Taluno Skrevet 21. mars 2023 #21 Del Skrevet 21. mars 2023 Petra200 skrev (52 minutter siden): Jeg får også varsler i vipps når det kommer faktura til godkjenning i nettbanken, helt normalt. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det stemmer det at de sender regning på vipps. Jeg fikk det. Hadde fått utbetalt for mye i barnetillegg og må betale tilbake nå. Hvis du lar være å betale, så blir du trukket 10% av inntekten din til beløpet er betalt tilbake. Anonymkode: 27d81...ef7 Ville dere virkelig ansett det som reelt om dere fikk ett krav fra NAV på kveldstid uten ett vedtak eller en melding på Mitt NAV? Jeg hadde kontaktet NAV for å melde i fra om svindelforsøk, for jeg anser det IKKE som ett reelt krav når det ikke finnes vedtak på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #22 Del Skrevet 21. mars 2023 Taluno skrev (8 minutter siden): Ville dere virkelig ansett det som reelt om dere fikk ett krav fra NAV på kveldstid uten ett vedtak eller en melding på Mitt NAV? Jeg hadde kontaktet NAV for å melde i fra om svindelforsøk, for jeg anser det IKKE som ett reelt krav når det ikke finnes vedtak på det. Det ligger vel gjerne et vedtak på det også. Anonymkode: cc0a0...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 21. mars 2023 #23 Del Skrevet 21. mars 2023 Så du har fått et krav om tilbakebetaling av tett opp mot 100k samtidig som du risikerer fengselsstraff, og i stede for å finne en advokat for korrekt juridisk bistand så lager du en tråd på kg om råd? Ok… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #24 Del Skrevet 21. mars 2023 Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Så du har fått et krav om tilbakebetaling av tett opp mot 100k samtidig som du risikerer fengselsstraff, og i stede for å finne en advokat for korrekt juridisk bistand så lager du en tråd på kg om råd? Ok… Ja, fordi jeg har ikke fått noe vedtak, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre helt enda før jeg får det. Er det vits å ta kontakt med advokat før jeg har vedtaket? Jeg har funnet frem advokat jeg skal ringe. Jeg fikk denne giroen i vipps sent i går kveld, så jeg har ikke kunne foretatt meg noe før nå når nav åpner. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #25 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det ligger vel gjerne et vedtak på det også. Anonymkode: cc0a0...45f TS skriver at hun ikke har fått vedtak, og ikke melding på mitt nav. Så nei, det foreligger tydeligvis ikke noe vedtak. Anonymkode: 1cc60...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #26 Del Skrevet 21. mars 2023 Tror nok ikke du får fengselsstraff. Jeg var en gang med i en rettssak der en mann hadde gjort feil på meldekortet, de trodde ikke på han og han måtte betale tilbake men han fikk ikke fengsel. Tror det var snakk om over hundre tusen kroner Anonymkode: 2e89c...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #27 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror nok ikke du får fengselsstraff. Jeg var en gang med i en rettssak der en mann hadde gjort feil på meldekortet, de trodde ikke på han og han måtte betale tilbake men han fikk ikke fengsel. Tror det var snakk om over hundre tusen kroner Anonymkode: 2e89c...26e Hva slags straff fikk han utenom å måtte betale tilbake? Står så mye i media at når beløpet er rundt det jeg skylder så virker det som at da blir det fengsel, med noen få unntak som får samfunnsstraff. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 21. mars 2023 #28 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, fordi jeg har ikke fått noe vedtak, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre helt enda før jeg får det. Er det vits å ta kontakt med advokat før jeg har vedtaket? Jeg har funnet frem advokat jeg skal ringe. Jeg fikk denne giroen i vipps sent i går kveld, så jeg har ikke kunne foretatt meg noe før nå når nav åpner. Anonymkode: 69cbe...c83 Men du vet jo hva saken går i og du stiller da mer forberedt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #29 Del Skrevet 21. mars 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Men du vet jo hva saken går i og du stiller da mer forberedt. Ja, jeg bare tenkte dem tok det useriøst når jeg ikke hadde fått vedtak enda? Typ ring tilbake når du har fått vedtaket og vet mer liksom. Dette har jeg null peiling på. Kan jeg velge en advokat som hører til 30 min unna, altså i nabobyen? Får et godt inntrykk av dem når jeg leser om dem. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #30 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva slags straff fikk han utenom å måtte betale tilbake? Står så mye i media at når beløpet er rundt det jeg skylder så virker det som at da blir det fengsel, med noen få unntak som får samfunnsstraff. Anonymkode: 69cbe...c83 Husker bare at han måtte betale tilbake, og at han måtte betale saksomkostninger. Syns det var trasig, da mannen var gammel og skulle gjøre dette på internett, og virket ikke som han forsto hva han hadde gjort galt. Anonymkode: 2e89c...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 21. mars 2023 #31 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg bare tenkte dem tok det useriøst når jeg ikke hadde fått vedtak enda? Typ ring tilbake når du har fått vedtaket og vet mer liksom. Dette har jeg null peiling på. Kan jeg velge en advokat som hører til 30 min unna, altså i nabobyen? Får et godt inntrykk av dem når jeg leser om dem. Anonymkode: 69cbe...c83 Ta kontakt med de, de har veiledningsplikt, og kan fortelle om de kan hjelpe eller ikke, evt hvilke muligheter for å dekke utgifter du har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #32 Del Skrevet 21. mars 2023 Apis skrev (1 minutt siden): Ta kontakt med de, de har veiledningsplikt, og kan fortelle om de kan hjelpe eller ikke, evt hvilke muligheter for å dekke utgifter du har. Ok, da tar jeg kontakt. Hvis det blir en tilståelsesak, hvordan foregår det til punkt og prikke, noen som vet? Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #33 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husker bare at han måtte betale tilbake, og at han måtte betale saksomkostninger. Syns det var trasig, da mannen var gammel og skulle gjøre dette på internett, og virket ikke som han forsto hva han hadde gjort galt. Anonymkode: 2e89c...26e Sikkert derfor han slapp fengsel da siden han var en gammel mann. Men trist å høre om saken da eldre mennesker ofte sliter med og forstå seg på Internett og alt som hører med. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #34 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, da tar jeg kontakt. Hvis det blir en tilståelsesak, hvordan foregår det til punkt og prikke, noen som vet? Anonymkode: 69cbe...c83 Tilståelsessaker går også for retten hvis beløpet er stort nok. Anonymkode: d3530...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #35 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tilståelsessaker går også for retten hvis beløpet er stort nok. Anonymkode: d3530...e95 Det skjønner jeg, men jeg tenkte kanskje man slapp en stor rettsak, men bare fikk utdelt straffen. Jeg aner ikke noe om dette. Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #36 Del Skrevet 21. mars 2023 Betal det du skylder dem så blir det ikke fengsel. Det koster samfunnet mere å ha deg i fengsel og finne midlertidig familie til barna dine, enn at du får en nedbetaligsplan. Anonymkode: 8b22b...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #37 Del Skrevet 21. mars 2023 Du får ikke annen straff enn at du må betale tilbake. Anonymkode: 68a2d...78a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #38 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Betal det du skylder dem så blir det ikke fengsel. Det koster samfunnet mere å ha deg i fengsel og finne midlertidig familie til barna dine, enn at du får en nedbetaligsplan. Anonymkode: 8b22b...df7 Slipper ikke av den grunn. Dette er noe som blir slått hardt ned på. Alltid! Man må betale tilbake med renter i tillegg til anmeldelse og en form for straff. Retten avgjør straffen uavhengig om man betaler tilbake inne 14 dager eller 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #39 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får ikke annen straff enn at du må betale tilbake. Anonymkode: 68a2d...78a Feil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #40 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har vært så dum å ikke fylle ut meldekort riktig da jeg under korona fikk beskjed at jeg kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort, ikke 50 prosent som vanlig. Når jeg fylte ut timer så kunne jeg ikke registerer under 60 prosent uten at jeg mistet alt og jeg tenkte at jeg uansett skulle ha disse pengene, så jeg valgte å sette mindre timer. Dette foregikk litt over 1 år, og jeg fikk utbetalt 94.000 kroner for mye mener nav nå, enda jeg hadde lønninger som ringevikar som ikke dekket husleien min alene en gang, og den gang var helt alene om to barn uten noe annet en barnetrygd da far ikke har bidragsevne. 3 år siden. Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes. Jeg spurte min veileder, men hun bare gjentok det jeg prøvde å forklare ikke gikk. Fikk kravet ilveld på vipps av alle ting, men har ikke fått vedtak i post eller på mitt nav. Er det sånn at jeg blir anmeldt nå? Eller slipper jeg anmeldelse da dem har sendt meg kravet bare sånn plutselig? Hvordan foregår dette? Jeg har aldri svindlet nav eller noen i mitt liv, har ikke stjelt en pakke tyggis på butikken en gang. Dette er en grusom situasjon som gjør at jeg har mistet all livsønske rett og slett. Jeg skal ringe nav i morgen, men jeg får ikke sove pga dette. Burde jeg ringe advokat i morgen uansett? Anonymkode: 69cbe...c83 Du har ikke handlet i god tro. Det er ikke sikkert du blir anmeldt for dette, men pengene må betales tilbake, så hvis du ikke betaler hele regningen med en gang så vil NAV trekke deg i lønn til hele kravet er nedbetalt. Anonymkode: 0dc9f...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå