Gå til innhold

Hvorfor foretrekker mennesker å drikke kaldt vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om det er forskjell for kroppen å drikke varmt eller kaldt vann? Ja det er det, om en drikker varmt så starter kroppen opp prosessen med å kjøle seg ned og motsatt med kaldt. Da blir det jo egentlig litt pussig at vi foretrekker å drikke iskaldt vann på en varm sommerdag, men det føles jo såklart deilig sånn med det samme.

Vi vet jo at bakterier utvikler seg fortere i temperert/varmt vann enn i kaldt, så det kan nok spille inn. Selv synes jeg varmt/lunket vann smaker rart, men det er sikkert bare en innbilning/vane som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I naturen er kaldt vann tryggere vann.

Mindre risiko for bakterieoppblomstring, alger, parasitter.

På samme måte som stillestående vann er større risiko enn rennende vann.

Selv hunden her i familien går heller uten å drikke, om vannet ikke er nylig byttet ut til kaldt, friskt vann.

Anonymkode: 03f5a...cf9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fascinerende at kakaduer kjenner til mikrobiologi. Har de funnet ut av det selv, eller har de lært det av mennesker?

Anonymkode: df4e1...38b

Ja, hvordan hadde naturen overlevd uten oss mennesker, til å utdanne dem 🙄

Anonymkode: 851d0...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillochsøt skrev (På 17.3.2023 den 17.23):

I kinesisk medisin (tror jeg) det er anbefalt med lunkent vann. Så det er kanskje en kulturting?

Stemmer. Ikke bare lunkent, men gjerne ganske varmt.

Det er en slags generell vidunder medisin, uansett hva som feiler så hjelper det sikkert å drikke varmt vann. 

Tipper det har med at kokt vann kan man være sikker på at ikke har bakterier. 

Ber man om vann i en restaurant, så er nykokt vann de kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/18/2023 at 6:49 PM, Mt3 said:

Om det er forskjell for kroppen å drikke varmt eller kaldt vann? Ja det er det, om en drikker varmt så starter kroppen opp prosessen med å kjøle seg ned og motsatt med kaldt. Da blir det jo egentlig litt pussig at vi foretrekker å drikke iskaldt vann på en varm sommerdag, men det føles jo såklart deilig sånn med det samme.

Dette skulle jeg gjerne sett en kilde på. Hvis det stemmer, bør vi spise is på vinteren for å bli varme, og drikke kakao om sommeren for å kjøle oss ned.

Anonymkode: df4e1...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå,fordi kaldt vann er den beste tørstedrikken som fins💙💦

Drikker 3 liter vann hver dag.iiiisekaldt fra springen,mmm

Og hadde drukket mer hadde jeg hatt plass til mer😁😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 18.50):

I naturen er kaldt vann tryggere vann.

Mindre risiko for bakterieoppblomstring, alger, parasitter.

På samme måte som stillestående vann er større risiko enn rennende vann.

Selv hunden her i familien går heller uten å drikke, om vannet ikke er nylig byttet ut til kaldt, friskt vann.

Anonymkode: 03f5a...cf9

Pusene våre foretrekker kaldt,rennende vann fra springen på badet😃

Vi bytter vann i skåla dems hver dag,men de kommer løpende når vi går inn på badet for å få vann😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vann rett og slett fordi det er godt. Liker ikke for mye kullsyre, juice inneholder mye sukker, brus blir jeg mere tørst av. Så vann er favorittdrikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 17.31):

Jeg har utdannelse i telepatisk dyrekommunikasjon, og snakket med en venninnes gjest en gang, som var en kakadue. Hun passet den for noen som hadde reddet den fra en dårlig situasjon, og som ikke visste så mye om kakaduer, så hun ville vite hva hun skulle gjøre for at han skulle ha det best mulig.
Jeg fikk flere interessante ting fra kakaduen som var overraskende for meg, blant annet det at den ville ha iskaldt vann. Grunnen var at kakaduene visste at varmt og lunkent vann i naturen potensielt inneholdt bakterier, derfor valgte de det kalde vannet fremfor noe annet, og lunkent vann smakte ekkelt for dem. Hun gjorde det til rutine å bytte vann til kaldt vann hver morgen, og hver morgen satt kakaduen og ventet på det kalde vannet, som den tydeligvis foretrakk foran det som var blitt lunkent over natta.
Dette var i Australia, så vannet ville bli temmelig lunkent etter kort tid der.

Så jeg tenker det er det samme med mennesker, kaldt vann i naturen vil være tryggere enn lunkent.

Anonymkode: dd245...88a

Kakaduen er åpenbart en svært klok fugl.

Anonymkode: a3740...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mt3 skrev (På 18.3.2023 den 18.49):

Vi vet jo at bakterier utvikler seg fortere i temperert/varmt vann enn i kaldt, så det kan nok spille inn. Selv synes jeg varmt/lunket vann smaker rart, men det er sikkert bare en innbilning/vane som gjør det.

Det er stikk motsatt.

Anonymkode: a3740...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...