Gå til innhold

Hårvask når man trener ofte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig klart å sette i gang treninga som har støvet ned på øverste hylle siste fem årene.

men: jeg svetter såpass mye ved hver økt at jeg føler jeg må vaske håret, som resulterer i at jeg vasker håret 4-5 ganger per uke som etter min mening er alt for mye. 
Bruker innimellom tørrsjampo for å strekke ut til neste dag.. 

Har noen her gode tips eller triks å dele? 
😇 

Mvh Kvinne, 40 år. 

Anonymkode: 69627...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg dusjer og vasker håret hver dag. Har gjort det siden jeg gikk på vg for 25 år siden. Jeg er mann. Bruker nå shampo som friøseren min fint sier kan brukes hver dag. Starter alltid hver eneste dag med dusj og klarer ikke fungere uten. Da vasker jeg håret. Etter trening i løpet av dagen dusjer jeg uten hårvask, men skyller det bare.

Anonymkode: 6bf34...48a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte vask, særlig på langt hår og tørre hår typer (bølger/krøller ofte), kan gjøre det tørt/tørrere. Bruk shampoo, balsam og hårkur for å motvirke. Både styrkende og fuktighetsgivende. Jeg bruker også hårolje:)

Anonymkode: 4faca...7fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hender jeg bare skyller håret om det egentlig er rent, bare litt fuktig av svette 🤷‍♀️

Anonymkode: f1e19...c17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker håret hver dag selv om det er langt og tjukt. Tar overskuddsvannet med å lett gå over med håndkle, og lar det lufttørke. Skjønner ikke hvorfor folk er så precious med håret sitt. Det er dødt materiale som består av overskuddsfibre som skal klippes uansett. Å ha "sunt hår" er så rar holdning til noe som er dødt og forgjengelig. 

Trener man ofte så skal håret vaskes etter hver økt. Hodebunnen er derimot levende hud, og den trenger ikke opphoping av svette og talg. 

Anonymkode: eeeda...c6f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vasker håret hver dag selv om det er langt og tjukt. Tar overskuddsvannet med å lett gå over med håndkle, og lar det lufttørke. Skjønner ikke hvorfor folk er så precious med håret sitt. Det er dødt materiale som består av overskuddsfibre som skal klippes uansett. Å ha "sunt hår" er så rar holdning til noe som er dødt og forgjengelig. 

Trener man ofte så skal håret vaskes etter hver økt. Hodebunnen er derimot levende hud, og den trenger ikke opphoping av svette og talg. 

Anonymkode: eeeda...c6f

Men har du da egentlig tykt hår, hvis dette fungerer? 

Jeg kjenner flere som ville gått rundt med vått hår konstant om de prøvde å gjøre det på den måten (særlig om de er nødt til å sette opp håret feks på jobb). 

Anonymkode: de4c6...e55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar alltid med håret i dusjen når jeg svetter, om det er to ganger i døgnet eller tre ganger i uka. Merker ingen forskjell på håret om det vaskes daglig eller ei, men prioriterer kavalitetssjamo og balsam. Null føning eller styling. Tørker av seg sjøl.

Endret av Andro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte vaske det etter trening ja. Svetter i hodebunnen, ikke så mye valg.

Anonymkode: 5d399...e47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så uventede svar i denne tråden. Jeg, som TS, trener mange økter i uken, 5-7 økter, og blir ganske så svett. Jeg ønsker derimot ikke å vaske håret hver eneste dag. Jeg pleier å time det slim at jeg vasker håret annenhver dag, etter de tyngste øktene. De øktene hvor jeg ikke skal vaske håret etterpå: da tar jeg håret opp i en løs bun, sånn at det ikke blir så varmt i hårbunnen. Føler dette hjelper litt. Etterpå når jeg skal dusje kroppen, så prøver jeg å ha en kort dusj med ikke for høy varme, slik at det ikke blir for varmt på badet og jeg svetter med i hodebunnen.

Anonymkode: 013d6...a2e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Nisim shampoo og Balsam hver tredje dag, :)  Tar gjerne to dager på rad med fitness og tredje dagen så vasker eg manken min:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener hver dag. Løper hver dag og styrketrener to ganger i uka. Svetter alltid når jeg løper uansett hvor kaldt det er ute men vasker håret maks 1 gang i uka. Jeg har tykt, krøllete hår og det kan ikke vaskes med sjampo, da blir det bare tørt og frusete. Sjampo inneholder sulfater som tørker ut. Kutt det ut og du får et «sunnere» hår og håret blir ikke fett. 

Anonymkode: 754cd...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg trener hver dag. Løper hver dag og styrketrener to ganger i uka. Svetter alltid når jeg løper uansett hvor kaldt det er ute men vasker håret maks 1 gang i uka. Jeg har tykt, krøllete hår og det kan ikke vaskes med sjampo, da blir det bare tørt og frusete. Sjampo inneholder sulfater som tørker ut. Kutt det ut og du får et «sunnere» hår og håret blir ikke fett. 

Anonymkode: 754cd...f2f

Hva vasker du håret med da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme utfordring. Prøver å begrense hårvasken, men når håret blir fuktig så må det nesten vaskes. Vasket håret etter trening i går. I dag skal jeg kun trene styrke, da blir jeg ikke så svett så da dropper jeg hårvask. I morgen planlegger jeg hvilkedag. Så da blir neste hårvask onsdag. Det er sjelden jeg klarer å drøye det så lenge, så fornøyd med det. Men kommer da til å vaske håret både torsdag og fredag igjen fordi jeg da skal trene på en måte som gjør meg svett. 

Anonymkode: 12c2f...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke bruk sjampo.

Svette er vann og salt. Salt er vannoppløselig. 

Sjampo oppløser fett. Hodebunnen produserer naturlig en lite mengde fett, for å ikke tørke ut. Hvis man fjerner dette fettet med sjampo hver dag, gir hodebunnen seg til å produsere alt for mye fett... som man må fjerne med sjampo. Det skyldes sjampoen, og har ingenting med svette å gjøre.

Hvis man slutter med sjampo, slutter hodebunnen å overprodusere fett. Så kan man skylle svetten ut med vann. Eller gjøre ingenting og la svetten (inntørket salt) drysse ut av seg selv. 

Anonymkode: a1511...fea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker håret hver dag jeg, med billig sjampo og balsam fra Kiwi 👌 fungerer fint for meg. Får alltid høre at det er så mykt og tykt🤷‍♀️

Anonymkode: d818f...320

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller bare håret etter trening. Tar aldri med meg shampoo og balsam med på trening, raskt inn i dusjen, skylle håret og rask vask av kropp med såpe. That's it. Trenger ikke å gjøre det mer komplisert. Tar hårvask HJEMME ved behov - omtrent hver 2 eller 3 dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg vasker det etter treninger hvor jeg har blitt svett. 
Ja, det blir mer tørt enn det gjorde når jeg vasket sjeldenere, men om jeg ikke vasker det etter trening så ser det ut som jeg har brukt en mengde saltvannspray i håret. 
Mitt hår er heller ikke noe alternativ å bare skylle. 

Passer på å bruke hårolje, og andre fuktighetsgivende produkter, og bruker aldri stylingprodukter eller varmebehandling, og farger ikke. 

Anonymkode: 33694...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har jo forskjellig hår. Noen hårtyper ser jo fett ut bare av en vanlig dag uten trening..

Jeg trener styrke 3 ganger i uken og 2 dager løping. Vasker alltid håret etter jeg har løpt for da blir jeg mest svett. Svetter ikke så mye under styrketrening, så da blir det som oftes ikke hårvask. 

Anonymkode: fe789...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vasker selvfølgelig håret etter hver gang jeg har trent, selv om det blir daglig trening. Å ikke vaske det blir som å gå på jobb i klærne man trente i dagen før. Svette legger seg like mye, om ikke mer, i hår og hud som i klær.

Hvorfor er folk så urenslige? Er det en ny trend?

Anonymkode: af254...95a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så uventede svar i denne tråden. Jeg, som TS, trener mange økter i uken, 5-7 økter, og blir ganske så svett. Jeg ønsker derimot ikke å vaske håret hver eneste dag. Jeg pleier å time det slim at jeg vasker håret annenhver dag, etter de tyngste øktene. De øktene hvor jeg ikke skal vaske håret etterpå: da tar jeg håret opp i en løs bun, sånn at det ikke blir så varmt i hårbunnen. Føler dette hjelper litt. Etterpå når jeg skal dusje kroppen, så prøver jeg å ha en kort dusj med ikke for høy varme, slik at det ikke blir for varmt på badet og jeg svetter med i hodebunnen.

Anonymkode: 013d6...a2e

Løs bun er fint det for styrketrening, men for kampsport/jogging osv så vil jo det ikke fungere :)

Jeg måtte vaske håret etter hver økt, med unntak av kanskje styrketrening. Kanskje. Noen av oss svetter mer i hårbunnen enn andre, sånn er det bare. Her luktet det om jeg ikke dusjet etterpå, og tørrshampo holdt ikke. 

Anonymkode: 5d399...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...