Gå til innhold

Fy faen som veganere fiser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor sier det seg selv? Fordi dere veganere tror at alt som vokser opp av bakken er det eneste rette for tarmsystemet til mennesket? Vi har jeksler som altetere, og utviklet oss på en diett av kjøtt over tusenvis av år. Hvordan tror du menneskearter utviklet seg og overlevde på den nordlige halvkule når det var vinter, snø og is og ingenting vokste? KJØTT. Vi overlevde og utviklet oss som art takket være kjøtt.

Anonymkode: 31cab...b8c

greit nok det. har ikke noe imot kjøtt, men sier at kjøtt, meieriprodukter, pålegg, brødmat osv stinker generelt mer på dass. 

rent kjøtt, rått, er luktløst. 

evolusjon og bæsjelukt ser jeg ingen sammenheng i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som skal ut igjen av kebaben er jo den delen som er laget av planter, altså fiber og slikt (for å ikke nevne maisen, hehe).

Kjøttet blir derimot faktisk fordøyd praktisk talt fullstendig. Når jeg holder meg til kjøtt og egg må jeg på do to-tre ganger i uka. Spiser jeg brød og sånt blir det fort hver dag.

Anonymkode: be6ec...fd8

har aldri opplevd virkelig STANK av vegansk mat når man bæsjer det ut.

høres forresten ut som om du får i deg for lite fiber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Natta1980 said:

har aldri opplevd virkelig STANK av vegansk mat når man bæsjer det ut.

høres forresten ut som om du får i deg for lite fiber. 

Vegansk bæsj kan jeg ikke uttale meg om :)

Men min erfaring er i alle fall at jo mindre planter jeg spiser, dess mindre er det som skal ut igjen, både av luft og annet. Det er en erfaring jeg ser mange andre også har med kjøttbasert kost, og det gir mening siden kjøtt er så lett fordøyelig.

Hvorfor tror du jeg får i meg for lite fiber?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vegansk bæsj kan jeg ikke uttale meg om :)

Men min erfaring er i alle fall at jo mindre planter jeg spiser, dess mindre er det som skal ut igjen, både av luft og annet. Det er en erfaring jeg ser mange andre også har med kjøttbasert kost, og det gir mening siden kjøtt er så lett fordøyelig.

Hvorfor tror du jeg får i meg for lite fiber?

det at ting skal fort ut igjen er en kjempefordel. :) det reduserer f.eks risikoen for tarmkreft, noe som har økt vanvittig mye siste årene.

fjerter du av planter kan det hende at tarmfloraen din ikke er vant med plantemat. jeg fjerter sjelden, og det er faktisk luktfritt :D

hvis du går på do bare tre ganger i uka, så er det tegn på forstoppelse (for lite fiber). det påvirker helsen din negativt på flere måter. også en gang om dagen er litt i minste laget. 

men man må jo gjøre som man vil. spise det man vil osv. orker ikke blande meg borti det, ville bare snakke om bæsjelukt, jeg :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 15.20):

Fy faen , jeg var på besøk hos en venninne som plutselig har blitt veganer. Hun feis hele helgen. Grisemøkk luktet det 🤮 rett og slett. Hun har ikke holdt på sånn borte hos andre eller når vi har møttes ute , men hjemme hos seg selv, æsj. Det setter seg vel i veggene omtrent. Jeg visste at veganere fiser litt mer, men fytti 🤢 er det virkelig vanlig? Hvorfor vil folk være veganere når de tydeligvis må knipe igjen rumpehullet 90 % av tiden?

Anonymkode: 8cce6...c20

Trøsten får være at om veganere fortsetter å være det i flere generasjoner så stopper det av seg selv. Synd at noen mennesker i 2023 ikke klarer å forstå at kjøtt som mat faktisk er årsaken til at vi har utviklet oss til de menneskene vi er i dag. Det er en trend som fenger de uintelligente og lite utdannede.

Anonymkode: 47e5b...0a2

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2023 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Fy faen , jeg var på besøk hos en venninne som plutselig har blitt veganer. Hun feis hele helgen. Grisemøkk luktet det 🤮 rett og slett. Hun har ikke holdt på sånn borte hos andre eller når vi har møttes ute , men hjemme hos seg selv, æsj. Det setter seg vel i veggene omtrent. Jeg visste at veganere fiser litt mer, men fytti 🤢 er det virkelig vanlig? Hvorfor vil folk være veganere når de tydeligvis må knipe igjen rumpehullet 90 % av tiden?

Anonymkode: 8cce6...c20

Hvis det luktet grisemøkk så må hun jo ha spist gris og da er hun jo ikke veganger

Anonymkode: 3ed51...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Natta1980 said:

det at ting skal fort ut igjen er en kjempefordel. :) det reduserer f.eks risikoen for tarmkreft, noe som har økt vanvittig mye siste årene.

fjerter du av planter kan det hende at tarmfloraen din ikke er vant med plantemat. jeg fjerter sjelden, og det er faktisk luktfritt :D

hvis du går på do bare tre ganger i uka, så er det tegn på forstoppelse (for lite fiber). det påvirker helsen din negativt på flere måter. også en gang om dagen er litt i minste laget. 

men man må jo gjøre som man vil. spise det man vil osv. orker ikke blande meg borti det, ville bare snakke om bæsjelukt, jeg :)

Om ting bør fort ut igjen avhenger jo av at det faktisk er noe som skal ut igjen. Med kjøtt er det som sagt svært lite som skal ut, fordi det fordøyes nesten fullstendig. Jeg har ikke forstoppelse eller andre plager.

Jeg prompet veldig mye mer før da jeg spiste mye planter. Men det er sikkert store individuelle forskjeller.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (På 30.3.2023 den 23.54):

Hvordan forklarer du at langtidsvegetarianere har 25% høyere forekomst av tarmkreft enn altetere som er mindre helsebevisste enn dem?

https://www.researchgate.net/publication/24194109_Cancer_incidence_in_vegetarians_Results_from_the_European_Prospective_Investigation_into_Cancer_and_Nutrition_EPIC-Oxford

"the incidence of colorectal cancer was higher in vegetarians than in meat eaters"

Forekomst av kreft totalt var lavere hos vegetarianerne enn blant alteterne. Det kan forklares med at de er mer helsebevisste og er derfor lite interessant. Men hvordan kan det ha seg at de har høyere risiko for tarmkreft når de er mer helsebevisste og ikke spiser det som det blir påstått at øker risikoen for tarmkreft så kraftig? Hvis det stemmer at kjøtt øker risikoen for tarmkreft, så er det noe som vegetarianere spiser mer av som er mye mer skadelig. Eller så stemmer det ikke i det hele tatt at kjøtt øker risikoen for tarmkreft og det heller er andre livsstilsfaktorer som gjør det. ;) 

Anonymkode: c7216...94c

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker og belgfrukter inneholder mye fiber. Det gir fart på systemet, og gjerne mer luft. Dersom fisingen blir gjort på do slik at den ikke plager andre, så er det ikke tvil om at et plantebasert kosthold er optimalt for helse: https://www.theguardian.com/science/2022/nov/29/plant-based-diet-reduce-bowel-cancer-risk-in-men-research

Han som svarte over som var clueless om at kjøtt tar lengre tid å fordøye bør ta seg en innsjekk på kosthold og biologi. Jo lengre mat får tid til å henge ut i tarmsystemet, jo større blir risikoen for tarmkreft. 

image.thumb.png.8155c180574fc7027ff4b37758fcb6b7.png

Anonymkode: 516b1...2c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan forklarer du at langtidsvegetarianere har 25% høyere forekomst av tarmkreft enn altetere som er mindre helsebevisste enn dem?

https://www.researchgate.net/publication/24194109_Cancer_incidence_in_vegetarians_Results_from_the_European_Prospective_Investigation_into_Cancer_and_Nutrition_EPIC-Oxford

"the incidence of colorectal cancer was higher in vegetarians than in meat eaters"

Forekomst av kreft totalt var lavere hos vegetarianerne enn blant alteterne. Det kan forklares med at de er mer helsebevisste og er derfor lite interessant. Men hvordan kan det ha seg at de har høyere risiko for tarmkreft når de er mer helsebevisste og ikke spiser det som det blir påstått at øker risikoen for tarmkreft så kraftig? Hvis det stemmer at kjøtt øker risikoen for tarmkreft, så er det noe som vegetarianere spiser mer av som er mye mer skadelig. Eller så stemmer det ikke i det hele tatt at kjøtt øker risikoen for tarmkreft og det heller er andre livsstilsfaktorer som gjør det. ;) 

det stemmer ikke. all seriøs forskning vet at fiber reduserer risikoen for tarmkreft. 

det du linker til er bias, jeg kan finne hundre andre linker som motbeviser det, men orker ikke gå inn i nok en uendelig lang debatt om noe så tåpelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grønnsaker og belgfrukter inneholder mye fiber. Det gir fart på systemet, og gjerne mer luft. Dersom fisingen blir gjort på do slik at den ikke plager andre, så er det ikke tvil om at et plantebasert kosthold er optimalt for helse: https://www.theguardian.com/science/2022/nov/29/plant-based-diet-reduce-bowel-cancer-risk-in-men-research

Han som svarte over som var clueless om at kjøtt tar lengre tid å fordøye bør ta seg en innsjekk på kosthold og biologi. Jo lengre mat får tid til å henge ut i tarmsystemet, jo større blir risikoen for tarmkreft. 

image.thumb.png.8155c180574fc7027ff4b37758fcb6b7.png

Anonymkode: 516b1...2c1

Hvorfor tenker du at det er en link mellom tiden det ligger i magesekken og tarmkreft? Hvis du holder mat i munnen og suger på det, mener du at det også øker risikoen for tarmkreft? Og mener du at nøtter er det som øker risikoen for tarmkreft mest da siden det ligger lengst i magesekken? Og egg noe av det beste man kan spise siden det ligger bare ca 30 minutter i magesekken?

Du snakker om hypoteser. Ingressen i kilden din sier jo "Researchers find no such link for women, suggesting connection between diet and bowel cancer is clearer for men". Altså ingen sammenheng for kvinner, og en mulig sammenheng for menn.

jeg viste til faktiske tall. Hvordan får du det med å passe med påstanden din om at kjøtt er det med bør holde seg unna for å senke risikoen for tarmkreft? Vegetarianere har 25% høyere forekomst av tarmkreft.

image.png

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det bildet skulle ikke over. Jeg hadde to faner oppe, og den la tydeligvis bildet i innlegget over.

Natta1980 skrev (3 minutter siden):

det stemmer ikke. all seriøs forskning vet at fiber reduserer risikoen for tarmkreft. 

det du linker til er bias, jeg kan finne hundre andre linker som motbeviser det, men orker ikke gå inn i nok en uendelig lang debatt om noe så tåpelig. 

Bias? Hvordan får du bias ut av det? Du har tydeligvis ikke sett på den en gang. Men DU har en sterk bias, ser jeg. Mye sterkere enn den studien jeg linket til og som du anklaget for bias fordi det ikke stemte med det du tror.

image.thumb.png.68b9a059704b78893ed16c851104429b.png

Dette var 52706 mennesker som de fulgte i 20-26 år. 35625 altetere og 17081 vegetarianere. Som du ser er vegetarianerne yngre, slankere, drikker mindre alkohol, røyker mindre, spiser mer grønnsaker og fersk frukt. Og har 25% mer tarmkreft.

Du kan ikke forklare det altså? Så du bare forkaster det faktum at helsebevisste, unge vegetarianer har høyere risiko for å få tarmkreft enn mindre helsebevisste, eldre altetere? 

Dette er en observasjonsstudie, så det kan ikke gi oss noen definitive bevis om årsakssammenheng. Men det slår jo beina under påstanden om at kjøtt er det verste man kan spise for tarmkreftrisiko.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Tja si det når pappa bygde huset på 1970 tallet så måtte han reise hjem og snakke med han som skulle sprenge på tomt han banket på døra til fjellsprenger,n og det sa kom inn der lå fjellsprenger,n på sofan og sa beklager lukta men jeg har spist ertesuppe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veganere er en miljøtrussel. Metan er verste klimagass.

Anonymkode: 17a0b...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...