Gå til innhold

Å vaske håret to ganger i uka er mer enn nok!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trodde jeg måtte vaske hver tredje dag. Uansett hva jeg gjorde så var det da fett, og så ikke ut. Dag tre var en "pine", tross tørrshampool. 

Men da Korona traff begynte jeg å drøye det litt, og litt, og litt. Og nå vasker jeg hver syvende dag, med en runde tørrshampoo etter fire dager. Og har aldri hatt så fint og tykt hår. Og selv dagen før vask ser det ok ut. 

Anonymkode: cb0c0...73d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt fett hår siden puberteten, så det er hormonelt og det har blitt verre etter svangerskap og nå overgangsalder.

Håret mitt blir nå så fett dagen etter hårvask, at jeg kan ikke være med folk og må ha konstant lue eller sjal på hodet.

Det ser ut som hodet er smurt inn med olje.

Har prøvd å vaske det maks tre ganger i uken i et år, men det så grusomt fett ut og klødde.

Etter at jeg kom i overgangsalderen blir det fett 8-10 t etter vasking og når det er tynt ser det enda verre ut i tillegg.

Dere som ikke er plaget med fett hår vet ikke helt hva dere snakker om.

Anonymkode: 91377...c18

Jeg var veldig plaget med fett hår, så jeg vet godt hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 17352...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker håret to ganger i uka, det holder.

Anonymkode: a0a1d...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan vaske håret maks en gang i uken, og går helst 10 dager mellom hver hårvask. Vasker jeg håret oftere får jeg irritert hodebunn, til tross for at jeg bruker naturlige remedier for tørr og sensitiv hodebunn som kokosolje, eggeplommer, osv. Med mindre jeg svetter med tett hjelm på (feks ridehjelm eller slalomhjelm), blir ikke håret "fett" før det har gått to uker.

Så her er det kanskje omvendt ekstrem :P 

Anonymkode: 72215...23f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd å avvenne to ganger. Ene gangen ett år og andre litt over 6 måneder men null niks nada forbedring.
Det som fikk meg til å innse hår faktisk er forskjellig og dette ikke er en mirakelkur som virker for alle er tenåringsbarna mine. Begge gikk fra å sjeldent vaske hår med såpe til å få veldig fett hår over natta. Akkurat som jeg i sin tid. Ingen av barna har noen gang brukt annet enn milde gode produkter. Det er altså hormonelt og genetisk uflaks.

Blir litt trøtt av sånne som har sett lyset og skal belære andre om "det eneste riktige" uten å ta inn over seg at folk er forskjellige. Tro meg jeg skulle heller enn gjerne kunnet slippe å vaske hår ofte men slik fungerer det ikke. Etter to + dager er håret fett og klør. Tørrsjampo hjelper en kort stund men kan ikke bruke det med mindre jeg vet helt sikkert jeg kan vaske det ut innen et døgn for hvis ikke klør det bare enda mer. 

Anonymkode: 3fda4...e2c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

You do you. Men vi har faktisk forskjellige hårtyper og noen hårtyper blir fortere fett enn andre. Merkelig at du prøver å lage en universell regel som skal passe alle. Jeg og mitt hår trives ypperlig med å vaske det langt oftere enn to ganger i uken.

Anonymkode: 123ef...894

Jeg hadde det slikt før, at håret ble fett, men det endret seg da jeg fikk en shampoo som passet til mitt hår, og at jeg sluttet å plukke så mye på håret. Nå er 2 ganger mer enn nok! 

Anonymkode: e5f0c...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Testet dette i ett år. Fungerte ikke form meg. Fikk egentlig bare rundt med konstant kjempefett hår i ett år. 

Folk er forskjellige og det som fungerer for en fungerer IKKE for alle.

Anonymkode: 6af3a...d15

Da bør du finne noe annet å behandle håret med…. Kun dårlig unnskyldning det du kommer med! 

Anonymkode: e5f0c...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg var veldig plaget med fett hår, så jeg vet godt hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 17352...35d

Jeg har også kuttet ut sjampo med sulfater men håret mitt har bare blitt fetere og fetere det siste halvannet året.

Kom i overgangsalderen også for halvannet år siden og merker det har en sammenheng

Anonymkode: 91377...c18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret hver tredje dag :) mamma må vaske det hver dag, mens tante vasker det en gang i uken og det ser rent og fint ut😅 ingen fasit på dette, men jeg tror ikke håret har godt av å vaskes hver dag 😜 

Anonymkode: 37126...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøvd å avvenne to ganger. Ene gangen ett år og andre litt over 6 måneder men null niks nada forbedring.
Det som fikk meg til å innse hår faktisk er forskjellig og dette ikke er en mirakelkur som virker for alle er tenåringsbarna mine. Begge gikk fra å sjeldent vaske hår med såpe til å få veldig fett hår over natta. Akkurat som jeg i sin tid. Ingen av barna har noen gang brukt annet enn milde gode produkter. Det er altså hormonelt og genetisk uflaks.

Blir litt trøtt av sånne som har sett lyset og skal belære andre om "det eneste riktige" uten å ta inn over seg at folk er forskjellige. Tro meg jeg skulle heller enn gjerne kunnet slippe å vaske hår ofte men slik fungerer det ikke. Etter to + dager er håret fett og klør. Tørrsjampo hjelper en kort stund men kan ikke bruke det med mindre jeg vet helt sikkert jeg kan vaske det ut innen et døgn for hvis ikke klør det bare enda mer. 

For meg endret det seg helt da jeg fikk råd til å kjøpe skikkelige produkter fra frisør etter at jeg flyttet hjemmefra. Mens jeg bodde hjemme gikk det i butikk-produkter, som nok ikke passet mitt hår en gang. Det strippet nok hodebunn og hår for fett, og førte til overproduksjon av fett for å kompensere. Eller vasket ikke godt nok når de var av typen "miljøvennlige og parfymefrie". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd flere ganger, men det er ingenting som hjelper. Må vaske det hver dag. 

Anonymkode: 1a145...738

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har prøvd flere ganger, men det er ingenting som hjelper. Må vaske det hver dag. 

Altså å avvenne hårvask/bytte ut sjampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det funker for deg, ikke for alle.

Jeg hadde en lang periode (over 1 år) med langvarig sykdom så ille at jeg ikke klarte dusje mer enn 1 gang i uka.

Så økte jeg sakte over neste lange periode (1 år her også) hvor jeg klarte dusje 2 ganger.

Nå dusjer jeg hver tredje dag, og når jeg var frisk foretrakk jeg å vaske håret daglig/annenhver dag.

Sjeldnere vask gir meg kløe og dermed mer håravfall. 
Det klør INTENST og bygger seg opp fettstoffer i mengder. Flasser plutselig masse og. Helt jævlig.

Og det så like grusomt ut på 12. måneden som det gjorde uke 1 - og jeg brukte KUN milde og sulfat/silikonfrie produkter.

Nå vasker jeg som sagt hver tredje dag, og har kløfri hodebunn og sunt sterkt hår. Mye tykkere manke. 

Dag 3 må jeg bruke tørrsjampo, men lager selv. 

Anonymkode: 98c1f...95b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt hår vaskes med 7 til 10 dagers mellomrom.  Har gjort det i noen år nå. Men jeg husker at det tok mange år før det sluttet å bli fett. God  tålmodighet + produkter som passer til håret ditt ( evnt ingen produkter, som noen skrev over) er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg endret det seg helt da jeg fikk råd til å kjøpe skikkelige produkter fra frisør etter at jeg flyttet hjemmefra. Mens jeg bodde hjemme gikk det i butikk-produkter, som nok ikke passet mitt hår en gang. Det strippet nok hodebunn og hår for fett, og førte til overproduksjon av fett for å kompensere. Eller vasket ikke godt nok når de var av typen "miljøvennlige og parfymefrie". 

Been there done that, fungerte (dessverre) ikke. Det er sikkert godt ment fra din side, men blir misjonering på lik linje med kosttilskudds-fanatikere og lignende som tror akkurat de har funnet redningen for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dusjer du to ganger i uke og? Vasker du henda kun 2 dager i uka og?

Anonymkode: 3c39b...e4f

Nei

Anonymkode: 462d7...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

funker ikke her, blir sjukt fett... og ja, jeg prøver, jobber turnus og har en del fri, kan da gå lengre i mellom hårvask fordi jeg prøver å ikke vaske det så ofte, men det hjelper ikke. Såvidt jeg tør gå utenfor døra om det går mer enn 2 dager. Kan hvertfall IKKE gå på jobb med slik hår

Anonymkode: 62ab2...4ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Been there done that, fungerte (dessverre) ikke. Det er sikkert godt ment fra din side, men blir misjonering på lik linje med kosttilskudds-fanatikere og lignende som tror akkurat de har funnet redningen for alle. 

Det er jo litt synd at du hopper rett til "misjonering", når jeg deler erfaringen som tenåring med fett hår. Så voksen med riktige produkter som har redusert til hver tredje dag. Før Korona traff og plutselig gjorde det enkelt å ignorere håret noen dager til, slik at hver 7. dag nå har vært mulig i et-par år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig ikke det er nødvendig å vaske håret, med shampoo/såpe, i det hele tatt, men når vi mennesker skal putte alt mulig av produkter oppi der, så må det vaskes ut. Alle produkter sliter på håret. De færreste mennesker i dag ønsker å leve helt naturlig. Jeg vasker selv håret ca 1 gang i uken.

Anonymkode: 085f8...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...