Gå til innhold

Si meg, er vi dårlige foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt frustrert. Barnet vårt går i første klasse og det har nok med skolehverdagen og lekser. Familien til samboeren min sier vi må ta barnet på aktiviteter, ski, håndball eller fotball. Helst ski da, det er en familie som står på ski og synes det er trist at barnet vårt har ikke vist noe særlig stor interesse for ski. Ennå. De sier vi må tvinge barnet ut, for dette har det godt av. Vi må ikke gi det noe valg, bare dra det med. Vi er litt uenige i dette. Jeg orker ikke tvinge barnet mitt til å reise på aktiviteter h*n ikke har lyst til selv. Jeg føler at barnet må ha lyst til å være med på noe bestemt aktivitet for å lykkes, dessuten er barnet lite ennå, mye kan forandre seg og vi vil ikke pushe for mye. De derimot mener at vi må slutte med å gi barnet valget, som sagt. Og de minner oss på det ganske ofte. En person i familien blir ganske sint på samboeren min fordi han sier han ikke vil tvinge noen til noe. Jeg synes det er veldig ubehagelig. Det er ikke noe dårlig stemning i familien ellers, de er egentlig ganske sammensveiset gjeng og det er jo fint. Men skulle ønske de ikke var så dømmende mot oss. Føler oss nesten som dårlige foreldre fordi vi har valgt annerledes måte å oppdra barnet vårt på. Hva skal vi gjøre egentlig? Er det jeg som overreagerer eller bør vi tenke oss litt om og faktisk gjøre det de andre sier vi skal gjøre selv om det føles feil for oss?

Anonymkode: 11b0f...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dere hadde heller vært dårlige foreldre om dere hadde tvunget ungen til å være med på noe barnet ikke vil. Tvang fører aldri noe godt med seg. Og man må faktisk ikke være med på fritidsaktiviteter.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at dere blir invitert med på ting som dere må takke nei til fordi ungen ikke har lyst? I så fall er jeg enig med familien deres.

Anonymkode: 45416...276

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det slik at dere blir invitert med på ting som dere må takke nei til fordi ungen ikke har lyst? I så fall er jeg enig med familien deres.

Anonymkode: 45416...276

Både ja og nei. Det er skitreninger som h*n ikke har lyst å være med på. Det har vært en del treninger her vi bor og vi har ikke vært med på noen av de. Men er enig at vi kunne reist og bare sett på, men å tvinge ski på beina er helt uaktuelt. Vi har funnet på andre ting isteden å være med. Etter disse treningene blir det ofte kommentarer fra familien. 
ts

Anonymkode: 11b0f...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de høres temmelig enspora ut. Jeg informerte ikke eldstemann at det fantes organiserte fritidsaktiviteter før i 8-årsalderen, fordi vi hadde nok annet å stå i.  Vi var aktive ellers da, i helgene og slik. Etter skole og jobb var det mest fristende å ta det med ro i den alderen. Stresset med kjøring og konkurranser kommer tidsnok. Gjør det som er naturlig for dere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere høres late ut, og at dere har lært barnet allerede at minste anstrengelse er slitsomt og trenger aldri å gjennomføres. Kommer bare til å gå i loop med underaktivt barn som foretrekker stillesittende aktiviteter og foreldrene som baner vei så ungen ikke kjenner på anstrengelse.

Anonymkode: 32e1a...dc8

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behøver ikke stresse med det i første klasse. Men finn ut når de begynner med skidag eller ski i gymmen på skolen. For barnet bør jo kunne det til den tid. Er vanlig at de lærer å gå på ski, sykle, svømme osv hjemme. Regner medat barnet er ute i frisk luft daglig?

Anonymkode: f1228...78f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke stort å gjøre med. De har dems mening, du og far har deres. Så lenge dere to er enige og står godt i det valget ville jeg bare avskjært all videre samtale om det i fremtiden. "Vi har tatt et annet valg for vårt barn der enn dere, dette vet dere, kommer ikke til å snakke med dere om dette mer " 

Personlig har jeg tatt det valget din svigerfamilie har tatt for mine barn, jeg står godt i det valget. Tenker det gir best forutsetninger som voksen.

Anonymkode: 880b5...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at barnet MÅ gå på ski naturligvis, men det kan jo være en idé at dere går på ski sammen med barnet og gjør det til en hyggelig familietur med bål, pinnebrød og kakao? Jeg tenker som så at det er fint å introdusere et barn for ulike aktiviteter selv om man ikke nødvendigvis driver med dem i stor grad selv, fordi det gjør at barnet har litt erfaring med det når det blir større og kanskje vil velge å gjøre de tingene selv? For eksempel var ikke mine foreldre interessert i fisking i barndommen min, men jeg lærte å fiske fra jeg var liten og nå fisker jeg ca hver eneste fridag hele sommerhalvåret, og kanskje hadde terskelen for å lære seg fiske i voksen alder blitt mye større hvis jeg ikke hadde lært det grunnleggende som barn. 

Jeg tenker jo også at det finnes aktiviteter barnet kan gå på som er mer som lek enn å gå på langrennstrening, og eksempler på det er allidrett eller turn. Det hadde nok vært fint for barnet å kunne gjøre noe sånt en ettermiddag i uka? 

Anonymkode: 650de...adb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel om dere er en inaktiv familie? Er dere utenfor døren i det hele tatt? Er dere i bevegelse? 😳

Anonymkode: db2c4...a01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi jo ikke helheten er, men er i grunnen enig med dere. Det er jo ikke vits at alle skal tvinge seg ut på noe ingen av dere synes er gøy? Liker dere bedre andre aktiviteter, så gjør dere heller det. Ikke alle liker sport. Jeg hater sport, og tar ikke barna med på det med mindre de selv vil. Verste er å tvinge noen som ikke vil, når det faktisk ikke er nødvendig. 

Men om det er slik at barnet får bestemme at ingen av dere skal gjøre noe som helst av det dere som foreldre har lyst til, da vil jeg si at det kanskje skranter litt på enkelte områder.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut son dere er litt late og skaper et inaktivt barn.

Hadde tenkt litt på overvekt og livsstilssykdommer hvis jeg var dere.

Barn må ikke drive med faste aktiviteter eller treninger, men man må gjøre noe slik at barna ikke tror det eneste man skal gjøre i livet er å sitte på ræva.

Barnet vil også gå glipp av mye sosialisering og samhold når det bare er hjemme med dere...

Anonymkode: a25f0...669

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint å begynne med ski som 6-åring om barnet aldri har gått på ski før. Det er vanskelig å gå på ski, og det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir.

Å lære å gå på ski er mest gunstig å lære jo mindre man er.

Anonymkode: 89051...b81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, et barn kan jo ikke vite om det liker noe før det har prøvd. Feks dette med å stå på ski kommer de til å gjøre på skolen fra tid til annen ila vinteren, så da bør han ha hatt ski på beina før. Lavterskel øvelse, med kakao og kvikk lunsj som belønning. Ski, sykkel og svømming er greit å mestre sånn noenlunde. 

Anonymkode: 51148...50b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i ski hvis barnet absolutt ikke vil, men det å gå på en eller annen aktivitet tenker jeg er sunt. Hvorfor vil hun ikke på noe? 

Anonymkode: 667c9...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte aldri organisert aktivitet som barn. Jeg regelrett hatet å måtte være et gitt sted til et gitt tidspunkt. Var likevel aktiv på fritiden med utelek. 

Slik er det jo ikke lenger… Frileken er nesten helt borte og erstattet av organisert lek og idrett. Mine barn er ganske lik meg, de liker å styre fritiden sin selv. Ute og sykler etc. 

Anonymkode: 64091...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tvang høres ikke ut som veien å gå. Men, har dere tenkt på hvordan dette evt slår ut sosialt der dere bor? Her vi bor er du automatisk utenfor i klassen om du ikke går på fotball eller håndball. 

Anonymkode: 73f94...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, trodde du barn alene får ideen om å bedrive aktiviteter eller er det slik at foreldrenes initiativ gjør at barna finner den aktiviteten de vil holde på med?

Ganske ignorant hvis du tror barna alene finner den aktiviteten de ønsker å holde på med hvis foreldrene er så passive og bare blir sittende i sofaen. 

Konklusjon, støtter familien til samboeren din. 

Anonymkode: 394b1...bc2

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tvang høres ikke ut som veien å gå. Men, har dere tenkt på hvordan dette evt slår ut sosialt der dere bor? Her vi bor er du automatisk utenfor i klassen om du ikke går på fotball eller håndball. 

Anonymkode: 73f94...5b7

For et mareritt. Håndball og fotball er jo dritkjedelig. Takk og lov jeg fikk slutte som tenåring og fant min passion istedet i dans.

Anonymkode: 7e92d...933

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke sånn at barnet MÅ gå på ski naturligvis, men det kan jo være en idé at dere går på ski sammen med barnet og gjør det til en hyggelig familietur med bål, pinnebrød og kakao? Jeg tenker som så at det er fint å introdusere et barn for ulike aktiviteter selv om man ikke nødvendigvis driver med dem i stor grad selv, fordi det gjør at barnet har litt erfaring med det når det blir større og kanskje vil velge å gjøre de tingene selv? For eksempel var ikke mine foreldre interessert i fisking i barndommen min, men jeg lærte å fiske fra jeg var liten og nå fisker jeg ca hver eneste fridag hele sommerhalvåret, og kanskje hadde terskelen for å lære seg fiske i voksen alder blitt mye større hvis jeg ikke hadde lært det grunnleggende som barn. 

Jeg tenker jo også at det finnes aktiviteter barnet kan gå på som er mer som lek enn å gå på langrennstrening, og eksempler på det er allidrett eller turn. Det hadde nok vært fint for barnet å kunne gjøre noe sånt en ettermiddag i uka? 

Anonymkode: 650de...adb

Dette er et godt innlegg. For at barnet skal få interesse for noe så må jo barnet introduseres for ulike aktiviteter. 
 

når jeg var ung fantes allidrett - som var for barn i barneskolealder hvor man får prøvd ulike aktiviteter. Et ypperlig tilbud spør du meg, aner dog ikke om det fortsatt eksisterer

Anonymkode: e5797...340

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...