DuMåkkeKommeHer Skrevet 17. mars 2023 #21 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Disse estimerte IQene er vel bare "si et høyt tall" så tror ikke de IQ-tallene er verdt noe som helst. Anonymkode: f0975...8c3 Fornuftig å være kritisk til disse, ja, jeg klarte ikke å finne ut hvor dette estimatet kommer fra, og det er nok svært usannsynlig med tanke på hvor mange standardavvik fra 100 det er. Derimot kom jeg over en historiometrisk studie som baserer seg på ulike trekk forbundet med høy IQ, så det er ikke alltid tatt fra løse luften. Overraskende nok ble visst estimatet for da Vinci "kun" 158 etter dagens fordeling, mens det ville tilsvart rundt 180 da han levde. Interessant nok peker denne på Goethe som høyest. Hadde vært kult å sett om denne metoden lar seg bekrefte på personer med kjent IQ, jeg er ikke kjent med dette fagfeltet her https://www.iqcomparisonsite.com/cox300.aspx http://reader.library.cornell.edu/docviewer/digital?id=hearth4216772_320#page/56/mode/1up Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #22 Del Skrevet 18. mars 2023 Akryl skrev (På 17.3.2023 den 1.43): Temaet bør være hvem er største mannlige geni i den vestlige sivilisasjonen. Oppdatert Anonymkode: 6f731...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 26. mars 2023 #23 Del Skrevet 26. mars 2023 Cao Cao Jesus Kristus Basil 2 Profeten Muhammed Abu Bakr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2023 #24 Del Skrevet 26. mars 2023 Erna Solberg Anonymkode: d9750...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #25 Del Skrevet 28. mars 2023 On 3/17/2023 at 5:31 PM, Rosakatt said: Leonardo Da Vinci var en ubegripelig hjerne, men fant han på noe vi trenger for å overleve? Noen innen medisin kanskje Da Vinci gjorde blant annet flere oppdagelser innenfor anotomi. Og han lagde jo også en rekke svært detaljerte tegninger av innsiden av kroppen. Jeg er helt sikker på at den anatomiske kunnskapen Da Vinci oppdaget var med på å hjelpe senere medisinere å redde liv. Anonymkode: f0975...8c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #26 Del Skrevet 28. mars 2023 On 3/17/2023 at 1:43 AM, Akryl said: Temaet bør være hvem er største geni i den vestlige sivilisasjonen. Einstein var fra den tyske "sivilisasjonen". Anonymkode: 15756...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #27 Del Skrevet 28. mars 2023 Ramanujan. Anonymkode: 15756...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #28 Del Skrevet 28. mars 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Da Vinci gjorde blant annet flere oppdagelser innenfor anotomi. Og han lagde jo også en rekke svært detaljerte tegninger av innsiden av kroppen. Jeg er helt sikker på at den anatomiske kunnskapen Da Vinci oppdaget var med på å hjelpe senere medisinere å redde liv. Anonymkode: f0975...8c3 Edit: Slik jeg har forstått det så bidro han på to måter innenfor anotomi. Det ene er oppdagelsene han gjorde. Det andre var hvor detaljerte og nøyaktige tegningene hans var. Anatomi-tegningene var ikke like gode før Da Vinci. Sikker på at gode anatomi-tegninger gjorde det lettere for de som leste tegningene å bruke dem til forståelse av kroppen og til behandling. I tillegg inspirerte tegninegne til Da Vinci neste generasjon til lage like gode eller bedre tegninger i stedet for I tillegg skjønte jo medisinerne som kom etter han at de burde lage like gode(eller bedre) anatomi-tegninger. Det å sette en ny standard er jo også et viktig bidrag. Anonymkode: f0975...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 28. mars 2023 #29 Del Skrevet 28. mars 2023 Akryl skrev (På 17.3.2023 den 1.43): Temaet bør være hvem er største geni i den vestlige sivilisasjonen. Hvorfor bør det være det? Hvorfor ikke ta med genier fra hele verden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå