Gå til innhold

Å vaske håret to ganger i uka er mer enn nok!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en vanlig misforståelse at man må vaske håret hver dag for å holde det rent og friskt. Faktisk kan overdreven hårvask føre til en rekke uønskede effekter, som tørt og skjørt hår, overproduksjon av olje, flass og irritasjon i hodebunnen. I dette innlegget vil jeg argumentere for at det er bedre å vaske håret sjeldnere, og at dette kan gi deg sunnere og mer glansfullt hår.

For det første, når du vasker håret for ofte, kan det fjerne naturlige oljer fra hodebunnen som er nødvendige for å holde håret sunt og hydrert. Hvis du vasker håret for ofte, kan det føre til at hodebunnen produserer enda mer olje for å kompensere, og dette kan føre til fet hår og en ubehagelig følelse av fett og klamhet.

For det andre, hyppig vask av håret kan føre til tørt og sprøtt hår, spesielt hvis du bruker varmt vann og sjampo som inneholder harde kjemikalier. Når du vasker håret for ofte, kan du også fjerne viktige proteiner og fuktighet fra håret, noe som kan gjøre det mer utsatt for skade og brekkasje.

For det tredje, å vaske håret sjeldnere kan faktisk føre til at det blir mer glansfullt og silkemykt. Dette skyldes at naturlige oljer i hodebunnen bidrar til å beskytte og pleie håret, og når du reduserer hyppigheten av hårvask, får håret en sjanse til å absorbere disse oljene og dra nytte av dem.

For å oppsummere, å vaske håret sjeldnere kan bidra til å bevare hodebunnens naturlige oljer og beskytte håret mot skade og tørrhet. Hvis du vil prøve å redusere hårvasken din, kan du begynne med å vaske det annenhver dag eller annenhver tredje dag, og gradvis øke intervallet mellom hver hårvask. Du kan også prøve å bruke sjampo og balsam som er spesielt formulert for å beskytte og pleie håret, og unngå varmt vann og harde kjemikalier som kan skade håret. Ved å vaske håret mindre ofte, kan du oppnå sunnere, glansfullt og mer naturlig hår

Anonymkode: 462d7...490

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig. Her i huset er det heldigvis ingen unger som ønsker å vaske det hver dag. Han minste vasker det to ganger i uken, og eldste gjerne 3 ganger i uken. Jeg vasker mitt annenhver dag, og av og til hver tredje dag. Og det ser ikke fett ut.

Anonymkode: d1b52...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei....det er ikke vanlig å tro at håret må vaskes hver dag...

Det får være opptil den enkelte.

Anonymkode: a5a0e...e10

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

You do you. Men vi har faktisk forskjellige hårtyper og noen hårtyper blir fortere fett enn andre. Merkelig at du prøver å lage en universell regel som skal passe alle. Jeg og mitt hår trives ypperlig med å vaske det langt oftere enn to ganger i uken.

Anonymkode: 123ef...894

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer kanskje an på hva man vasker håret med? 

Jeg skyller gjerne håret med rent vann daglig, men har ikke brukt såpe/shampo/balsam eller andre kjemikalier i håret på 15 år.

Får stadig komplement fra frisøren for at jeg har et blankt og mykt hår og en sunn hodebunn.

Håret produseres faktis innenfra. 

Anonymkode: 58461...da1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret max to ganger i uken.

Anonymkode: 36b12...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så fint at du vet hva som passer for andre og andres hår. 

Anonymkode: 47c7e...2ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

You do you. Men vi har faktisk forskjellige hårtyper og noen hårtyper blir fortere fett enn andre. Merkelig at du prøver å lage en universell regel som skal passe alle. Jeg og mitt hår trives ypperlig med å vaske det langt oftere enn to ganger i uken.

Anonymkode: 123ef...894

Jeg pleide å være enig med deg, så jeg vasket håret annenhver dag/hver dag i årevis. Skyldte på hårtypen, for jeg fikk så fort fett hår - uansett hvilke produkter jeg brukte. Jeg har tynt og fint hår. 

Men så tok jeg en avvening fra hårvask, og jeg byttet produkter til naturlig og fritt for silikon etc. Så lærte jeg å vaske håret riktig. Ja, det var visst noe med det også. Avvenning fra hårvask var ekkelt, håret var kjempefett. Men gradvis ble det bedre og bedre, og behov for hårvask ble mindre og mindre.

Har tidligere gått ukesvis uten å vaske, og jo lenger jeg holdt ut, jo mindre fett ble faktisk håret. Det er som sagt en ekkel prosess, men det bekrefter bare det at hyppig hårvask tørrer ut hodebunnen, som gjør at den kompanserer med å produsere ekstra talg - som gir fett hår. 

Anonymkode: 17352...35d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Testet dette i ett år. Fungerte ikke form meg. Fikk egentlig bare rundt med konstant kjempefett hår i ett år. 

Folk er forskjellige og det som fungerer for en fungerer IKKE for alle.

Anonymkode: 6af3a...d15

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skyller gjerne håret med rent vann daglig, men har ikke brukt såpe/shampo/balsam eller andre kjemikalier i håret på 15 år.

Får stadig komplement fra frisøren for at jeg har et blankt og mykt hår og en sunn hodebunn.

👏

Jeg skulle ønske jeg holdt ut prosessen lenger enn 30 dager med avvenning av sjampo, for jeg så virkelig hvordan håret endret seg i positiv retning. Både i forhold til at det ble mindre fett (etter det hadde blitt mer og mer fett), samt at håret ble mye sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dusjer du to ganger i uke og? Vasker du henda kun 2 dager i uka og?

Anonymkode: 3c39b...e4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dusjer du to ganger i uke og? Vasker du henda kun 2 dager i uka og?

Anonymkode: 3c39b...e4f

Tuller du, sammenligner du virkelig hårvask med håndhygiene?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Samme her! Riktignok ikke i 15 år enda, men i snart tre år. 

Håret mitt er helt fantastisk etter jeg begynte med null produkter i håret. 

Anonymkode: cca92...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er jo at det forventes at håret skal se så rent ut hele tiden. Hvis det hadde vært mer godtatt å gå rundt med fett hår, så hadde man kunnet unngå å vaske det så ofte.

Anonymkode: 8a231...8a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Jeg prøvde også å avvenne håret fra vasking, bare skylte håret i varmt vann. Holdt ut i flere måneder, men det ble ikke bedre, gikk rundt med konstant fett hår. Så det er absolutt ikke for alle.

Vasker håret 2-3 ganger i uka, det er et minimum for at det ikke skal bli fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

funker sikkert for noen... her må det vaskes to ganger daglig. først med kortison , deretter annen shampo. hvis ikke klør jeg ihjel og håret er fett når jeg går ut av dusjen.

Anonymkode: e6cb3...976

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt fett hår siden puberteten, så det er hormonelt og det har blitt verre etter svangerskap og nå overgangsalder.

Håret mitt blir nå så fett dagen etter hårvask, at jeg kan ikke være med folk og må ha konstant lue eller sjal på hodet.

Det ser ut som hodet er smurt inn med olje.

Har prøvd å vaske det maks tre ganger i uken i et år, men det så grusomt fett ut og klødde.

Etter at jeg kom i overgangsalderen blir det fett 8-10 t etter vasking og når det er tynt ser det enda verre ut i tillegg.

Dere som ikke er plaget med fett hår vet ikke helt hva dere snakker om.

Anonymkode: 91377...c18

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasket håret minst 1 gang for dagen tidligere, men så tok jeg botoxbehandling på håret mitt og fikk beskjed fra frisøren å ikke vaske håret så ofte. Nå vasker jeg det 1 gang i uken. Det var litt av en avvenningssak. 

Anonymkode: 688b5...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...