Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #41 Del Skrevet 21. mars 2023 Dette blir anmeldt. NAV anmelder alltid trygdebedrageri. Hva straffen blir er opp til retten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #42 Del Skrevet 21. mars 2023 Enkefrue skrev (4 minutter siden): Dette blir anmeldt. NAV anmelder alltid trygdebedrageri. Hva straffen blir er opp til retten. Nei. Anonymkode: 989d1...a28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #43 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ok, da tar jeg kontakt. Hvis det blir en tilståelsesak, hvordan foregår det til punkt og prikke, noen som vet? Anonymkode: 69cbe...c83 Jeg har vært i en tilståelsessak (ikke pga bedrageri). Jeg ble avhørt av politiet. Fikk etter en god stund oppnevnt en advokat hvor vi gikk igjennom saken. Vi ble enige om å ta det som en tilståelsessak. Fikk tid i tingretten hvor det var meg, advokaten min og dommeren. I følge advokaten min så var det sjeldent at det var noen andre til stede fra motparten, men det kunne skje. Dommeren startet med tiltalen og advokaten min forklarte og kom med sine vurderinger mtp straff. Jeg fikk mulighet til å forklare meg, men det meste var allerede sagt. Jeg fikk spørsmål om noen av barna mine hadde spesielle behov, mtp straff. Jeg godkjente samfunnsstraff som en mulighet (det må man godkjenne). Så var vi ferdige. Det tok 30 min. Så var det å gå hjem og vente på forkynnelse av dommen. Advokaten ringte meg først og sa at dommen forelå og hva den var. Måtte så reise til tingretten og få forkynt dommen der. Heldigvis ble det bare betinget fengsel. Jeg måtte ikke betale omkostninger. Jeg gruet meg som en hund, men det gikk overraskende greit. Anonymkode: ede2d...2fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #44 Del Skrevet 21. mars 2023 Folk forstår enda ikke hvor alvorlig Nav ser på dette. Sitat: «Trygdesvindel straffes strengt. Høyesterett har uttalt at slik svindel over 1G, mer enn 90 000 kroner, normalt skal straffes med fengsel. NAV krever også alltid tilbake pengene». Så her må TS forvente seg både anmeldelse og straff. Slik skal det være. Dette er et system basert på tillit. Lite lønnsomt å lure seg unna med noe 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #45 Del Skrevet 21. mars 2023 Enkefrue skrev (6 minutter siden): Folk forstår enda ikke hvor alvorlig Nav ser på dette. Sitat: «Trygdesvindel straffes strengt. Høyesterett har uttalt at slik svindel over 1G, mer enn 90 000 kroner, normalt skal straffes med fengsel. NAV krever også alltid tilbake pengene». Så her må TS forvente seg både anmeldelse og straff. Slik skal det være. Dette er et system basert på tillit. Lite lønnsomt å lure seg unna med noe 😉 Svindel er noe annet. Anonymkode: 989d1...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #46 Del Skrevet 21. mars 2023 Enkefrue skrev (7 minutter siden): Folk forstår enda ikke hvor alvorlig Nav ser på dette. Sitat: «Trygdesvindel straffes strengt. Høyesterett har uttalt at slik svindel over 1G, mer enn 90 000 kroner, normalt skal straffes med fengsel. NAV krever også alltid tilbake pengene». Så her må TS forvente seg både anmeldelse og straff. Slik skal det være. Dette er et system basert på tillit. Lite lønnsomt å lure seg unna med noe 😉 Nei, det må hun ikke, da 1 G er over 111 000 per i dag. Anonymkode: 0dc9f...2ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #47 Del Skrevet 21. mars 2023 Enkefrue skrev (12 minutter siden): Folk forstår enda ikke hvor alvorlig Nav ser på dette. Sitat: «Trygdesvindel straffes strengt. Høyesterett har uttalt at slik svindel over 1G, mer enn 90 000 kroner, normalt skal straffes med fengsel. NAV krever også alltid tilbake pengene». Så her må TS forvente seg både anmeldelse og straff. Slik skal det være. Dette er et system basert på tillit. Lite lønnsomt å lure seg unna med noe 😉 Man må helt tilbake til 2015 for at grunnbeløpet var 90 000 kroner. Dette skjedde i 2020 eller 2021, og da var grunnbeløpet over 100 000, dvs at TS ikke har fått et tilbakebetalingskrav som er mer enn 1G, og vil da muligens ikke bli anmeldt hvis grensen for anmeldelse slavisk går ut fra 1G. TS, du vet at du kan klage på vedtaket fra NAV? Du må uansett betale mens klagen behandles. Anonymkode: 0dc9f...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inkognitoher Skrevet 21. mars 2023 #48 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har vært så dum å ikke fylle ut meldekort riktig da jeg under korona fikk beskjed at jeg kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort, ikke 50 prosent som vanlig. Når jeg fylte ut timer så kunne jeg ikke registerer under 60 prosent uten at jeg mistet alt og jeg tenkte at jeg uansett skulle ha disse pengene, så jeg valgte å sette mindre timer. Dette foregikk litt over 1 år, og jeg fikk utbetalt 94.000 kroner for mye mener nav nå, enda jeg hadde lønninger som ringevikar som ikke dekket husleien min alene en gang, og den gang var helt alene om to barn uten noe annet en barnetrygd da far ikke har bidragsevne. 3 år siden. Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes. Jeg spurte min veileder, men hun bare gjentok det jeg prøvde å forklare ikke gikk. Fikk kravet ilveld på vipps av alle ting, men har ikke fått vedtak i post eller på mitt nav. Er det sånn at jeg blir anmeldt nå? Eller slipper jeg anmeldelse da dem har sendt meg kravet bare sånn plutselig? Hvordan foregår dette? Jeg har aldri svindlet nav eller noen i mitt liv, har ikke stjelt en pakke tyggis på butikken en gang. Dette er en grusom situasjon som gjør at jeg har mistet all livsønske rett og slett. Jeg skal ringe nav i morgen, men jeg får ikke sove pga dette. Burde jeg ringe advokat i morgen uansett? Anonymkode: 69cbe...c83 Kan du dokumentere at du fikk beskjed om at du kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #49 Del Skrevet 21. mars 2023 Skaff advokat. Anonymkode: d3a62...d4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #50 Del Skrevet 21. mars 2023 Inkognitoher skrev (7 minutter siden): Kan du dokumentere at du fikk beskjed om at du kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort? Ja, det har jeg skriftlig. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #51 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Svindel er noe annet. Anonymkode: 989d1...a28 Det TS har gjort er jo bedrageri av navstøtte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #52 Del Skrevet 21. mars 2023 Nå spør jeg og maser her, men det er fordi jeg har så mange tanker. Hvor lang tid tar det fra en sånn sak blir anmeldt til det foreligger dom? Og hvis jeg får straff som jeg ser en typisk for det jeg skylder,så ligger straffen på mellom 3 og 4 uker maks. Kan barna mine bo med min samboer? Så de kan få være i hjemmet sitt, følge skolegangen sin osv. Samboer er flink til å følge dem opp. Barna er 12 og 14 år. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #53 Del Skrevet 21. mars 2023 Og får jeg snakke med dem noen ganger på tlf i fengsel? Hva med barnet jeg ammer? Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #54 Del Skrevet 21. mars 2023 Inkognitoher skrev (20 minutter siden): Kan du dokumentere at du fikk beskjed om at du kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort? AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det har jeg skriftlig. Anonymkode: 69cbe...c83 Du kan sikker jobbe 60%, men du må jo melde inn hvor mye du tjener. Går du over et visst beløp så blir du trukket i dagpenger. Man kan jo tjene mye forskjellig i en 60% stilling. Anonymkode: 8b22b...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #55 Del Skrevet 21. mars 2023 Anonymkode: 8b22b...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #56 Del Skrevet 21. mars 2023 De 60% er av de timene som du jobbet før du ble arbeidsledig. Antall timer i løpet av en uke sto i vedtaket du fikk om dagpenger. Ikke alle har 37,5 timer nemlig. Så hvis du hadde eks 33 timer i vedtaket og tenkte 37,5 timer, så ble det feil. Anonymkode: ede2d...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 21. mars 2023 #57 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og får jeg snakke med dem noen ganger på tlf i fengsel? Hva med barnet jeg ammer? Anonymkode: 69cbe...c83 Vent til du får vedtaket, og så tar du det derfra. Bedrageri/svindel kan straffes med fengsel, men det er ikke garantert at det blir det. Det er ikke vits å begynne planlegge for worst case scenario med en gang, vent til du får vedtaket først, og snakk med NAV. Og hvis det faktisk blir fengselstraff, så er det både soningskø og de er mennesker, de tar hensyn. Du har ikke drept noen. De vil ta hensyn til både ammende barn, og andre barn. Du kan også søke om fotlenke, det er ofte utvidet besøkstid når du har barn, det er generelt tilrettelagt for kvinner med barn. Men som sagt, ikke hopp til worst case nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #58 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og får jeg snakke med dem noen ganger på tlf i fengsel? Hva med barnet jeg ammer? Anonymkode: 69cbe...c83 Hvis saken blir anmeldt, noe jeg betviler, så kan du regne med samfunnsstraff eller betinget fengsel. Jeg jobbet med ei dame som hadde fått for mye penger av NAV (liknende sak som din, vet ikke beløpet i hennes sak). Innsatte får lov å ringe 20 minutter i uka og ha besøk 1 time i uka. Siden du har et barn som du ammer så øker sannsynligheten for at dette vil bli avgjort som samfunnsstraff eller betinget fengsel. Anonymkode: 0dc9f...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 21. mars 2023 #59 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ligger vel gjerne et vedtak på det også. Anonymkode: cc0a0...45f AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS skriver at hun ikke har fått vedtak, og ikke melding på mitt nav. Så nei, det foreligger tydeligvis ikke noe vedtak. Anonymkode: 1cc60...0a4 Oj, det var meg som svarte her, klarte vist trykke på AB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 21. mars 2023 #60 Del Skrevet 21. mars 2023 Dette er et svindelforsøk! Du får ikke NAV-krav på VIPPS. Kontakt NAV, gjerne i chattjeneste, så har du svarene skriftlig. Du skal ha fått et brev, med klagefrist, og det blir fattet et vedtak et par uker etter dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå