Gå til innhold

Naboer som ikke vasker felles trappeoppgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en blokk på 3 etasjer med 6 leiligheteter. Hver leiligheten har ansvar for å vaske inngangsparti og trapper en gang hver 6 uke. Det er delt ut vaskelister både i postkassene, i tillegg til at henger liste i gangen med hvem sin tur det er. Det er kun 3 av 6 av husstandenr som bidrar og det er blitt litt dårlig stemning etterhvert. Hjelper ikke å purre eller mase. Det er heller ikke snakk om eldre mennsker som er dårlig til beins. To av naboene har ifølge en annen nabo ikke vasket på over 2 år. Det som er ekstra kjipt er at min vaskeuke havner etter de to sistnevnte og det er så ekstremt skittent da 🤢 jeg ønsker at vi overlater jobben til et vaskebyråd som kommer hver uke, men dette ble visst nedstemt i generalforsamlingen rett før jeg flyttet hit. Ønsker ikke lage dårlig stemning, men dette er veldig irriterende. Folk bryr seg ikke 🫣 noen som har noen gode råd som ikke medfører at jeg blir oppfattet som en sur nabokjerring? 😂 

Anonymkode: 5515e...2ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et borettslag eller sameie? Du får ta opp temaet på nytt; hyr inn et vaskebyrå så slipper alle mas og krangling om vasking, og alle kan slappe av.

Jeg bor i blokk selv, og vi har gudskjelov vaskebyrå som kommer en gang i uka og vasker. 

Anonymkode: 45b47...72b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (2 minutter siden):

Du slutter også å vaske. Så ser du hva som skjer etter en stund 

Dette. Her er det bare å sette hardt mot hardt og vente til selv grisene syns det er ubehagelig å invitere gjester hjem pga nedsauset trappeoppgang. 

Anonymkode: bcb9c...e98

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hill83 said:

Du slutter også å vaske. Så ser du hva som skjer etter en stund 

Dette er litt artig, for det skjer virkelig ikke så veeeldig mye. Joda, det blir noe mer møkkete, men krise blir det ikke. Trappa opp til inngangen min har ikke vært vasket på flere år, men vi går jo der med sko, slik man gjør i blokker.

Tenker det går veldig greit, jeg..

Anonymkode: 1577f...9aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hadde jeg droppet  å vaske jeg også.

Og ved fremtidige avstemninger om temaet er det kun dere som vasket som har stemmerett.

Anonymkode: caa15...820

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i blokk. Visste ikke at vi hadde vaskebyrå en gang, men det er ingen som har vaska på 8 måneder ellerno..

Nei enten så får du klage til styret, eller så lar du bare vær. Jeg personlig synes det er en uting at man må vaske trappeoppgangen, Jada, det tar liksom 10 min, men det er 10 min jeg kunne brukt på noe annet. 

Anonymkode: 76600...abb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, eneste løsningen er jo vaskebyrå når ikke alle gidder. Selv har jeg forståelse for at folk ikke gidder, vil heller betale meg utav det selv og det er den løsningen vi har hos oss. 

Hadde gitt litt faen i om jeg ble oppfattet som en sur nabokjerring, verre med de skitne naboene dine som ikke gjør jobben sin, det er en helt annen kategori. Dere skal vel ha generalforsamling igjen snart? Da hadde jeg tatt det opp igjen. Enten må alle bidra eller så må man leie inn noen som kan gjøre det. Hadde iallfall sluttet å vaske, du vasker jo ekstra siden de andre ikke gidder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke regler for hva som skjer om dere ikke vasker? Her får vi bot. Det kan du foreslå til neste generalforsamling. Bota brukes på vaskebyrå. 

Anonymkode: 4aee3...79e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde vasket ingen, hendte en dro over med kost en sjelden gang. Fungerte helt greit

Anonymkode: fcaae...d57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problemet her, jeg vasker jeg men siden ingen andre vasker så bestemmer jeg selv når og hvor ofte jeg gidder å vaske og hvor godt jeg gidder vaske. blir vasket frem til døren min og så vasker jeg ikke lenger. begynner de å klage så foreslår jeg vaskebyrå. men enn så lenge har de ikke spurt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så vanskelig å si fra ?  Konfliktskye folk kan skylde seg selv.

Anonymkode: b95e5...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At det skal være så vanskelig å si fra ?  Konfliktskye folk kan skylde seg selv.

Anonymkode: b95e5...1d0

Så svart-hvitt er det faktisk ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har dere ikke regler for hva som skjer om dere ikke vasker? Her får vi bot. Det kan du foreslå til neste generalforsamling. Bota brukes på vaskebyrå. 

Å vaske er en form for dugnad. Det er faktisk ikke lov å straffe de som ikke deltar på dugnad, men der er lov å belønne de som deltar. 

https://www.nbbl.no/aktuelt/21-04-2022-tid-for-dugnad-ulovlig-a-straffe-hjemmesitterne/

Anonymkode: a7712...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er vaskebyrå. Det må vedtas av styret, eventuelt generalforsamling. 

Det trengs ikke hver uke når det gjøres skikkelig. I et sameie vaskes inngangspartiet hver uke og dørmatta skiftes, trappa vaskes hver tredje uke. Funker bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei inn et vaskefirma - send dem regninga! 

Anonymkode: 9f711...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er så forbudt som det er mulig å bli i norsk lov. 

Anonymkode: 99b01...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Har også en lat  nabo som ikke gidder å vaske, hun har bodd her i snart 5 år, har kun vaska trappeoppgangen toppen 4 ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskebyrå er eneste løsningen. 

Anonymkode: 0bc88...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...