Gå til innhold

Snus - hvor usunt er det egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært snusfri i over fire måneder og snuset omtrent et halvt år før det. Har gått veldig greit å kutte det, men merker at jeg savner det i hverdagen. Såpass mye at jeg vurderer å begynne igjen.

Hvor ille er egentlig moderat snusing med porsjonssnus? Hva vet vi egentlig?

Var forøvrig nylig til tannlegen og han kunne se null spor til at jeg hadde snuset. 

Om jeg skal si noe positivt med snus er det at jeg får null behov for godteri og mindre behov/lyst på alkohol. Men usikker hvordan det påvirker trening (er ganske aktiv).

PS: Jeg røkte fast gjennom hele ungdomstiden og snuset løssnus i ett år for å kutte røyken før jeg kuttet alt. Savnet ikke snus et sekund i etterkant. Men den gang var jo det stort sett kun løssnus som var et eneste griseri, så var litt lettere å gi slipp på og finne grunner til å holde seg unna.

Anonymkode: a44e9...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt snus i over 10 år. Får ikke gule tenner i det hele tatt. Bruker løssnus i tillegg. Bra for tannhelsen, null hull, og bra for vekten, er slank. Eneste negative er politikerne og deres avgifter. De kan medføre alt fra nerveproblemer til hjerteinfarkt.

Anonymkode: f4983...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har brukt snus i over 10 år. Får ikke gule tenner i det hele tatt. Bruker løssnus i tillegg. Bra for tannhelsen, null hull, og bra for vekten, er slank. Eneste negative er politikerne og deres avgifter. De kan medføre alt fra nerveproblemer til hjerteinfarkt.

Anonymkode: f4983...e12

Du ser altså ingen negative sider ved snusingen? Det høres kanskje litt vel optimistisk ut :) 

Det negative for min del om man ser bort fra eventuelle helseeffekter er at jeg opplever det vanskelig å bruke med måte. Ender ofte opp med å snuse dagen lang. I kontrast til vin hvor jeg har null problem med å vente til kvelden eller helgen for et glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du etser jo hele munnen din, og får gråe gule tenner og det værste tannkjøtt. Så vil si det er relativt usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solflekken skrev (12 minutter siden):

Du etser jo hele munnen din, og får gråe gule tenner og det værste tannkjøtt. Så vil si det er relativt usunt.

Det etser vel kun der den ligger? Er nok ikke bra for tannkjøttet, nei. Samtidig må det nevnes at min tannlege ikke så spor etter snusing etter over et halvt år med intensiv snusing. Er nok også forskjell på snustype (pose eller løs).

Misfarging er et potensielt problem. Kan løses med å bruke hvit snus eller generelt være fornuftig (ikke legge seg med snus på sengekanten etter tannpussen slik jeg vet mange gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei jente som snuste 2 bokser om dagen men sluttet pga hu ikke ville risikere og ødelegge tannkjøttet.

Anonymkode: 6a6c9...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg har forstått det riktig er det vel sånn at det ikke finnes veldig mye forskning på porsjonssnus fordi det er et mindre, skandinavisk fenomen (i motsetning til røyking) og fordi snusbransjen er big business. Det er sannsynlig at snus øker risikoen for kreft i bukspyttkjertelen, munnhulen og diabetes type 2. Rent anekdotisk har jeg snakket med kardiologer som forteller om pasienter med vedvarende høy puls og hjertebank hvor fellesnevneren har vært høyt snusbruk. Min egen lege, på den annen side, var veldig opptatt av at snus er betraktelig mindre farlig enn røyk og at forskning kun har etablert noen få negative sammenhenger.

Jeg slutta å snuse for noen måneder siden selv etter å ha snust fast i ca 5 år. Skjønner veldig godt savnet. Samtidig føler jeg meg jo sunnere nå som ikke hverdagen preges av et evig nikotinjag. Jeg motiverer meg ved å tenke at det helt sikkert kommer forskning som konkluderer sterkere med kreftrisikoer osv etterhvert 😅

Anonymkode: 64aa0...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg har forstått det riktig er det vel sånn at det ikke finnes veldig mye forskning på porsjonssnus fordi det er et mindre, skandinavisk fenomen (i motsetning til røyking) og fordi snusbransjen er big business. Det er sannsynlig at snus øker risikoen for kreft i bukspyttkjertelen, munnhulen og diabetes type 2. Rent anekdotisk har jeg snakket med kardiologer som forteller om pasienter med vedvarende høy puls og hjertebank hvor fellesnevneren har vært høyt snusbruk. Min egen lege, på den annen side, var veldig opptatt av at snus er betraktelig mindre farlig enn røyk og at forskning kun har etablert noen få negative sammenhenger.

Jeg slutta å snuse for noen måneder siden selv etter å ha snust fast i ca 5 år. Skjønner veldig godt savnet. Samtidig føler jeg meg jo sunnere nå som ikke hverdagen preges av et evig nikotinjag. Jeg motiverer meg ved å tenke at det helt sikkert kommer forskning som konkluderer sterkere med kreftrisikoer osv etterhvert 😅

Anonymkode: 64aa0...b29

Var mye enklere å kutte røyk som man vet 100 % sikkert (og også kan kjenne på kroppen) er veldig skadelig.

Verre med snus som er såpass usikkert, men sunt er det nok ikke.

Har du merket noe annet positivt etter du sluttet? Jeg føler meg også sunnere, men samtidig har jeg trent MYE mer og spist mye bedre. Så vanskelig å vite hvor mye som skyldes snuskutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sluttet å røyke var det ren viljestyrke. Savnet røyken fortsatt ett år senere og snuste på den tiden.

Så leste jeg en bok som het Endelig Ikke-Røyker og det var som noe endret seg mentalt som gjorde at jeg på en måte ble helt ferdig med det og mistet savnet. Gikk over 10 år til neste gang jeg hadde nikotin i kroppen.

Mulig jeg burde lest den på nytt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte da tannkjøttet mitt begynte å trekke seg oppover (og jeg fikk flekker på tennene), men hadde nok aldri sluttet om det ikke skjedde. Mener å huske at jeg har lest noe om at det ikke er bra for restitusjon etter trening, men ikke siter meg på det. Om du ikke får problemer i munnen tenker jeg det såpass lav helserisiko at det ikke er et problem. Prioriter heller søvn, kosthold og aktivitet.

Anonymkode: 311c5...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske på hva snus gjør med hele kroppen, ikke bare lokalt i munnhulen.

Nikotin påvirker blodårene. Dette er uheldig ift blodpropp. Går man i tillegg på prevensjon som f eks P piller, så øker også sjansen for blodpropp. Man tenker ofte over risiko for hvert enkelt preparat man tar, men til sammen så kan sjansene øke ganske mye. Særlig også ved høy bmi eller om man er mye sittestillende osv

Anonymkode: 32f63...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen er vel minimal. Sikkert langt mer skadelig enn hva som sies nå. En ting er i munnen, men det svelges og også litt. Så man må se på hele løpet, fra munnen til anus.

Anonymkode: 78ded...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sluttet. Pga tannkjøttet. Det trekker seg oppover. Det er ikke så pent med bare tannhalser og det iser i tennene.

Ikke spesielt vanskelig å slutte når jeg først hadde bestemt meg. Har sluttet tidligere, men da hadde jeg liksom ikke lyst. Da var det vanskelig og suget var der konstant.

De siste ukene har jeg sagt til meg selv at jeg ikke trenger det, ikke er avhengig, det er dumt å snuse, det er dyrt og nye tenner er enda dyrere. Pluss at pene tenner er viktig for utseendet. Har faktisk null sug etter nikotin. Det eneste er at jeg savner noe å ha i munnen. Det går nok over etter hvert.

Anonymkode: 551c3...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les deg kitt opp. For det er gjort noen studier på det; økt risiko for å få kreft, økt risiko for å få hjerteinfarkt, økt risiko for diabetes, økt risiko for tannplager etc…

Det er ikke bra å snuse uansett hvordan du snur og vender på det.

Men man kan selvsagt stille spørsmål med om det er bedre å snuse enn å trykke masse sukker i trynet, jeg vet ikke. 

Men om spørsmålet kun går på snus; det er ikke bra å snuse. https://www.helsenorge.no/snus-og-roykeslutt/helseskader-av-snus/

Anonymkode: 68679...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
  • 2 uker senere...
handmaid skrev (På 12.7.2024 den 20.02):

Er vaping bedre da? Vurderer å bytte til det

Blir bare synsing fra min side, men jeg ville tippet snusing er sunnere. Vaping ble jo fremstilt som et "sunt" alternativ til røyk og nærmest uskyldiggjort av mange, men det stemmer nok ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes enda ikke et menneske som har fått munnhulekreft eller kreft grunnet snus. Dette fortalte legen meg da jeg nevnte at jeg vurderte kutte ut snusen. 
snus er fantastisk godt men en dårlig uvane. 
dyrt er det også. 
sluttet i 3 uker. Siste uka var suget borte. Men så skjedde det noe som dro meg litt ned, og da begynte jeg igjen. Mye trøst med en snus.
men jeg skal slutte  

Anonymkode: 8c3f2...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest handmaid
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes enda ikke et menneske som har fått munnhulekreft eller kreft grunnet snus. Dette fortalte legen meg da jeg nevnte at jeg vurderte kutte ut snusen. 
dyrt er det også. 
sluttet i 3 uker. Siste uka var suget borte. Men så skjedde det noe som dro meg litt ned, og da begynte jeg igjen. Mye trøst med en snus.
men jeg skal slutte  

Men hvorfor slutte? Skjønner ikke hva som er så ille med det. Synes det er godt å ha denne kosen. Nikotin er angstdempende og ikke spesielt farlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

dyrt er det også. 
men jeg skal slutte  

Når sa legen dette?

Synes huske det kom noe nyere forskning i år som sa noe annet nemlig. I motsetning til røyk står det jo KAN være helseskadelig på pakkene, men det kan jo være at det bare ikke er nok forskning på det enda. At det ikke er bra for tannkjøttet er det jo ingen tvil om.

Fantastisk godt? Nja. Jeg snuser ganske mye og vil heller si at snusing er noe man savner når man ikke gjør det, men for min del er nytelsen ganske lav. "Ingen glede - kun fravær av ubehag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...