Gå til innhold

Må man grine seg til en sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt matt… hvordan vurderer dere fastleger dette med sykemelding? Jeg og min samboer har begge vært yrkesaktive i rundt 15 år. Vi har begge ved to anledning mannet oss opp og gått til fastlege med håp om å få sykemelding om så bare for noen dager. Dette har vært feks ifm utbrenthet. Ikke fått. Terskelen for å i det hele tatt dra til legen er meget høy i utgangspunktet, og det er utrolig ubehagelig og sårbart å skulle komme for noe slikt. Tipper vi begge er hos legen i gjennomsnitt en gang i året eller noe, så løper ikke akkurat ned dørene der. Når det gjelder egenmelding har jeg brukt det kanskje en gang eller to i løpet av disse 15 årene…  Noen ganger får jeg inntrykk av at leger enten er ekstremt forskjellige og at vi har vært uheldige eller at man er nødt til å grine seg til det. Er det rart folk går på veggen… Jeg kommer ikke til å late som at jeg er fullstendig psykisk ustabil bare for å kunne bli tatt på alvor. Jeg forventer at legen kan ta meg på alvor og at jeg selv kjenner min egen kropp og psyke. Spesielt når legen kan SE i journalen at jeg ikke er en som kommer til h*n for alt og ingenting. Samme gjelder min samboer. Vi har ulike leger. Hva skal til egentlig? Synes folk rundt meg blir sykemeldt i hytt og gevær av liknende grunner (ja, de forteller meg det) som utbrenthet, sliter psykisk, stress på jobb, dødsfall i familie etc etc. 

Anonymkode: fb313...5b3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykmelding i noen få dager for utbrenthet? Da er man ikke utbrent, sorry mac. Og da trenger man heller ikke sykmelding. 

Anonymkode: 6637b...ff6

  • Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke grine seg til en sykemelding. Man får den basert på om man har problematikk som tilsvarer at man burde få sykemelding. Når man ikke får det, har legen dermed vurdert at man har helse til å jobbe.

En gang i året eller to er nok mer enn de fleste går til legen, for øvrig.

Når dere i tillegg har ulike leger, og opplever det samme, så forsterker det teorien om at dere nok ikke har grunnlag for å bli sykemeldt, men føler for å få det likevel.

Anonymkode: 0ee2f...b0c

  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos fastlege en gang de siste 6 årene, så 1 gang i året hørtes mye ut. Og om man blir frisk etter et par dagers hvile er man definitivt ikke utbrent! 
Om man generelt er sliten må man se på balansen i livet og hvordan man kan leve mer bærekraftig for seg selv. Løsningen er ikke sykmelding, og det skjønner heldigvis legene rundt dere også.

Anonymkode: 9f783...503

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som ting du bruker en egenmelding dag eller to på også er det over. 

Anonymkode: 1b759...7cc

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken lege man har. Jeg var hos legen midt oppe i en livskrise og gråt og gråt. Fikk beskjed om at dette ikke var noe sykdom så var ikke noe hun kunne gjøre. Tilslutt fikk jeg ei uke. Etter det var det bare å gå på jobb! 

Jeg bærer enda nag over dette. Jeg fungerte ikke på jobb i månedene som fulgte, og ødela blant annet relasjonen jeg hadde til min nærmeste leder. Glemte avtaler, og surret det til maks. 

  • Liker 4
  • Hjerte 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bare trenger et par dager borte fra jobb for å hvile, kan du ikke ta egenmeldingsdager? 

  • Liker 23
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun trenger sykemelding et par dager kan du bruke egenmelding.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sykemelding - eller ikke - basert på legens vurdering  av tilstand og behov der og da. Hvor ofte du går til legen, hvorvidt du har vært sykemeldt eller brukt egenmelding tidligere har ingenting med saken å gjøre, du får ikke noen dagers sykemelding for slitenhet som belønning for å ha vært heldig nok til å ikke slite nevneverdig med sykdom før.

Endret av Daria
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkna skrev (5 minutter siden):

Kommer an på hvilken lege man har. Jeg var hos legen midt oppe i en livskrise og gråt og gråt. Fikk beskjed om at dette ikke var noe sykdom så var ikke noe hun kunne gjøre. Tilslutt fikk jeg ei uke. Etter det var det bare å gå på jobb! 

Jeg bærer enda nag over dette. Jeg fungerte ikke på jobb i månedene som fulgte, og ødela blant annet relasjonen jeg hadde til min nærmeste leder. Glemte avtaler, og surret det til maks. 

Det er nok avhengig av legen ja. Jeg har vært sykemeldt én gang, etter akuttinnleggelse på psykiatrisk. Jeg var invalidisert av alvorlig, aggressiv, OCD. Jeg fikk sykemelding uten konsultasjon, bare over telefon, og ble sykemeldt i 3 mnd før jobben ble sagt opp. Nå var det nok ingen tvil heller og legen fikk jo epikrise fra akuttoppholdet. 

Endret av Silva Pluvialis
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangane jeg har blitt sykmeldt har legen nærmest prakket den på meg. 

Nå har jeg aldri gått til legen med den hensikt å få sykmelding, men for å undersøkes og forhåpentligvis få hjelp. 

Jeg har en kronisk sykdom, og utover å stikke nesen innom laboratoriet for rtineblodprøver hver sjette måned og få en sms fra legen etterpå, går det gjerne både to og tre år mellom hver gang jeg er hos lege... 

Anonymkode: f1c87...223

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykmeldt i forbindelse med graviditet, og det var veldig greit å få, og også veldig tydelig at jeg trengte det. Var gradert sykmeldt (lav prosent) store deler av andre og tredje grviditet.

Sånn ellers, når jeg har vært fullstendig utslitt og ikke fungerer på jobb, har jeg tatt en eller to dager egenmelding for å få hvile og komme meg litt. Det har vel skjedd fire ganger.

Om man kun trenger et par dager borte fra jobb, skal man bruke egenmelding. Egenmeldingsystemet er jo der for at man ikke skal løpe ned legen unødig mye.

Anonymkode: b5605...29d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er på hell. Folk er mer utbrente enn før. Hamsterhjulet slutter aldri. Fastlegekrisen gir pressede leger som ser det. Jeg tror deg. Mulig dere begge har uflaks med legene. Bytt lege, du kjenner deg selv best! En ting jeg tenker på; mulig slitne leger synes vi andre sutrer for mye og tenker de selv hadde trengt en sykemelding. Jeg føler med begge sider. 

Anonymkode: 58e9a...e7f

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, du og din samboer har begge vært hos lege nylig for å få sykemelding noen dager for utbrenthet? Høres mer yt som dere har lyst på ferie og fri sammen? 🤔

Jeg har mange kjente diagnoser og sliter med å få til å stå i jobb fullt ut. Blir derfor sykemeldt 2-3 ganger i året i kortere eller lengte perioder. Legen min kjenner meg og vet når nok er nok. Behøver ikke «grine meg til». 

Anonymkode: b4cff...007

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er mange som ikke uttrykker seg og behovene sine godt nok. Legen tror man kommer fordi man er bekymret og ville sjekke om det er noe alvorlig og aner ikke en gang at pasienten ønsker å få sykmelding og trenger der. For det er aldri nevnt en gang. 

Dette er jo ganske tydelig på måten du kommuniserer i HI også, du sier at du tar veldig liten plass og har vansker for å få det du trenger. Så ta normal mengde plass og be om det du trenger. 

Så hva sa du da du var der TS? 

Jeg har pga mye helseutfordringer vært til mange leger, å få sykmelding har aldri vært noe problem hos en eneste.

Anonymkode: 2d0f6...99b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede mulighet til å ta egenmeldinger for å hente deg inn. Du må nesten bruke de opp før du ber legen om sykemelding.

Anonymkode: 39462...9c1

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er snakk om kortvarig fravær skal man bruke egenmelding. Det er derfor ordningen er der. 

Anonymkode: b344c...919

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg blir helt matt… hvordan vurderer dere fastleger dette med sykemelding? Jeg og min samboer har begge vært yrkesaktive i rundt 15 år. Vi har begge ved to anledning mannet oss opp og gått til fastlege med håp om å få sykemelding om så bare for noen dager. Dette har vært feks ifm utbrenthet. Ikke fått. Terskelen for å i det hele tatt dra til legen er meget høy i utgangspunktet, og det er utrolig ubehagelig og sårbart å skulle komme for noe slikt. Tipper vi begge er hos legen i gjennomsnitt en gang i året eller noe, så løper ikke akkurat ned dørene der. Når det gjelder egenmelding har jeg brukt det kanskje en gang eller to i løpet av disse 15 årene…  Noen ganger får jeg inntrykk av at leger enten er ekstremt forskjellige og at vi har vært uheldige eller at man er nødt til å grine seg til det. Er det rart folk går på veggen… Jeg kommer ikke til å late som at jeg er fullstendig psykisk ustabil bare for å kunne bli tatt på alvor. Jeg forventer at legen kan ta meg på alvor og at jeg selv kjenner min egen kropp og psyke. Spesielt når legen kan SE i journalen at jeg ikke er en som kommer til h*n for alt og ingenting. Samme gjelder min samboer. Vi har ulike leger. Hva skal til egentlig? Synes folk rundt meg blir sykemeldt i hytt og gevær av liknende grunner (ja, de forteller meg det) som utbrenthet, sliter psykisk, stress på jobb, dødsfall i familie etc etc. 

Anonymkode: fb313...5b3

Dere er ofte hos legen. Bare vær klar over det.

Og det er en god grunn for at du ikke får sykemelding. Suck it up buttercup. 

Anonymkode: 36648...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen feriedager, sykemelding er ikke til for å gi deg ekstra betalt fri når du er sliten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt flere ganger i året. Oftest fordi egenmeldingsdager er brukt opp. Barna drar med mye sykdom hjem. Men også på legens initiativ. Jeg går til lege hvis jeg har en bekymring, og legen vurderer tiltak. Jeg bare sier hvordan jeg har det.

Anonymkode: d2c66...239

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...