AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #41 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tro meg er man et barn med ADHD er man klar over at man skilte seg ut allerede fra første klasse Anonymkode: 5ad61...fe6 Enig med deg. Jrg tror at mye av grunnen til at jeg husker så mye fra barndommen, allerede i barnehagealder, var at jeg følte jeg var så annerledes fra andre. Mye følelsen av utenforskap. Var rolig i klassen, men klarte aldri å følge med på hva læreren snakket om..osv. Slik som dette tror jrg kanskje de fleste som sliter med denne problematikken husker godt fra barndommen. Fordi det skapte utfordringer. Allerede da. Anonymkode: e9d1b...36e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #42 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): God henvisning har alt å si for å bli tatt på alvor og ikke få umiddelbar avslag. Adhd har blir en ‘in diagnose. Synd å si det. Det er også delte meninger blant fagfolk om det blir diagnotisert for mye eller for lite per i dag. De legene som mener det diagnotiseres for mye, er nok også vanskelige å få med på en henvisning. Og skal legen din henvise deg må han tro på at du kan ha diagnosen i utgangspunktet, hvis ikke vil han ikke kunne skrive en overbevisende henvisning. Og dersom du får henvisning og får bevilget utredning, kan du like gjerne bli henvist til en psykolog eller psykiater som også syns det for mange får adhd diagnosen..og hen vil vil være enda strengere på kriteriene. Om du er fast bestemt på å få denne utredningen og legen ikke vil henvise deg, så må du enten skifte fastlege eller gå privat. En lur omvei kan også å ta kontakt med kommunens lavterskel tilbud. Under samtalene her, feks med en psyk sykepleier, så vil hun kunne fange opp symptomene du sliter med, og så kan hun ta det videre med lege og ordne henvisning der i fra. Slik gjorde en venn av meg det. Selv var jeg helt overbevist om at jeg hadde adhd diagnose. Etter å ga lest masse om adhd uoppmerksom type kjente jeg meg igjen i alt. Fikk også full score på test hos legen. Legen skrev deretter en god henvisning basert på testen og samtale. Fikk bevilget henvisningen og napp hos en privat praktiserende psykiater. Denne psykiateren ble derimot ikke overbevist. Hun hadde generelt ikke så veldig god peiling på adhd og hun var ikke særlig oppdatert på kvinner og adhd.. Så hun sa at selv om jeg hadde mange symptomer som lignet, så var det ikke nok til å gi meg en diagnose. Da jeg spurte om jeg kunne få samme tilbud om terapi, lesestoff og evt kurs som om jeg hadde adhd fordi jeg slet sånn hverdagen…så kunne hun ikke hjelpe meg med det. Da måtte jeg bare Google selv sa hun😳 Fordi hun ikke var spesialist på diagnosen🙄 Det eneste hun kunne tilby var adhd medisiner…og jeg var ikke der mente hun. Så sånn sett er det viktig å huske at selv om du selv er overbevist, så er det ikke sikkert du får en diagnose til syvende og sist. Heller ikke om du går privat og bruker masse penger. (Selv om det faktisk kan virke som at ganske mange flere av dem som går privat får ‘det de betaler for’😳🙈). Lykke til! Anonymkode: e9d1b...36e Det du nevner til slutt, om at det kan virke som at man "får det man betaler for" i det private, så ønsker jeg å oppklare det med hva min psykolog fortalte (privat utredning). I det private kommer det mange som har fått avslag hos DPS, på bakgrunn av et velfungerende nok liv. Så lenge man kan brødfø seg selv gjennom jobb og er passelig oppegående, blir man avvist fordi det ikke finnes kapasitet til å ta inn andre enn de som sliter mest, er helt utenfor arbeidslivet og er derfor en belastning for det offentlige, slik at det sånn sett lønner seg og gå privat. Dette fortalte han et stykke ut i utredningen, så det handlet ikke om "salg", og dette var akkurat det samme fastlegen min fortalte meg. På grunn av dette må det private virkelig bevise hvorfor så mange som utredes hos dem, blir diagnostisert, kontra det offentlige tilbudet. Min utredning var så grundig, nøye, veldokumentert og vanvittig møysommelig gjennomført, nettopp på grunn av denne troen om at man nærmest kjøpe seg en diagnose. De setter virkelig ikke diagnose på noen de ikke er 100% overbevist om at har ADHD. Anonymkode: 354f4...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #43 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På grunn av dette må det private virkelig bevise hvorfor så mange som utredes hos dem, blir diagnostisert, kontra det offentlige tilbudet. Min utredning var så grundig, nøye, veldokumentert og vanvittig møysommelig gjennomført, nettopp på grunn av denne troen om at man nærmest kjøpe seg en diagnose. De setter virkelig ikke diagnose på noen de ikke er 100% overbevist om at har ADHD. Høres bra ut. Høres ut som du fikk mye mer omfattende utredning enn meg som fikk utredningen gjennom offentlig avtale. Syns derimot det er skremmende når jeg leser på adhd-Norway Facebook side at man kan ‘få utredning unna privat på ett par timer for 6000 kr’😳🙈 Anonymkode: e9d1b...36e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #44 Skrevet 14. mars 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner meg igjen i alt du nevner her. Legg til at jeg bulker bilen pga uoppmerksomhet gjerne 1-2 ganger i året, og mister nøkler, lommebøker, bankkort, jobbkort og andre viktige ting uten å finne det igjen flere ganger i året. Jeg av avbryter ofte i samtaler og klarer ikke å styre det. Klarer ikke å sitte og prate med folk uten å fikle med noe. Sover mi i alt om nettene pga uro og tankekjør ++ Likevel. Ingen diagnose hos meg.. Fordi jeg har hatt en spiseforstyrrelse siden ungdommen (som jeg mener kommer som følge av indre uro), som psykiateren mener kan utløse samme symptomer…Så den kommer i veien for en adhd diagnose. Syns dette er merkelig når jeg leser om hvor vanlig det er å utvikle spiseforstyrrelser som følge av adhd.. Anonymkode: e9d1b...36e Ja nettopp! Det er en stor korrelasjon mellom spiseforstyrrelser og ADHD... Og enorm kunnskapsmangel blant leger og psykologer når det kommer til voksne kvinner og ADHD. Jeg fikk beskjed om at behandling for spiseforstyrrelsen min skulle hjelpe mot ADHD-symptomene mine, men det gjorde det ikke i det hele tatt. Det var veldig nyttig, for all del, men det fjernet også en av mine mestringsstrategier og kilder til avkobling. Anonymkode: 8ec57...94a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #45 Skrevet 14. mars 2023 Legen min henviste til utredning, men jeg fikk avslag fordi det ikke var grunn nok til utredning. Da skrev jeg selv en klage som beskrev grundig hverdagslige situasjoner hvor det kom tydelig frem at jeg slet. Jeg fikk raskt medhold på klagen og startet utredning. Hadde bare 4-5 samtaler før diagnosen ble bekreftet. Anonymkode: b3696...60b
_popcorn_ Skrevet 15. mars 2023 #46 Skrevet 15. mars 2023 Ryddet for innlegg signert helsepersonell og latterliggjøring, og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #47 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig med deg. Jrg tror at mye av grunnen til at jeg husker så mye fra barndommen, allerede i barnehagealder, var at jeg følte jeg var så annerledes fra andre. Mye følelsen av utenforskap. Var rolig i klassen, men klarte aldri å følge med på hva læreren snakket om..osv. Slik som dette tror jrg kanskje de fleste som sliter med denne problematikken husker godt fra barndommen. Fordi det skapte utfordringer. Allerede da. Anonymkode: e9d1b...36e Nettopp! Anonymkode: 5ad61...fe6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå