Gå til innhold

Er kjøreferdighetene på vinterføre blitt svekket ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Wenda skrev (1 time siden):

Jeg tror at alle de nye hjelpemidlene i biler gjør at folk blir sløve når de kjører bil og at abs og alt annet vil hindre ting i å gå galt om noe skjer. Så når noe skjer så lener de seg for mye på hva bilen kan hjelpe til med

Så ja, jeg tror at pga det så har folk blitt dårligere til å kjøre bil fordi de vet ikke hvordan de skal håndtere situasjoner som oppstår

ABS mener jeg er en av de mer viktigere sikkerhetssystemene på moderne biler etter bilbelter, men de er veldig viktig å kunne kjøre bil uten være avhengig av ting som antispinn og stabilitetskontroll.

Noen ganger er det nødvendig å skru av sånt for å komme seg frem, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett nye biler som står fast på flat mark og bare stanger fordi antispinn er på.  

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sterkere biler - elbiler især - og flere elektroniske hjelpemidler som gjør at når bilen først mister feste, da er det for sent. I mine nye biler kan jeg bare gasse på og dataen kontrollerer alt. Prøv det i en gammel veteran og det går skeis umiddelbart.

I gamle dager kostet forsikringen på en Audi Quattro typisk dobbelt så mye som forsikringen på samme bil uten firehjulstrekk. Dette fordi bremsing og fysikken er lik for alle, men bedre fremdrift forkludrer signalene.

Anonymkode: a72af...d96

Det er jo en del av problemene med nye biler, man kan holde gassen i bånn og bare svinge i den retningen man vil kjøre så ordner bilen resten. Går helt strålende å kjøre gamle biler med gassen i bånn også, men en forutsetning er selvfølgelig at man kan å kjøre.

 

Anonymkode: 185ae...ec0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er tre faktorer som har forandret seg gjennom årene som ødelegger all vinterkjøring. Ingen av de går på ferdigheter.

1 - Piggfrie dekk. Flere og fler kaster seg på dette og det polerer veiene. Vi trenger en viss andel pigger som freser opp spor for å få feste.

2 - Brøyting. Før var de preventive og var ute på veiene idet det begynte å snø for å få alt unna fort. Nå blir ikke brøytebilene kalt ut før det har snødd 10cm...

3 - Salting. Salting gir mindre jobb på våren da det ikke må feies opp, men er absolutt ikke altid best for føret. Tidligere var det sand som ble brukt, det gir et helt annet feste.

Anonymkode: 06217...ab0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 Biler ligg strødd langs veiene så snart det kommer noen cm snø, og folk bulker som aldri før til tross for at bilene er utrustet m/ antiskrens, ABS -bremser, avstandsensorer, temp. målere, GPS   o.s,v. Er det grunn til å tru at teknologien har ført til sløvhet, og uoppmerksamhet, og det å  tilpasse farten etter  forholdene er borte fra minnebfikken.   Eller er det kjøreferdigehetene på vinterføre endret seg, ? 

Overgang ifra salta / bare veier til vinterføre, og snødekte veier  medfører endret kjørestil, og omstilling m.a.  i fohold til fartsnivået. 

  Leddbusser skaper totalt koas i trafikkbilde i hovudstaden så snart det kommer 10 cm snø,. og deesse kjøretøya skaper tolalt kaos, og lammelse i trafikkbilde i Oslo sine bygater.  

 

 

Anonymkode: 29701...7f0

Det er vel litt forskjell på veivedlikeholdet også. Nå høvles veien oftest med helt glatt skjære, da blir det speilblank snøhinne igjen som da skal kjøres på av piggfrie dekk fordi piggdekk virvler opp for mye veistøv og dermed må betale ekstraavgift. 

Antispinn, abs å alt dette fandens teknologiske selvtenkende i bilene blir ofte mer til ergrelse enn til nytte når en står i en bitteliten kladd med salt snø og ikke får lov av bilen til å spinne den bittelitt fremover/sidelengs/bakover. Og det å kjøre i denne potetmelaktige snøen som blir av salting er pyton i forhold til å kjøre i vanlig snø, tar glatt 4 mil i 20cm nysnø enn 2 km i 2cm med salt snø.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedproblemet er at det har blitt flere kvinner som kjører bil

Anonymkode: 7d934...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hovedproblemet er at det har blitt flere kvinner som kjører bil

Anonymkode: 7d934...255

Du mener altså at kvinner på veiene fører til flere ulykker? Vil gjerne ha kilde på dette. 

Anonymkode: 98238...e4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke godt å si. Jeg kjører veldig forsiktig når det er dårlig føre. Driter i om folk syntes jeg kjører for sakte. Men er mange som kjører i fartsgrensa og vel så det når det er isete ute. 

Anonymkode: dc2ea...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min største observasjon som fersk sjåfør i vinterland er at mange ikke avpasser farten, og overvurderer bilens evne til å kompensere for dårlig planlegging rundt oppbremsing og sving. Men, jeg tror det er like mye ubrukelige biler som har skylda. Jeg kjøpte en firehjulstrekker med piggdekk, tør nesten ikke kjøre noe annet her i området etter å ha sett hva som skjer med andre.

Anonymkode: 98fa4...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper heller ikke at mange ikke klarer å la mobilen ligge under kjøring, selv med skyhøye bøtesatser og vinterføre 

Anonymkode: 3ce1a...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Uten tvil!....

Mange gode innspill til hvorfor over- men alt i alt- ja, helt klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 23.48):

Hovedproblemet er at det har blitt flere kvinner som kjører bil

Anonymkode: 7d934...255

UP-sjef: – Menn kan lære bilkjøring av kvinner

– Jeg vil i stor grad si at kvinner har et fortrinn. Kvinner bryter sjeldnere både fartsgrenser og kjører penere i trafikken enn det vi mannfolk gjør. Godt over 80 prosent av fartsovertredere er menn. Mange i 40-50-årene, forteller Kalland.

– Vi menn tror nok at vi er mer verdensmestere enn det vi faktisk er, sier han.

 

Anonymkode: d925c...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidligere hadde vi bakhjulstrekk, bensin, manuell girkasse uten elektroniske hjelpemiddel.

I dag har man framhjulstrekk, automat, ESP, ABS osv 

18 åringen i 1980 kunne bruke clutch på 3 gir og legge en bil ut i sladd gjennom sving på vinteren. Det har ikke den jevne 18 åringen mestret siden 1995.

I tillegg gir nyere biler inntrykk av at man har full kontroll og hastigheten er høyere i godt dempet ny Audi Q5 enn i 1975 Volvo 142. Så farten blir høyere. Mange sitter høyt, masse motor, støydempet kupe og illusjonen av full kontroll inntreffer. Men fysiske lover gjelder fremdeles i sving.

Anonymkode: 19e11...397

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...