Gå til innhold

Er sykepleier. Ønsker å jobbe i USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å jobbe som sykepleier i USA?

Hvordan er godkjenningsprosessen med norsk utdanning? Er det sant at lønnen er flere millioner kroner? Er det vanskelig å få visum som sykepleier? Får man hjelp til søknadsprossen? Får man hjelp med å skaffe bolig og bil?

Jeg er bare på ide-stadiet, så er helt blank på prosessen. Har ikke engang tenkt hvor i USA. Men motivasjonen er først og fremst høyere lønn som jeg kan spare opp og ta med meg hjem etter noen år.

Anonymkode: 09f64...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du helt idiot? Du tjener ikke flere millioner som sykepleier i usa nei. Tror du må ta videreutdanning også for å få godkjent utdannelsen din der borte. Feks AKS, som blir som nurse practitioner. Lykke til 😂

Anonymkode: 5e9e3...596

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du helt idiot? Du tjener ikke flere millioner som sykepleier i usa nei. Tror du må ta videreutdanning også for å få godkjent utdannelsen din der borte. Feks AKS, som blir som nurse practitioner. Lykke til 😂

Anonymkode: 5e9e3...596

De tjener godt i USA da. Særlig anestesisykepleiere kan fort ende på rundt halvannen million og mer. Når det er sagt tror jeg kanskje man må ta videreutdanningen i statene for å få den delen godkjent. Vet bacheloren kan bli godkjent, men vet ikke hvordan. Det er også ulike regler fra stat til stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen som har erfaring med å jobbe som sykepleier i USA?

Hvordan er godkjenningsprosessen med norsk utdanning? Er det sant at lønnen er flere millioner kroner? Er det vanskelig å få visum som sykepleier? Får man hjelp til søknadsprossen? Får man hjelp med å skaffe bolig og bil?

Jeg er bare på ide-stadiet, så er helt blank på prosessen. Har ikke engang tenkt hvor i USA. Men motivasjonen er først og fremst høyere lønn som jeg kan spare opp og ta med meg hjem etter noen år.

Anonymkode: 09f64...640

Har du noe mer utdannelse utover norsk bachelor-grad?

Det er sant at at travel nurses ("bemanningssykepleiere") tjener veldig godt, men det er ikke som under korona, da de mest ettertrakede kunne tjene 50 000 til 60 000 kroner i uka i tillegg til reise- og bostipend. Nå virker det som om det ligger mer på  rundt 20 000 til 30 000 kroner i uka.

Følger du Milo Bescher i sosiale medier? Han er svensk sykepleier som har gått gradene, fra Sverige, via Norge, hele tiden tatt videreutdannelse og jobber som sykepleier på et sykehus i New York. Han tjener visst noe sånt som et par millioner. Fra ham har jeg også fanget opp at det er en lang og dyr prosess for å bli godkjent som helsepersonell i USA. I tillegg er forholdene veldig annerledes. Jeg klager mye over forholdene her i Norge, men sammenlignet med de forholdene de har er det det vi norske ville kalle umenneskelige krav til deg som sykepleier. På ukentlihg basis slutter to til tre av kollegaene hans. Det jeg prøver å si er at du skal nok være veldig motivert for å gå igjennom denne prosessen, kanskje mer motivert enn bare lønn.

Et tips er å få seg konto på Linkedin og følge noen av de tusenvis av amerikanske bemanningsbyråene der fordi de ofte vil komme med en del informasjon om hvordan søke som ikke-amerikansk.

Uansett, spennende tanke og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er du helt idiot? Du tjener ikke flere millioner som sykepleier i usa nei. Tror du må ta videreutdanning også for å få godkjent utdannelsen din der borte. Feks AKS, som blir som nurse practitioner. Lykke til 😂

Anonymkode: 5e9e3...596

Anestesisykepleiere tjener godt over 2 millioner i USA. Legg til overtid så har nok de fleste en lønn på nærmere 3 millioner.

Anonymkode: be2d5...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er det i det hele tatt å få arbeidsvisum til USA en ganske omstendelig prosess. Arbeidsgiver må kunne bevise at din kompetanse ikke er lett å finne i USA ovenfor amerikanske myndigheter. Det amerikanske utdanningsløpet for leger, sykepleier osv er helt annerledes enn det er i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dette ut for en del år siden ifm at jeg ønsket å ta en videreutdanning i USA som ikke finnes i Norge, og da måtte man først få godkjenning som sykepleier i den aktuelle staten. Du må godkjennes i staten der du ønsker å jobbe, mye er likt over alt, men det er også lokale variasjoner. Vitnemålet må oversettes og godkjennes, det kan være krav om antall timer du har praktisert som sykepleier, du må gjennom språktest og du må bestå den samme testen som sykepleierne i den aktuelle staten. Lenken under har snittall på lønn i ulike stater, de er noen år gamle men gir en indikasjon. Som bare vanlig sykepleier tjener man ikke spesielt my bedre der enn her, og pengene skal også dekke mer. https://teach.com/online-ed/healthcare-degrees/online-msn-programs/nursing-salary-by-state/ 

Er du spesialsykepleier (f.eks anestesi som noen nevner) så må lønnen dekke malpractice insurance i tilfelle du feilbehandler pasienter, og den er ikke billig. Du får heller ikke arbeidstillatelse uten å ha jobbtilbud, og som bare vanlig sykepleier er det neppe noe arbeidsgiverne gidder å styre med. Bolig, bil og alt det der er også ditt ansvar. Jeg kjenner en norsk sykepleier som har jobbet i USA, hos henne løste det seg fordu hun er gift med en amerikaner og hans arbeidsgiver var behjelpelig med å hente info om hva hun trengte for å blir godkjent sykepleier i den akutelle staten. Det tok for øvrig nesten to år, og hun hadde aldri fått arbeidstillatelse uten å være gift og bosatt der. 

Anonymkode: 390b3...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en norsk kvinne som flyttet til USA for over 20 år siden med norsk sykepleierutdanning. Vet ikke eksakt hva hun må gjennom, men hun driver nå egen klinikk som allmennpraktiserende sykepleier og tjener en god del millioner. Men hun er selvstendig næringsdrivende da.

Anonymkode: 97bc9...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen der borte vet jeg ikke noe om, men jeg kjenner til at søknadsprosessen for å få godkjent utdanningen fort kan ta et par år - minst! USA er ganske lukket, og har et vanskelig system for godkjenning som sykepleier. Papirene dine må oversettest og du må få dokumentert hvor mange timer du har hatt innenfor ulike områder. Ta kontakt med høyskolen der di fikk din autorisasjon, så kan de hjelpe deg videre. Det er de som må dokumentere mye for deg og signere på papirene.

Anonymkode: 28380...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...