AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #1 Del Skrevet 21. mars 2023 Jeg har vært så dum å ikke fylle ut meldekort riktig da jeg under korona fikk beskjed at jeg kunne jobbe 60 prosent før dagpengene gikk bort, ikke 50 prosent som vanlig. Når jeg fylte ut timer så kunne jeg ikke registerer under 60 prosent uten at jeg mistet alt og jeg tenkte at jeg uansett skulle ha disse pengene, så jeg valgte å sette mindre timer. Dette foregikk litt over 1 år, og jeg fikk utbetalt 94.000 kroner for mye mener nav nå, enda jeg hadde lønninger som ringevikar som ikke dekket husleien min alene en gang, og den gang var helt alene om to barn uten noe annet en barnetrygd da far ikke har bidragsevne. 3 år siden. Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes. Jeg spurte min veileder, men hun bare gjentok det jeg prøvde å forklare ikke gikk. Fikk kravet ilveld på vipps av alle ting, men har ikke fått vedtak i post eller på mitt nav. Er det sånn at jeg blir anmeldt nå? Eller slipper jeg anmeldelse da dem har sendt meg kravet bare sånn plutselig? Hvordan foregår dette? Jeg har aldri svindlet nav eller noen i mitt liv, har ikke stjelt en pakke tyggis på butikken en gang. Dette er en grusom situasjon som gjør at jeg har mistet all livsønske rett og slett. Jeg skal ringe nav i morgen, men jeg får ikke sove pga dette. Burde jeg ringe advokat i morgen uansett? Anonymkode: 69cbe...c83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #2 Del Skrevet 21. mars 2023 Pust! Alt går bra ❤️ Ring advokat, og ring NAV og snakk en gang til med alle du kan tenke deg. Alt ordner seg, du gjorde ikke dette med viten og vilje. Anonymkode: 7da1e...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #3 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pust! Alt går bra ❤️ Ring advokat, og ring NAV og snakk en gang til med alle du kan tenke deg. Alt ordner seg, du gjorde ikke dette med viten og vilje. Anonymkode: 7da1e...8a6 Takk ❤️ Jeg har snakket med nav og jeg trodde jeg hadde forklart meg godt, og jeg var egentlig ganske sikker på at dette kom de til å forstå. Men nei, de har tydeligvis ikke trodd på meg da de nå krever alt tilbake. Vanskelig å si noe om grunnen nå fordi jeg ikke har fått noe vedtak enda, er det vanlig? Jeg er så redd at jeg ikke klarer tenke, jeg er redd for å miste barna mine, familien min, livet mitt, jeg tror jeg ikke klarer å leve da. Jeg er et godt menneske,jmen nav ser nå på meg som en vaskeekte svindler. Anonymkode: 69cbe...c83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #4 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Pust! Alt går bra ❤️ Ring advokat, og ring NAV og snakk en gang til med alle du kan tenke deg. Alt ordner seg, du gjorde ikke dette med viten og vilje. Anonymkode: 7da1e...8a6 Det ser jo ut som om hun gjorde det med tanke på at hun skriver "Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes." Altså hun VISSTE at hun gjorde noe galt. Anonymkode: 80f9b...774 22 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #5 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ser jo ut som om hun gjorde det med tanke på at hun skriver "Jeg har handlet i go tro selvom jeg skjønte at jeg burde fylt ut meldekort anderledes." Altså hun VISSTE at hun gjorde noe galt. Anonymkode: 80f9b...774 Ja, jeg visste jeg fylte ut meldekortene feil, men siden det sto at jeg kunne jobbe 60 prosent, men ikke kunne ha med dette i timene når jeg registrerte for da mistet jeg alle pengene- så tenke jeg at jeg bare fylte det ut feil for penger skal jeg jo ha. Jeg hadde også forhørt meg med sosialen, men der fikk jeg avslag fordi jeg hadde rett på dagpenger. Jeg jobbet ved siden av som ringevikar på eldresenter, tjente rundt 9000 hver måned, og hadde en husleie på 9500, og som sagt to barn på heltid. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort anderledes sett i ettertid. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #6 Del Skrevet 21. mars 2023 Jeg fikk da 7000 utbetalt i mnd i dagpenger og av disse 10.000 kroner i feriepenger-derav beløpet. Det gjorde at jeg tilsammen med jobb hadde en utbetalt inntekt på 16.000 i måneden, jeg har altså ikke levd i luksus. Uansett, hva skjer nå? 😪 Anonymkode: 69cbe...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #7 Del Skrevet 21. mars 2023 Du får en nedbetaligsplan. Nav trekker deg hver måned til du har tilbakebetalt det du skylder. Forstår desperasjonen din, men dumt å gjøre feil med vilje. Man kan bare tjene mellom 30 og 60 tusen i året, i tillegg, før de begynner å trekke deg i ytelser. Altså mellom 2500 og 5000 kr i måneden ekstra. Overstiger du dette så trekker de deg i ytelser. Anonymkode: 8b22b...df7 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #8 Del Skrevet 21. mars 2023 NAV sendte tilbakebetalingskrav på VIPPS? Kan det være riktig fremgangsmåte. Vær OBS på svindelforsøk. Anonymkode: 7aec2...244 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #9 Del Skrevet 21. mars 2023 Du handlet ikke i god tro når du bevisst fylte ut meldekortene feil med vilje, da svindlet du. Sånne som deg fortjener å måtte betale tilbake, du har tilranet deg penger som ikke er dine, hjelper ikke med advokat her. Kontakt Nav i dag for nedbetalingsplan. Anonymkode: 4c48c...b5f 16 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 21. mars 2023 #10 Del Skrevet 21. mars 2023 Hvis du ikke har fått vedtak pr brev, så ville jeg ansett et VIPPS krav fra NAV (!?) som svindelforsøk fra en annen part. Dette høres helt merkelig ut. Dette skal du ha skriftlig, og finne vedtak om når du logger deg på via vanlig nettside hos NAV eller brev på Digipost. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 21. mars 2023 #11 Del Skrevet 21. mars 2023 Jeg får også varsler i vipps når det kommer faktura til godkjenning i nettbanken, helt normalt. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #12 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pust! Alt går bra ❤️ Ring advokat, og ring NAV og snakk en gang til med alle du kan tenke deg. Alt ordner seg, du gjorde ikke dette med viten og vilje. Anonymkode: 7da1e...8a6 Hvordan i all verden kan du si noe slik? Anonymkode: c68a7...82e 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enkefrue Skrevet 21. mars 2023 #13 Del Skrevet 21. mars 2023 Nav kommer til å anmelde deg. Det gjør de alltid. Beløpet ditt er under grensen for ubetinget fengsel, men det er jo opp til tingretten. Du må vente deg at du vil bli innkalt til avhør hos politiet for å forklare deg. Anbefaler deg å gå for en tilståelse som gir deg rett på strafferabatt. Er du heldig så «slipper du unna» med 120 t samfunnstjeneste. Det er ikke verdens undergang, men stressfaktoren sin ser jeg for meg er meget høy. Du mister ikke barns dine Lykke til 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #14 Del Skrevet 21. mars 2023 Alle kunne jo ikke jobbe 60% under korona, men 60% av fastsatt arbeidstid. Det systemet er helautomatisk, så her har nok du gjort feil. Litt rart å overhøre det nav ber deg gjøre. Anbefaler deg å droppe trusler om at du ikke orker mer til nav, de tar det veldig alvorlig. Anonymkode: 3c71f...89f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #15 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg visste jeg fylte ut meldekortene feil, men siden det sto at jeg kunne jobbe 60 prosent, men ikke kunne ha med dette i timene når jeg registrerte for da mistet jeg alle pengene- så tenke jeg at jeg bare fylte det ut feil for penger skal jeg jo ha. Jeg hadde også forhørt meg med sosialen, men der fikk jeg avslag fordi jeg hadde rett på dagpenger. Jeg jobbet ved siden av som ringevikar på eldresenter, tjente rundt 9000 hver måned, og hadde en husleie på 9500, og som sagt to barn på heltid. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort anderledes sett i ettertid. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 69cbe...c83 Kontaktet NAV og spurt dem hvordan du skal fylle ut, i stedet for å fylle ut feil med vilje…? Anonymkode: 746e4...52b 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #16 Del Skrevet 21. mars 2023 Det stemmer det at de sender regning på vipps. Jeg fikk det. Hadde fått utbetalt for mye i barnetillegg og må betale tilbake nå. Hvis du lar være å betale, så blir du trukket 10% av inntekten din til beløpet er betalt tilbake. Anonymkode: 27d81...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 21. mars 2023 #17 Del Skrevet 21. mars 2023 Okay, gjort er gjort og spist er spist, jeg tenker du vil komme lenger med å ta ansvar selv for den situasjonen du har havnet i. Ta kontakt med NAV, gi utrykk for at du har gjort en feil, hvorfor du gjorde den feilen, at du ønsker å ordne opp i situasjonen,og hvilke muligheter du har fremover til å gjøre det, samtidig som du skal ta vare på dine barn. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #18 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg visste jeg fylte ut meldekortene feil, men siden det sto at jeg kunne jobbe 60 prosent, men ikke kunne ha med dette i timene når jeg registrerte for da mistet jeg alle pengene- så tenke jeg at jeg bare fylte det ut feil for penger skal jeg jo ha. Jeg hadde også forhørt meg med sosialen, men der fikk jeg avslag fordi jeg hadde rett på dagpenger. Jeg jobbet ved siden av som ringevikar på eldresenter, tjente rundt 9000 hver måned, og hadde en husleie på 9500, og som sagt to barn på heltid. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort anderledes sett i ettertid. Hva gjør jeg her? Anonymkode: 69cbe...c83 Har du tjent 9000 i måneden utenom dagpenger, så skulle du ha meldt dette inn. De hadde da trukket deg i dagpenger. Du har tjent 108.000 kr i året utenom det du har fått av nav. Man kan tjene max 60 000 i året i tillegg uten å bli trukket i ytelser fra nav. Du har da tjent 48000 for mye i året til å få full utbetaling av dagpenger. Dette har du holdt på med siden korona nedstigningen? Det du kunne gjort anderledes var å være oppriktig med hva du tjente fra start. Dette blir som å ta opp et forbrukslån og tro at du ikke må betale tilbake fordi du er fattig. Anonymkode: 8b22b...df7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #19 Del Skrevet 21. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du tjent 9000 i måneden utenom dagpenger, så skulle du ha meldt dette inn. De hadde da trukket deg i dagpenger. Du har tjent 108.000 kr i året utenom det du har fått av nav. Man kan tjene max 60 000 i året i tillegg uten å bli trukket i ytelser fra nav. Du har da tjent 48000 for mye i året til å få full utbetaling av dagpenger. Dette har du holdt på med siden korona nedstigningen? Det du kunne gjort anderledes var å være oppriktig med hva du tjente fra start. Dette blir som å ta opp et forbrukslån og tro at du ikke må betale tilbake fordi du er fattig. Anonymkode: 8b22b...df7 *nedstengingen Anonymkode: 8b22b...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2023 #20 Del Skrevet 21. mars 2023 Jeg skjønner og vet godt at det var dumt, men jeg trodde virkelig ikke at det var galt på DENNE måten. Jeg skal ikke krangle på tilbakebetalingen, jeg skal betale tilbake hele summen uten å lage noe problem. Jeg skal ringe nav innkreving så snart de åpner å få i gang en nedbetalingsplan. Men jeg Googlet og ser at mange får fengselsstraff ved beløp som er rundt mitt beløp. Hva skjer med barna mine da? Jeg er idag samboer med en mann som er veldig stabil og god omsorgsperson. Barna er over 12 år og har null kontakt med far, jeg har hele foreldreansvaret. Kan de være hos min samboer mens jeg sitter rundt 4 uker som ser ut som en straff som ligger på det beløpet jeg skylder. Huff, jeg hadde aldri trodd jeg som ikke en gang går på rødt lys skulle havne i en sånn her situasjonen. Jeg er sint på meg selv, og straffer meg selv nok. Jeg spiser ikke, og sover ikke. Kan jeg som aldri har blitt straffet før eller en gang fått en bot søke om forlenke for å ha mulighet å følge opp barna? Jeg har også et veldig lite barn sammen med samboer, jeg ammer. Anonymkode: 69cbe...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå