Gjest supernova_87 Skrevet 20. mars 2023 #41 Del Skrevet 20. mars 2023 Mange gamle mennesker, også de som ikke blir dement, blir deprimerte. Det fører ofte til irritabilitet og aggresjon. Mange av dem har naturligvis også med seg mye traumer som i alderdommen kan komme opp som minner mye når de har en mer passiv livsstil. Jeg forstår at du reagerer ts, jeg gjør det. Men jeg ser det nok også litt annerledes. Som min bestemor, alle hennes jevnaldrende er døde. All hennes familie, alle venner. Alle hun kjenner er døde. Hun venter selv på å få dø. Hun vokste også opp i en kultur der rasisme var stuerent og vanlig. For ikke å snakke om hvordan det å bli eldre fratar deg så mange ressurser du pleide å ha. Jeg har vært innlagt selv med skade og husker jeg satt pris på både stikkpillehhjelp i baken og noen som hjalp meg med bekken. Men om jeg visste at dette var varig. Nå skal jeg bare miste enda en funksjon eller funksjon og bli hjelpeløs, fremmede skal dag ut og dag inn tråkke inn og ut av hjemmet mitt og barn og barnebarn har ikke så ofte mulighet til å komme på besøk, da kan det godt være jeg hadde latt min frustrasjon gå utover disse som stadig konfronterte meg med mitt funksjonstap. Mange eldre har vært dyktige, kompetente og hardtarbeidende et helt liv. Likevel er det mye fordommer og stigma mot eldre. Som om banksjef automatisk er dum som et barn etter fylte 80, eller en 9-barnsmor plutselig ikke kan noe om barneoppdragelse. Eldre møtes ofte som at de blir dum av alderen, det må være provoserende. Jeg ser ikke eldre som arrogante. Men jeg ser at mange av dem har det vondt i tunge livsomstendigheter og kunne trengt mer psykososial større for å takle livets siste fase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #42 Del Skrevet 20. mars 2023 Jeg forstår fremdeles ikke Ts. Velger man å jobbe med demente og på sykehjem med eldre, så hater man vel ikke menneskene der? Da velger man vel bort et yrke som appellerer så lite til en. Ts skriver jo selv hun har vært på flere steder med disse. De som blir tatt hånd om dårligst i utgangspunktet, har kanskje dødsangst, smerter, flere med depresjon og angst… skal de att på dette føle hat fra pleiere? Jeg får vondt i magen av hele tråden. Hvor er forståelse og menneskehet? Jeg har jobbet i psykiatri og jeg hatet da aldri pasientene for ulike episoder som kunne være skremmende eller utsagn de kunne komme med. Du må skille episoder og mennesker. Min bestemor var et herlig og varmt menneske hele livet men når hun ble behandlet dårlig på sykehjem viste hun for første gang sinne mot noen få personer. Det er normalt å reagere på enkelte personers opptreden, du som er hårsår som tidligere pleier og reagerer på hva andre sier til deg nå- hvordan ville du blitt der du lå sengeliggende og hjelpesløs hvis noen var frekk med deg? Anonymkode: 274f8...240 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #43 Del Skrevet 20. mars 2023 Du fremstår like intelligent som alle de som «hater barn». Alle har vært barn, og de fleste blir gamle. Det er faktisk de samme menneskene, tro det eller ei. Anonymkode: c8a7f...5b5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #44 Del Skrevet 20. mars 2023 Rødstrupa skrev (13 timer siden): Wow, for en negativ oppfattelse/uttalelse av eldre mennesker. Mange eldre er positive, oppegående og hyggelige personer med interessante livserfaringer på godt/vondt. Det er respektløst og trist å lese noen av kommentarene her inne. Folk er forskjellig det gjelder også eldre mennesker. I takt m/alder blir mange syke, ensomme mm. Det gir utslag på forskjellig vis. Det er ikke rart at det tidvis kommer sterke uttalelser fra enkelte, men da tenker jeg at man må ‘’prøve å se litt bakenfor uttalelsen’’. Og så har vi de i den andre enden av skalaen. Jeg ser feks. på min gamle/unge mor på 87. Ja faktisk, hun er alt annet ‘’enn gammal kjærring’’. Hun er etter forholdene frisk, ungdommelig. velstelt, alltid glad, positiv, barnslig og klager aldri. Hun er dessuten sylskarp og oppdatert. Ha litt empati, omsorg og forståelse for de eldre. Din gamle mor eller far. Tiden og livet går fort. En dag er du der selv. 😌♥️ Sier ikke at alle er sånn, men F eks et knippe naboer hvor jeg bor, tåler verken barn eller folk som er yngre enn seg selv og oppfører seg deretter. Å bli gammel er ingen unnskyldning for å oppføre seg som drittsekker. Anonymkode: d8c5c...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #45 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sier ikke at alle er sånn, men F eks et knippe naboer hvor jeg bor, tåler verken barn eller folk som er yngre enn seg selv og oppfører seg deretter. Å bli gammel er ingen unnskyldning for å oppføre seg som drittsekker. Anonymkode: d8c5c...4cc Egoisme og hensynsløshet ovenfor andre kan jo utløse irritasjon. Nå svarer jeg på ditt innlegg uten å dømme deg for å ha kategorisert alle eldre i samme bås her, men jeg får så mye på hjertet. Eldre sier kanskje oftere i fra og får nettopp det stempelet, men jeg som ikke er gammel, reagerer også på at folk bare tenker på seg selv og sitt selv om jeg ikke like ofte sier det høyt. Ingen gamle her jeg bor gjør noe ut av seg. Her er det barnefamilier som støyer og gjør akkurat som de vil. Får de tilbakemelding at de ikke viser hensyn - blir de sjokkert og føler seg kanskje krenket. En hundeeier som lar hunden gjøre fra seg i naboens hage. Yngre som har party hver helg til kl 04. Tenåringer med funksjonsfriske kropper tar opp all plassen til eldre som sliter med knapt å stå på bussen og en eldre nabo fortalte meg han falt i skogen uten at noen yngre turgåere kom å hjalp han!! Han lå der i 3 timer uten å få hjelp. Et pensjonistpar kom til slutt forbi å hjalp han opp. Jeg hater verken tenåringer, barn eller barnefamilier likevel, men jeg er skremt over utviklingen. Dette går i retning av et ekstremt lite empatisk samfunn og vi får alle gjennomgå pga dette i fremtiden. Dere som bare ser en sur eldre person, fremfor all kynisme som foregår nå i de andre aldersgruppene, tenker dere aldri hva årsaken kan være? Har han vondt kanskje? Var det du som utløste noen reaksjoner her? Tok jeg kanskje ikke hensyn? Kanskje man burde ta en runde med seg.. Still heller spørsmål fremfor denne dømmingen. Alt har en årsak og sammenheng. En grinebiter finnes i ALLE aldersgrupper. Anonymkode: 274f8...240 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #46 Del Skrevet 20. mars 2023 En dag blir du gammel også, hvis du er heldig 😊 Anonymkode: 69f45...280 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #47 Del Skrevet 20. mars 2023 Rødstrupa skrev (18 timer siden): Jeg ser feks. på min gamle/unge mor på 87. Ja faktisk, hun er alt annet ‘’enn gammal kjærring’’. Hun er etter forholdene frisk, ungdommelig. velstelt, alltid glad, positiv, barnslig og klager aldri. Hun er dessuten sylskarp og oppdatert. Ha litt empati, omsorg og forståelse for de eldre Da er din mor lett å like. Det er ikke like lett p ha empati og forståelse med en som er utdatert, alltid sur, negativ og bare klager. Anonymkode: b6365...1da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 20. mars 2023 #48 Del Skrevet 20. mars 2023 Ikke rart de gamle blir gretne når de må forholde seg til unge,arrogante bedrevitere. Om dere hater de eldre, tro meg, det er gjensidig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #49 Del Skrevet 20. mars 2023 Det er en kjentsak at mange gamle mister filteret sitt. Kanskje vi blir sånn vi også. Begynner å gi faen og ikke bry oss om hva andre tenker og mener. Anonymkode: 51d7e...9e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #50 Del Skrevet 20. mars 2023 Ikke så klokt, Ts, å klage over å bli satt i bås ved å sette en annen gruppe i bås. Greit å tenke seg litt om da gitt. Anonymkode: b5859...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #51 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Synes også gamle mennesker er plagsom og en byrde. Har gradvis kuttet all kontakt med besteforeldre etterhvert som de ble eldre. Anonymkode: 9dcd2...a43 What goes around comes around. Du kommer nok til å bli sett på som en byrde selv etter hvert.. Anonymkode: 440dd...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 20. mars 2023 #52 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Synes også gamle mennesker er plagsom og en byrde. Har gradvis kuttet all kontakt med besteforeldre etterhvert som de ble eldre. Anonymkode: 9dcd2...a43 Du vet at du blir gammel selv engang? Hilsen blid gamling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 20. mars 2023 #53 Del Skrevet 20. mars 2023 For en grusom tråd, hva er galt med samfunnet når man tror man kan sette seg over de som går inn i alderdommen dømme dem nord og ned. Finnes utrolig mange fine eldre mennesker, gi deg tid til å prate med dem, gi dem tid. Må være grusomt å bli eldre og føle at man kun er til belastning for samfunnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 20. mars 2023 #54 Del Skrevet 20. mars 2023 Vi kommer til å bli mye verre som eldre enn de som er eldre i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #55 Del Skrevet 29. mars 2023 Gamle mennesker tror dem har første rett på alt. Frekke , egoistiske. Jeg holder meg langt unna. Anonymkode: 5cdb9...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #56 Del Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 17.53): Det høres sikkert fælt ut, men jeg mener det virkelig. Jeg har hatt så mange rare og dårlige opplevelser med gamle mennesker at jeg liker de rett og slett ikke. Jeg har tidligere jobbet på div. sykehjem og det er greit nok når man blir slått eller kjeftet på av gamle folk som faktisk har demens, men jeg har ikke oversikt over hvor mange gamle mennesker som ikke vil ha hjelp fra meg eller trodde jeg kom til å snakke gebrokkent norsk fordi jeg er utlending. But here's the catch - jeg er ikke utlending engang... Jeg er født og oppvokst i norge av to norske foreldre, men alle de eldre tror visst jeg er utlending fordi jeg har svart hår og grønne øyne... Om man ikke er helt blond og blåøyd er man visst automatisk en utlending i gamle folk sine øyne. Jeg har også jobbet andre steder hvor jeg hadde mange kunder som var eldre mennesker og jeg opplevde de som veldig "barnslige" i oppførselen på tross av alderen. De var uhøflige, ignorerte det du sa eller spurte om hvis det ikke var relevant eller viktig for de. Ble kjempesinte og hissige hvis det var noe som var feil, selv om det var en feil som var veldig ubetydelig og enkel å fikse. Jeg får følelsen av at gamle mennesker er kalde, arrogante og tråkker på andre for å føle seg viktige. Anonymkode: 641c9...830 Kansje du bør snakke med en psykolog angående ditt hat?Hat er ikke greit. Anonymkode: dae86...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #57 Del Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 13.47): En dag blir du gammel også, hvis du er heldig 😊 Anonymkode: 69f45...280 Og da kommer KARMA. Anonymkode: dae86...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #58 Del Skrevet 29. mars 2023 Forstår det til en viss grad. Tenk å være avhengig av å få hjelp av andre, at du mister selvstendigheten. Det gjør noe med et menneske... Har også jobbet på eldrehjem, og nesten ingen får jo besøk. Så da sitter de der alene og sturer foran tv'en, mange trenger hjelp til å komme seg på do, eller kle seg. Det gir jo mening at dem blir mer og mer negative, for det er jo neppe mye positivt som skjer rundt dem. Anonymkode: 39448...636 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #59 Del Skrevet 29. mars 2023 Hater faktisk. Overdriver du ordbruken, eller faktisk hater du eldre? Hvordan er det bedre enn rasisme? Anonymkode: a3c47...eed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #60 Del Skrevet 19. juli 2024 Meg og Anonymkode: cfdb1...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå