Gå til innhold

Seinfeld og Friends rasistiske serier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

shab skrev (6 minutter siden):

Ja, men det er hele tiden stikk til Carol og Susan. 

Vitsing om at Chandler er gay. 

Ross som blir stresset av homofile menn.

Ross er meget homofobisk.

Selvsagt kom han med sarkastiske kommentarer om dem. Skjønner at han ble sur over å bli forlatt av kona til fordel for en dame. 😝

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kom han med sarkastiske kommentarer om dem. Skjønner at han ble sur over å bli forlatt av kona til fordel for en dame. 😝

Ja, haha. Meeen homofile menn har jo ikke gjort ham noe da 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS, men jeg har sett mange kommentarer og videoer på bl.a. TikTok der folk - spesielt folk under 25 år - påstår at de seriene er rasistiske og problematiske. The Office er forøvrig også rasistisk/problematisk, i deres øyne.

Og nei, jeg orker ikke å finne frem de TikTokvideoene, fordi å søke opp ting på TikTok er nærmest umulig. Du må nesten bare stole på at folk har sagt det. Hvis ikke trenger du ikke ta del i diskusjonen.

Men her er noe jeg fant på Google, etter 2 sekunder med søking. Er dette bra nok for deg?
https://www.cosmopolitan.com/uk/entertainment/a38817/11-times-friends-sexist-homophobic/
https://www.marieclaire.com/culture/a36522146/friends-women-of-color-romantic-racism/
https://www.vox.com/culture/2019/9/20/20875107/friends-25th-anniversary-polarizing-legacy-homophobia

Anonymkode: a4203...337

Jeg har åpenbart ikke klart å gjøre meg forstått. Det handler ikke om å grave frem en hel masse eksempler som kanskje passer til utgangspunktet underveis i tråden, men å starte diskusjonen med påstanden man konkret vil diskutere hvis det ikke er TS sin egen mening. Ser du forskjellen? Når TS sier "lest et sted" så er det altfor diffust, vi aner ikke om det kommer fra en oppmerksomhetssyk stakkar som ranter på sosiale medier, eller om det er en saklig begrunnet kritikk fra en medieviter i et fagblad, eller hva som helst som finnes mellom de to ytterpunktene. Hvis vi får kilden så ser vi fort om det er noe som kan være interessant å diskutere eller om det bare er et lite antall enkeltpersoner som leter etter noe å være opprørt over.
Her viste TS til en selvkritisk uttalelse fra serieskaperen etter at jeg spurte om kilde. Og de som vil kan jo diskutere det, for all del, men det er jo ikke det som ble lagt frem som problemstilling i hovedinnlegget. Og ellers om Marta Kauffman selv oppriktig mener at hun har tatt del i systemisk rasisme med sine ansettelsesvalg, så er det ganske vanskelig å bestride. Siden det er hennes egne følelser om egen jobb og egne holdninger.

Bare så det er sagt: jeg synes IKKE Friends er rasistisk. Er ikke noe fan av serien fordi det er ikke min type humor, men synes overhodet ikke den er rasistisk. Så vi er ikke engang meningsmostandere. Ikke er jeg her for å spille djevelens advokat heller. Men jeg er skikkelig lei av at forumet oversvømmes av mas om woke og kansellering i tråd etter tråd etter tråd, uten en eneste kildehenvisning, gjennomtenkt vurdering, ordentlige argumenter eller noe som helst som minner om vett og forstand, med stadig mer aggressiv og slem retorikk. Hvis man legger frem kilden fra starten av og tar utgangspunkt i den, så ser vi om det faktisk er en reell sak å diskutere, om det nok en gang er en patetisk tabloidjournalist som prøver å grave gull utav noen få polariserende twitter-meldinger, eller om det rett og slett kan være en misforståelse. Å starte tråder med noe så vagt som "jeg leste et sted" blir direkte fripass for alle som vil å bare spy utav seg mer oppspinn og nonsens om woke.

Med fri tilgang til internett og det som finnes av sosiale medier, nettforum og kommersielt eide tabloidmedier på nett er det uhyre viktig vi tar i bruk et skarve minimum av kildekritikk. Algoritmene fungerer slik at jo mer man klikker seg inn på en type "sjokkoppslag", jo flere lignende ting blir man vist, og det blir veldig fort spisset i en bestemt politisk retning. Dermed er det også veldig viktig når man kommer over noe "sjokkerende" før man følger impulsen til å hive seg på bølgen og bli kjempeopprørt: ta et steg tilbake, koble fra følelsene, undersøke hvem som har skrevet dette, hvor de har informasjonen sin fra, hva skriver andre aviser om samme sak, kan vi spore det tilbake til kilden og hvordan har informasjonen forandret seg underveis, hvor clickbait er overskriftene, er det noen som tjener penger på at jeg leser dette og deler videre, osv. Akkurat som når man håndterer konspirasjonsteorier. Sunn fornuft istedet for vilt raseri, med andre ord.

Anonymkode: 7cc77...c9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
T-AA skrev (7 timer siden):

Hvis det er så forferdelig i vesten så er det jo bare å flytte tilbake til Midt-Østen eller Afrika 🤷‍♂️

I all verden. Hvor historieløs går det an å bli? 

Anonymkode: e3d6b...ddc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som klager på Roots og Nord og Sør. Mye dårlig behandling av mørkhudede i de seriene! Rett og slett rasistiske serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, shab said:

Ja, men det er hele tiden stikk til Carol og Susan. 

Vitsing om at Chandler er gay. 

Ross som blir stresset av homofile menn.

Ross er meget homofobisk.

Og?

Anonymkode: 74889...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leste et sted at disse seriene var å anse som rasistiske, homofobisk osv. Dagens serier har jo stort sett alltid minst en ikke-hvit karakter blant hovedpersonene, men slik var det ikke i f.eks de to nevnte seriene.

Det er viktig å forstå at rasisme er en systematisk undertrykkelse av enkelte raser av en annen, og at den kan utøves på mange forskjellige måter. Mens det er mulig for en TV-serie å være rasistisk, kan man ikke konkludere med at en serie er rasistisk bare fordi alle hovedpersonene er hvite og heterofile.

Seinfeld og Friends handler om vennskap og relasjoner i New York City, som i stor grad er befolket av hvite mennesker. Det er derfor naturlig at hovedpersonene i disse seriene er hvite. Det betyr ikke at disse seriene ekskluderer andre etnisiteter, men heller at de viser virkeligheten til en bestemt demografi.

Selv om hovedpersonene i Seinfeld og Friends er hvite, inkluderer seriene også rollefigurer av forskjellige etnisiteter.

Humoren i disse seriene er ikke basert på rasistiske vitser eller stereotyper. I stedet fokuserer seriene på absurditetene i hverdagen og sosiale interaksjoner. Selv om noen av vitsene kan være upassende eller politisk ukorrekte, er det ikke nødvendigvis rasistisk.

Selv om ikke alle hovedpersonene i Seinfeld og Friends er av forskjellige etnisiteter, oppfordrer seriene til mangfold og inkludering. For eksempel, i Friends, diskuterer karakterene ofte forskjellige kulturer og leker med ideen om å lære nye ting fra forskjellige land. Det er også et viktig budskap om vennskap og støtte på tvers av forskjellige bakgrunner.

Nei, man ikke konkludere med at en TV-serie er rasistisk basert på en enkel faktor som etnisitet eller hudfarge. Det er viktig å se på hele konteksten og karakterutviklingen, og forstå at noen serier kan ha mangler eller utfordringer, men ikke nødvendigvis være rasistiske.

Anonymkode: 4d441...152

bare tull og vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage på at noe er 'for hvitt' samtidig som en godtar at andre ting er 100% ikke-hvitt er per def rasisme, både mot hvite og ikke-hvite. Get real, not woke.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (5 timer siden):

ja. carol bedro han jo med susan. Ingen hadde forventet at ross skulle komme overens med den nye kjæresten til ekskina som hun forlot han for, dersom det var en mann. Og ross stilte jo faktisk opp og bidro til at carol og susan fikk det fine bryllupet. Carol ville avlyse fordi foreldrene hennes ikke ville komme, og Ross overtalte henne til å gjennomføre, og fulgte henne til og med opp alteret. Ross hadde ikke gjort det lm han var så himla homofobisk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og?

Og? Hva? Har du problemer med vokabularet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/20/2023 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Jeg har åpenbart ikke klart å gjøre meg forstått. Det handler ikke om å grave frem en hel masse eksempler som kanskje passer til utgangspunktet underveis i tråden, men å starte diskusjonen med påstanden man konkret vil diskutere hvis det ikke er TS sin egen mening. Ser du forskjellen? Når TS sier "lest et sted" så er det altfor diffust, vi aner ikke om det kommer fra en oppmerksomhetssyk stakkar som ranter på sosiale medier, eller om det er en saklig begrunnet kritikk fra en medieviter i et fagblad, eller hva som helst som finnes mellom de to ytterpunktene. Hvis vi får kilden så ser vi fort om det er noe som kan være interessant å diskutere eller om det bare er et lite antall enkeltpersoner som leter etter noe å være opprørt over.
Her viste TS til en selvkritisk uttalelse fra serieskaperen etter at jeg spurte om kilde. Og de som vil kan jo diskutere det, for all del, men det er jo ikke det som ble lagt frem som problemstilling i hovedinnlegget. Og ellers om Marta Kauffman selv oppriktig mener at hun har tatt del i systemisk rasisme med sine ansettelsesvalg, så er det ganske vanskelig å bestride. Siden det er hennes egne følelser om egen jobb og egne holdninger.

Bare så det er sagt: jeg synes IKKE Friends er rasistisk. Er ikke noe fan av serien fordi det er ikke min type humor, men synes overhodet ikke den er rasistisk. Så vi er ikke engang meningsmostandere. Ikke er jeg her for å spille djevelens advokat heller. Men jeg er skikkelig lei av at forumet oversvømmes av mas om woke og kansellering i tråd etter tråd etter tråd, uten en eneste kildehenvisning, gjennomtenkt vurdering, ordentlige argumenter eller noe som helst som minner om vett og forstand, med stadig mer aggressiv og slem retorikk. Hvis man legger frem kilden fra starten av og tar utgangspunkt i den, så ser vi om det faktisk er en reell sak å diskutere, om det nok en gang er en patetisk tabloidjournalist som prøver å grave gull utav noen få polariserende twitter-meldinger, eller om det rett og slett kan være en misforståelse. Å starte tråder med noe så vagt som "jeg leste et sted" blir direkte fripass for alle som vil å bare spy utav seg mer oppspinn og nonsens om woke.

Med fri tilgang til internett og det som finnes av sosiale medier, nettforum og kommersielt eide tabloidmedier på nett er det uhyre viktig vi tar i bruk et skarve minimum av kildekritikk. Algoritmene fungerer slik at jo mer man klikker seg inn på en type "sjokkoppslag", jo flere lignende ting blir man vist, og det blir veldig fort spisset i en bestemt politisk retning. Dermed er det også veldig viktig når man kommer over noe "sjokkerende" før man følger impulsen til å hive seg på bølgen og bli kjempeopprørt: ta et steg tilbake, koble fra følelsene, undersøke hvem som har skrevet dette, hvor de har informasjonen sin fra, hva skriver andre aviser om samme sak, kan vi spore det tilbake til kilden og hvordan har informasjonen forandret seg underveis, hvor clickbait er overskriftene, er det noen som tjener penger på at jeg leser dette og deler videre, osv. Akkurat som når man håndterer konspirasjonsteorier. Sunn fornuft istedet for vilt raseri, med andre ord.

Anonymkode: 7cc77...c9c

Jeg anbefaler deg å heller lage en egen tråd hvis du bare er ute etter å diskutere kildekritikk, også får heller de som er interesserte i å diskutere det TS selv snakker om i hovedinnlegget, som er gamle serier og om det er rett å kalle de rasistiske/problematiske, bli her.

For dette er allerede et kjent tema for de av oss som henger en del på forskjellige steder på nettet. Vi trenger ikke kilder. Vi har hørt relevante meninger om det hundre ganger fra før. Om du ikke tror på det er det ditt problem, faktisk.

Anonymkode: a4203...337

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lurven skrev (På 23.3.2023 den 7.15):

Ross hadde jo afroamerikansk kjæreste en gang i friends

Det er vel strengt tatt ikke nok til å gjøre serien mindre hvit. Hun var også en veildig "hvit" karakter.Når det er sagt er jeg ikke enig i at disse seriene er rasistiske. Det er dog ikke alle vitsene som har tålt tidens tann og det er helt greit.

Tenker at dette handler om bransjen (og samfunnet) som helhet, ikke disse serieskaperne. Det er selvsagt logisk at hvite mennesker tar utgangspunkt i det miljøet de kjenner og at man derfor ikke kan kreve at de burde skrevet inn flere minoriteter i seriene sine, selv om man selvsagt kan argumentere for at de kunne hatt en litt mer mangfolig cast. Det er mer fokus på dette nå og blir derfor vanskelig å se tilbake på disse seriene nå med dagens briller uten at det blir feil. Problemet er jo at svarte filmskapere (og andre minoriteter) i mye mindre grad har fått plass. På samme måte som kvinner ikke har fått like mye plass som menn i denne bransjen. Derfor får man serier med hovedfokus på hvite miljøer og ofte med mannlige hvite hovedroller og færre kvinner, svarte, indiske, latinske +++++ karakterer. Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på disse seriene, men på serier/filmer generelt. Det er ingen hemmelighet at de beste rollene tradisjonelt sett er skrevet av og for hvite menn, men da må man må gi muligheter til andre filmskapere, manusforfattere, produsenter, regissører som kan skape andre type serier. Hovedrollene i de fleste serier er ofte hvite og så har de en "token black friend" og et par pene endimensjonale kvinnelige karakterer. Indere blir ofte veldig stereotypisk framstilt som også blir feil når filmskaperne er hvite. Nå har det kommet flere serier med minoriteter i hovedrollene som  både er populære blant seerne og kritikerne (Master of None, Never have I Ever, Atlanta) og har vært med å berike underholdningstilbudet. Samme med kvinnelige TV- og filmskapere som de siste ti årene har lage noen fantastiske serier med interessante kvinnelige karakterer (Fleabag, Girls, Killing Eve, I may destroy you). 

Så jeg mener fokuset er helt feil når man kritiserer enkeltpersjoner. Det er kjempebra at det er mer fokus på at vi trenger mer mangfold på TV og film, men da må vi gi disse nye talentene muligheten til å skape noe. Vi kan ikke skylde på hvite mennesker for å skrive om andre hvite mennesker, vi må skylde på samfunnet som har gjort at det ikke har vært rom for minoritetene i den bransjen.

Anonymkode: e3d6b...ddc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Friends går aldri ut på dato, jeg kommer alltid til å elske den serien, den er helt og holdent tidenes beste sitcom. Sett den utallige ganger, finner ikke et snev av rasisme eller diskriminering i serien. I min vennegjeng, familie og jobbmiljø er det heller ingen mørkhudede, homofile eller transpersoner. Friends viser til en vennegjeng/miljø hvor tilfeldigvis ingen er feks mørkhudede, utenom et par biroller innimellom. Hva så??

Hva med Fresh Price, Sister Sister, Steve, Cosby show.. var jo ikke mange lyshudede der? Og det er vel helt greit!?

Seinfeld derimot, den synes jeg gikk ut på dato for 20 år siden. Men det er pga dårlig humor og utdatert på andre måter...

Anonymkode: 32fee...3a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Friends går aldri ut på dato, jeg kommer alltid til å elske den serien, den er helt og holdent tidenes beste sitcom. Sett den utallige ganger, finner ikke et snev av rasisme eller diskriminering i serien. I min vennegjeng, familie og jobbmiljø er det heller ingen mørkhudede, homofile eller transpersoner. Friends viser til en vennegjeng/miljø hvor tilfeldigvis ingen er feks mørkhudede, utenom et par biroller innimellom. Hva så??

Hva med Fresh Price, Sister Sister, Steve, Cosby show.. var jo ikke mange lyshudede der? Og det er vel helt greit!?

Seinfeld derimot, den synes jeg gikk ut på dato for 20 år siden. Men det er pga dårlig humor og utdatert på andre måter...

Haha, der er vi helt motsatt. Jeg synes Friends har holdt seg utrolig dårlig og jeg ler ikke én gang i løpet av en episode. Seinfeld har jeg imidlertid sett daglig i snart 15 år og ler fortsatt. 

Når det gjelder Fresh Prince, Sister Sister og lignende serier så oppsto vel de som et resultat av at det ikke fantes svarte i for eksempel Seinfeld og Friends. Men jeg er enig i at man ikke kan si at de sistnevnte ikke er rasistiske, man må se sånt i en sammenheng, ikke isolert 20 år etterpå i et helt annet samfunn. 

Anonymkode: a4f81...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/21/2023 at 12:12 AM, shab said:

Og? Hva? Har du problemer med vokabularet ditt?

Hva er problemet med at de er det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er problemet med at de er det du skriver?

Jeg lister opp fire eksempler og vedkommende svarer meg "Og?" - uten noen annen forklaring eller mening. Jeg forstår at det betyr at han/hun er uenig, og ikke ser på det som "problematisk". Dog skulle jeg gjerne sett at personen svarte litt mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/20/2023 at 11:56 AM, AnonymBruker said:

Leste et sted at disse seriene var å anse som rasistiske, homofobisk osv.

Cry me a fu**ing river ...

Anonymkode: 71732...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2023 den 13.19):

Seinfeld er jo mye bedre enn Friends.

Anonymkode: 4d441...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, shab said:

Jeg lister opp fire eksempler og vedkommende svarer meg "Og?" - uten noen annen forklaring eller mening. Jeg forstår at det betyr at han/hun er uenig, og ikke ser på det som "problematisk". Dog skulle jeg gjerne sett at personen svarte litt mer :) 

Jeg er personen😎 Hva mer trengte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...