AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #21 Del Skrevet 19. mars 2023 La henne være. Dette er jo noe hun må komme frem til om det er noe hun velger å satse på, ingen andre skal bestemme dette for henne. Anonymkode: 27c56...d28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #22 Del Skrevet 19. mars 2023 Reaksjonen hennes er helt normal. Det er grusomt å få «trykket» andres babyer/barn opp i trynet når du er ufrivillig barnløs. Husker at jeg selv ble veldig irritert om noen foreslo adopsjon. Det er på en måte ikke del av den prosessen hun er i nå, det blir jo evt. hvis assistert befruktning ikke funker, og man får sørget ferdig over det, og så får omstilt seg til hva man gjør videre. Jeg har hørt fra andre ufrivillige også at det å nevne adopsjon for dem ikke føles noe hyggelig. Så ville ikke tatt opp det. Anonymkode: 17ec9...344 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #23 Del Skrevet 19. mars 2023 Noen folk altså. Hun venninna di er på hormoner - tusen ganger pms. Ti stilt på deg! Ja, jeg har vært på hormoner og ivf. Det er helt jævlig og det er ikke kapasitet igjen for at folk skal blande seg opp i ting de ikke har noe med. Anonymkode: 8dcdc...b96 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #24 Del Skrevet 19. mars 2023 Om du hadde lest litt om hva folk som sliter m å få barn følte i prøvetiden ville du forstått hvorfor hun ikke involverer seg i andres babyshower osv. å ønske seg egne barn er ikke synonym m å ønske ett random barn. - og om du har sett bl.a adopsjonens bakside på tv2 kan selv en med et skrikende ønske om bare «et barn» villle utelukke adopsjon. Mange utenlandsadopterte er jo regelrett stjelt og solgt..dette er ofte barn med foreldre.. Anonymkode: 1af11...b5b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 19. mars 2023 #25 Del Skrevet 19. mars 2023 Hva er det med folk og å tro at adopsjon er løsningen for alle? Nå skal jeg fortelle deg noen ting du ikke vet: 1. Adopsjon koster en formue. Alle har ikke flere hundre tusen kroner liggende klar til en slik søknadsprosess. 2. Det tar mange, mange år å adoptere. 3. Mange blir avvist fordi adopsjonsprosessen er ekstremt streng. 4. Flere og flere land ønsker at barna adopteres internt i eget land. Dette gjør at det er langt flere som ønsker å adoptere enn det er barn tilgjengelig for adopsjon. 5. De barna som er tilgjengelig for adopsjon til Norge er ofte barn med alvorlige sykdommer/store utfordringer. Man må være klar for å ta et slikt ansvar. De færreste ville valgt et alvorlig sykt barn om de kunne valgt annerledes. Jeg har ikke barn, men jeg har ingen problemer med å forstå at for noen så er det biologiske barn eller ingenting. Av en eller annen grunn er det ofte de som selv har født biologiske barn som maser om adopsjon. Hvis adopsjon er akkurat det samme… hvorfor i alle dager fikk du biologiske barn selv? Hvorfor er det bare de som sliter med å få barn som skal adoptere? Hvis det er akkurat det samme og sååå mange barn er ute for adopsjon: adopter selv da vel, og se hvor «lett» det er. For alt du vet kan hun allerede ha forsøkt å adoptere men ikke blitt godkjent eller hatt råd. Så for alt i verden: Lukk nebbet og STØTT venninnen din. 8 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #26 Del Skrevet 19. mars 2023 altflyter skrev (1 time siden): 5. De barna som er tilgjengelig for adopsjon til Norge er ofte barn med alvorlige sykdommer/store utfordringer. Man må være klar for å ta et slikt ansvar. De færreste ville valgt et alvorlig sykt barn om de kunne valgt annerledes. Dette synes jeg er noe av det tristeste med utenlandsadopsjon slik det har blitt. Anonymkode: 800cf...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. mars 2023 #27 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes det riktige av deg er å støtte henne. Å foreslå adopsjon mens hun fortsatt går på hormoner er ikke å støtte, det er å fortelle henne at «det sikkert ikke funker uansett». Men jeg ville oppfordret henne til å ha mye kontakt med venners babyer og små barn - det påvirker hennes hormoner også. Har hørt om flere som har blitt naturlig gravide etter å ha gitt opp og så adoptert. Anonymkode: 63be2...6d1 Dette 🫶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #28 Del Skrevet 19. mars 2023 Min grunn for å få barn er egoistiske, jeg ønsker at mine gener skal leve videre i fremtidige generasjoner. Så har full forståelse for hennes valg. Anonymkode: 36ae0...406 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 19. mars 2023 #29 Del Skrevet 19. mars 2023 De årene vi slet med å bli gravide var grusomme, og jeg hatet å være glad på venninners vegne når de ble gravide. Ikke oppfordre henne til å ha «masse kontakt med babyer det gjør noe med hennes hormoner» det styrer hun selv. Det er en voldsom sorg, du sier ikke til noen som sørger over at bestemoren er død at de må gå i masse 80 årslag og henge med bestemødrene til venninnene og mimre om gamledager og alt man gjorde sammen. Det er samme greia, man er ikke der at man gleder seg over andre sin livsendring, det er vondt å ta på seg en maske i sosiale sammenkomster og de hun er nær venn med vil forstå det når man møtes og prates på tomannshånd adopsjon, ivf, og alt annet er hennes og partnerens valg. Din jobb er å støtte, ikke rådgi!!! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #30 Del Skrevet 19. mars 2023 Du er respektløs overfor din venninne, og kunnskapsløs! Adopsjon er ikke en nødløsning for de som ikke kan få barn selv. Adopsjon handler heller ikke om små babyer som trenger et hjem. Håper du sier unnskyld til din venninne, og les deg opp på adopsjon og utviklingen der👍🏼 Anonymkode: f3cea...e4e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #31 Del Skrevet 19. mars 2023 Ts. Adopsjon koster 200K ++. Adopsjon er KJEMPE strengt. • Du må tjene nok. • Dere må være innenfor den og den alderen. • Mange lang krever du er kristen. Ja seriøst. • Det tar mange år å bli godkjent. • Det kan ta mange år før du får tilbud om barn. • Du må besøke barnet. Flybiletter/hotell $$ Det tok oss 9år fra prosessen startet til vi fikk henta hjem jenta vår. Hørte du? 9 jævla lange år Anonymkode: 53e2f...6fb 2 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #32 Del Skrevet 19. mars 2023 Det er jo synd hun er så besatt av å få egne barn at hun heller propper kroppen sin full av hormoner enn å vurdere adopsjon, men det er hennes eget valg å ta. Der kan og være forhold hun ikke forteller om. Det er ikke alle som oppfyller krav til adopsjon. Når det kommer til at hun ikke greier å glede seg på andres vegne når de får barn så er dette lite raust og vitner om dårlige personlige egenskaper. Men igjen så er det hennes problem om ingen gidder gratulerer henne om hun lykkes med IVF, fordi hun var ikke gledet seg på deres vegne. Anonymkode: 33c8b...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 19. mars 2023 #33 Del Skrevet 19. mars 2023 Synes ikke du helt viser forståelse for din venninne. For det første må det være uendelig sårt. Ang. adopsjon så hvorfor skal du legge deg opp i det. Adopsjon er ikke bare rosenrødt skal jeg si deg. Det kan være beintøft for mange å gå gjennom en prosess. Respekter hennes ønsker det går ikke utover deg på noen som helst måte og vær heller litt støttende i det som de står oppi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #34 Del Skrevet 19. mars 2023 Dette er grunnen til at jeg ikke orka være åpen om ufrivillig barnløshet, som flere har påpekt så er det ikke bare å adoptere, det tar lang tid, er dyrt og man får ikke nødvendigvis en liten, frisk nyfødt baby. Forslag om "gode" løsninger er bare slitsomt i en allerede vanskelig situasjon. Jeg skjønner at du mener det godt TS, men ikke bland deg mer. Vis empati for at venninnen din har det vanskelig og still opp som klagemur, men ikke bland deg opp i hennes avgjørelser. Anonymkode: 59038...350 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #35 Del Skrevet 19. mars 2023 Kanskje hun ikke har lyst på en unge som noen andre har fått? Anonymkode: de18c...ea6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #36 Del Skrevet 19. mars 2023 Jeg er ufrivillig barnløs. 3årer på ivf. Jeg blir like KNUST hver gang noen sier " du kan jo adoptere". Det er også da jeg skjønner at det her er venner som ikke skjønner meg og mitt ønske om barn. " livet kan bli bra uten barn", joda det kan det, men det er ikke det livet vi har ønsket oss. så tenker at du gjør lurt i å IKKE si noe mer om det, får det sårer henne nok mer en det støtter. Anonymkode: e18e4...76f 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillebolla1337 Skrevet 19. mars 2023 #37 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo synd hun er så besatt av å få egne barn at hun heller propper kroppen sin full av hormoner enn å vurdere adopsjon, men det er hennes eget valg å ta. Der kan og være forhold hun ikke forteller om. Det er ikke alle som oppfyller krav til adopsjon. Når det kommer til at hun ikke greier å glede seg på andres vegne når de får barn så er dette lite raust og vitner om dårlige personlige egenskaper. Men igjen så er det hennes problem om ingen gidder gratulerer henne om hun lykkes med IVF, fordi hun var ikke gledet seg på deres vegne. Anonymkode: 33c8b...a7f Syns det er synd at du greier å skrive sånt på en gruppe med flere som du sier ”propper” kroppen sin full av hormoner og er ”besatt” av å få egne barn. Kanskje tenke deg om noen ganger før du skriver sånne ting da dette bare sårer for de som er i denne situasjonen. Det handler ikke om at hun ikke gleder seg over andre sin situasjon, men når en ønsker seg barn selv så selvfølgelig gjør det vondt og en kan kjenne på misunnelse når en ikke får det til selv. Handler ikke om at man ikke er glad på andre sine vegne, men noen ganger er det viktig å sette seg selv først og så kan en fokusere på andre når en har energi og tid til det. Håpe alle som er i en lignende situasjon slipper å møte noen med dine meninger. Det gjør det ikke lettere når en kjenner på disse vonde følelsene. Er jo ingenting en ønsker mer enn å være der for vennene sine, men noen ganger er det rett og slett for vondt. Har selv vært i en sånn situasjon og er glad jeg møtte støtte og forståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #38 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo synd hun er så besatt av å få egne barn at hun heller propper kroppen sin full av hormoner enn å vurdere adopsjon, Anonymkode: 33c8b...a7f Du aner jo ikke hva du snakker om. Det å ta noen hormondoser er "a walk in the park" i forhold til den endeløse, tunge og tidvis håpløse prosessen det å adoptere har blitt. Anonymkode: 800cf...51b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #39 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har ei venninne av meg som er ufrivillig barnløs. Hun har endometriose, så per nå går hun på hormonbehandling. Foreløpig har ikke dette fungert, så videre plan er IVF. Men så sier hun at dersom IVF ikke går, så gir de opp. Det er fullstendig uaktuelt å adoptere. Jeg ble litt satt ut. Forstår at adopsjon er helt annerledes enn å ha egne, men hun er altså så lysten på barn at hun blir svært påvirket av hele prosessen. Hun nekter blant annet å se på bilder av andre venners barn, hun nekter å delta på babyshower eller dåp. Hun gav ikke noen forklaring på hvorfor adopsjon var utelukket, sa bare blankt nei. Syns det var litt rart? Mange små babyer som trenger et hjem. Vil det være dumt av meg å prøve og få henne til å tenke mer på dette med adopsjon? Anonymkode: 68c21...1bd Min første tanke er at det virker som du har utrolig lite innsikt i hva hormonbehandling og IVF innebærer - på alle områder. Min andre tanke er at det kan være andre grunner til at adopsjon er utelukket for henne eller dem som par enn at hun på død og liv vil ha biologiske barn. Hun har ingen forklaringsplikt til deg om hvorfor det er utelukket. Og med den holdningen som du sitter med så hadde nok ikke jeg heller giddet å bruke tid på å forklare deg mine livs valg om du var min venninne. Om det vil være dumt av deg å prøve og få henne til å vurdere adopsjon? JA! Kansje du skal være mindre opptatt av DINE følelser og tanker rundt situasjonen hun er i, og heller prøve å være en støttende venninne. Hennes liv - hennes livs valg. Du trenger ikke forstå eller være enig. Og kanskje du skal sette deg inn i hva adopsjon innebærer. Det er ikke "Bare" å adoptere... Det er ikke netthandel, og en enkel prosess. Verken følelsesmessig, tidsmessig eller økonomisk.. Ha litt respekt for at hennes situasjon er sår for henne.. siste hun trenger er at hennes egne venner skal sitte å dømme henne som du tydeligvis gjør.. Anonymkode: f0e5e...12f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #40 Del Skrevet 20. mars 2023 Årsaker til at jeg tok samme valg som din venninne; 1) vi var utmattet og utslitt etter mange år med nedturer. Adopsjon ville betydd flere år med kamp, håp, og nedturer. Vi hadde brukt flere av våre best år på dette prosjektet, forholdet begynte å bli tynnslitt, så vi valgte i stedet for å se fremover på et lykkelig liv sammen uten barn. 2) en viktig del av det å ønske barn er å se deg selv i dem, og ikke minst en kombinasjon av deg og mannen du elsker, for meg er mulig det fortsatt den største sorgen, at jeg aldri blir kjent med denne kombinasjonen av meg og han. 3) adopterte barn kommer i dag neste utelukkende med bagasje. Jeg snakket med mange som har adoptert, og historiene de fortalte om utfordringer og ulikheter var hjerteskjærende. 4) bransjen er på ingen måte "ren". Vi har bare sett toppen av isfjellet når det gjelder prosesser i land som fortsatt adopterer, til og med menneskehandel. Mens i land der systemene er ryddigere legger man heller alle ressurser inn i at barnet kan vokse opp i eget miljø, uansett om det er med slektninger, eller fosterforeldre med tilsvarende bakgrunn/kultur. Så kan det være forhold som ikke var relevant for oss, men som kan kreve mye og mulig også være vanskelig å snakke om. Adopsjon er ekstremt dyrt. Adopsjon krever friskemelding av begge når det gjelder det psykiske, og andre krav. På meg virker det som om mange tror at vi som har vært ufrivillige i mange år ikke har satt oss inn i ting, som om vi ikke har hatt måneder og år til å prosessere, lese og vurdere alternativet. Så skal man hjelpe oss med å se det store lyset i enden av tunellen; "Det er jo bare å adoptere" Anonymkode: 97a4b...ca3 2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå