Pipaluk Skrevet 17. mars 2023 #1 Del Skrevet 17. mars 2023 Sanna Sarromma har skrevet en bok om sine erfaringer etter å ha blitt psykisk mishandlet av sin manipulerende eks. Jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke hvor mye hun går i dybden på dette. Men personen eksisterer og har hatt et forhold til Sanna. Har hun lov til å skrive en bok om en person som jeg regner med ikke har samtykket til dette? Kan jeg også skrive en bok som heter "dårlige vennskap- hvorfor lot jeg dem tråkke på meg"? Kan jeg da nevne "Ingvild", cabin crew i SAS, som alltid har snyltet økonomisk på meg? Hvor går grensa her? Noen som har lest boka og vet noe om hvordan hun har gått frem juridisk for å gi ut boka? Hvorfor gikk jeg ikke? - om kjærlighet og psykisk vold av Sanna Sarromaa (E-bok) - Norli Bokhandel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #2 Del Skrevet 17. mars 2023 Det er et godt spørsmål du stiller. Hvor går grensen for hvem man kan skrive om, og hva kan man egentlig tillate seg av personlige utleveringer når man skriver litteratur? Sarromaa er slett ikke den første til å skrive om virkelige personer og hendelser som er svært gjenkjennbare, og det har vært mange kontroverser som er blitt omtalt i mediene Jeg får inntrykk av at svært mye går an, og jeg forstår ikke helt hvor grensene går i litteraturen lengre... Anonymkode: 553e9...8e1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #3 Del Skrevet 17. mars 2023 Såklart. Selvbiografier er vel de bøkene som selger mest globalt også. Men man kan ikke nevne personens sanne fulle navn uten samtykke, derfor bruker de fleste andre navn på personene de omtaler. Anonymkode: e279d...d68 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Såklart. Selvbiografier er vel de bøkene som selger mest globalt også. Men man kan ikke nevne personens sanne fulle navn uten samtykke, derfor bruker de fleste andre navn på personene de omtaler. Anonymkode: e279d...d68 Men hvis personen er gjenkjennelig og kan spores opp, så er det vel revende likegyldig om Rune kalles " Stian" i boka? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #5 Del Skrevet 17. mars 2023 Er vel lov? Knausgård, Sophie Elise osv. har ikke blitt straffet. Anonymkode: 96529...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. mars 2023 #6 Del Skrevet 17. mars 2023 Pipaluk skrev (45 minutter siden): Sanna Sarromma har skrevet en bok om sine erfaringer etter å ha blitt psykisk mishandlet av sin manipulerende eks. Jeg har ikke lest boka, så jeg vet ikke hvor mye hun går i dybden på dette. Men personen eksisterer og har hatt et forhold til Sanna. Har hun lov til å skrive en bok om en person som jeg regner med ikke har samtykket til dette? Kan jeg også skrive en bok som heter "dårlige vennskap- hvorfor lot jeg dem tråkke på meg"? Kan jeg da nevne "Ingvild", cabin crew i SAS, som alltid har snyltet økonomisk på meg? Hvor går grensa her? Noen som har lest boka og vet noe om hvordan hun har gått frem juridisk for å gi ut boka? Hvorfor gikk jeg ikke? - om kjærlighet og psykisk vold av Sanna Sarromaa (E-bok) - Norli Bokhandel Ja en kan bare se på Knausgård Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. mars 2023 #7 Del Skrevet 17. mars 2023 Det er jo en gigantisk og mye debattert gråsone, ikke minst når det gjelder moral og etikk, men du har vel ditt noenlunde på det tørre så sant du ikke kommer med udokumenterte påstander og beskyldinger om lovbrudd. Det skal veldig mye til å bli dømt for injurier. Å skrive om navngitte folk at du synes de er idioter og dårlige mennesker setter ikke deg selv i et spesielt godt lys, men er i utgangspunktet ikke ulovlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #8 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel lov? Knausgård, Sophie Elise osv. har ikke blitt straffet. Anonymkode: 96529...146 Knausgårds bøker er romaner, og dermed er det lov. Og hvis du leser hele Min kamp, så skjønner du at det er romaner. Men det betyr ikke at han ikke balanserer hårfint på en grense, og det har vært mye bråk. Men det er jo sånn at man kan ikke skrive hva man vil om folk. Ytringfriheten er begrenset av andre menneskers krav på privatliv,og vi har regelverket om injurier som også kommer inn. Anonymkode: 70fb2...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 17. mars 2023 #9 Del Skrevet 17. mars 2023 (endret) Det er og tvilsam etikk i og med at barna hennar kan lesa denne og evt har han som far Endret 17. mars 2023 av Capazitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 17. mars 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Det er jo en gigantisk og mye debattert gråsone, ikke minst når det gjelder moral og etikk, men du har vel ditt noenlunde på det tørre så sant du ikke kommer med udokumenterte påstander og beskyldinger om lovbrudd. Det skal veldig mye til å bli dømt for injurier. Å skrive om navngitte folk at du synes de er idioter og dårlige mennesker setter ikke deg selv i et spesielt godt lys, men er i utgangspunktet ikke ulovlig. Men i en slik sak med en eks som hun mener bedriver psykisk terror,så er vel ikke påstandene dokumenterte? Hadde jeg skrevet noe ufordelaktig om min tidligere venninne " ingvild" som snyltet på meg i flere år, så kunne hun vel forlangt at boka ble trukket fra markedet? Eller hvordan er rettighetene til den som blir omtalt uten at det er avtalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #11 Del Skrevet 17. mars 2023 det er injurierende å hevde at noen har gjort noe straffbart med mindre det er sant. Og det er ikke sant før de er dømt for det. Anonymkode: 70fb2...251 Delryddet for sitering av slettet innlegg. _popcorn_, adm 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 17. mars 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 17. mars 2023 Capazitet skrev (1 minutt siden): Det er og tvilsam etikk i og med at barna hennar kan lesa denne og evt han han til far Jeg vet ikke helt hva du mente her. Men faren til barna hennes er ikke den samme eksen som hun skriver om i boka. Bare for å oppklare dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #13 Del Skrevet 17. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: det er injurierende å hevde at noen har gjort noe straffbart med mindre det er sant. Og det er ikke sant før de er dømt for det. Anonymkode: 70fb2...251 Nettopp. Anonymkode: 02f0c...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 17. mars 2023 #14 Del Skrevet 17. mars 2023 Vigdis Hjorth med Arv og Miljø er jo ett eksempel. Søsteras motsvar bekrefter jo bare mistanken: https://www.aftenposten.no/kultur/i/GV7o4/helga-hjorth-har-skrevet-roman-om-familiekonfliktene-med-soesteren-vigdis-hjorth-jeg-ville-staa-opp-for-foreldrene-mine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #15 Del Skrevet 18. mars 2023 Psykisk vold er ikke noe "bare", eller mindre skadelig enn fysisk vold. Anonymkode: 59857...9db 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 18. mars 2023 #16 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Knausgårds bøker er romaner, og dermed er det lov. Og hvis du leser hele Min kamp, så skjønner du at det er romaner. Men det betyr ikke at han ikke balanserer hårfint på en grense, og det har vært mye bråk. Men det er jo sånn at man kan ikke skrive hva man vil om folk. Ytringfriheten er begrenset av andre menneskers krav på privatliv,og vi har regelverket om injurier som også kommer inn. Anonymkode: 70fb2...251 Bøkene er jo selvbiografiske romaner. Og mange av personene han omtaler, bruker han de ekte navnene på. Fatter ikke at det er lov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #17 Del Skrevet 18. mars 2023 En gang leste jeg en selvbiografisk bok, hvor en person hadde skrevet om blant annet sin egen oppvekst og all dritten hun hadde opplevd i livet. Men en god del av navnene på de hun skrev om var selvfølgelig utelatt, eller forandret på. Helt fremst i boken stod også en kommentar av typen: For å beskytte de uskyldige, så vel som den skyldige, så er enkelte navn forandret eller utelatt. Dette er vel en ganske greit måte å gjøre ting på... Anonymkode: c9016...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #18 Del Skrevet 18. mars 2023 Hannah80 skrev (9 timer siden): Bøkene er jo selvbiografiske romaner. Og mange av personene han omtaler, bruker han de ekte navnene på. Fatter ikke at det er lov. nei, det er helt på kanten, og jeg skjønner godt at de som er omtalt reagerer. Men de som har protestert høyest mot Min kamp-bøkene, er den omtalte farens bror, og han protesterer ikke på omtalen av seg selv, men omtalen sin bror (altså Knaugårds far). Og det synes jeg blir litt feil, for en sønn er nærmere enn en bror, og det er Knausgård som eier sin egen barndoms historie, ikke onkelen. Den jeg personlig synes gikk langt over streken er en bok av Hanna Ørstavik om mannens kreftssykdom og død. Den var utleverende på en måte som jeg opplevde som mye verre enn Knausgård. Så ille at jeg ikke har lyst å lese noe mer av Ørstavik, faktisk. Anonymkode: 70fb2...251 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. mars 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): En gang leste jeg en selvbiografisk bok, hvor en person hadde skrevet om blant annet sin egen oppvekst og all dritten hun hadde opplevd i livet. Men en god del av navnene på de hun skrev om var selvfølgelig utelatt, eller forandret på. Helt fremst i boken stod også en kommentar av typen: For å beskytte de uskyldige, så vel som den skyldige, så er enkelte navn forandret eller utelatt. Dette er vel en ganske greit måte å gjøre ting på... Anonymkode: c9016...e65 Det hjelper ikke så mye hvis folk likevel forstår hvem det er? Folk forstår at min tidligere venninne som alltid snylter på meg er Tonje, selv om hun heter Ingvild i boka mi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 18. mars 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Psykisk vold er ikke noe "bare", eller mindre skadelig enn fysisk vold. Anonymkode: 59857...9db Nei, men det er vanskeligere å dokumentere. Alle kan i prinsippet beskylde noen for psykisk vold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå