Gjest Har fått jobben! Skrevet 29. oktober 2002 #1 Del Skrevet 29. oktober 2002 Har fått tilbud om jobb som telefonselger, og lurer svært på om jeg skal ta den.... *hjelp* er min første tanke, for jeg hadde egentlig ikke lyst på denne jobben.. men vi trenger pengene så sårt og da min mann jobber 150% stilling nå og begynner å bli sliten, ja, så føler jeg at jeg må ta jobben for å hjelpe til med økonomien til familien. (er arb.ledig nå) Noen her som jobber som telefonselgere? Og hvordan reagerer folk når du sier hva du gjør? Kan hvemsomhelst jobbe som dette? Og hvilke fallgruver bør jeg holde meg unna? Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2002 #2 Del Skrevet 30. oktober 2002 heisann.. jeg ble selcv også tilbudt jobben som telefon selger for noen dager siden! jeg syns det høres artig ut jeg! selv om mange sier det er dritt arbeid go du ikke tjener noe bra! men det er delte meninger! jeg måtte takke neida det kræsjet litt men jeg ville gjerne ha prøvd det ut! noen med erfaringer her inne? og si fra da dersomn du tar den, la meg ite hvordan det er ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 30. oktober 2002 #3 Del Skrevet 30. oktober 2002 Venninna mi var telefonselger en tid, men hun måtte bare gi seg etter en kort stund for hun var helt knekt når hun kom hjem etter all kjeften hun fikk..... Det er alt jeg vet om den slags jobb. Det frister ikke meg noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 31. oktober 2002 #4 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har jobbet som tlf selger for noen år siden. Jeg sluttet etter få dager!! Det er den værste jobben jeg noengang har hatt! Uansett hvor snill og hyggelig du er så får du så utrolig mye kjeft! Det er t.o.m. noen som bare legger på før du får sagt første setning... Men er du en sterk person som ikke lar deg påvirke av all kjeftingen, så kan du tjene godt også. Jeg kjenner en som er tlf selger og som drar inn over 300 kr i timen på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 31. oktober 2002 #5 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg jobbet som telefonselger i perioder mens jeg studerte, og det er helt greit. En jobb, som alle andre. Mine erfaringer er at folk stort sett er OK, hvis du er greie mot dem. Desverre er det unntak - folk som rett og slett er noen drittsekker. De har ikke skjønt at dersom de ikke ønsker slike oppringninger, kan de reservere seg mot det. (Og argumentet om at de har gjort det, men at det ikke hjelper, er bare tull! Jeg har kun jobbet på seriøse steder, og de er ikke interessert i å ringe til de som har reservert seg. Ganske enkelt fordi det neppe er noe å selge til disse personene! Hvorfor kaste bort tid på å ringe til folk som ikke vil ha noe?) Men dersom du ikke lar deg knekke av sure meldinger fra disse menneskene, er det altså helt greit. En jobb er en jobb! Enkelte ganger kan du få riktige hyggelige samtaler også :D En ting som du sikkert vil merke, er at dagsformen har utrolig mye å si for hvor mange salg du får. Det skal ikke mer til enn litt halvdårlig dag, så mister du den entusiasmen man må ha.... men som sagt - dette kommer du til å erfare selv. Det er viktig at du sikrer deg en god fastlønn nettopp av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 31. oktober 2002 #6 Del Skrevet 31. oktober 2002 Å - jeg glemte én ting. Sørg for at du har dine etiske prinsipper i orden! Dersom du merker at den personen du snakker med er gammel og senil og ikke helt skjønner hva som er i ferd med å skje, må du ikke finne på å dra i land et salg. Ikke lure noen! Du skal jo tross alt leve med deg selv! (Jeg vet at enkelte telefonselgere er uenig med meg i dette, men det er kanskje disse som har bidratt til at yrket har fått så dårlig rykte...?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #7 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg jobbet som telefon selger selv i ett år, for en stund tilbake... Enten er du født selger, eller så er du det ikke. Er du ikke født som selger, holder du ikke ut lenge i denne jobben, kun en periode, for dette er såpass psykisk hardt arbeid, at det kan gå utover helsa di. Men for en periode? det kan da alle greie! Du må smile og være blid, selv om du har tatt 50 telefoner og du ikke har fått et eneste salg..... da er det vanskelig å motivere seg til fortsatt å være blid, og du må virkelig overbevise deg selv noen ganger at dette skal du greie, du må være blid osv. slitsomt, og jeg ble utbrent etter ett år... Jeg ble DRITTLEI av å høre sure personer si nei, folk som slengte på røret før du fikk sagt første setning, og all kjeft og oppgitthet, og folk som sukket høyt når de giddet å ta seg tid til hva du hadde å si... da fikk jeg lyst til å si noe stygt , men det tar seg ikke ut, man være profesjonell på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 31. oktober 2002 #8 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det kommer så heeeeelt an på! Du har ikke bare èn type telefonsalg! Du kan sitte med telefonsalgt til privatpersoner (det har jeg aldri vært med på selv, og du opplever nok endel "sure" folk som legger på da kanskje. Og du kan sitte med telefonsalg til bedrifter, da kommer det veldig an på hva du selger. Dersom du selger noe som du selv skjønner at kommer kunden til gode, så synes jeg du skal prøve deg! Som tidligere sagt, noen er født selgere, andre absolutt ikke. Dreier det seg om salg av noe du ikke selv har troen på, så sliter du litt mer! For da vil du lett gi opp, irritere deg over disse som klager og bli sliten. Dreier det seg om salg av noe du virkelig har troen på selv at kunden virkelig burde ha!! Så blir det både lettere å selge det, og det blir lettere å ta i mot de sure kundene, for du kan forsvare produkt og salg! Jeg prøvde meg først som tlf.selger 1 mnd i ett firma jeg kjente lite til, og som jeg fort fant ut at drev med humbug. Der var jeg psykisk sliten av sure kunder og utskjelling etter kun 1 mnd. Noen år senere prøvde jeg meg som tlf.selger igjen, men denne gangen for ett seriøst firma, med ett produkt jeg kjente fra før, og som jeg visste nytteverdien i, og der jobbet jeg i seks mnd. Jeg hadde lite problemer med de sure kundene jeg møtte på, vi hadde motivering på jobb, og lærte hvordan man best skulle takle nei-telefonene. (type, da er det en mindre nei før du får neste ja! etc) Det var aldri vanskelig, så lenge jeg pratet med kunder jeg selv så at ville ha bruk for produktet. Og traff jeg på kunder som viste meg at de ikke hadde bohovet, så greit nok, var jeg enig i at det ikke var deres "greie", så ringte jeg heller neste. Jeg fant også ut at jeg ikke er noen selger... ihvertfall ikke oppsøkende selger på nye kunder! Så etter å ha sittet i seks mnd med div hjelp og oppfølging og seriøse forsøk fra både meg og leder, så byttet jeg stilling. Er du som meg, altså ikke den fødte selger, så tjener du dårlig som selger! Er du derimot flink til salg, så har du gode muligheter til å tjene gode penger! Har flere venner som jobber med tlf salg, og som tjener bra!! men, se an jobben, sjekk firmaet, finn ut om du i det hele tatt kunne tenke deg det. Funker det ikke, så kan du jo bare slutte igjen! Også har du fått en liten anelse på om du passer til salg eller ikke. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duchess Skrevet 31. oktober 2002 #9 Del Skrevet 31. oktober 2002 Siden du ikke har prøvd deg før, vil det nok være en idè å ha fastlønn. Å bare jobbe ut ifra provisjon krever at du er en selgertype for å overleve i den jobben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #10 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det må være siste sort. Er ikke det en jobb du tar når du ikke har fått napp hos andre 10.000 bedrifter.????? :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 31. oktober 2002 #11 Del Skrevet 31. oktober 2002 Hør hør: Å - jeg glemte én ting. Sørg for at du har dine etiske prinsipper i orden! Dersom du merker at den personen du snakker med er gammel og senil og ikke helt skjønner hva som er i ferd med å skje, må du ikke finne på å dra i land et salg. Ikke lure noen! Jeg har aldri jobbet som tlf selger selv. men, jeg har jo erfaring fra den andre enden av røret... Ofte kjenner jeg at hjertet synker litt, og busta reiser seg automatisk når jeg hører at jeg har en selger på tråden. Jeg kjøper av prinsipp ikke over telefon. Og, jeg mener da jeg har reservert meg, men noen bruker vel katalogen, antar jeg.. Men i allefall: Når jeg får en selger på tråden, så er jeg takknemlig om denne raskt kan komme til poenget, istedet for å gi meg en hel avhandling først der jeg ikke slipper til orde. Når jeg så sier nei takk, er nok ikke interessert, så gleder det meg stort om selgeren sier "neivel, ha en god kveld videre". Da blir jeg blid, og ønsker gjerne lykke til med det videre salget. Fortsetter derimot selgeren å argumentere kjenner jeg at jeg blir noe kvass.. Som foreksempel han som ville selge meg et telefonabbonement: jeg sier jeg er ikke interessert i å bytte leverandør. "Så du vil ikke ha lavere regning du da?" sier han. "Nei, jeg vil ikke det." svarte jeg litt krasst da, og da skjønte han vel at det var på sin plass å avslutte samtalen... En annen selger fra et annet selskap respekterte det jeg sa umiddelbart, men tilbød meg bare internettadressen i tilfelle jeg hadde lyst å se nærmere på det senere. det synes jeg var en grei måte å gjøre det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2002 #12 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har reservert meg mot telefonsalg.. alle typer! Likevel ringer de. Ikke bare en gang, men gjentatte ganger, selv om jeg har bedt dem stryke meg fra registeret. Har opplevd at flere selgere fra samme firma har ringt med med noen få dagers mellomrom, selv om jeg har sagt NEI til den første. Innrømmer gjerne at jeg legger på røret jeg, men ikke før de har fått sjansen for å ta et nei for et nei. Telefonsalg er en uting, i alle fall når det gjelder privattelefon. Jeg hadde aldri klart å jobbe som telefonselger. Hva med å søke jobb som telefonintervjuer? De blir som regel godt mottatt hos folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. november 2002 #13 Del Skrevet 1. november 2002 Telefonintervjuere blir ikke nødvendigvis tatt noe bedre imot en selgere Lea. Jeg har sittet som telefonintervjuer, og det er kjedelig mange som bare legger på, eller som begynner å kranle, blir sure, eller kødder med deg. Det var en jobb jeg ikke orket! Og det selv om jeg er vant til å behandle rimelig mange og rimelig dritsinna kunder! Men telefonsalg av ett godt produkt du selv kan stå for, rettet mot bedrifter, det er verd ett forsøk! Liker du salg, så kan du tjene godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2002 #14 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg har jobbet som salgskonsulent i bare seriøse firmaer.En gruppe ringte til privat personer og en til firmaer. Jeg ringte til privatpersoner.Det var gøy og ringe rundt en liten stund men så ble jeg drit lei! Noen ganger var det litt morsomt og høre alle de teite unnskyldningene folk har, men det ble til slutt en påkjenning! Folk er stort sett sure, forbannet og har ikke problemer med å skjelle deg ut! Da nytter det ikke bare å legge på.En må være profosjonell. En annen ting er at om du får salg har UTROLIG mye og si på dagsformen.Har du en dritt dag er det umulig å få salg på jobb. En kan ringe til 400,- og ikke få salg og til slutt blir du sendt hjem forde det ikke er godt nok. Det er PRESS PRESS PRESS!!! takler du det-er du en god telefonselger! hvis ikke:glem det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. november 2002 #15 Del Skrevet 3. november 2002 Telefonintervjuere blir ikke nødvendigvis tatt noe bedre imot en selgere Lea. Jeg har sittet som telefonintervjuer, og det er kjedelig mange som bare legger på, eller som begynner å kranle, blir sure, eller kødder med deg. Det var en jobb jeg ikke orket! Og det selv om jeg er vant til å behandle rimelig mange og rimelig dritsinna kunder! Har den motsatte erfaringen. Jobbet riktignok bare som intervjuer i noen få uker (sommerjobb), men jeg kan telle på en hånd de som ble forbanna. Mange takket nei til å svare på spørsmålene, men de var høflige. De alle fleste syntes tydeligvis at det var ganske morsomt å svare på spørsmålene. Sånn er det også når en intervjuer ringer til oss. Svarer gjerne på spørsmål jeg, hvis jeg har tid. Men desverre ser det ut som også intervjuere har anonymt telefonnummer.. da hender det ofte at jeg ikke gidder å ta telefonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå