Gå til innhold

Nydiagnostisert melkeallergi 10-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 10-åring har lenge vært plaget med magen (løs avføring, magevondt og luftsmerter). Vi forsøkte laktosefri diett, men siden det ikke hjalp helt, ble det hos lege tatt prøver for diverse matallergier, laktose og cøliaki. Hen har svakt utslag på melkeallergi, så vi skal nå teste ut to uker på melkefri diett i to omganger for å kunne fastslå «diagnosen». 

Jeg har lest at de fleste vokser av seg melkeallergi før barneskolen, men slik jeg har forstått det så kan man vokse også det av seg i ungdomsårene. 

Er det noen som har erfaringer med barn som har vokst av seg melkeallergi? Hvor gamle var barna da de fikk påvist melkeallergi, og hvor gamle var de da de hadde vokst det av seg? Blir veldig takknemlig for svar og for tips og triks.

Tips om velsmakende erstatningsprodukter mottas også med stor takk:-) 

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utslag på blodprøver er på ingen måte synonymt med allergi, så det er lurt på prøve i to uker og ikke fortsette med diett hvis det ikke er klar bedring. Blodprøver gir ofte utslag uten at det betyr noe.

Har dere prøvd skikkelig forstoppelsesbehandling? Det gjorde susen her!

Anonymkode: 31649...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 🙂 

Kan du utdype «forstoppelsesbehandling»? 

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk opplegg fra sykehuset. Forklaring om at en full tarm gir diaré, smerter fordi det sprenger på og luft fordi det blir så mye gjæring inni der. Fikk tømme-medisiner, som de sa var det samme som før en tarmundersøkelse, for å tømme den helt, og så movicol som ble brukt i flere måneder. Fungerte kjempebra :)

var også litt utslag på allergiprøver, men siden vondtene ikke passet med allergi og utslagene var så lave så la ikke legen vekt på dem.

Anonymkode: 31649...002

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info, og hurra for at det gikk bra for dere👏👍😊 
 

Forstoppelse er noe vi kan sjekke ut ja, tusen takk for tips og info😊

Krysser fingrene for at hen etter hvert vokser det av seg eller i det minste kan spise litt ost, rømme, is og sjokolade etter hvert🤞🤞 

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene mine🤞🤞

 

Hvis du som leser har melkeallergi, hvordan håndterer du det? Jeg blir veldig glad for alle svar💕

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så enkelt at hvis man ikke tåler noe, så kutter man det rett og slett ut.

start med et kosthold det ikke er melkeprotein i, det er kjipt til påbegynne med, så går det seg til.

Anonymkode: 78807...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk det påvist som toåring. Er nå 8. 

Vi var på allergologisk igjen i fjor, og fikk da beskjed om at siden barnet enda ikke hadde vokst det av seg, så var sjansen minimal. Så nå tar vi det som en bonus dersom det skjer, men vi lever ikke lenger i håpet. 

 

Hos oss tok det mer enn to uker før vi merket vesentlig endring. Nå tar det kun en-to uker med plager hvis han får i seg melk, men første gangen vi stoppet var kroppen i ulage ei stund. 

 

Det er forøvrig melk i mye som du nok ikke tenker på, slik som ulike krydder, chips (greit nok med sourcream chips, men at enkelte merker paprikachips inneholdt melk var en oppdagelse), tannkrem, masse pålegg hvor det er helt ulogisk at de stapper inn myse eller kasein, osv. Så det krever en del i starten. Du må bare lese på alt. Vi leser alltid på alt enda, for brått gjør de endringer i produktet, og tilfører melk til noe som var melkefritt i en årrekke. 

 

Det verste med melkeproteinallergi er at kafé og restauranter er et styr. Det brukes så mye smør i Norge. For å ikke snakke om desserter og kaker. Min søster har cøliaki, og det er vesentlig enklere å spise ute med henne enn med min sønn. Men alt blir en vane  og det går jo fint. Og mitt barn blir ikke så plaget, kun ekstreme magesmerter og blødende allergi - et barn døde jo i høst av denne allergien, så det kunne jo vært så mye verre! 

 

Gryr er by far det beste erstatningsproduktet. Gryr fløte er den eneste fløten som ikke har en uvant bismak, og gryr revet ost er helt fantastisk-den kom i høst, og for første gang kan vi nå spise sammen pizza. Det finnes svært mye bra vegansk, og det blir bare bedre og bedre. Men ost var ikke ok, frem til i høst. 

Anonymkode: 7a55e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, du med 8-åringen❤️ 

Forstår godt at det er utfordrende, jeg/vi har så vidt begynt å ane konsekvensene. Ja, skal huske å lese på alt. Og hjertelig tusen takk for tipset om Gryr! Har kjøpt Gryr havremelk for er visst den eneste med jod, men skal teste de andre tingene også🥰

Skal sjekk ut «allergolokisk» også.

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tante til to som hadde melkeallergi som barn.

Eldstemann fikk påvist da han var to år, og vokste det fra seg da han var ca 5.

Lillesøster var de obs på symptomene, så hun fikk påvist som baby mens hun fortsatt ammet og mammaen måtte holde seg unna melk. Lillesøster vokste det fra seg da hun var ca 4 år. 

Det siste året av allergien til lillesøster, så lærte de at hun tålte rå melk (altså rett fra tanken), men ikke pasteurisert. Hun kunne til og med drikke flere glass med upasteurisert melk uten å få symptomer. Men hun fikk symptomer med en liten munn med pasteurisert melk.

Anonymkode: 831ff...a38

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, «tante til to». Jeg må innrømme at jeg har litt håp om at hen vokser det fra seg, i det minste at hen kan ta litt pizza el innimellom. Men vi må jo bare ta det som det kommer🤞🤞

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det heldigvis ikke noe problem å leve melkefritt. Min datter har melkeallergi og jeg fikk utrolig mye hjelp av en venninne som er veganer. Vi bruker smør fra Berit Nordstrand sitt merke, forskjellige havredrikker i matlaging, veganske oster osv. I dag finnes det også massevis av vegansk sjokolade og is, så barnet ditt kommer ikke til å lide. Anbefaler deg å melde deg inn i veganergrupper på Facebook, der kommer folk med gode tips til ting som faktisk smaker GODT og ikke bare er halvgode erstatninger. Et tips er også å begynne å bake alt av brød og rundstykker osv selv, så har du full kontroll på innhold. 

Anonymkode: 1f75c...5f3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk, «tante til to». Jeg må innrømme at jeg har litt håp om at hen vokser det fra seg, i det minste at hen kan ta litt pizza el innimellom. Men vi må jo bare ta det som det kommer🤞🤞

Anonymkode: 36744...cee

Våres vokste det aldri fra seg(er 20 nå),men vi valgte å aldri fokuser på det hen ikke kunne spise og fokuserte på alternativer. Så da ble det pizza uten,men i dag har det plantebaserte markedet eksplodert og selv det å bestille pizza ute er ingen problem :) 

Anonymkode: f11d8...18b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Våres vokste det aldri fra seg(er 20 nå),men vi valgte å aldri fokuser på det hen ikke kunne spise og fokuserte på alternativer. Så da ble det pizza uten,men i dag har det plantebaserte markedet eksplodert og selv det å bestille pizza ute er ingen problem :) 

Anonymkode: f11d8...18b

Det som er viktig å huske på at svært mange bruker myse i bakverk, så pizzabunn og hamburgerbrød osv inneholder ofte melk. 

Det glutenfrie er som regel (Men absolutt ikke alltid) melkefritt.

Anonymkode: 7a55e...644

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det som er viktig å huske på at svært mange bruker myse i bakverk, så pizzabunn og hamburgerbrød osv inneholder ofte melk. 

Det glutenfrie er som regel (Men absolutt ikke alltid) melkefritt.

Anonymkode: 7a55e...644

Etter 20 år med problematikken er vi klar over dette,men som sagt er det ikke store problemer med å finne mat i dag 😉Og etter at hele familien la om til plantebasert kosthold for 6 år siden går vi uansett for de veganske produktene :) 

Anonymkode: f11d8...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og info om egne erfaringer alle sammen. Som totalt nybegynner her, så tar jeg imot alle med stor takknemlighet. 👍👏😊

Blir veldig glad hvis noen som har allergi mot melkeprotein også kan fortelle litt🙏

Anonymkode: 36744...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melkeallergi kan godt være livsvarig. Melk er uansett unødvendig og enkelt å kutte ut, så det ville jeg ha gjort. Kollegaen min blir dårlig selv av å innånde sauser med melk faktisk. Hun er allergisk mot melkeprotein.
Ene barnet mitt har to kompiser med laktoseintoleranse, og de sier at det er deilig å komme hit på besøk, for vi har aldri melkeprodukter. (Vi er veganere)

Endret av Andro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips og info om egne erfaringer alle sammen. Som totalt nybegynner her, så tar jeg imot alle med stor takknemlighet. 👍👏😊

Blir veldig glad hvis noen som har allergi mot melkeprotein også kan fortelle litt🙏

Anonymkode: 36744...cee

Et godt tips er å skjekke ut  gruppene under på Facebook og selvom dere spiser andre animalske produkter vil du finne mye god hjelp der 🌸

Vegansk mat-spørsmål og svar

Veganske produkter

Vegansk barneprat

Anonymkode: f11d8...18b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 10.53):

Min 10-åring har lenge vært plaget med magen (løs avføring, magevondt og luftsmerter). Vi forsøkte laktosefri diett, men siden det ikke hjalp helt, ble det hos lege tatt prøver for diverse matallergier, laktose og cøliaki. Hen har svakt utslag på melkeallergi, så vi skal nå teste ut to uker på melkefri diett i to omganger for å kunne fastslå «diagnosen». 

Jeg har lest at de fleste vokser av seg melkeallergi før barneskolen, men slik jeg har forstått det så kan man vokse også det av seg i ungdomsårene. 

Er det noen som har erfaringer med barn som har vokst av seg melkeallergi? Hvor gamle var barna da de fikk påvist melkeallergi, og hvor gamle var de da de hadde vokst det av seg? Blir veldig takknemlig for svar og for tips og triks.

Tips om velsmakende erstatningsprodukter mottas også med stor takk:-) 

Anonymkode: 36744...cee

Erstatningsprodukter er veldig usunt, unngå det om du kan.

Jeg har melkeprotein-allergi på blodprøver, men i praksis merker jeg ingen forskjell når jeg unngår det 100 % og når jeg spiser og drikker meieriprodukter.

Anonymkode: 8099a...793

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk gruppen «Barn med melkeallergi» på Facebook, det er masse gode tips der. Vær også superforsiktig til å begynne med, les på ALT. Det er melk i så mye man virkelig ikke hadde trodd at det var melk i, og finn listen med alle «melkebegrepene», så du er helt sikker på hva du ser etter. 

Anonymkode: 38bb4...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...