Gå til innhold
Kvinneguiden Forum

Tips til hunderase med små barn i hus..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et hodeløst og tåpelig motiv for anskaffelse av hund. "Fordi min to-åring elsker hunder."

Godt eksempel på hvorfor vi har mye adferdsproblemer hos hunder; tankeløse mennesker..

Anonymkode: 137e9...dac

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja for siden din ene labrador levde lenge, er sikkert statistikken bare tull, ikke sant? 🤪

Anonymkode: 21ec4...806

Kjenner flere av disse som har blitt gamle 🙂 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2023 at 6:24 PM, AnonymBruker said:

Men med store helseutfordringer..

Anonymkode: 13b0c...11f

Man må velge oppdretter som har fokus på å avle friske hunder. Jeg har hatt 4 Golden retrivere, og alle har blitt mellom 13 og 15 år uten å ha vært syke. De gangene vi har vært hos veterinær utenom den årlige helsesjekken og vaksinering har vært fordi hundene har skadet seg, men det har skjedd kun en gang med min første golden.

Anonymkode: a1e5b...5af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 16.31):

Denne eller chihuahua, hvem ville du hatt i huset sammen med barna?

Cane-3000x0-c-default.jpg

Anonymkode: ff4d1...e36

CC uten tvil. Hadde stolt mye mer på den som barnekjær hund enn chihuahua.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulla23 skrev (13 timer siden):

Corgi 🥰 vi har 4 unger 

Tror jeg aldri har møtt en corgi som ikke er hissig og har attitude problemer🤪 men venninnen min har dachshund og flere småunger, så alt går jo.

Anonymkode: 57a07...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg aldri har møtt en corgi som ikke er hissig og har attitude problemer🤪 men venninnen min har dachshund og flere småunger, så alt går jo.

Oi såpass 😅 Her er det motsatt, jeg har aldri møtt en corgi som ikke var super søt og snill 😅 Men de er vel forskjellige slik som alt annet. Vår er i alle fall helt fantastisk med ungene! Hun er klok, snill, lite lyd i, kosete, leken, selvstendig og en fantastisk familiehund 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachshund er da regnet for å være en fin familiehund? Men ingen hund blir god familiehund helt av seg selv. 

Anonymkode: ee9d0...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dachshund er da regnet for å være en fin familiehund? Men ingen hund blir god familiehund helt av seg selv. 

Dachshund er en av verdens mest aggressive hunderaser, derfor jeg skrev det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebar mener den egner seg godt: https://dyrebar.no/raser/hund/dachshund-korthaaret/

Fine hunder, og den jeg kjenner er veldig fin med barn, men rasen biter ofte: https://dachshundjournal.com/dachshund-aggression/ og den er kjent for å være en aggressiv hunderase. https://www.baltimoresun.com/bs-mtblog-2008-07-the_most_aggressive_dog_breeds-story.html
Liten fun fact: 1/5 dachshunder har prøvd eller har bitt fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 15.02):

Har en toåring som elsker hund og er litt i tenkeboksen på å skaffe hund om dagen. Vi hilste på en hvit liten hund på butikken en dag, husker ikke hvilken rase damen sa det var, men hun hevdet det var en rase som man trygt kunne ha i hus sammen med små barn. 

Lurte på om noen har noen tips til hunder som passer bra i hjem med små barn? Mulig jeg venter en stund enda, men kan begynne å tenke på det i det minste. Ønsket en pomeranian, men slo fort fra meg det når jeg leste om de i møte med barn. Vil jo at det skal være helt trygt 

Anonymkode: f66be...8b4

Helt ærlig? Med mindre du har god erfaring med hund, ville jeg aldri skaffet meg hund når barnet er så ungt. 

Vil også tilføye at det finnes ikke barnevennlige hunderaser, men det finnes hundevennlige barn. Jeg ville derfor ha brukt mye tid på å oppdra ungen til riktig samhandling med hund, før du går til anskaffelse av egen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fine hunder, og den jeg kjenner er veldig fin med barn, men rasen biter ofte: https://dachshundjournal.com/dachshund-aggression/ og den er kjent for å være en aggressiv hunderase. https://www.baltimoresun.com/bs-mtblog-2008-07-the_most_aggressive_dog_breeds-story.html
Liten fun fact: 1/5 dachshunder har prøvd eller har bitt fremmede.

Ja de må vel være noen tøffinger de som skal jakte på dyr som er enormt mye større enn seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja de må vel være noen tøffinger de som skal jakte på dyr som er enormt mye større enn seg selv.

Akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet noen år. Det er utrolig krevende å være tilstede hele tiden - små barn skal aldri være alene med en hund. Virkelig aldri. En toåring oppfattes av en hund som uberegnelig, og hunden vil innimellom måtte skjermes fra barnet for å få ro. Det er mye jobb. 

Barn bør være modne nok til å kunne forstå og lese hundens kroppsspråk, og jeg mener at dette først blir mulig hos barn i skolealder. 

Vi har tre barn og hund, vi gikk for en flatcoated retriever. Knallfin familiehund. Alle retrieverne er sosiale og familieorienterte raser.

Dansksvensk gårdshund er også nevnt- det er en fin rase. 

Anonymkode: a9c83...bfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som japansk spisshund? Dem er hvite og små/mellomstor hund.

Dog vil jeg si at hund er veldig mye jobb og ikke noe jeg hadde gitt på grunnlag at en 2 åring ønsker det.

Hund er SYKT mye jobb og det kan egentlig gjelde alle raser. Og dem kan bli helt himmelske! til et helvette :P (ikke for å skremme deg). 

Søk godt etter gode og profesjonelle oppdrettere som fokuserer på god helse og lynne hos hundene ! da kommer du langt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Linazer skrev (På 24.3.2023 den 5.28):

CC uten tvil. Hadde stolt mye mer på den som barnekjær hund enn chihuahua.

Cane corso? Jeg kjenner ikke rasen, men som beskrevet her forsvarer den sin familie og er en urhund? Hva om to-åringen krangler eller sloss med en annen på samme alder? 

Barn har lyst på dyr, de fleste, men jeg ville ventet eller overtatt en rolig voksen hund som er vant med barn. Noe man sjeldent finner til salgs. 

Anonymkode: 96a3f...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jaktlabrador, og to små barn under 4 år. Han er fantastisk med barn, utrolig tålmodig! Stoler faktisk mer på hunden enn barna, så lar de ikke være alene selvsagt. Hunden oppsøker barna, legger seg inntil og er mye mer forsiktig under lek med de enn oss.😊 Den trenger mosjon, vi har heldigvis jobber og turnuser samt begge sine familier som er turglade folk så det funker. Hadde ikke klart å gi han det han trenger av mosjon om vi hadde en vanlig 07-15 jobb og ingen familie som hjalp til😊

Anonymkode: ea0de...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Cane corso? Jeg kjenner ikke rasen, men som beskrevet her forsvarer den sin familie

Cane-Corso-standing-in-the-park.jpg

Anonymkode: ff4d1...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Cane corso? Jeg kjenner ikke rasen, men som beskrevet her forsvarer den sin familie og er en urhund? Hva om to-åringen krangler eller sloss med en annen på samme alder?  

Anonymkode: 96a3f...51a

Dette er et viktig poeng. En hund klarer ikke alltid å skille på hva som er lekeslåssing og hva som er alvor. Sikkert veldig festlig om en Cane Corso angriper naboungen som bare lekeslåss med barnet i huset.

Jeg tenker mest på hunden her, for en toåring har ikke peiling, og det er ganske utrolig at TS legger vekt på en knøttliten unge som ikke har noen begreper om hundehold. Jeg stoler overhodet ikke på unger rundt dyr, for barn kan finne på de utroligste ting, og når man leser om dyr som har angrepet mennesker, tenker jeg alltid på hva som var foranledningen. Har sett nok av unger som kaster sten på hunder som står bundet og ikke kan komme seg unna, og unger som drar i hale og ører, slår hunden i hodet med leker osv. Så jeg ville ha ventet til ungen var mye større, og skjønte hvordan dyr skal behandles. Da vil du også se motivasjonen, og du kan la barnet/ungdommen gå turer med nabohunden, finne ut mer om hvilket ansvar det er å ha hund, FØR dere går til innkjøp av et dyr dere skal ha omsorg for i mange år fremover.

Anonymkode: 01e11...d1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...