjengelig. Det er deres ansvar å passe på når man selv er tilgjengelig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (5 minutter siden):

Virker ikke som at du forstår dette. Jeg kan naturligvis slå av varsler/lyd, og kanskje jeg har gjort det, men det har relativt lite med saken å gjøre. Man får kontakte andre til fornuftige tider, eller så må man vite at vedkommende trolig er tilgjengelig.

Jeg vet ikke hva slags "regler" som gjaldt før i tiden, men fram til 23 virker ok for mld, kanskje fram til 24. Og man bør i hvert fall ikke sende mld før 8 om morgenen med mindre man vet at personen står opp tidlig. Ellers bør man utsette det til 9-10 tiden, minst.

Men hvorfor skal man ikke sende melding når som helst på døgnet? Ingen forventer at de blir svart på med det samme. Hvis det at du ikke forstyrres ikke har noe med saken å gjøre, så ser jeg i alle fall ikke problemet. Hva er egentlig forskjellen på en melding sendt kl.23 og en sendt 03? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (8 minutter siden):

Greia med meldinger er at man sender og svarer når det passer. Om man ønsker svar med en gang, ringer man. 

Anonymkode: d8164...795

• Liker 4
Skrevet
norw skrev (1 time siden):

Litt usikker på hva du mener jeg ikke forstår. Det er forskjell på å sende meldingen på et tidspunkt og å forvente svar umiddelbart. Du nevner det å sende melding i hovedinnlegget, ikke å forvente svar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg godt. 

Skulle ønske det ble en allmenn konsensus om meldings-etikette. Og det beste hadde vært om alle ble enige med MEG :D

I likhet med deg anser jeg det som viktig at jeg kan nås om natta i tilfelle det har skjedd noe alvorlig, så lyden slås ikke av, verken ringelyd eller sms.

Jeg har derimot ikke på lyd på messenger eller andre chat/meldingstjenester, så her må folk gjerne sende meldinger når det passer gjennom de tjenestene. Jeg rangerer meldinger via messenger o.l lenger ned på "viktighets-skalaen" enn sms, da tradisjonelt sett messenger var FB-meldinger som stort sett går på sosialt babbel. De trenger jeg ikke svare på umiddelbart. SMS, derimot, svarer jeg ganske kjapt på. 

Tvilsomt om alle har samme forhold til dette som meg, men det hadde jo vært topp.

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Jeg får ofte meldinger om natta, men skrur alltid lyden av før jeg skal sove. Har kun vibrering på hvis noen ringer og det er viktig. Jeg våkner aldri av vibreringen når jeg får meldinger men våkner av det hvis noen ringer.

Folk er bare sånn. Sender når de selv er våkne. Helt greit så lenge det ikke forstyrrer andre tenker jeg.
Jeg sender også om natta før jeg legger meg, men kun til folk jeg vet/ser er våkne selv og aldri etter klokka 3 for da er jeg som oftest i drømmeland selv også. Men merker når jeg våkner om morgenen at jeg har fått meldinger klokka 3, 4, 5, 6 eller 7. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...