Gå til innhold

Å vaske håret to ganger i uka er mer enn nok!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hormoner har selvfølgelig spilt inn gjennom livet. Jeg benekter ikke det. Men de stabiliserer seg forhåpentligvis når man når voksen alder. Om ikke bør man mulig sjekke nivåer. 

Jeg har som sagt selv vært tenåring/ung voksen som trodde jeg måtte vaske hver dag. Men riktige produkter, riktig bruk, og ikke minst tilførsel fett og olje gjør en enormt stor forskjell. For her gjør mange med fett hår samme tabbe som mange med fet hud. Når man skyr unna fett/fukt så overkompenserer kroppen. 

Anonymkode: cb0c0...73d

Ok, jeg har forsøkt i 2 år uten hell.

Kun sulfat- og silikonfrie produkter.

Vet at jeg ikke har hormonforstyrrelser da dette er testet. 

Hva konkret mener du jeg gjør feil? 

Anonymkode: 98c1f...95b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilket fett/olje bruker du?

Anonymkode: 91377...c18

Olaplex eller Kerastase olje. Brukes i lengdene etter vask+føn. Så igjen annenhver dag, før jeg bruker en ganske stor mengde dagen før vask. 

Bruker Olapex8 annenhver uke, og lar det sitte i en del lengre enn "bruksanvisningen" sier. Dette også kun i lengdene. Samt Olaplex 4 og 5 shampoo og balsam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos kvinner går hormonene opp og ned hele livet i forbindelse med puberteten, eggløsning, mens, svangerskap, amming og overgangsalder.

Alt dette har innvirkning på håret og hårbunnen.

Anonymkode: 91377...c18

Ja, jeg har merket det. Har også noen prøverørsforsøk bak meg, så hormoner er jeg vant med også i ekstreme mengder. 

På det jevne er håret fint en uke nå, innimellom opp til 10 dager. Men så har jeg en og annen sjelden uke der det ser flatt ut alt fra dag 4/5, det kan være alt fra ytre påvirkning/varme, til hormoner, eller feil bruk av produkter. Trikset er egentlig å ikke gi etter å begynne å vaske da, og heller ty til tørrshampoo, for da ødelegger du igjen balansen ved å strippe bort all fukt for ofte. Så dette gjør jeg kun unntaksvis om jeg skal noe viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ok, jeg har forsøkt i 2 år uten hell.

Kun sulfat- og silikonfrie produkter.

Vet at jeg ikke har hormonforstyrrelser da dette er testet. 

Hva konkret mener du jeg gjør feil? 

Anonymkode: 98c1f...95b

Om du kun har vasket ukentlig sammenhengende i to år uten at det skjer endring så er du mulig en av de det ikke går for.

Når jeg gikk fra 4 til 7 dager tok det et halvt års tid. For hver gang du gir etter og vasker hyppigere rykker du tilbake da hår og hodebunn blir vant med strippingen av fukt, og begynner å kompensere. Men jeg fikk som nevnt tidligere i tråden hjelp av Korona. Ellers ville det vært for stor "kostnad" i dager med flatt hår gitt at jeg normalt har full jobb og mye som skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, har du noen tips til hvordan man kommer i gang da? 😌 Mulig jeg har oversett det. Har nylig kjøpt meg SLS-fri sjampobar og er klar for et sunnere hårliv (kanskje 🫣). 

Anonymkode: 5268c...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 17.24):

Testet dette i ett år. Fungerte ikke form meg. Fikk egentlig bare rundt med konstant kjempefett hår i ett år. 

Folk er forskjellige og det som fungerer for en fungerer IKKE for alle.

Anonymkode: 6af3a...d15

Samme her! Dette opplegget passer ikke for alle, for å si det sånn. Det ble ikke LITT mindre fett engang, følte meg lurt, og tenkte at da vil jeg faktisk heller bare vaske det annenhver dag som jeg alltid har gjort. 

Anonymkode: 5c36c...807

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du er jo sjarmerende krenket over en simpel diskusjon om hyppighet av hårvask  😅  

Tips; styr unna underforum som Rampelyset, aktuelt, og ikke minst barn og familie. 

Det som hadde vært hyggelig hadde vært litt empati når noen skiver de sliter med en tilstand og syns det er kjipt. Men åpenbart er ikke medfølelse din sterke side.

PS husk å sjekk anonymkoder. 

Anonymkode: 3fda4...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som hadde vært hyggelig hadde vært litt empati når noen skiver de sliter med en tilstand og syns det er kjipt. Men åpenbart er ikke medfølelse din sterke side.

PS husk å sjekk anonymkoder. 

Empati og medfølelse når vi diskuterer hårpleie 😜 

Jeg kan jo forstå at du trenger noen trøstende ord når vi diskuterer slanking, eller ufrivillig barnløshet. Men hårpleie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Empati og medfølelse når vi diskuterer hårpleie 😜 

Jeg kan jo forstå at du trenger noen trøstende ord når vi diskuterer slanking, eller ufrivillig barnløshet. Men hårpleie? 

Så fint du understeker poenget mitt. Hvis ikke fett hår anses som et problem hvorfor diskuteres det her da? Kan tenke meg du er en drøm å snakke med når venninnen din syns det er slitsomt med voksen acne eller lignende. Regner med du syns hun er krenket hun også når hun sier din hudpleieløsning ikke er riktig for hennes hud? 

Er det så tungt å innse du ikke har mirakelkuren for alle? At når du fortsetter og fortsetter å messe om hva alle andre "gjør feil" så blir det til slutt slitsomt og irriterende misjonerende å høre på? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2023 den 15.05):

You do you. Men vi har faktisk forskjellige hårtyper og noen hårtyper blir fortere fett enn andre. Merkelig at du prøver å lage en universell regel som skal passe alle. Jeg og mitt hår trives ypperlig med å vaske det langt oftere enn to ganger i uken.

Anonymkode: 123ef...894

Irrelevant hvilken hårtype man har. Håret BLIR raskere fett ved å vaske for ofte da dey naturlig fører til at kroppen overkompenserer og produserer mer olje. Dette gjelder resten av huden også. Veldig mange tror at overdreven rens (uten å i tillegg tilføre huden nok fukt etterpå) er det som fjerner kviser, men i realiteten risikerer man mer kviser da huden overkompenserer og produserer mer talg.

TS sier ikke at folk ikke får vaske håret sitt så ofte de vil, men kommer med et godt faglig begrunnet råd til hvorfor det ikke er lurt. Mange tror at løsningen på å bli kvitt fett hår er å vaske oftere/hardere. Da kan det være fint å bli opplyst om at det ikke er tilfellet slik at man kan endre praksis og således oppnå målet sitt som her er mindre fett hår. 

Jeg vasket håret daglig til hver andre dag tidligere og håret ble raskt fett. Nå vasker jeg det ca. hver 4. dag og da er det nesten ikke fett. Det tok lang tid før hodebunnen tilpasset seg, så jeg måtte gjøre det gradvis samt godta at håret var fett en periode. Håret har også blitt sterkere og finere. 

Anonymkode: 61b3b...8d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS, har du noen tips til hvordan man kommer i gang da? 😌 Mulig jeg har oversett det. Har nylig kjøpt meg SLS-fri sjampobar og er klar for et sunnere hårliv (kanskje 🫣). 

Anonymkode: 5268c...1ef

Gradvis øk intervallene mellom hver hårvask. Altså la det gå én dag lenger mellom hver hårvask i noen måneder for å så øke med én gang til når du merker at håret blir senere fett. Godta at håret er fett en periode, for hodebunnen kan bruke lang tid på å tilpasse seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret annenhver dag, og det er perfekt for meg. Halvlangt, tykt hår med fall/krøller. Bruker aldri føner eller rettetang. Tror det sliter mer på håret enn vask. Veldig fornøyd med håret mitt.

Anonymkode: 789eb...ad3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Irrelevant hvilken hårtype man har. Håret BLIR raskere fett ved å vaske for ofte da dey naturlig fører til at kroppen overkompenserer og produserer mer olje. Dette gjelder resten av huden også. Veldig mange tror at overdreven rens (uten å i tillegg tilføre huden nok fukt etterpå) er det som fjerner kviser, men i realiteten risikerer man mer kviser da huden overkompenserer og produserer mer talg.

TS sier ikke at folk ikke får vaske håret sitt så ofte de vil, men kommer med et godt faglig begrunnet råd til hvorfor det ikke er lurt. Mange tror at løsningen på å bli kvitt fett hår er å vaske oftere/hardere. Da kan det være fint å bli opplyst om at det ikke er tilfellet slik at man kan endre praksis og således oppnå målet sitt som her er mindre fett hår. 

Jeg vasket håret daglig til hver andre dag tidligere og håret ble raskt fett. Nå vasker jeg det ca. hver 4. dag og da er det nesten ikke fett. Det tok lang tid før hodebunnen tilpasset seg, så jeg måtte gjøre det gradvis samt godta at håret var fett en periode. Håret har også blitt sterkere og finere. 

Tror ingen fortsatt tror det er best å vaske hår ofte. Har lenge vært konsensus om at sjelden hårvask er best.
De som vasker håret ofte er nok heller dem som 1. ikke bryr seg, 2. trener ofte eller 3. ikke får det til fordi de har fet hodebunn uansett hva de gjør. Felles er at de gjør det som fungerer for dem med det utgangspunktet de har. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fint du understeker poenget mitt. Hvis ikke fett hår anses som et problem hvorfor diskuteres det her da? Kan tenke meg du er en drøm å snakke med når venninnen din syns det er slitsomt med voksen acne eller lignende. Regner med du syns hun er krenket hun også når hun sier din hudpleieløsning ikke er riktig for hennes hud? 

Er det så tungt å innse du ikke har mirakelkuren for alle? At når du fortsetter og fortsetter å messe om hva alle andre "gjør feil" så blir det til slutt slitsomt og irriterende misjonerende å høre på? 

Hva gjør du en tråd der vi diskuterer hvordan man kan komme dit at man vasker håret 1-2 ganger i uka, når du uansett mener det er klin umulig for deg? Her er vi jo mange som har fått det til, som deler tips. 

Søker du å bli krenka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke sant. Samme prinsipp. 

I tenårene strippet jeg ansiktet for fett, og brukte mattende produkter, fordi jeg trudde det var det som skulle til for å bli kvitt glinsende t-sone. Når trikset egentlig er å tilføre fukt, både olje og krem, slik at ansiktshuden ikke kompenserte med overproduksjon av fett/talg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener med høy intensitet nesten hver dag. Håret er helt vått av svette. Må vaske håret da, ellers blir det lukt. Gjør det du må, så gjør jeg det jeg må.

Anonymkode: 2f9a7...50d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjør du en tråd der vi diskuterer hvordan man kan komme dit at man vasker håret 1-2 ganger i uka, når du uansett mener det er klin umulig for deg? Her er vi jo mange som har fått det til, som deler tips. 

Søker du å bli krenka? 

Poenget er at det for mange ikke er mulig å komme dit. Hvis ikke denne siden også kommer fram kan slike som meg risikere å gå i åresvis med utrivelig hår til ingen nytte. Hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg droppet forsøkene mye før, men "alle" insisterte den gangen på at alle kunne få det til bare (sett inn floskler om hold ut/gjør det riktig/bla bla). Hvorfor ønsker du folk skal plages unødig bare for du skal få føle du har (urettmessig) rett? Blir du krenket over noen stiller dine feilaktige påstander til veggs? 

Alle har forskjellig hår og hodebunn og ingen mirakelkur fungerer for alle. Lev med det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er at det for mange ikke er mulig å komme dit. Hvis ikke denne siden også kommer fram kan slike som meg risikere å gå i åresvis med utrivelig hår til ingen nytte. Hadde jeg vist det jeg vet nå hadde jeg droppet forsøkene mye før, men "alle" insisterte den gangen på at alle kunne få det til bare (sett inn floskler om hold ut/gjør det riktig/bla bla). Hvorfor ønsker du folk skal plages unødig bare for du skal få føle du har (urettmessig) rett? Blir du krenket over noen stiller dine feilaktige påstander til veggs? 

Alle har forskjellig hår og hodebunn og ingen mirakelkur fungerer for alle. Lev med det. 

Jeg har da ingenting i mot hvor ofte du og dine tenåringsdøtre velger å vaske håret.

Jeg kommer bare med råd til de som ønsker en endring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har da ingenting i mot hvor ofte du og dine tenåringsdøtre velger å vaske håret.

Jeg kommer bare med råd til de som ønsker en endring :)

Og jeg informerer bare om at rådene dine er langt unna så universielle som du gir innrykk av :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener dere aldri? Jeg trener mye og er kjempe svett i håret hver dag. Hadde vært helt uaktuelt å ikke vaske det daglig. 

Anonymkode: 557eb...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...