Gå til innhold

Krav om tilbakebetaling fra nav, trenger svar.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk utbetalt 156 000 for mye i sykepenger. Det skjedde ikke annet enn at jeg fikk en nedbetalingsplan og så betalte jeg tilbake. Lot advokat ta seg av all kommunikasjon med NAV

Anonymkode: 06a37...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som flere påpeker kan du ikke handle i god tro og samtidig være klar over at det du gjør er feil.

Har du fått vedtak nå? 

Anonymkode: df0bc...2a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kira87
Andro skrev (28 minutter siden):

Dette er et svindelforsøk! Du får ikke NAV-krav på VIPPS. Kontakt NAV, gjerne i chattjeneste, så har du svarene skriftlig.
Du skal ha fått et brev, med klagefrist, og det blir fattet et vedtak et par uker etter dette.

Mange har valgt muligheten til godkjenning av efaktura og andre regninger i Vipps, så ikke nødvendigvis. https://vipps.no/hjelp/vipps/betale-regninger/hvorfor-mottar-jeg-regninger-eller-efaktura-i-vipps/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (28 minutter siden):

Dette er et svindelforsøk! Du får ikke NAV-krav på VIPPS. Kontakt NAV, gjerne i chattjeneste, så har du svarene skriftlig.
Du skal ha fått et brev, med klagefrist, og det blir fattet et vedtak et par uker etter dette.

Jeg vil tro det er snakk om en giro med varsel i Vipps, ikke et vippskrav.

Har opplevd å få faktura for tilbakebetaling før vedtak da mannen jobbet noe for mye mtp ufør og det ble avregnet

Anonymkode: ea55a...adc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk krav om tilbakebetaling på 80.000kr. Jeg ble ikke anmeldt. Jeg fikk for mye utbetalt overgangstødnad. Hadde tjent for mye. Fikk en nedbetalingsplan. Så det ordnet seg. 

Anonymkode: 0abe7...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ringt dem og fikk ikke noe svar. Fikk beskjed om at jeg bare må vente på vedtak. Når jeg logger meg inn på min side så står det nå sånn her, men jeg får ikke åpnet det. Noen som har opplevd det før? Har jeg ikke rett til å se eget vedtak? 167950580_Screenshot_20230321_112821_SamsungInternet.jpg.01443029974fdcf23d50572bad52b63d.jpg

Anonymkode: 69cbe...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ringt dem og fikk ikke noe svar. Fikk beskjed om at jeg bare må vente på vedtak. Når jeg logger meg inn på min side så står det nå sånn her, men jeg får ikke åpnet det. Noen som har opplevd det før? Har jeg ikke rett til å se eget vedtak? 167950580_Screenshot_20230321_112821_SamsungInternet.jpg.01443029974fdcf23d50572bad52b63d.jpg

Det betyr ikke at du ikke har rett, men at dokumentet av en eller annen grunn ikke kan vises. Kontakt NAV igjen og vis til at det ligger er dokument der du ikke får åpnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gå i digipost. Ligger nok der.

Anonymkode: 45cda...0c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde dagpenger i fjor går du ferie penger av dette i år...da kan du jo eventuelt nedbetalte med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gå i digipost. Ligger nok der.

Anonymkode: 45cda...0c6

Nei, ingenting. Jeg er i tlf kø igjen hos nav nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (9 minutter siden):

Om du hadde dagpenger i fjor går du ferie penger av dette i år...da kan du jo eventuelt nedbetalte med det

Nei, er nesten 3 år siden nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skjønner jeg, men jeg tenkte kanskje man slapp en stor rettsak, men bare fikk utdelt straffen. Jeg aner ikke noe om dette.

Det vil bli en rettslig gjennomgang av saken hvis saken kommer opp og de vil nok spørre deg ut om hvorfor du ikke undersøkte bedre, hvptfpt du fortsatte med å fylle ut meldekortet feil osv. Men tilståelse skal jo gi noe strafferabatt. :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og får jeg snakke med dem noen ganger på tlf i fengsel? Hva med barnet jeg ammer? 

Dette systemet vårt er tregt. Det vil ta tid før rettsak også vil det ta tid å evt bli innkalt til soning etter det igjen. HVIS du får fengsel da. Men jeg ser for meg at i din situasjon med tre barn å ta deg av så får du hjemmesoning. Jeg skulle egentlig sone 8 måneder, men fikk samfunnsstraff av hensyn til psykisk sykdom. De er ofte villig til å tilrettelegge der det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir anmeldt, nå ønsker jeg ikke å puste lengre 😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr at det ligger et dokument der, men at dokumentet ikke er ferdigstilt, og dermed klar til utsending, ennå.

Det kan være at saksbehandler fremdeles jobber på dokumentet,  eller bare har glemt å markere det som "ferdig behandlet ". 

(Jeg kjenner ikke saksbehandlingsrutinene hos NAV,  og vet ikke om det er saksbehandler selv som ferdigstillesr, eller om det er dokumentavdelingen)

Anonymkode: 52f57...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er trygdeloven som regulerer feilutbetalinger. Det skilles mellom forsett eller grov uaktsomhet.

Det kreves renter av det beløpet som kreves tilbakebetalt.

Rentesatsen er for tiden 10%.

Slik en del sier her på KG så kontakt advokat, slik at din rettssikkerhet blir ivaretatt på en juridisk forsvarlig måte.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I 2019 fikk jeg et tilbakebetalingskrav på 212 000 fra Nav pga for mye utbetalt i Aap iløpet av de siste 6 årene. Fikk et vedtak om tilbakebetaling og det var det :)  Fikk lånt penger og betalt alt med en gang, aldri hørt noe om det siden. 

Anonymkode: 3da09...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Pust med magen! Dette er ikke verdens undergang. 

Skjønner det føles jævlig, men du kommer deg gjennom dette! :)

Jeg gjorde noe i forbindelse med alvorlig psykisk sykdom som er helt ute av min karakter. Det var en høy strafferamme (1-6 år) og alt sånt. Det var to dagers rettsak, og det som skulle vært 1 år og 4 mnd ble til 8 mnd fengsel. Men på grunn av min psykiske helse ble det omgjort til samfunnstjeneste. Jeg kom meg gjennom alt sammen. Og jeg ville heller ikke leve da jeg ble siktet altså. Det var alvorlig det jeg gjorde. 

I ditt tilfelle med barn og slikt så vil jeg tro du får straffen på annen måte enn vanlig fengsel. 

Dette blir å ordne seg TS! 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Står det i vedtaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke begå kriminelle handlinger. Så enkelt er det.

Anonymkode: 34cb2...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svindel er noe annet.

Anonymkode: 989d1...a28

Det TS har gjort er jo bedrageri av navstøtte! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...