Gå til innhold

Har Bergen virkelig ikke vinter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det virkelig bare tre årstider i Bergen? Vår, sommer og høst?

Det kan jo ikke stemme. Da er det noe galt med definisjonen. Hvis kartet ikke stemmer med terrenget så må kartet endres.

Anonymkode: c45df...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så klart det er vinter i Bergen.

Anonymkode: de52f...b0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har følt ut som vinter i mange uker nå🥶

Anonymkode: 68f27...5cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh jo... hva er vinter da? Er det ikke årstiden fra desember til mars? Har vi ikke det i Bergen? Vi har i hvert fall hatt både snø, minusgrader, frost og mørketid i lengre tid. Er ikke det vinter? 

Anonymkode: c8ac3...b50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, de har virkelig vinter, men ikke virkelig vinter.

Anonymkode: b9f49...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bergen har egentlig bare én årstid😅 Jeg er fra Bergen, men er klimaflyktning. Uansett når på året jeg reiser på besøk til mine foreldre som fremdeles bor der, er det 12 grader, regn og vind . Juli som januar.

Anonymkode: 817f1...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bergen har egentlig bare én årstid😅 Jeg er fra Bergen, men er klimaflyktning. Uansett når på året jeg reiser på besøk til mine foreldre som fremdeles bor der, er det 12 grader, regn og vind . Juli som januar.

Da bør du ta deg turer oftere! Akkurat nå er det strålende sol og 4 grader.

Anonymkode: d5d2e...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det virkelig bare tre årstider i Bergen? Vår, sommer og høst?

Det kan jo ikke stemme. Da er det noe galt med definisjonen. Hvis kartet ikke stemmer med terrenget så må kartet endres.

Anonymkode: c45df...300

Det er mer vinter i Bergen enn det er i Stavanger ihvertfall!

Anonymkode: 0fcd5...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh jo... hva er vinter da? Er det ikke årstiden fra desember til mars? Har vi ikke det i Bergen? Vi har i hvert fall hatt både snø, minusgrader, frost og mørketid i lengre tid. Er ikke det vinter?

Anonymkode: c8ac3...b50

Om det gjennomsnittlig er over null grader eller null grader i løpet av et døgn, så er det ikke en vinterdag. Derfor er det for eksempel tradisjonelt sett ingen vinter i Bergen, forteller Pernille Borander, vakthavende meteorolog hos Meteorologisk institutt til Nettavisen.

Dette gjelder Ålesund også.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tro-det-eller-ei-disse-norske-byene-har-ikke-vinter/s/12-95-3424088839

fra lenken lengre oppe 

Det er her det forståelig nok kan gå litt i surr: Røen har helt rett i at Bergen kan ha opp til flere døgn der gradestokken aldri går over null grader i løpet av et år. Saken er den at hvis ikke akkurat de dagene treffer på samme dato hvert år i løpet av en klimanormalperiode, så vil det klimatologiske døgnmiddelet være over null.

• Lurer du på noe om vær og klima? Send inn spørsmål her!

En klimanormalperiode er en trettiårsperiode. Foreløpig bruker vi fortsatt perioden 1961–1990 når vi refererer til hva som er normalt.

Varme vestlandet og kjølige Vardø

Det er langs kyst- og fjordstrøk på Vestlandet det i klimadefinisjonens navn ikke er vinter. Statistikken til tross, ingen kan vel ta fra vestlendingene gleden som ekte vintervær kan gi!

På samme måte, på motsatt side av kalenderen, er det områder lengst nord i landet og på Svalbard som ifølge klimatologien aldri har sommer.

• Vinteren er når normal døgnmiddeltemperatur er under 0 grader.
  • Sommer når normal døgnmiddeltemperatur er over 10 grader.

Der det ikke er definert vinter, setter man grensen mellom høst og vår på den datoen da den normale døgnmiddeltemperaturen begynner å stige igjen.

Anonymkode: 5916c...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bodd i Bergen i mange år og i Stavanger i mange år. Vi kan snakke om vind når du har bodd i Stavanger, det er ikke sammenlignbart med Bergen en flekk. Det er eneste BERGEN kan skryte på seg er regn. Jeg bor i Stavanger nå og ville heller hatt evigvarende regn fra Bergen enn den evinndelige regn+vind så du må holde på hetten opplegget daglig en har i Stavanger.

Anonymkode: 0fcd5...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vintermånedene svinger været i Bergen veldig. Siste 30 dager har temperaturen svingt mellom -9,6 og +10,6 grader. Det har vært to større snøfall, men det har bare ligget på bakken i noen dager. Denne vinteren har det vært mye snø og kalde perioder, men temperaturen lå stort sett et godt stykke over 0 grader.

Det er ikke uvanlig å gå en vinter uten snøfall og regelmessig under 0 grader. Derfor har ikke Bergen klimatisk vinter, selv om byen har vintervær fra tid til annen.

Anonymkode: 11929...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Bergen og vi er ikke akkurat bortskjemt med skikkelig vinter der nei 😄 Jeg tror bergensere blir like overrasket hver gang det kommer snø 😂 Kommer det snø i Bergen, blir den sjelden liggende lenge 😊

Nå bor jeg ikke i Bergen lenger, men synes det nesten er litt befriende å komme til byen på vinterstid 😄 De milde vintrene er noe av det jeg savner mest ved å bo i Bergen ❤ Jeg holdt på å få "sjokk" min første vinter her på østlandet..... 😳 Da var det ned mot 30 minusgrader 😳 😬 Det var hardt for en innbarka vestlending 😳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har jo nettopp hatt mange dager med både nydelig vær, snø og minusgrader! 

Anonymkode: 85461...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...