AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #21 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men, det at du har fått to barn de siste 3 årene kan jo også være en bidragsyter til at du blir sliten og de symptomene du beskriver. Anonymkode: 20579...9dd Jo det er sant, men disse symptomene har jeg hatt hele livet. Det at jeg har fått barn har bare gjort at jeg vil finne ut av det, fordi at problemene mine går utover flere enn bare meg selv. Anonymkode: bba5f...044 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #22 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): De begynte ikke nå, har hatt disse problemene hele tiden. Anonymkode: bba5f...044 Sa jeg nå? Nei det gjorde jeg ikke. Les ditt eget innlegg hvor du selv trekker frem 4 kl og vgs Anonymkode: 5ad61...fe6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #23 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sa jeg nå? Nei det gjorde jeg ikke. Les ditt eget innlegg hvor du selv trekker frem 4 kl og vgs Anonymkode: 5ad61...fe6 Så du synes at 4 klassen på barneskolen er for sent? Er du lege/psykiater siden du kan uttale deg slik? Jeg nevner 4.klassen fordi det er det jeg tidligst kan huske selv. Anonymkode: bba5f...044 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #24 Skrevet 14. mars 2023 Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Fikk avslag i det offentlige og la ting på is et par år. Jeg har sterk og plagsom sosial angst/presentasjons angst som jeg startet å gå i privat behandling for. Etter noen timer der så tok jeg opp det med ADHD og etter kort tid fikk jeg en midlertidig diagnose. Venter nå på at VOP skal ta kontakt slik at jeg kan begynne på medisiner for å utelukke/bekrefte diagnosen. Synd, men veldig ofte må man gå privat for å bli hørt. Og det med barn kan forsterke symptomene, det har jeg erfart. Anonymkode: 12fb1...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #25 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du synes at 4 klassen på barneskolen er for sent? Er du lege/psykiater siden du kan uttale deg slik? Jeg nevner 4.klassen fordi det er det jeg tidligst kan huske selv. Anonymkode: bba5f...044 Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #26 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6 Men hun sier hun tidligst husker 4.-klassen. Hvorfor er noen så kritiske når folk prøver å få hjelp? Om TS ikke har ADHD så oppdager de vel i en utredning. Anonymkode: 03a5b...0fe 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #27 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6 Det der er utdatert informasjon. De fleste behandlere går ut fra før fylte 12 år. Anonymkode: 12fb1...cc2 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #28 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6 Som sagt så er lista lengre, og symptomene på ADHD er også forskjellige for gutter og jenter. Du henger deg jo bare opp i enkelte ting man skriver og baserer svarene dine på det. Men høres jo ut som du har stålkontroll på å være forumlege 👍🏻🤣 Anonymkode: bba5f...044 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #29 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hun sier hun tidligst husker 4.-klassen. Hvorfor er noen så kritiske når folk prøver å få hjelp? Om TS ikke har ADHD så oppdager de vel i en utredning. Anonymkode: 03a5b...0fe Tro meg er man et barn med ADHD er man klar over at man skilte seg ut allerede fra første klasse Anonymkode: 5ad61...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #30 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det der er utdatert informasjon. De fleste behandlere går ut fra før fylte 12 år. Anonymkode: 12fb1...cc2 Kilder takk! Anonymkode: 5ad61...fe6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #31 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som sagt så er lista lengre, og symptomene på ADHD er også forskjellige for gutter og jenter. Du henger deg jo bare opp i enkelte ting man skriver og baserer svarene dine på det. Men høres jo ut som du har stålkontroll på å være forumlege 👍🏻🤣 Anonymkode: bba5f...044 Du vet ingen ting om hvilken fagkunnskap jeg besitter Anonymkode: 5ad61...fe6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #32 Skrevet 14. mars 2023 Det er ikke noe galt i å ønske utredning, tenker diskusjonen i denne tråden om det er adhd eller ikke har lite hensikt. En utredning vil gi svar. Om henvisning blir avvist får du spare til privat utredning. Anonymkode: e98c2...20e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #33 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke noe galt i å ønske utredning, tenker diskusjonen i denne tråden om det er adhd eller ikke har lite hensikt. En utredning vil gi svar. Om henvisning blir avvist får du spare til privat utredning. Anonymkode: e98c2...20e Ja, jeg ba ikke om å bli diagnotisert 😅 Men ja, det ender nok med at det blir privat vei å gå, hvis jeg ikke bytter fastlege da. Men jeg skal prøve å få innsyn i elevmappene mine fra barne og ungdomsskolen for å se om det finnes noe som kan hjelpe meg der 🤷♀️ Anonymkode: bba5f...044
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #34 Skrevet 14. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6 Det der er bare rent bullshit. Den vanlige "aldergrensen" for symptomstart er 12 år, og jeg tror dette ble hever for ikke så lenge siden nettopp fordi det ikke nødvendigvis er slik at symptomene blir åpenbare fra tidlig alder. I tillegg er det ofte slik at jenter ikke fanges opp - og det var slik i enda større grad tidligere. En del ADHD-eksperter ser ut til å mene at ADHD hos kvinner ser ut til å komme mer tydelig frem under puberteten. Veldig mange kvinner får diagnosen først i voksen alder, og det siste vi trenger er å bli møtt med ytterligere fordømmelse når vi ber om hjelp til noe som er reelle problemer. Folk med ADHD lever i snitt 8-13 år kortere enn andre, og diagnosen er mer enn å bli distrahert av ekkorn og miste nøkler. Jeg har full jobb, mastergrad og tilleggsutdanning, OG ADHD. Som ble oppdaget sent, og etter at jeg hadde rukket å utvikle en rekke andre utfordringer samt ruinere et par forhold. Jobb og utdanning er ikke eneste målestokken på velfungerende. Til TS: hva med å forsøke å bytte fastlege? Det høres ikke ut som legen din er særlig oppdatert. Hvis ikke, så kan du også be om henvisning til en avtalespesialist psykiater. Du kan be om henvisning på bakgrunn av tilbakevennende depresjon, og høre hva vedkomne tenker om en ADHD-utredning når du er der. Ved henvisning til avtalespesialist så betaler man bare egenandel, og det går ann å kontakte helsenorge for å høre om en avtalespesialist i din region med kort ventetid og kompetanse innen ADHD. Både psykologspesialister og psykiatere kan utrede for ADHD. Fastlegen min ba meg researche hvilken psykolog/psykiater jeg ønsket henvisning til, og jeg har intrykk av at det er ganske vanlig at pasienten selv researcher. Anonymkode: 8ec57...94a 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #35 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det der er bare rent bullshit. Den vanlige "aldergrensen" for symptomstart er 12 år, og jeg tror dette ble hever for ikke så lenge siden nettopp fordi det ikke nødvendigvis er slik at symptomene blir åpenbare fra tidlig alder. I tillegg er det ofte slik at jenter ikke fanges opp - og det var slik i enda større grad tidligere. En del ADHD-eksperter ser ut til å mene at ADHD hos kvinner ser ut til å komme mer tydelig frem under puberteten. Veldig mange kvinner får diagnosen først i voksen alder, og det siste vi trenger er å bli møtt med ytterligere fordømmelse når vi ber om hjelp til noe som er reelle problemer. Folk med ADHD lever i snitt 8-13 år kortere enn andre, og diagnosen er mer enn å bli distrahert av ekkorn og miste nøkler. Jeg har full jobb, mastergrad og tilleggsutdanning, OG ADHD. Som ble oppdaget sent, og etter at jeg hadde rukket å utvikle en rekke andre utfordringer samt ruinere et par forhold. Jobb og utdanning er ikke eneste målestokken på velfungerende. Til TS: hva med å forsøke å bytte fastlege? Det høres ikke ut som legen din er særlig oppdatert. Hvis ikke, så kan du også be om henvisning til en avtalespesialist psykiater. Du kan be om henvisning på bakgrunn av tilbakevennende depresjon, og høre hva vedkomne tenker om en ADHD-utredning når du er der. Ved henvisning til avtalespesialist så betaler man bare egenandel, og det går ann å kontakte helsenorge for å høre om en avtalespesialist i din region med kort ventetid og kompetanse innen ADHD. Både psykologspesialister og psykiatere kan utrede for ADHD. Fastlegen min ba meg researche hvilken psykolog/psykiater jeg ønsket henvisning til, og jeg har intrykk av at det er ganske vanlig at pasienten selv researcher. Anonymkode: 8ec57...94a Tusen hjertelig takk for et nyttig svar! Jeg skal definitivt sjekke dette ut 😊 Anonymkode: bba5f...044
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #36 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei 😊 Var hos fastlegen idag for å få i gang adhd utredning, da jeg har stor grunn til å tro at jeg har det. Men dessverre så gadd ikke fastlegen min å prøve å hjelpe meg en gang, fordi han mener jeg er "for frisk" til å få henvisningen godkjent, siden jeg har jobb. De tingene jeg sliter med og har slitt med hele livet sliter meg ut, og jeg vil så gjerne ha hjelp. Virker ikke som han klarte å forstå at angsten og depresjonen som alt dette medfører tapper meg helt ut. Finnes det en annen rute å gå for å få en henvisning, uten å gå gjennom fastlegen? Jeg har ikke råd til å ta utredningen privat akkurat nå, så det blir aller siste utvei, om noen år i verste fall. Anonymkode: bba5f...044 God henvisning har alt å si for å bli tatt på alvor og ikke få umiddelbar avslag. Adhd har blir en ‘in diagnose. Synd å si det. Det er også delte meninger blant fagfolk om det blir diagnotisert for mye eller for lite per i dag. De legene som mener det diagnotiseres for mye, er nok også vanskelige å få med på en henvisning. Og skal legen din henvise deg må han tro på at du kan ha diagnosen i utgangspunktet, hvis ikke vil han ikke kunne skrive en overbevisende henvisning. Og dersom du får henvisning og får bevilget utredning, kan du like gjerne bli henvist til en psykolog eller psykiater som også syns det for mange får adhd diagnosen..og hen vil vil være enda strengere på kriteriene. Om du er fast bestemt på å få denne utredningen og legen ikke vil henvise deg, så må du enten skifte fastlege eller gå privat. En lur omvei kan også å ta kontakt med kommunens lavterskel tilbud. Under samtalene her, feks med en psyk sykepleier, så vil hun kunne fange opp symptomene du sliter med, og så kan hun ta det videre med lege og ordne henvisning der i fra. Slik gjorde en venn av meg det. Selv var jeg helt overbevist om at jeg hadde adhd diagnose. Etter å ga lest masse om adhd uoppmerksom type kjente jeg meg igjen i alt. Fikk også full score på test hos legen. Legen skrev deretter en god henvisning basert på testen og samtale. Fikk bevilget henvisningen og napp hos en privat praktiserende psykiater. Denne psykiateren ble derimot ikke overbevist. Hun hadde generelt ikke så veldig god peiling på adhd og hun var ikke særlig oppdatert på kvinner og adhd.. Så hun sa at selv om jeg hadde mange symptomer som lignet, så var det ikke nok til å gi meg en diagnose. Da jeg spurte om jeg kunne få samme tilbud om terapi, lesestoff og evt kurs som om jeg hadde adhd fordi jeg slet sånn hverdagen…så kunne hun ikke hjelpe meg med det. Da måtte jeg bare Google selv sa hun😳 Fordi hun ikke var spesialist på diagnosen🙄 Det eneste hun kunne tilby var adhd medisiner…og jeg var ikke der mente hun. Så sånn sett er det viktig å huske at selv om du selv er overbevist, så er det ikke sikkert du får en diagnose til syvende og sist. Heller ikke om du går privat og bruker masse penger. (Selv om det faktisk kan virke som at ganske mange flere av dem som går privat får ‘det de betaler for’😳🙈). Lykke til! Anonymkode: e9d1b...36e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #37 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ingen råd til akkurat dette, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp på naturlige hjelpemidler som kan hjelpe for ADHD symptomer. Mitt liv er blitt FULLSTENDIG endret! Jeg ønsker helst å gå uten medisin fordi disse medisinene er svært sterke for systemet, så jeg ville forsøke naturlige måter. Og fy søren, så glad jeg er for det. Både kosthold, naturlige kosttilskudd og inkorporering av nye verktøy i hverdagen vil kunne bedre tingene du sliter med uten å ødelegge lommeboka. Verdt et forsøk hvertfall? Anonymkode: e6f8c...5a6 Har du noen link eller forslag til bøker rundt dette tema?🙂 Anonymkode: e9d1b...36e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #38 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja det er for sent. Tydelige tegn på ADHD begynner lenge før det og man trenger ikke være psykiater for å vite det. Og med det sagt er det det også veldige mange typsisle ting med ADHD som et fraværende på dine liste https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/adhd---faktaark/ «Noen av problemene må ha startet før fylte sju år, og de må ha vart i minst seks måneder» Anonymkode: 5ad61...fe6 Helt feil. Jeg ble diagnostisert med ADHD i fjor høst, privat. Alt handlet om fra fylte 12 år, eller så langt tilbake du eventuelt selv husker. Anonymkode: 354f4...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #39 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Noen av mine "symptomer": - Soner fort ut, ofte. Når noen snakker til meg, og under undervisning. - Vanskelig å konsentrere meg, noe som har gjort at jeg har slitt med skolen helt siden 4 klassen - Mye bråk i hodet, mye tanker på en gang, mye indre uro - Blir fort overstimulert/overveldet - Blir fort sliten/utbrent, og trenger lang tid på å hente meg inn igjen - Fullfører nesten aldri prosjekter 100% - Blir fort distrahert - Tar ofte forhastede/impulsive beslutninger - Sliter i perioder med pengebruk og overspising - Glemmer hvor ting er hele tiden, bruker mye tid på å lete etter ting - Mye stress i kroppen - Perioder med depresjon, flere ganger i året - Veldig rotete, problerer med å organisere - Dårlig å planlegge, alt skjer i siste liten. Ofte sent ute, og har bestandig blitt beskrevet som treg. - Vanskelig å håndtere egne følelser, spesielt stress, sinne og tristhet. - Interesser kommer og går like fort igjen - Veldig sosial angst som har vært ganske plagsom helt siden barndommen Har siden barneskolen, men spesielt siden ungdomsskolen hatt ekstremt mye fravær og ikke gjort det jeg skulle fordi jeg rett og slett ikke fikk til eller klarte konsentrere meg, så at noen ikke klarte å fange opp dette synes jeg er rart. På vgs hadde jeg 40 dager fravær og holdt på å miste skoleplassen. Lista går videre, men ja det er litt mer enn at jeg bare er sliten. Jeg har fått to barn de siste 3 årene, og kjenner at det er på tide å få hjelp, da jeg kjenner at det blir veldig mye for meg. Anonymkode: bba5f...044 Jeg kjenner meg igjen i alt du nevner her. Legg til at jeg bulker bilen pga uoppmerksomhet gjerne 1-2 ganger i året, og mister nøkler, lommebøker, bankkort, jobbkort og andre viktige ting uten å finne det igjen flere ganger i året. Jeg av avbryter ofte i samtaler og klarer ikke å styre det. Klarer ikke å sitte og prate med folk uten å fikle med noe. Sover mi i alt om nettene pga uro og tankekjør ++ Likevel. Ingen diagnose hos meg.. Fordi jeg har hatt en spiseforstyrrelse siden ungdommen (som jeg mener kommer som følge av indre uro), som psykiateren mener kan utløse samme symptomer…Så den kommer i veien for en adhd diagnose. Syns dette er merkelig når jeg leser om hvor vanlig det er å utvikle spiseforstyrrelser som følge av adhd.. Anonymkode: e9d1b...36e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #40 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kilder takk! Anonymkode: 5ad61...fe6 Adhdnorge.no -> "utredning av ADHD hos voksne". Anonymkode: 354f4...c3b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå