Gå til innhold

Hvorfor foretrekker mennesker å drikke kaldt vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen forskjell for kroppen om man drikker kaldt eller varmt vann?

Hvorfor har mennesker utviklet seg til å foretrekke å drikke kaldt vann hvis det ikke spiller noen rolle kroppen?

Anonymkode: 6cedd...82e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg foretrekker ikke kaldt vann? 🤷‍♂️

Anonymkode: ec02e...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaldt vann er ofte rennende vann og det er bedre enn stillestående å drikke av i naturen? Aner ikke :) 

Anonymkode: 71dac...de8

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker litt lunkent vann best 

Anonymkode: 22aec...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel som alt annet...man liker forskjellige ting. Kaldt var ok for meg før, men nå tapper jeg
en brusflaske hver kveld og drikker romtemperert vann hver morgen; kjenner at kroppens indre
setter pris på å bli tatt hensyn til etter lang natts søvn.  :klem2:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I varme land drikker de lunket vann, eller varm te i varmen. 

Anonymkode: 269e2...624

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi kaldt vann ofte er renere enn varmt vann. Vann som står stille er ofte varmere og fullere av bakterier, slam o.l, tenk bare på hvordan vi oppbevarer mat i kjøleskap.

På sommeren svetter man mer og trenger mer vann og da er det lurt å avkjøle seg med kaldt vann.

Anonymkode: d8637...6bb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i et land hvor man kjøper vann, sjeldent at det er kaldt, det må være akkurat når man kjøper! Hjemme har folk en dispenser som kjøler ned, men ellers koster det mer å kjøpe avkjølt en vann med romtemperatur. Vil tro at det drikkes 50/60/70 prosent romtemperert vann i løpet av dagen for de fleste. 

Anonymkode: 78ee9...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kinesisk medisin (tror jeg) det er anbefalt med lunkent vann. Så det er kanskje en kulturting? Og i India (tror jeg) de henter vannet til neste dag på kvelden, og lar det stå i kobberkar over natten slik at vannet blir positivt ladet og kroppen får mer nytte av det.

Mulig jeg er helt på bærtur, rett gjerne på meg. Vet ikke hvor jeg har denne infoen fra 😂

Jeg drikker gjerne vann som har stått i glasset i noen timer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har utdannelse i telepatisk dyrekommunikasjon, og snakket med en venninnes gjest en gang, som var en kakadue. Hun passet den for noen som hadde reddet den fra en dårlig situasjon, og som ikke visste så mye om kakaduer, så hun ville vite hva hun skulle gjøre for at han skulle ha det best mulig.
Jeg fikk flere interessante ting fra kakaduen som var overraskende for meg, blant annet det at den ville ha iskaldt vann. Grunnen var at kakaduene visste at varmt og lunkent vann i naturen potensielt inneholdt bakterier, derfor valgte de det kalde vannet fremfor noe annet, og lunkent vann smakte ekkelt for dem. Hun gjorde det til rutine å bytte vann til kaldt vann hver morgen, og hver morgen satt kakaduen og ventet på det kalde vannet, som den tydeligvis foretrakk foran det som var blitt lunkent over natta.
Dette var i Australia, så vannet ville bli temmelig lunkent etter kort tid der.

Så jeg tenker det er det samme med mennesker, kaldt vann i naturen vil være tryggere enn lunkent.

Anonymkode: dd245...88a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Vet ikke. Har isbitmaskin så drikker bare kaldt vann hjemme. Ellers orker jeg ikke å drikke halvlunka vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I varme land drikker de lunket vann, eller varm te i varmen. 

Anonymkode: 269e2...624

Det er for å kjøle ned kroppen. 
Når vi drikker kald væske senkes temperaturen i magesekken, og for å heve temperaturen til normalnivå må kroppen jobbe bittelitt ekstra og det gjør at man blir bittelitt varmere. Og når man drikker varm væske skjer det motsatte. 

Anonymkode: d7e50...6ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker ikke kaldt vann🤷‍♀️ lunket eller varmt..

Anonymkode: f2cdf...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Liker ikke kaldt vann🤷‍♀️ lunket eller varmt..

Anonymkode: f2cdf...f1a

Okei, så du er en hund.

Anonymkode: 9bad9...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker vann, men drikker det helst lunkent. Av og til kan det være godt med iskald drikke, men tror kroppen regulerer temperaturen best med lunken drikke, ref. land i sydligere strøk. 

Anonymkode: 049dc...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker iskaldt vann. Det føles renere og mer friskere enn lunkent. 

Anonymkode: 9b9df...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/17/2023 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg har utdannelse i telepatisk dyrekommunikasjon, og snakket med en venninnes gjest en gang, som var en kakadue. Hun passet den for noen som hadde reddet den fra en dårlig situasjon, og som ikke visste så mye om kakaduer, så hun ville vite hva hun skulle gjøre for at han skulle ha det best mulig.
Jeg fikk flere interessante ting fra kakaduen som var overraskende for meg, blant annet det at den ville ha iskaldt vann. Grunnen var at kakaduene visste at varmt og lunkent vann i naturen potensielt inneholdt bakterier, derfor valgte de det kalde vannet fremfor noe annet, og lunkent vann smakte ekkelt for dem. Hun gjorde det til rutine å bytte vann til kaldt vann hver morgen, og hver morgen satt kakaduen og ventet på det kalde vannet, som den tydeligvis foretrakk foran det som var blitt lunkent over natta.
Dette var i Australia, så vannet ville bli temmelig lunkent etter kort tid der.

Så jeg tenker det er det samme med mennesker, kaldt vann i naturen vil være tryggere enn lunkent.

Anonymkode: dd245...88a

Fascinerende at kakaduer kjenner til mikrobiologi. Har de funnet ut av det selv, eller har de lært det av mennesker?

Anonymkode: df4e1...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...