AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Hei 😊 Var hos fastlegen idag for å få i gang adhd utredning, da jeg har stor grunn til å tro at jeg har det. Men dessverre så gadd ikke fastlegen min å prøve å hjelpe meg en gang, fordi han mener jeg er "for frisk" til å få henvisningen godkjent, siden jeg har jobb. De tingene jeg sliter med og har slitt med hele livet sliter meg ut, og jeg vil så gjerne ha hjelp. Virker ikke som han klarte å forstå at angsten og depresjonen som alt dette medfører tapper meg helt ut. Finnes det en annen rute å gå for å få en henvisning, uten å gå gjennom fastlegen? Jeg har ikke råd til å ta utredningen privat akkurat nå, så det blir aller siste utvei, om noen år i verste fall. Anonymkode: bba5f...044 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Hver gang legen ikke vil henvise/bestille prøver osv, be ham notere i journalen din at han nektet dette. (Har dessverre ikke svar på spørsmålet ditt) Anonymkode: c28a8...e75 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Fastlegen har rett desverre. Selv om du har slitt med ting, men fortsatt klart deg bra med jobb osv får du ikke noe hjelp. Jeg har nettopp fått avslag på samme grunnlag. Fastlegen min sa det ikke var noe poeng å sende henvisning fordi jeg ville få avslag. Fastlegen hadde rett. Så her blir det den private veien. Koster meg 50 000 ca. Anonymkode: d477d...662 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei 😊 Var hos fastlegen idag for å få i gang adhd utredning, da jeg har stor grunn til å tro at jeg har det. Men dessverre så gadd ikke fastlegen min å prøve å hjelpe meg en gang, fordi han mener jeg er "for frisk" til å få henvisningen godkjent, siden jeg har jobb. De tingene jeg sliter med og har slitt med hele livet sliter meg ut, og jeg vil så gjerne ha hjelp. Virker ikke som han klarte å forstå at angsten og depresjonen som alt dette medfører tapper meg helt ut. Finnes det en annen rute å gå for å få en henvisning, uten å gå gjennom fastlegen? Jeg har ikke råd til å ta utredningen privat akkurat nå, så det blir aller siste utvei, om noen år i verste fall. Anonymkode: bba5f...044 Jeg har ingen råd til akkurat dette, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp på naturlige hjelpemidler som kan hjelpe for ADHD symptomer. Mitt liv er blitt FULLSTENDIG endret! Jeg ønsker helst å gå uten medisin fordi disse medisinene er svært sterke for systemet, så jeg ville forsøke naturlige måter. Og fy søren, så glad jeg er for det. Både kosthold, naturlige kosttilskudd og inkorporering av nye verktøy i hverdagen vil kunne bedre tingene du sliter med uten å ødelegge lommeboka. Verdt et forsøk hvertfall? Anonymkode: e6f8c...5a6 2
anonymLala Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ingen råd til akkurat dette, men jeg vil anbefale deg å lese deg opp på naturlige hjelpemidler som kan hjelpe for ADHD symptomer. Mitt liv er blitt FULLSTENDIG endret! Jeg ønsker helst å gå uten medisin fordi disse medisinene er svært sterke for systemet, så jeg ville forsøke naturlige måter. Og fy søren, så glad jeg er for det. Både kosthold, naturlige kosttilskudd og inkorporering av nye verktøy i hverdagen vil kunne bedre tingene du sliter med uten å ødelegge lommeboka. Verdt et forsøk hvertfall? Anonymkode: e6f8c...5a6 Har du noen konkrete tips her, til bøker e.l?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Dessverre har nok fastlegen rett. Du kan be ham henvise deg likevel, men vær forberedt på avslag. Privat er eneste mulighet uten fastlegen. Du kan evt bytte fastlege, og høre om den nye vil sende henvisning. Anonymkode: e98c2...20e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Kan du få henvisning til privat psykolog med avtale for depresjonen? Jeg har gått til psykolog i et år nå på grunn av depresjon, men for noen uker siden begynte vi å lure på om det er noe annet som ligger bak. Så jeg har startet utredning fir ADHD nå. Fastlegen vet ingenting. Jeg har mastergrad i juss, jobb og barn og "fungerer" på et vis, men jeg sliter meg jo ut. Anonymkode: 03a5b...0fe
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Du kan ta utredningen privat, f eks Aleris. Har lyst til å gjøre det selv da jeg har så mye jeg sliter med, men ser for meg en gigantisk regning etterpå.....😵 Anonymkode: ab83c...926
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dessverre har nok fastlegen rett. Du kan be ham henvise deg likevel, men vær forberedt på avslag. Privat er eneste mulighet uten fastlegen. Du kan evt bytte fastlege, og høre om den nye vil sende henvisning. Anonymkode: e98c2...20e Så man må altså være arbeidsledig før man blir tatt på alvor? Jeg har hus, barn og bil, så jeg er nesten nødt til å slite meg igjennom, noe annet ville vært uansvarlig med tanke på økonomi 😩 Jeg har prøvd å studere for å skifte jobb, men har innsett at jeg fremdeles i voksen alder sliter like mye med skole nå, som jeg gjorde som barn og ungdom.. At ikke noen fanget det opp når jeg var liten er helt utrolig.. Anonymkode: bba5f...044 1 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Fikk samme beskjed selv, bare med asperger. Har alltid hatt problemer med Ã¥ holde pÃ¥ en jobb. Men siden jeg for tiden klarer meg 100% i en jobb nÃ¥, sÃ¥ var det ingen vits Ã¥ henvise meg. Skulle jeg miste jobben sÃ¥ kunne han henvise meg, men da er det jo allerede for seint, utredning tar lang tid i det offentlige. SÃ¥ jeg mÃ¥tte gÃ¥ privat. Brukte en del tusen kr, men fikk bekreftet mistanken min. Â
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Jeg hadde ikke gitt meg så lett TS ! Hvor mange er det ikke som er i full jobb og har både bekreftet og ubekreftet ADHD?  Ta kontakt med de som utreder og be om råd.  Mine barn ble utredet hos Bup, og da blir det det tilsvarende for voksne ( husker ikke navnet i farta) En kan også søke via privatlege el psykolog. Du må tenke deg godt om og hvor mye desse utfordringene plager deg, og så prøver du igjen  Det er ikke alltid en fastlege greier å lese pasientene sine og gi dem et godt tilbud.  Anonymkode: d4f28...b22
starken Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 Fikk utredning for autismespekterdiagnose selv om at jeg studerer, jobber og har et sosialt liv. Det er viktig Ã¥ fÃ¥ fram hvilke plager du har og hvordan du mener de pÃ¥virker deg i hverdagen. Syns ikke du skal gi deg sÃ¥ lett hvis du mener en eventuell diagnose kan hjelpe deg.Â
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så man må altså være arbeidsledig før man blir tatt på alvor? Jeg har hus, barn og bil, så jeg er nesten nødt til å slite meg igjennom, noe annet ville vært uansvarlig med tanke på økonomi 😩 Jeg har prøvd å studere for å skifte jobb, men har innsett at jeg fremdeles i voksen alder sliter like mye med skole nå, som jeg gjorde som barn og ungdom.. At ikke noen fanget det opp når jeg var liten er helt utrolig.. Anonymkode: bba5f...044 Nei, men du må ha utfordringene som blir prioritert i prioriteringsveilederen. henvisning må begrunnes ut ifra disse punktene, lag punkter/argumenter du har med til fastlegen så kan han skrive en henvisning. Om den blir avslått må du gå privat.  https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne Anonymkode: e98c2...20e 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #14 Skrevet 14. mars 2023 Jeg er enig med de her som sier at du må få frem for legen hvilke plager du får av dette, og hvorfor du mener det er viktig at du får diagnose (og dermed skikkelig behandling, eventuelt medisiner). Jeg er i lignende situasjon, men fastlegen var mer på det at det var en "trend" for voksne å få ADHD-diagnose, noe som gjorde at de ikke hadde tid til å hjelpe alle som ønsket å bli utredet. Det som likevel hjalp til å få legen min til å iallefall forsøke å henvise meg, var å få frem hvilke plager jeg hadde i hverdagen. Hvilke aspekter fungerer du ikke i? Du må kjempe litt for deg selv. Du må få frem for legen din hvorfor helsevesenet skal bruke tid på å hjelpe akkurat deg, rett og slett. Du må sammenligne din livssituasjon med det som er forventet av voksne. Klarer man ikke å fungere på fritiden sier det seg selv at man har krav på hjelp. Og hvis alt peker mot ADHD, og ikke noen andre ting, er det faktisk der man bør starte. Om likevel dette ikke går, kan du si at du ønsker hjelp for angsten og depresjonen din. Når du får det (forhåpentligvis), så kan du ta opp med de som behandler deg da at du tror grunnen kan være ADHD. Så hjelper de nok deg derfra. Anonymkode: fee77...540 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #15 Skrevet 14. mars 2023 Det er nok mange, spesielt kvinner, i dag som går og føler seg tomme for energi og at de ikke strekker til. Men husk at ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse. Altså, har du greid å ta utdanning, står i hundre prosent jobb, har familie, greier å holde tritt med venner, osv.. Så er det mest sannsynlig andre grunner til at man føler seg sliten. Har du dårlig finmotorikk? Holder du blyanten på en merkelig måte når du skal skrive? Gjør du ti forskjellige ting på en gang, uten å bli ferdig med noen av dem, hvis du for eksempel skal vaske og rydde huset? Husk at som hovedregel handler det å få mer energi og overskudd om å ta vekk noe, ikke å tilføre noe mer. Anonymkode: d66e8...bad 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #16 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er nok mange, spesielt kvinner, i dag som går og føler seg tomme for energi og at de ikke strekker til. Men husk at ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse. Altså, har du greid å ta utdanning, står i hundre prosent jobb, har familie, greier å holde tritt med venner, osv.. Så er det mest sannsynlig andre grunner til at man føler seg sliten. Har du dårlig finmotorikk? Holder du blyanten på en merkelig måte når du skal skrive? Gjør du ti forskjellige ting på en gang, uten å bli ferdig med noen av dem, hvis du for eksempel skal vaske og rydde huset? Husk at som hovedregel handler det å få mer energi og overskudd om å ta vekk noe, ikke å tilføre noe mer. Anonymkode: d66e8...bad Hei! Noen av mine "symptomer": - Soner fort ut, ofte. Når noen snakker til meg, og under undervisning. - Vanskelig å konsentrere meg, noe som har gjort at jeg har slitt med skolen helt siden 4 klassen - Mye bråk i hodet, mye tanker på en gang, mye indre uro - Blir fort overstimulert/overveldet - Blir fort sliten/utbrent, og trenger lang tid på å hente meg inn igjen - Fullfører nesten aldri prosjekter 100% - Blir fort distrahert - Tar ofte forhastede/impulsive beslutninger - Sliter i perioder med pengebruk og overspising - Glemmer hvor ting er hele tiden, bruker mye tid på å lete etter ting - Mye stress i kroppen - Perioder med depresjon, flere ganger i året - Veldig rotete, problerer med å organisere - Dårlig å planlegge, alt skjer i siste liten. Ofte sent ute, og har bestandig blitt beskrevet som treg. - Vanskelig å håndtere egne følelser, spesielt stress, sinne og tristhet. - Interesser kommer og går like fort igjen - Veldig sosial angst som har vært ganske plagsom helt siden barndommen Har siden barneskolen, men spesielt siden ungdomsskolen hatt ekstremt mye fravær og ikke gjort det jeg skulle fordi jeg rett og slett ikke fikk til eller klarte konsentrere meg, så at noen ikke klarte å fange opp dette synes jeg er rart. På vgs hadde jeg 40 dager fravær og holdt på å miste skoleplassen.  Lista går videre, men ja det er litt mer enn at jeg bare er sliten. Jeg har fått to barn de siste 3 årene, og kjenner at det er på tide å få hjelp, da jeg kjenner at det blir veldig mye for meg.  Anonymkode: bba5f...044 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #17 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok mange, spesielt kvinner, i dag som går og føler seg tomme for energi og at de ikke strekker til. Men husk at ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse. Altså, har du greid å ta utdanning, står i hundre prosent jobb, har familie, greier å holde tritt med venner, osv.. Så er det mest sannsynlig andre grunner til at man føler seg sliten. Har du dårlig finmotorikk? Holder du blyanten på en merkelig måte når du skal skrive? Gjør du ti forskjellige ting på en gang, uten å bli ferdig med noen av dem, hvis du for eksempel skal vaske og rydde huset? Husk at som hovedregel handler det å få mer energi og overskudd om å ta vekk noe, ikke å tilføre noe mer. Anonymkode: d66e8...bad Det er mange som klarer disse tingene, men det vises ikke utenpå hvor mye det koster å få det til. Anonymkode: 03a5b...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #18 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har fått to barn de siste 3 årene, og kjenner at det er på tide å få hjelp, da jeg kjenner at det blir veldig mye for meg. Men, det at du har fått to barn de siste 3 årene kan jo også være en bidragsyter til at du blir sliten og de symptomene du beskriver. Anonymkode: 20579...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #19 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Noen av mine "symptomer": - Soner fort ut, ofte. Når noen snakker til meg, og under undervisning. - Vanskelig å konsentrere meg, noe som har gjort at jeg har slitt med skolen helt siden 4 klassen - Mye bråk i hodet, mye tanker på en gang, mye indre uro - Blir fort overstimulert/overveldet - Blir fort sliten/utbrent, og trenger lang tid på å hente meg inn igjen - Fullfører nesten aldri prosjekter 100% - Blir fort distrahert - Tar ofte forhastede/impulsive beslutninger - Sliter i perioder med pengebruk og overspising - Glemmer hvor ting er hele tiden, bruker mye tid på å lete etter ting - Mye stress i kroppen - Perioder med depresjon, flere ganger i året - Veldig rotete, problerer med å organisere - Dårlig å planlegge, alt skjer i siste liten. Ofte sent ute, og har bestandig blitt beskrevet som treg. - Vanskelig å håndtere egne følelser, spesielt stress, sinne og tristhet. - Interesser kommer og går like fort igjen - Veldig sosial angst som har vært ganske plagsom helt siden barndommen Har siden barneskolen, men spesielt siden ungdomsskolen hatt ekstremt mye fravær og ikke gjort det jeg skulle fordi jeg rett og slett ikke fikk til eller klarte konsentrere meg, så at noen ikke klarte å fange opp dette synes jeg er rart. På vgs hadde jeg 40 dager fravær og holdt på å miste skoleplassen.  Lista går videre, men ja det er litt mer enn at jeg bare er sliten. Jeg har fått to barn de siste 3 årene, og kjenner at det er på tide å få hjelp, da jeg kjenner at det blir veldig mye for meg.  Anonymkode: bba5f...044 Alle kan kjenne seg igjen i alle lidelser og sykdommer på den ene eller andre måten,men problemene dine begynte for sent med tanke på evt adhd Anonymkode: 5ad61...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #20 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle kan kjenne seg igjen i alle lidelser og sykdommer på den ene eller andre måten,men problemene dine begynte for sent med tanke på evt adhd Anonymkode: 5ad61...fe6 De begynte ikke nå, har hatt disse problemene hele tiden. Anonymkode: bba5f...044 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå