Gå til innhold

Er kjøreferdighetene på vinterføre blitt svekket ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 Biler ligg strødd langs veiene så snart det kommer noen cm snø, og folk bulker som aldri før til tross for at bilene er utrustet m/ antiskrens, ABS -bremser, avstandsensorer, temp. målere, GPS   o.s,v. Er det grunn til å tru at teknologien har ført til sløvhet, og uoppmerksamhet, og det å  tilpasse farten etter  forholdene er borte fra minnebfikken.   Eller er det kjøreferdigehetene på vinterføre endret seg, ? 

Overgang ifra salta / bare veier til vinterføre, og snødekte veier  medfører endret kjørestil, og omstilling m.a.  i fohold til fartsnivået. 

  Leddbusser skaper totalt koas i trafikkbilde i hovudstaden så snart det kommer 10 cm snø,. og deesse kjøretøya skaper tolalt kaos, og lammelse i trafikkbilde i Oslo sine bygater.  

 

 

Anonymkode: 29701...7f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er noe som forstyrrer de kognitive evnene for tiden. Noe de fleste har fått i seg. Ikke bare i trafikken dette skjer.

🐘

Anonymkode: 6ee37...56b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg går jo alt "viralt" nå om dagen, avisene fråtser i overskrifter om "kaos" i trafikken. Selv om det bare er to cm snø og litt kø på veien. Men så får jo i det minste sytpeisan fra nord utløp for litt aggresjon i kommentarfeltene. 

Anonymkode: 4f030...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier bare: piggdekk. 

Anonymkode: 22743...94a

Funker dårlig på den slushen som kommer i oslo området gitt 😛 

 

Anonymkode: 9d119...cf4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har jo ikke lenger kunnskap om hvordan man kjører bil på vinterføre, det forventes at veiene skal være bare hele tiden. Dessuten så er nye biler utstyrt med så mange elektroniske hjelpemidler som egentlig blir en hindring, noen ganger må man faktisk ha hjulspinn å gå litt sidelengs for å kunne komme frem.

Dekkene på nye biler er også veldig brede og har lav profil, det er kjempebra på tørre veier men på snø og slaps så duger det ikke. Bilen flyter oppå det løse underlaget i stedet for at dekkene kutter igjennom, marktrykket blir også mye lavere med breie dekk og da blir friksjonen også dårligere. 

Anonymkode: 185ae...ec0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Folk har jo ikke lenger kunnskap om hvordan man kjører bil på vinterføre, det forventes at veiene skal være bare hele tiden. Dessuten så er nye biler utstyrt med så mange elektroniske hjelpemidler som egentlig blir en hindring, noen ganger må man faktisk ha hjulspinn å gå litt sidelengs for å kunne komme frem.

Dekkene på nye biler er også veldig brede og har lav profil, det er kjempebra på tørre veier men på snø og slaps så duger det ikke. Bilen flyter oppå det løse underlaget i stedet for at dekkene kutter igjennom, marktrykket blir også mye lavere med breie dekk og da blir friksjonen også dårligere. 

Anonymkode: 185ae...ec0

Piggdekk eller Piggfritt ?

Gode nye piggdekk er bra sålenge  de er heilt nye,  men de fleste kjører rundt med halvslitte / nedslitte vinterdekk, men  lever iden  oppfattning  at de har "no  piggdekk".  Holdbarhetsdatoen starter når dekket blir tatt i bruk, og den er  avhengi av kjørestil, lufttrykk, lagring, vegslitasje, salting, slitt styreledd m.v 

Piggfrie dekk er også ferskvare, men de  har en mykere gummiblanding en piggdekk, men også de har  sin begrenset levetid de virket opptimalt.  Eit annet forhold som også har stor innflytelse på gripeevnen på dekkene er veisaltet som løser asfaltlimen som igjenn  legger seg over dekkene m/ den følge at dekke miste mye av gripevnen.

Anonymkode: 29701...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg går jo alt "viralt" nå om dagen, avisene fråtser i overskrifter om "kaos" i trafikken. Selv om det bare er to cm snø og litt kø på veien. Men så får jo i det minste sytpeisan fra nord utløp for litt aggresjon i kommentarfeltene. 

Anonymkode: 4f030...3b5

Det er ikke måte på alle sensasjonene, sjokkene og 'akkurat nå' det er i avisene. Storm i ett vannglass. Og det er som oftest saker med helt uvesentlig innhold. f***** clickbaits hele veien, no pun intended 😛

Har faktisk slettet appene til nettavisene, orker ikke tullet deres mere. Alt er sjokk, alle skal slankes ved å kun kutte ut en vare, makse ut antall bryster og kvinnehud der det er mulig. Spyr av avisene!

Anonymkode: 98c1f...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var lettere å kjøre med piggdekk, det er min klare mening.
 

Og det var også vanlig å hjelpe hverandre i trafikken før. Man dyttet biler for hverandre så man kom seg frem. Noen kjente noen med en traktor, som kom og trakk opp noen og man slapp å vente på veihjelp. 

Anonymkode: 7619c...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor på landet i nord. Langs trafikkert E6. Stupmørkt om vinteren, masse elg, glatt, snø.... Lite biler utfor veien. Stort sett bare utenlandske trailere som sliter, pga at de ikke gidder å sette på kjetting.

Anonymkode: 7cae6...3f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Piggdekk eller Piggfritt ?

Gode nye piggdekk er bra sålenge  de er heilt nye,  men de fleste kjører rundt med halvslitte / nedslitte vinterdekk, men  lever iden  oppfattning  at de har "no  piggdekk".  Holdbarhetsdatoen starter når dekket blir tatt i bruk, og den er  avhengi av kjørestil, lufttrykk, lagring, vegslitasje, salting, slitt styreledd m.v 

Piggfrie dekk er også ferskvare, men de  har en mykere gummiblanding en piggdekk, men også de har  sin begrenset levetid de virket opptimalt.  Eit annet forhold som også har stor innflytelse på gripeevnen på dekkene er veisaltet som løser asfaltlimen som igjenn  legger seg over dekkene m/ den følge at dekke miste mye av gripevnen.

Anonymkode: 29701...7f0

Om det er pigg eller piggfritt har lite å si på slaps og snøføre, det er bredden på dekkene som er avgjørende. En ting er at brede dekk vil flyte oppå snøen men det blir også mer motstand på de hjulene det ikke er drift på, dekkene brøyter mer enn de kutter igjennom.

Jeg og en kamerat hadde helt identiske 4x4 som ble mye brukt på ubrøytede veier og alt slags føre, jeg hadde veldig smale piggfri og han hadde veldig brede piggdekk.
Han slet mye mer med å komme frem enn hva jeg gjorde, som nevnt over så fløt bilen hans oppå snøen og fikk aldri bra grep p.ga. lavt marktrykk. Dekkene på min kuttet igjennom snøen og p.ga. høyere marktrykk så ble snøen også presset sammen så grepet ble bedre.

Selv på blankis så var smale piggfrie bedre, men hadde jeg hatt like brede piggfrie dekk som hans piggdekk så hadde nok piggdekkene vært bedre.

Anonymkode: 185ae...ec0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle de nye hjelpemidlene i biler gjør at folk blir sløve når de kjører bil og at abs og alt annet vil hindre ting i å gå galt om noe skjer. Så når noe skjer så lener de seg for mye på hva bilen kan hjelpe til med

Så ja, jeg tror at pga det så har folk blitt dårligere til å kjøre bil fordi de vet ikke hvordan de skal håndtere situasjoner som oppstår

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Funker dårlig på den slushen som kommer i oslo området gitt 😛 

 

Anonymkode: 9d119...cf4

Ikke når den fryser til is.

Jeg tror litt av årsaken også er at været er annerledes nå enn før. I vinter har vi hatt snø, så plussgrader og regn, så fryser det på. Og sånn går dagene. Holke "overalt". Kombinert med at folk blir slappere fordi nyere biler har mange hjelpemidler, blir resultatet slik vi ser for tiden.

Anonymkode: 134f2...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Moderne biler har alt unntatt gode egenskaper på vinterføre? Folk er så stressa og skal fort fram samme hva? Og folk som tror de kan overvinne naturkreftene? 

Anonymkode: ff88a...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sier bare: piggdekk. 

Anonymkode: 22743...94a

Eller gode piggfrie. Vi kjørte flyttelass på bratt, snødekt vei med Nokian Hakkapellitta piggfrie, de som bor her oppe var imponerte over at vi kom opp. Han som kjører den bilen bruker bare piggfrie, fordi han kjører så mye at piggene slites fort, og da er piggdekk ubrukelige. Han kjører over hele Norge. Jeg har piggdekk med gode pigger og godt mønster, men de er dårligere enn hans. 

Anonymkode: 2f587...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan nok ikke å håndtere bil på vinterføre, pluss at det er mange sløve vogntogsjåfører. Og av de, er det neimen ikke bare de utenlandske som ikke klarer seg. Den som sto fast utenfor Flekkefjord et, var jo helnorsk, der sto den på tvers og det ikke så mye snø på veien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sterkere biler - elbiler især - og flere elektroniske hjelpemidler som gjør at når bilen først mister feste, da er det for sent. I mine nye biler kan jeg bare gasse på og dataen kontrollerer alt. Prøv det i en gammel veteran og det går skeis umiddelbart.

I gamle dager kostet forsikringen på en Audi Quattro typisk dobbelt så mye som forsikringen på samme bil uten firehjulstrekk. Dette fordi bremsing og fysikken er lik for alle, men bedre fremdrift forkludrer signalene.

Anonymkode: a72af...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Er kjøreferdighetene på vinterføre blitt svekket ?

I høyeste grad, spesielt hvis en bor i storby hvor det stort sett er bare veier gjennom hele vinteren, og en aldri får mulighet til å kalibrere vinterkjøring ordentlig.

Synes egentlig det er rart at det ikke er krav om glattkjøringsbane hvert 5. år eller noe. Har ikke vært på bane siden 1988.

Anonymkode: 127fa...c59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er flere grunner

1: Salting gjør at man ikke har erfaring med å kjøre på vinterføre

2: Salting gjør veien glattere når det er glatt (is/snø)

3: Piggfrie degg polerer vei/is og gjør det glattere

4: moderne biler gir mindre tilbakemelding før man mister kontrollen helt (når fysiske lover overtar helt)

 

Jeg er absolutt for en 80% reduksjon av salting, og bruk av strøsand ved behov. Samt at alle busser (og andre nyttekjøretøy) oppfordres til å bruke piggdekk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig det også er mindre brøytebiler og ansatte til å håndtere snøfall sørpå også. Bor i en by nordpå, her er de veldig rask å fjerne snø og slafs fra hovedveiene. Litt tregere på sideveier dog. Men vet for min del at piggfrie vinterdekk hadde gjort det langt mer farligere for meg på vintern. Har mye mer kontroll på bilen med piggdekk enn med piggfrie vinterdekk. Så kommer det jo også ann på om det er bakhjulstrekk, forhjulstrekk eller firhjulstrekk. Bakhjulstrekk er dårligere på vinterføre enn forhjulstrekk/firhjulstrekk.

Anonymkode: ade53...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...