Gå til innhold

Tips til hunderase med små barn i hus..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en toåring som elsker hund og er litt i tenkeboksen på å skaffe hund om dagen. Vi hilste på en hvit liten hund på butikken en dag, husker ikke hvilken rase damen sa det var, men hun hevdet det var en rase som man trygt kunne ha i hus sammen med små barn. 
 

Lurte på om noen har noen tips til hunder som passer bra i hjem med små barn? Mulig jeg venter en stund enda, men kan begynne å tenke på det i det minste. Ønsket en pomeranian, men slo fort fra meg det når jeg leste om de i møte med barn. Vil jo at det skal være helt trygt 

Anonymkode: f66be...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri valgt en liten gneldrebikkje. Velg såpass stor hund at den ikke har «small dog syndrome»  

Anonymkode: e22df...fca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjøpt hund fordi toåringen elsker hund... Og med små barn i hus hadde jeg valgt en større rase, type minst cocker spaniel-størrelse (sier ikke at dere skal gå for cocker, snakker om størrelse!).... Rett og slett fordi sjansene er bedre for at det ikke blir krøll uansett rase.

Vi har hatt storpudler fra eldste var 7 år og yngste ikke var født. 20 år nå. Det har vært helt optimalt på alle måter, men vi har selvfølgelig vært veldig "på" hele veien. Eneste måten barn og hund får et fint forhold på er at barnet aldri får være alene med hunden og at man alltid er der og passer på at det ikke blir draing i hale osv og at hunden aldri kommer dit at den føler at den trenger å forsvare seg eller sitt. Igjen, uansett rase.

Anonymkode: 5ca30...ed1

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde aldri valgt en liten gneldrebikkje. Velg såpass stor hund at den ikke har «small dog syndrome»  

Anonymkode: e22df...fca

Det er jo eierne som har small dog syndrome, ikke hundene 😅 Hundene må oppdras uansett størrelse. 

Anonymkode: 7fe59...d95

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært Bichon Frise? 😊 

Anonymkode: 7fe59...d95

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle godkjente hunderaser i Norge skal passe godt inn i en menneskefamilie - også med barn.

Fallgruvene kommer når det gjelder oppdretter og kvalitet på genene til hunden. Siden hunder i større grad er styrt av instinkt, er det viktig at valpen dere kjøper har riktig innebygd "kode". Resten kommer an på hvordan dere oppdrar og trener den underveis.

Jeg er uenig i at små hunder er "gneldrebikkjer" eller uegnet for familieliv. Derimot er det lettere å skjemme bort små hunder fordi de er lettere å håndtere og tar mindre plass. Samtidig er det også lettere å misbruke små hunder, for eksempel ved å la barn ha aleneansvar for dem, fordi de virker til å være "barnestørrelse". En liten hund har akkurat de samme behovene for ro og privatliv fra barn som store hunder, men siden disse grensene sjeldent blir respektert hos små hunder, ender de opp som hunder som er utrygge på barn. Det gjelder ikke alle små hunder, men mange. Barn føler seg også tryggere rundt små hunder og kan lettere finne på å skade dem (traumatisere dem og gjøre dem redde for barn), enn de ville gjort med en hund som er litt større, slik som en labrador.

Jeg anbefaler deg å sjekke NKK sin rasevelger og huke av de kvalitetene som er viktige for deg. Jeg endte personlig opp med labrador + treåring og det gikk veldig fint ☺️

Anonymkode: 89ce6...a95

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en toåring som elsker hund og er litt i tenkeboksen på å skaffe hund om dagen. Vi hilste på en hvit liten hund på butikken en dag, husker ikke hvilken rase damen sa det var, men hun hevdet det var en rase som man trygt kunne ha i hus sammen med små barn. 
 

Lurte på om noen har noen tips til hunder som passer bra i hjem med små barn? Mulig jeg venter en stund enda, men kan begynne å tenke på det i det minste. Ønsket en pomeranian, men slo fort fra meg det når jeg leste om de i møte med barn. Vil jo at det skal være helt trygt 

Anonymkode: f66be...8b4

Du må fortelle mer om hva du forventer av hunden/hva dere kan tilby hunden 

Anonymkode: 9ac93...cab

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ikke an på rasen, men på deg som eier og hvilken kompetanse du har. Jeg har fire (hehe ops) Border Collier og mannen har 1 husky, og alle er verdens snilleste familiehunder. Men de trenes aktivt hver.eneste.dag inkl løpeturer på 1 time og øvrig trening. En venninne av meg har en liten selskapshund og den er mye mer uforutsigbar enn noen av våre, rett og slett fordi hun ikke har trent den men sett på den som kosedyret til familien. 

Anonymkode: e0d3d...3ba

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle godkjente hunderaser i Norge skal passe godt inn i en menneskefamilie - også med barn.

Denne eller chihuahua, hvem ville du hatt i huset sammen med barna?

Cane-3000x0-c-default.jpg

Anonymkode: ff4d1...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha valgt cane corso framfor cihuahua, men ingen av rasene er for amatører. Sistnevnte er muligens den mest aggressive rasen av alle, og den er populær bare fordi den er søt og at den har lavt skadepotensiale når den biter.
En Cane har mer selvsikkerhet, og mindre aggressivitet overfor folk i familien, til gjengjeld har den større bittkraft enn en løve.

En grei førstehund er en dansksvensk gårdshund.  De har lite vokterinstinkt, selv om de varsler, men de er også utrolig lettlærte og sosiale vesen.

Jeg leser ts slik at vedkommende ikke er hundvant. Gå for all del på valpekurs, dressurskurs og vit hva du gjør. 
Det er ikke en bamse, ikke en leke. 

  • Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hunder er for amatører. Greit at 2 åringer har lyst på hund.. Men det er du som må ha lyst. Og ha ansvaret og sette deg inn i alt hundehold, oppdragelse, alenetrening, mm. Det er altfor mange amatører som fikk "koronahunder" og fikk sjokk når den ikke oppførte seg som de trodde. Derfor ligger de ute på finn, men det er jo ingen som vil ha de fordi de har separasjonsangst, kan ikke kjøre biltur, de drar i båndet, er aggressive overfor barn, andre hunder osv. 

Anonymkode: 3d576...0d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne eller chihuahua, hvem ville du hatt i huset sammen med barna?

Cane-3000x0-c-default.jpg

Anonymkode: ff4d1...e36

Cane corso er ekstremt god familiehund med riktig oppdragelse. Den beskytter familien med hud og hår og få hunder er like beskyttende mot familien enn en cane corso. For å si det slik: om en morder kommer inn i huset ditt og du har baby. Hunden avbildet gjør alt i sin makt for å beskytte den babyen. Så for å svare; vil heller ha en corso med barna min enn en uforutsigbar chihuahua.

Når det skal sies, for å svare ts, det finnes ikke barnevennlige hunder. Det finnes ikke i dag, i fremtiden eller i fortiden. Det handler om oppdragelse, både på hund og hos barn. Barna skal respektere hunden og omvendt. Å få hund fordi 2-åringen er glad i hunder er et dårlig utgangspunkt. Hund er et svært krevende dyr. De krever mye disiplin, mosjon, hjernetrim, sosialisering og du kan aldri stole 100% på dem. 

Anonymkode: 57a07...dc0

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne eller chihuahua, hvem ville du hatt i huset sammen med barna?

Cane-3000x0-c-default.jpg

Anonymkode: ff4d1...e36

Ville definitivt ikke valgt chihuahuaen ihvertfall!

Anonymkode: 5ca30...ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2åringer har faser. Om 2 mnd kommer hun til å ønske seg en hest, og glemmer hunden. Ønsker dere en hund? Det er det som gjelder, en toåring kommer ikke til å ta vare på hunden,  det er deres jobb

Kjempefint at dere har lyst på hund, men gjør det for dere, ikke for 2åringen

Anonymkode: 19451...e1f

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo eierne som har small dog syndrome, ikke hundene 😅 Hundene må oppdras uansett størrelse. 

Anonymkode: 7fe59...d95

Vanskeligere å oppdra liten hund fordi avstand mellom hund og eier blir større, da faller mye av kommunikasjon bort faktisk 

Anonymkode: 3da7f...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Labrador, de er fine førstegangs hunder. Lettlærte, vennlige og elsker alle. Eneste er at de trenger en del aktiviteter som turer og hjernetrim.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til ungen er så stor at du synes det er greit at den kan være litt alene mens du er ute med bikkja🐶 

Anonymkode: 81cc5...4f2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Derfor ligger de ute på finn, men det er jo ingen som vil ha de fordi de har separasjonsangst, kan ikke kjøre biltur, de drar i båndet, er aggressive overfor barn, andre hunder osv. 

Det har vært min oppgave i livet, å ta over de håpløse hundene som andre har gitt opp 😂 Kanskje det er noe galt med meg, men jeg føler veldig med dem, og de har alle blitt riktig gode familiemedlemmer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...