Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #81 Del Skrevet 21. mars 2023 Stiller spørsmål ved at så mange her inne ikke trodde at TS ville bli anmeldt. Her snakker vi om bedrageri av dagpenger som nesten er i 100.000 kroners klassen. Såklart blir det konsekvenser av det. Hun er heldig om hun slipper unna med samfunnsstraff. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 21. mars 2023 #82 Del Skrevet 21. mars 2023 Enkefrue skrev (11 minutter siden): Det TS har gjort er jo bedrageri av navstøtte! Jo, men hun har vel heller vært mer korttenkt og naiv enn en person med et kriminelt sinn. Jeg føler i hvert fall med henne. Har gjort dumme ting jeg også og det er en vanskelig situasjon å være i. Selv om man skulle være skyld i det. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 21. mars 2023 #83 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir anmeldt, nå ønsker jeg ikke å puste lengre 😪 Anonymkode: 69cbe...c83 Pust med magen og som flere sier, kontakt advokat som kan ta vare på dine juridiske rettigheter. Som jeg leser deg i denne tråden har du et genuint ønske om å ordne opp i situasjonen du har havnet i. Som en klok person sa en gang, det er ikke det at en har gjort feil som betyr noe, men hvordan en håndterer de feilene en har gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #84 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 7.43): Har du tjent 9000 i måneden utenom dagpenger, så skulle du ha meldt dette inn. De hadde da trukket deg i dagpenger. Du har tjent 108.000 kr i året utenom det du har fått av nav. Man kan tjene max 60 000 i året i tillegg uten å bli trukket i ytelser fra nav. Du har da tjent 48000 for mye i året til å få full utbetaling av dagpenger. Dette har du holdt på med siden korona nedstigningen? Det du kunne gjort anderledes var å være oppriktig med hva du tjente fra start. Dette blir som å ta opp et forbrukslån og tro at du ikke må betale tilbake fordi du er fattig. Anonymkode: 8b22b...df7 Det stemmer ikke. Jeg jobbet 50% ved siden av aap. Jeg tjente ca 16000 i mnd ved siden av aap. Jeg skrev helt riktig i meldekortene når jeg jobbet. Det ble halvparten av dagene, så jeg fikk aap for den halvparten av de dagene jeg ikke jobbet. Fikk aldri noe krav om å betale noe tilbake. De sa at det var ikke lønna de gikk etter, men timene jeg jobbet. Anonymkode: 6005e...946 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #85 Del Skrevet 7. april 2023 På aap er det antall timer man jobber som teller, på ufør er det hvor mye man tjener som teller. Anonymkode: d3530...e95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #86 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det stemmer ikke. Jeg jobbet 50% ved siden av aap. Jeg tjente ca 16000 i mnd ved siden av aap. Jeg skrev helt riktig i meldekortene når jeg jobbet. Det ble halvparten av dagene, så jeg fikk aap for den halvparten av de dagene jeg ikke jobbet. Fikk aldri noe krav om å betale noe tilbake. De sa at det var ikke lønna de gikk etter, men timene jeg jobbet. Anonymkode: 6005e...946 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): På aap er det antall timer man jobber som teller, på ufør er det hvor mye man tjener som teller. Anonymkode: d3530...e95 Nå var det vel ikke aap eller ufør det var snakk om her, men dagpenger. Anonymkode: 22637...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #87 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå var det vel ikke aap eller ufør det var snakk om her, men dagpenger. Anonymkode: 22637...749 Dagpenger går på antall timer, samme som ved aap. Anonymkode: d3530...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #88 Del Skrevet 8. april 2023 Har en venninne som har vært i samme situasjon. Hun fikk fotlenke pga barn. De var små vel og merke, men likevel. Anonymkode: ccb67...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #89 Del Skrevet 8. april 2023 Ganske interessant med den tidslinja i første del av denne tråden. Alle innlegg er fra 21. mars, men i løpet av denne ene datoen så får ts vippskravet på kvelden, straffer seg selv med å ikke spise og sove, venter på at Nav åpner, ringer og ikke får svar, får etterhvert svar på at det kommer til å bli anmeldt osv. Langt døgn det der gitt. Anonymkode: 31f6e...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #90 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 3.26): Du får en nedbetaligsplan. Nav trekker deg hver måned til du har tilbakebetalt det du skylder. Forstår desperasjonen din, men dumt å gjøre feil med vilje. Man kan bare tjene mellom 30 og 60 tusen i året, i tillegg, før de begynner å trekke deg i ytelser. Altså mellom 2500 og 5000 kr i måneden ekstra. Overstiger du dette så trekker de deg i ytelser. Anonymkode: 8b22b...df7 Nei dette stemmer ikke.. man kan jobbe inntil 50% av det man har fått i vedtak. Men det trekkes for hver Time du jobber Anonymkode: 6cbaf...a57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #91 Del Skrevet 7. desember 2024 Hvordan ble det TS? Anonymkode: a0964...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #92 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 2.38): Jeg har vært så dum å ikke fylle ut meldekort riktig da jeg under korona fikk beskjed at jeg kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort, ikke 50 prosent som vanlig. Når jeg fylte ut timer så kunne jeg ikke registerer under 60 prosent uten at jeg mistet alt og jeg tenkte at jeg uansett skulle ha disse pengene, så jeg valgte å sette mindre timer. Dette foregikk litt over 1 år, og jeg fikk utbetalt 94.000 kroner for mye mener nav nå, enda jeg hadde lønninger som ringevikar som ikke dekket husleien min alene en gang, og den gang var helt alene om to barn uten noe annet en barnetrygd da far ikke har bidragsevne. 3 år siden. Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes. Jeg spurte min veileder, men hun bare gjentok det jeg prøvde å forklare ikke gikk. Fikk kravet ilveld på vipps av alle ting, men har ikke fått vedtak i post eller på mitt nav. Er det sånn at jeg blir anmeldt nå? Eller slipper jeg anmeldelse da dem har sendt meg kravet bare sånn plutselig? Hvordan foregår dette? Jeg har aldri svindlet nav eller noen i mitt liv, har ikke stjelt en pakke tyggis på butikken en gang. Dette er en grusom situasjon som gjør at jeg har mistet all livsønske rett og slett. Jeg skal ringe nav i morgen, men jeg får ikke sove pga dette. Burde jeg ringe advokat i morgen uansett? Anonymkode: 69cbe...c83 GAMMEL TRÅD! Du har vel betalt vipps kravet ditt allerede, nå? Eller forstår du at et vipps krav fra NAV er et svindelforsøk? Den dagen NAV sender ut vipps krav, da er vi virkelig kommet langt…. Anonymkode: ff7ad...2fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #93 Del Skrevet 7. desember 2024 Det er ikke alltid at de anmelder selv om man har gjort feil, hvis det foreligger formildende omstendigheter. Om NAV anmelder eller ikke er uansett ikke noe du kan styre, så ingen vits i å ta sorgene på forskudd. Hvis det verste skjer og du blir anmeldt, får du forklare at du var i god tro og gjorde en feil på grunn av utydeligheter i meldekortet. Kanskje blir salen henlagt hvis det er nok tvil. I etterpåklokskapens lys burde du ha kontaktet NAV, forklart at meldekortsystemet virket ulogisk og bedt om veiledning, i stedet for å legge inn gale verdier. Det skal være mulig å klage på tilbakebetalingsvedtaket fra NAV. Det står i vedtaket hvordan du kan klage. Sannsynligheten for å vinne frem er nok ikke all verden, men du har lite å tape på å gjøre det. Anonymkode: fad14...faf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #94 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alltid at de anmelder selv om man har gjort feil, hvis det foreligger formildende omstendigheter. Om NAV anmelder eller ikke er uansett ikke noe du kan styre, så ingen vits i å ta sorgene på forskudd. Hvis det verste skjer og du blir anmeldt, får du forklare at du var i god tro og gjorde en feil på grunn av utydeligheter i meldekortet. Kanskje blir salen henlagt hvis det er nok tvil. I etterpåklokskapens lys burde du ha kontaktet NAV, forklart at meldekortsystemet virket ulogisk og bedt om veiledning, i stedet for å legge inn gale verdier. Det skal være mulig å klage på tilbakebetalingsvedtaket fra NAV. Det står i vedtaket hvordan du kan klage. Sannsynligheten for å vinne frem er nok ikke all verden, men du har lite å tape på å gjøre det. Anonymkode: fad14...faf Forstår heller ikke du at dette er svindel, og i beste fall en trolletråd? Anonymkode: ff7ad...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #95 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 2.54): Ja, jeg visste jeg fylte ut meldekortene feil, men siden det sto at jeg kunne jobbe 60 prosent, men ikke kunne ha med dette i timene når jeg registrerte for da mistet jeg alle pengene- så tenke jeg at jeg bare fylte det ut feil for penger skal jeg jo ha. Jeg hadde også forhørt meg med sosialen, men der fikk jeg avslag fordi jeg hadde rett på dagpenger. Jeg jobbet ved siden av som ringevikar på eldresenter, tjente rundt 9000 hver måned, og hadde en husleie på 9500, og som sagt to barn på heltid. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort anderledes sett i ettertid. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 69cbe...c83 Du skulle fylt inn meldekortene riktig. Det spiller ingen rolle om nav tror deg, du har fylt ut meldekortene feil og da fått penger du ikke skulle hatt. Du kan bli enig med nav om en nedbetalingsplan og prøve å få den så langsiktig som mulig. Anonymkode: 3881b...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #96 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 3.44): NAV sendte tilbakebetalingskrav på VIPPS? Kan det være riktig fremgangsmåte. Vær OBS på svindelforsøk. Anonymkode: 7aec2...244 Det er standard. Anonymkode: 5611b...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #97 Del Skrevet 7. desember 2024 Enkefrue skrev (På 21.3.2023 den 9.27): Folk forstår enda ikke hvor alvorlig Nav ser på dette. Sitat: «Trygdesvindel straffes strengt. Høyesterett har uttalt at slik svindel over 1G, mer enn 90 000 kroner, normalt skal straffes med fengsel. NAV krever også alltid tilbake pengene». Så her må TS forvente seg både anmeldelse og straff. Slik skal det være. Dette er et system basert på tillit. Lite lønnsomt å lure seg unna med noe 😉 Hvilket årstall er dette fra? 1G er da langt over 90 000 kroner. Anonymkode: 5611b...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #98 Del Skrevet 7. desember 2024 Eksen jukset med timene sine da han fikk dagpenger fra NAV i 2010. Beløpet ble ca 100K og egentlig skulle han måtte sone pga den høye summen men nyttår reddet han (50K i 2009 og 50K i 2010) så han slapp med "bare bøter" i tillegg til å betale tilbake. Anonymkode: 9e72f...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå