Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke mat for tenåringer i vekst. Proteiner, proteiner, proteiner. Kjøtt, egg og melkeprodukter .

Anonymkode: 73038...1d4

Så du syns ikke f.eks skyr med bær og müsli er bra mat for barn i vekst som et måltid før middag? 🫡 Eller grovbrød med vanlig pålegg? Da får vi være uenige 😅

Anonymkode: 93221...52f

  • Liker 29
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så på 3 år har det ikke vært noe problem, så i 6 måneder har det vært det. Selv om de er 11 og 13, 8 og 10 da dere traff hverandre, 2 år mellom dem.

Ok. 

Anonymkode: 6d24f...fd3

Nei, det er først det siste halvåret det har vært et problem. Føler at det begynte litt etterhvert som de ser mer på YouTube og får lyst på annen mat enn typisk etter-skolen-mat som brød, kornblandinger, frukt osv. Trenger ikke å ha en sammenheng, men deres matverden har hvertfall blitt utvidet :) 

Anonymkode: 93221...52f

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du syns ikke f.eks skyr med bær og müsli er bra mat for barn i vekst som et måltid før middag? 🫡 Eller grovbrød med vanlig pålegg? Da får vi være uenige 😅

Anonymkode: 93221...52f

De er ikke barn lenger, de behøver den beste næringen de kan få for en god helse i fremtiden.

Anonymkode: 73038...1d4

  • Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Far fyller opp kjøleskapet før de kommer.

Sånn gjør vi det her. Dagen barna kommer har han vært i butikken og fylt opp med ting de liker, så de kan forsyne seg. Han tjener 3x hva jeg tjener og er ikke vant med å se på matvarepriser uansett. Jeg gidder ikke være den kjipe stemoren som sier at hans tenåringsdatter ikke kan lage quesedilla og Mac and cheese hver kveld fordi det går 1kg Jarlsberg som jeg har kjøpt inn på tre dager. Da sender jeg bare regningen - og problemet - til ham, for det er faktisk der det hører hjemme.

Anonymkode: fc9e5...18d

  • Liker 41
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mat for tenåringer i vekst. Proteiner, proteiner, proteiner. Kjøtt, egg og melkeprodukter .

Anonymkode: 73038...1d4

Det ts nevner bør holde i massevis som et mellommåltid mellom skole og middag. De bør kunne klare seg uten å lage middag før middagen. 

Jeg hadde nesten vært mer bekymret fort stort matinntak. 🤷🏼‍♀️

Men dere må bare være strengere? Jeg vet ikke hva som funker på andre sine barn. Men hadde blitt sur om det jeg skal lage til middag er borte. Det er jo til alle. 

Endret av kaleidoskop
  • Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er ikke barn lenger, de behøver den beste næringen de kan få for en god helse i fremtiden.

Anonymkode: 73038...1d4

Det er altså snakk om et lite måltid FØR de får middag. Jeg vil heller at de spiser frukt/bær og en yoghurt enn at de koker seg spaghetti eller spiser en pakke med Digestivekjeks slik de holder på nå 😅

Anonymkode: 93221...52f

  • Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far fyller opp kjøleskapet før de kommer.

Sånn gjør vi det her. Dagen barna kommer har han vært i butikken og fylt opp med ting de liker, så de kan forsyne seg. Han tjener 3x hva jeg tjener og er ikke vant med å se på matvarepriser uansett. Jeg gidder ikke være den kjipe stemoren som sier at hans tenåringsdatter ikke kan lage quesedilla og Mac and cheese hver kveld fordi det går 1kg Jarlsberg som jeg har kjøpt inn på tre dager. Da sender jeg bare regningen - og problemet - til ham, for det er faktisk der det hører hjemme.

Anonymkode: fc9e5...18d

Takk for innspill, kjenner til det med osten 😂 Men hovedproblemet er vel egentlig ikke økonomi (selvom det selvfølgelig blir dyrt sånn de holder på), men mer det at de faktisk ikke hører etter og konsekvent driter i beskjedene de får 😅

Anonymkode: 93221...52f

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Hvorfor vil ikke ungene være hos far og nekter å ha noe med stemor å gjøre…..» tittelen om  to års tid.

Anonymkode: db3c7...505

Det skal sies at jeg mener dette er fars ansvar. 

Men det går ikke an at noen i familien spiser opp middagene fordi det er dette de liker best, eller hva enn nå saken er. Man kan diskutere kostnader og matvaregrupper opp mot kald og varm mat alt man vil, men det er nå en gang sånn at familier har ulikt budsjett, og at alle må forholde seg til å ikke kunne få den maten man liker best hele tida.

Jeg tenker med gru på hvordan det skulle gått med alle lavinntektsfamilier, hvis standarden er at man skal måtte forholde seg til vaner som dette. Nå skriver ikke TS noe om dette, så det blir på siden av poenget, men det er reelt for veldig mange nordmenn med barn i samme alder. Økonomi og planlegging er de voksnes ansvar, og det er selvsagt de som må ha siste ord. 

Det er helt ok, og faktisk en fordel, om barn og unge læres opp til kloke valg, inkludert det å holde seg til avtaler rundt hva som spises når. Og at man ikke får det man vil hele tida. Det TS skisserer høres ikke rigid ut i det hele tatt. Hovedproblemet er jo at de plutselig står der uten middag. 

TS: Kanskje dere kan sette dere ned og lage forslag sammen, til en middelvei? Der de kan foreslå retter de kan lage seg, som dere tar høyde for i planleggingen og innkjøp. Det finnes jo rimelig, sunn og god mat, som kan tilberedes enkelt om man planlegger for det. 

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Fryseboks med lås

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det handler ikke om å være sultne når de støvsuger i seg stemors melkefrie varer, kjeks for baking og generelt slt de finner. Jeg tror de mener de har rett på å ta akkurat det de vil ha og nekter å forholde seg til begrensninger.

Om det virkelig ikke nytter å snakke sammen hadde jeg ordna lås på fryser, hat låste bokser i kjøleskapet og stuet unna utsatte tørrvarer i en låst koffert. I det minste en periode. Plyndring er ikke greit! De har heller ikke et behov for å stappe i seg alt middagskjøttet.

Så lenge de har tilgang på ok mat i rikelige mengder, så holder det. 

  • Liker 26
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan far ta en prat med mor, om dette?

Anonymkode: 0572d...a8d

Med mor???? Hvorfor det?

Anonymkode: 45fbb...5ae

  • Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem. Her løste vi det ved at moren sendte med barna mat når de skulle hit, eller vippset oss penger slik at vi kunne kjøpe inn mat. Når barna ble større kjøpte de selv maten og tok med når de var her i helgene.

Anonymkode: abd6b...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i den gryende matinteressen deres og blitt, dvs faren, enig med dem i hva de kan lage seg etter skolen som både er godt og interessant og ikke går utover matvarer ment for middag. Min datter var en sånn som sultet foran brødboksen og jeg fikk ikke lage mat hjemme da jeg vokste opp pga mor med OCD, så da jeg flyttet for meg selv kunne jeg ikke koke poteter en gang. Selvstendighet og matinteresserte er en virkelig god ting! Kanskje den faktisk kan brukes til at de lager middag til familien også? Det er jo win-win! 

Fint om du skriver litt om hva de faktisk lager seg etter skolen slik at vi får et bilde. Kjøttboller og kjeks er nevnt. Hva ser de på TikTok? 

Og så ville jeg vært opptatt av at dette ikke skulle gå ut over felles middag som er viktig for meg i min familie og jeg hadde også gitt litt veiledning i hva som i alle fall er sånn passe sunt. At de finner kjeks i skapet er jo faktisk helt normalt, da må man nesten bare la være å ha kjeks der (og digestive med brunost med et glass melk til og en kopp te er faktisk utrolig godt). 

 

Anonymkode: a09ae...ee9

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke mat for tenåringer i vekst. Proteiner, proteiner, proteiner. Kjøtt, egg og melkeprodukter .

Anonymkode: 73038...1d4

Herlighet, tenåringer greier seg helt fint uten et varmt måltid mellom skoleslutt og middag, jeg er sikker på at de får den næringen de trenger gjennom dagen.

Til ts: siden barna ikke hører på deg og far - og dere selvsagt må få lov til å planlegge og handle inn til middager for uken uten å plutselig stå uten råvarene: inndra noe som svir mer. Gi beskjed på forhånd hva som kan spises, og hva som inndras (og hvor lenge) hvis det ikke overholdes. Telefoner, iPader, PlayStation osv - det de bruker mest.

Som mor til en tenåringsgutt på 15 år har jeg full forståelse for at barn trenger mat. Jeg har full forståelse for at dere ikke ønsker at barna skal fortære middagsingrediensene slik at dere står uten når maten skal lages. 

Mitt barn har også en bonusmor og jeg hadde definitivt hatt FULL forståelse for at hun tok grep dersom barnet mitt hadde gjort sånt i deres hus.

Jeg er ganske sikker på at alle som svarer deg surt i denne tråden er forsmådde damer som øyner en sjanse til å rynke på nesen av stemødre generelt. Og jeg tviler på at de samme damene ville satt pris på at deres ingredienser til middag plutselig var borte når de sto klare til å lage mat etter en lang dag på jobb. 

Unger er ikke konger på haugen og prinser og prinsesser i eget slott, lær ungene folkeskikk. Er moren deres tilnærmet normal vil hun også sette pris på at de får god oppdragelse.  

Anonymkode: b3d88...75f

  • Liker 27
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Hvilken dag mellom 13-16 var dette?

Anonymkode: ef508...fe6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke mat for tenåringer i vekst. Proteiner, proteiner, proteiner. Kjøtt, egg og melkeprodukter .

Anonymkode: 73038...1d4

Som et mellommåltid mellom lunsj og middag er det mer enn godt nok.

 

Ts, er ønsket deres å få lage maten, eller bare å spise noe godt etter skolen?

Kanskje foreslå at de kan velge ut enkelte middager iløpet av en uke, for å være med å lage den selv? Kanskje det kan døyve et behov 🤷🏻‍♀️

 

Jeg har fryst ned halvstekte rundstykker med pizzafyll og ost på for å ha rask og god mat om jeg skulle trenge det. Kan det være en ide?

Anonymkode: 221d1...424

  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi hadde samme problem. Her løste vi det ved at moren sendte med barna mat når de skulle hit, eller vippset oss penger slik at vi kunne kjøpe inn mat. Når barna ble større kjøpte de selv maten og tok med når de var her i helgene.

Anonymkode: abd6b...fd4

Wtf , hvor vanskelig er det å lage en felles meny som alle er med på å lage , og liker .

  • Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som disse ungene får i seg vel mye mat! Det er ikke nødvendig med et varmt måltid før middag. 

Anonymkode: 966a2...cd0

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

«Hvorfor vil ikke ungene være hos far og nekter å ha noe med stemor å gjøre…..» tittelen om  to års tid.

Anonymkode: db3c7...505

Synes  du stemor er helt urimelig her??

Anonymkode: 1f5ed...b6a

  • Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan de ikke få ukepenger de kan bruke på småmat (som kjeks o.l.)?

Anonymkode: c1cfe...a01

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...