Gå til innhold

Klima vs fly og sydenturer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Det er jo mange fra vest Europa, USA eller andre "rike" land i verden som liker å dra på ulike ferier som sydenturer, cruise e.l. Om man hadde strammet inn på muligheten til å dra på sydentur, cruise eller andre "luksus ferier" ville det hatt noen effekt på klimaet da? 

Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis mener at man burde forby det, men jeg er bare interessert i teorien rundt det.

Anonymkode: 9e5f2...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

2/3 av fly som er i luften til enhver tid er vel privat leid/eid. Så er det veldig mye varetransport, med mer. Chartertrafikken utgjør en forsvinnende liten andel.

Samtidig som disse enorme skipene som frakter varer rundt i verden i realiteten er en mye større versting enn flytrafikken. Å kutte cruiseskip blir piss i havet sett mot cargoships. 

Så selv om KG liker å tru at det er et-par sydenturer i året som velter lasset, så har nok et slikt tiltak forsvinnende lite å si for klimaet. 

Anonymkode: 743e2...3fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Takk for svaret.

Men for for å kutte utslippene så mye som kreves for å unngå klimaendringer må vi da kutte noe på skipstrafikken eller flyene (uavhengig av om det er varetransport, sydenturer / crusetrafikk, olje eller noe annet)? Eller kan vi bare fortsette som i dag?

Uansett hva det blir så må vi vel snart kutte noe? Temperaturene på jorda stiger jo.

Jeg kan ikke så mye om dette og spør bare fordi jeg er nysgjerrig.

Anonymkode: 9e5f2...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

2/3 av fly som er i luften til enhver tid er vel privat leid/eid. Så er det veldig mye varetransport, med mer. Chartertrafikken utgjør en forsvinnende liten andel.

Samtidig som disse enorme skipene som frakter varer rundt i verden i realiteten er en mye større versting enn flytrafikken. Å kutte cruiseskip blir piss i havet sett mot cargoships. 

Så selv om KG liker å tru at det er et-par sydenturer i året som velter lasset, så har nok et slikt tiltak forsvinnende lite å si for klimaet. 

Anonymkode: 743e2...3fd

Skulle gjerne sett hvor disse tallene kommer fra. Det stemmer at det finnes omtrent like mange privatfly som kommersielle fly, men de kommersielle flyene brukes jo mye oftere og er mye større, mens et privatfly har mer tid på bakken. Det er mer relevant å se på antall flygninger, og det er omtrent 8 ganger flere kommersielle enn private flygninger. Det påstås at "veldig mye" av flytrafikken er varetransport, men dette er i realiteten rundt 20%.

Videre påstås det at frakteskip er en "mye større versting" enn flytrafikken. Vel, begge står for rundt 10% hver av utslipp fra transport. Dessuten er vel de fleste enige i at varetransport på skip er mye viktigere for folks liv enn å reise på ferier; hadde man ikke hatt varehandel fra andre land hadde det nok blitt greit katastrofe, ferier er nok mindre kritisk. Det er en svært populær myte at båttransport et en klimaversting, men det er faktisk ekstremt effektivt og har mye mindre utslipp varetransport på hjul.

Når det gjelder effekten av å droppe flyferie spørs det nok litt hvordan man ser på det. Hvis alle hadde sluttet å fly, ville det vel senket globale utslipp med kun rundt 1.5% så det blir jo ikke så mye i den store sammenhengen selv ved et så ekstremt tiltak. Samtidig er det begrenset hvilke utslipp vi som forbrukere kan kutte på andre måter, det blir jo biltrafikk, oppvarming og strøm samt mat- og vareforbruk. Så gitt at man er opptatt av å senke eget fotavtrykk er jo det et moment man kan ta med i beregningen. 

Kilder:

https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport

https://compareprivateplanes.com/articles/how-common-are-private-jets

https://ourworldindata.org/emissions-by-sector

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må gjøre store og små ting. Så jeg tar toget på ferie, og prøver å inspisere andre til det samme. i tillegg til en haug andre små ting som reduserer mitt avtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...