Grüner Skrevet 21. mars 2023 #21 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror objektivt sett veganer-promper lukter mindre. Det ligger ikke lik og råtner sakte, sakte i tarmene deres. Tenk på dyr, hvilke dyr har den ekleste bæsjen? Ikke kaniner. Anonymkode: 55ee5...89c https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2019/04/09/det-er-rare-arsaker-til-at-man-slutter-a-ha-et-vegansk-kosthold/. Det virker som det kan være noe i det ts sier. Her står det at noen har fått bakteriell ubalanse i tarmen av vegansk kosthold, men det kan en nok få av animalsk kosthold også. Men jeg vil tro mye av årsaken er at vegansk kosthold er rikt på fiber med erter, bønner, linser som er velkjent prompemat. 😉 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 21. mars 2023 #22 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fy faen , jeg var på besøk hos en venninne som plutselig har blitt veganer. Hun feis hele helgen. Grisemøkk luktet det 🤮 rett og slett. Hun har ikke holdt på sånn borte hos andre eller når vi har møttes ute , men hjemme hos seg selv, æsj. Det setter seg vel i veggene omtrent. Jeg visste at veganere fiser litt mer, men fytti 🤢 er det virkelig vanlig? Hvorfor vil folk være veganere når de tydeligvis må knipe igjen rumpehullet 90 % av tiden? Anonymkode: 8cce6...c20 Nå må du finne på et nytt emne å snakke om! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #23 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uten å mene noe spesielt om forskjellen på fordøyelsen til mennesker med forskjellig kost, så må jeg bare kommentere på det du sier om kaniner. For noen av de dyrene jeg kommer på som har eklest bæsj er kuer…og de er ikke akkurat kjøttetere. Anonymkode: 86535...2ca Da har ikke du lukta på en juicy katte- eller hundebæsj, for å si det sånn. Ku er INGENTING sammeligna m det. Anonymkode: 55ee5...89c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 21. mars 2023 #24 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veganer og jeg fiser sjeldent. Anonymkode: f7052...0bc Du snakker jo ikke om noe annet!🧌🧌🧌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #25 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer vel an på om kostholdet i stor grad består av belgfrukter, erter og løk… jeg blir hvertfall oppblåst av sånn mat. Anonymkode: dd243...4d7 De går nå i hvert fall raskt gjennom systemet, råtner ikke i dagesvis. Forøvrig er reaksjon på belgvekster en høyst midlertidig bivirkning, når du blir vant med det, går prompinga over. Anonymkode: 55ee5...89c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #26 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De går nå i hvert fall raskt gjennom systemet, råtner ikke i dagesvis. Forøvrig er reaksjon på belgvekster en høyst midlertidig bivirkning, når du blir vant med det, går prompinga over. Anonymkode: 55ee5...89c Forstår jeg deg riktig: sier du at kjøttmat blir liggende i fordøyelsessystemet i dagesvis, mens grønnsaker «sniker i køen» og kommer ut raskere? Så hvis jeg spiser biff på mandag morgen og brokkoli på mandag kveld, så kommer brokkolien ut før biffen? Hvis det er det du mener, så hadde det vært spennende å se noen kilder på det. Anonymkode: 86535...2ca 2 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 21. mars 2023 #27 Del Skrevet 21. mars 2023 Det tar litt tid for systemet å venne seg til mye belgfrukter, linser og grønnsaker. Så i starten blir det mer tarmgasser. Du vil oppleve det samme hvis du spiser feks fårikål eller ertesuppe over flere dager. Den lukten som produseres da er ikke bare bare. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #28 Del Skrevet 21. mars 2023 Hvis hun har blitt det nå nylig så driver kroppen å renser ut avfallsstoffer og venner seg til nytt kosthold. Anonymkode: 40436...83a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #29 Del Skrevet 21. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Forstår jeg deg riktig: sier du at kjøttmat blir liggende i fordøyelsessystemet i dagesvis, mens grønnsaker «sniker i køen» og kommer ut raskere? Så hvis jeg spiser biff på mandag morgen og brokkoli på mandag kveld, så kommer brokkolien ut før biffen? Hvis det er det du mener, så hadde det vært spennende å se noen kilder på det. Anonymkode: 86535...2ca Denne myten om at kjøtt blir liggende lenge (og råtne, lol) kommer kanskje av at man må sjelden på do når man spiser mye kjøtt, fordi kjøttet faktisk fordøyes og tas opp. Det er ikke masse fiber og sånt som skal ut igjen. Brokkolien kommer til en viss grad ut igjen, men det gjør ikke biffen. Anonymkode: be6ec...fd8 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #30 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er din egen lukt som rett og slett har satt seg i nesehårene dine og nå bringer du den med deg rundt i verden. Anonymkode: b74a7...187 Nesehår? Jeg har ingen nesehår igjen etter å ha vært der i helgen. De svidde av. Anonymkode: 8cce6...c20 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #31 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De går nå i hvert fall raskt gjennom systemet, råtner ikke i dagesvis. Forøvrig er reaksjon på belgvekster en høyst midlertidig bivirkning, når du blir vant med det, går prompinga over. Anonymkode: 55ee5...89c Oj, du kan virkelig lite om fordøyelsessystemet og fordøyelsesprosessen.. All mat brytes ned av bakterier før næringsstoffer tas opp i tarmen. Det er ikke det samme som å råtne. Fiber gir kun volum til avføringen, så man bæsjer mer når man spiser mye fiber. Men det kan jo en person som spiser kjøtt også gjøre… Anonymkode: dd243...4d7 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 21. mars 2023 #32 Del Skrevet 21. mars 2023 I overgangen kan magen reagere, men dette går over. Siden når var èn veganer du møter representant for alle som er veganere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #33 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg var veganer i mange år, og feis bare hvis jeg spiste mye bønner. Jeg fikk mange andre problemer som mangeårig veganer, men promp var ikke en av dem. Anonymkode: 2f087...0b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #34 Del Skrevet 25. mars 2023 En studie på dette viste at et plantebasert kosthold gjør at man fiser 7 (!!!) ganger så mye som altetere. Man fiser oftere og 50% mer gass hver gang... De bæsjet også dobbelt så mye og hadde løsere avføring. De var mer oppblåst og hadde mer ubehag. https://www.researchgate.net/publication/353571881_Differential_Effects_of_Western_and_Mediterranean-Type_Diets_on_Gut_Microbiota_A_Metagenomics_and_Metabolomics_Approach Anonymkode: c7216...94c 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #35 Del Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En studie på dette viste at et plantebasert kosthold gjør at man fiser 7 (!!!) ganger så mye som altetere. Man fiser oftere og 50% mer gass hver gang... De bæsjet også dobbelt så mye og hadde løsere avføring. De var mer oppblåst og hadde mer ubehag. https://www.researchgate.net/publication/353571881_Differential_Effects_of_Western_and_Mediterranean-Type_Diets_on_Gut_Microbiota_A_Metagenomics_and_Metabolomics_Approach Anonymkode: c7216...94c Det kommer jo helt an på hva man spiser innenfor plantebasert mat. Spiser man mye bønner og belgfrukter generelt, så kan lektinene i denne maten føre til fordøyelsesproblemer. Mange tåler ikke lektiner. Mat som linser bør alltid bløtlegges i minst 8 timer før det kokes, for å fjerne/redusere disse lektinene. Anonymkode: 2f087...0b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 29. mars 2023 #36 Del Skrevet 29. mars 2023 da jeg var altetende stinka det som regel på dass og av prompene, og jeg prompet en del lange promper. for ikke å snakke om i kombinasjon med smågodt og sjokolade. brukte en hel dorull hver dag. som veganer fiser jeg veldig sjelden. ingen lukt. og bruker 1-2 tørk dopapir etter bæsjing. og veldig ofte er papiret helt rent. sier seg vel selv at en kebab som skal ut igjen er mer griseri enn salat og bønner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #37 Del Skrevet 30. mars 2023 Natta1980 skrev (21 timer siden): da jeg var altetende stinka det som regel på dass og av prompene, og jeg prompet en del lange promper. for ikke å snakke om i kombinasjon med smågodt og sjokolade. brukte en hel dorull hver dag. som veganer fiser jeg veldig sjelden. ingen lukt. og bruker 1-2 tørk dopapir etter bæsjing. og veldig ofte er papiret helt rent. sier seg vel selv at en kebab som skal ut igjen er mer griseri enn salat og bønner. Hvorfor sier det seg selv? Fordi dere veganere tror at alt som vokser opp av bakken er det eneste rette for tarmsystemet til mennesket? Vi har jeksler som altetere, og utviklet oss på en diett av kjøtt over tusenvis av år. Hvordan tror du menneskearter utviklet seg og overlevde på den nordlige halvkule når det var vinter, snø og is og ingenting vokste? KJØTT. Vi overlevde og utviklet oss som art takket være kjøtt. Anonymkode: 31cab...b8c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #38 Del Skrevet 30. mars 2023 23 hours ago, Natta1980 said: sier seg vel selv at en kebab som skal ut igjen er mer griseri enn salat og bønner. Det som skal ut igjen av kebaben er jo den delen som er laget av planter, altså fiber og slikt (for å ikke nevne maisen, hehe). Kjøttet blir derimot faktisk fordøyd praktisk talt fullstendig. Når jeg holder meg til kjøtt og egg må jeg på do to-tre ganger i uka. Spiser jeg brød og sånt blir det fort hver dag. Anonymkode: be6ec...fd8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #39 Del Skrevet 30. mars 2023 Om hun nylig har blitt veganer, ja da er det ikke merkelig. For om man endrer kostholdet så endrer magen seg. Bakteriene der vil reagere. Men etter en liten periode så vil dette gå seg til. Om jeg plutselig begynner å spise mye grønnsaker så fiser jeg også masse, i noen uker før tarmen finner ut av alt. Anonymkode: 5af25...d56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #40 Del Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor sier det seg selv? Fordi dere veganere tror at alt som vokser opp av bakken er det eneste rette for tarmsystemet til mennesket? Vi har jeksler som altetere, og utviklet oss på en diett av kjøtt over tusenvis av år. Hvordan tror du menneskearter utviklet seg og overlevde på den nordlige halvkule når det var vinter, snø og is og ingenting vokste? KJØTT. Vi overlevde og utviklet oss som art takket være kjøtt. Anonymkode: 31cab...b8c Det meste veganere spiser vokser ikke opp av bakken. Anonymkode: 2f087...0b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå